2025-11-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Och kan det påverka att ha köpt mobil från Proshop eftersom det väl är danskt (tror jag) ?
Beror på varifrån de har importerat lurarna.
Citera
2025-11-28, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrangeHatt
https://www.telenor.se/om-telenor/digitalisering/varfor-stanger-vi-3g-natet/
Den första december, det är lång tid kvar.

Måste väll finnas andra sätt att koppla upp sig på andra satelliter eller ?
Citera
2025-11-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
När kan det finnas en lista på fungerande mobilmodeller?
och inte en lista av pts eller någon operatör utan en lista med testade mobiler
och finns det något sätt testa nödsamtal förutom att ringa 112?

Hade tänkt köpa en äldre begagnad lur men väntar nog till januari iaf

Som sagt, att ringa 112 kommer väl inte säga någonting eftersom det kommer kopplas vidare till Telias nät, såkallad nödroaming. Och deras nät stängs inte av förrän 2027. Men operatörerna måste ha egna fungerade nät.
Citera
2025-11-28, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Som sagt, att ringa 112 kommer väl inte säga någonting eftersom det kommer kopplas vidare till Telias nät, såkallad nödroaming. Och deras nät stängs inte av förrän 2027. Men operatörerna måste ha egna fungerade nät.
får väl nöja mig med det vill iaf kunna ringa sos utan att byta telefon och operatör just nu

fick för mig att 2027 är flera år fram men det är ju strax 1 år kvar!
Citera
2025-11-28, 19:12
Medlem
ormbitens avatar
I framtiden blir det återgång till röksignaler alternativt ett långt snöre mellan två plastmuggar. 🤔

I vanlig ordning så är det ingen som såg det komma. Varken teleoperatörer eller kunder eller någon annan.
Allt sker i sista sekund.
Nu uppstår ju frågan hur man ska veta vilken ny telefon man ska köpa för att vara på säkra sidan. Telefonförsäljare lär väl knappast hjälpa till. Många av dom skulle förmodligen sälja sin egen mor.
Citera
2025-11-28, 19:14
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
får väl nöja mig med det vill iaf kunna ringa sos utan att byta telefon och operatör just nu

fick för mig att 2027 är flera år fram men det är ju strax 1 år kvar!

Stängs i slutet av 2027, så funkar 2 år till med Telia (enligt kundtjänst Telia så är inte heller 2027 ristat in i sten).
Citera
2025-11-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
ok, vara bara rädd att det skulle sluta fungera nu i december/januari
Citera
2025-11-28, 19:30
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Fick besked att min Hmd Global Nokia 235 (4G) ska bli spärrad från 2 feb 2026, köpte den ny för bara ett par månader sedan för att slippa den här skiten. Det är bara PTS som blivit pissnödiga.
Citera
2025-11-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vill.Ha.Den.I.2an
Fick besked att min Hmd Global Nokia 235 (4G) ska bli spärrad från 2 feb 2026, köpte den ny för bara ett par månader sedan för att slippa den här skiten. Det är bara PTS som blivit pissnödiga.

Detta som PTS och leverantörer håller på med bryter mot svensk lag så det bara sjunger om det!
Citera
2025-11-28, 20:20
Medlem
Citat:
Är den köpt ny i butik för mindre än tre år sedan kan du åberopa reklamationsrätten då den inte håller vad som utlovades vid köpet och kräva att det hävs.
Citera
2025-11-28, 20:24
Medlem
Citat:
När kan det finnas en lista på fungerande mobilmodeller?
och inte en lista av pts eller någon operatör utan en lista med testade mobiler
och finns det något sätt testa nödsamtal förutom att ringa 112?

Hade tänkt köpa en äldre begagnad lur men väntar nog till januari iaf
Någon lista från operatörerna själva kommer nog inte komma, såvida de inte blir tvingade till det. Från mobil.se:s artikel https://www.mobil.se/tips-och-tricks/mobil-svarar-om-telefonerna-som-blockeras-i-2g-och-3g-nedstangningen/1661274
Operatörerna i sin tur vill inte gå ut med allmän information för att, som Tele2 säger “en offentlig lista skulle bli både lång och svår att tolka”. Dessutom säger de att listan snabbt “riskerar att bli fel när information uppdateras”.
Man kunde ju hoppas på att de åtminstone kommer ta fram någon tjänst där man kan söka på TAC/IMEI för att se om ens telefon kommer funka, liknande som operatörerna i Australien gjort https://www.optus.com.au/support/checkdevice https://www.telstrawholesale.com.au/3G-Network-Closure-Blocked-Devices-Checker.html Annars lär mycket av deras supporttid gå åt att svara på det framöver...

https://medium.com/@jamesdwho/the-little-known-problems-with-volte-emergency-calling-3d4cdaf0e042 beskriver något sätt att testa VoLTE nödsamtal, men det verkar rätt meckigt. Dessutom hjälper det ju inte om det funkar om operatören väljer att blocka telefonen iaf.
Citera
2025-11-28, 20:26
Medlem
Elementarts avatar
Citat:

De borde ju bara släppa nån lista över vilka telefoner som kommer kunna gå att använda. Jag vill inte riskera att köpa en telefon bara för att den ska bli obrukbar om ett år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in