2025-03-04, 21:24
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
För att du ska gå pyssla med svartaffärer tycker du?

Är svartaffärer lika med sälja samlarobjekt?

Tradera har då inget sånt trams men tradera håller väl också på med svartaffärer?

Det är inte 70-talet nu.. ”Otäckt att svartjobba”
Citera
2025-03-04, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du betalar inte skatt igen på varan, du betalar skatt på din vinst. Momsen har ingenting med det här att göra.

Varan som kostat tillexempel 10000kronor som ny säljs som begagnad för tillexempel 5000kronor.

Om min granne lyckas pruta och köpa nämnda beganade vara för 3tusen av nån och sen sälja den för 5tusen så ska han fantamig inte betala nån skatt på begaganade och momsskattade varor där butiksägarna dessutom betalat in inkomstskatt och andra skatter.

Jag blir glad för grannens skull om han får in extra pengar att spendera in i ekonomin och skapa jobb åt andra när han konsumerar pengarna.

Citat:
Är du också klenbegåvad?

Vilken skatt är det som skall betalas när du säljer begagnade varor?

Är nog du som är klenbegåvad då folk redan förklarat att om nån lyckas köpa redan skattade varor och lyckas göra över 50tusen i vinst årligen ska betala extra skatt på redan skattade varor.

Sinnessjukt är vad det är.

Det är en sak om det skulle varit helt nytilverkade varor som personen köper direkt från fabrik.

Förstår du nu efter noggrann förklaring?
Senast redigerad av Blatteman 2025-03-04 kl. 21:31.
Citera
2025-03-04, 21:27
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Har betalning inte skett genom plattformen har den givetvis ingen aning om summan och kan därför inte rapportera in någonting alls mer än att du haft en annons där.
Om de gör detta vet jag inte,eller om rapporteringskravet är att betalning skall ha,skett genom plattformen för att öht lagras i deras databas
Blocket har väl ingen plattform för betalningar, som t.ex. Tradera har? Om det inte görs genom deras "köparskydd" då eller vad det heter, kanske (inget jag nånsin använt).
Ponera att jag plockar bort ett objekt som jag möjligen övervärderat, räknas det då som att jag sålt objektet till utsatt pris, om jag ignorerar deras säljarfomulär?
Citera
2025-03-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Du, jag fick min deklaration idag.
Har sålt för över 30 tusen.
Det står inte ett piss om detta eftersom jag inte tagit upp några försäljningar i min deklaration.

Alla andra inkomster från räntor och värdepapperförsäljning står dock med förtryckt.
Då har dom missat det! Fy dom dom måste enligt lag ange det till skattemyndigheten1 Men då hade tur ! Sen om det är bra eller dåligt vet inte jag! Tack o hej!
Citera
2025-03-04, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Varan som kostat tillexempel 10000kronor som ny säljs som begagnad för tillexempel 5000kronor.

Om min granne lyckas pruta och köpa nämnda vara för 3tusen av nån och sen sälja den för 5tusen så ska han fantamig inte betala nån skatt på begaganade och skattade varor.

Jag blir glad för hans skull om han får in extra pengar att spendera in i ekonomin och skapa jobb åt andra när han konsumerar pengarna.

Är nog du som är klenbegåvad då ts redan förklarat att om nån lyckas köpa redan skattade varor och lyckas göra över 50tusen i vinst årligen ska betala extra skatt på redan skattade varor.

Det är en sak om det skulle varit helt nytilverkade varor som personen köper direkt från fabrik.

Om alla betala skatt och v inte hade så möe nysvenskar skulle detta land ha det ganska bra ! men passar det inte med att bo här och följa lagarna som vi har så flytta då till nåt land som passar dig/er som har allt som ni vill ha det! (lycka till)
Citera
2025-03-04, 21:34
Medlem
Nog många som har tradera som levebröd, är ofta inne å känner igen många nick..
Citera
2025-03-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Är svartaffärer lika med sälja samlarobjekt?

Tradera har då inget sånt trams men tradera håller väl också på med svartaffärer?

Det är inte 70-talet nu.. ”Otäckt att svartjobba”

Tradera har precis samma regler som Blocket.

Säljer du samlarföremål eller begagnade skor i vinstsyfte är du näringsidkare med allt vad det innebär.
Vill du köra din verksamhet svart är det väl bara bra om du kläms åt ordentligt.
Konkurrens är bra men den ska,ske på lika villkor.

Säljer du personligt lösöre har du ju ett fribelopp på 50k/år i vinst.
Jag kan inte komma på någon annan inkomstkategori där fribeloppet är såpass generöst.
Kan du?

Sedan kan man givetvis tycka vad man vill om Sveriges skattepolitik.
Men om vi förhåller oss till dagens verklighet så gäller ovanstående
Citera
2025-03-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard

Ja det tror jag. El största hobby/sysselsättning
Citera
2025-03-04, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
Om alla betala skatt och v inte hade så möe nysvenskar skulle detta land ha det ganska bra ! men passar det inte med att bo här och följa lagarna som vi har så flytta då till nåt land som passar dig/er som har allt som ni vill ha det! (lycka till)

Jaha men alla som bor i sverige betalar skatt varje dag.

När de jobbar betalar de skatt och när de köper cigaretter eller alkohol,snus,vape så är nästan hela priset endast skatt.

När folk tankar så är över 50% skatt.

köper de godis,mat och dryck i butiken så betalar de skatt.
Gårår på restaurang eller matställe,bar så så betalar de jävligt mycket skatt osv.

Problemet är att vare sig svenskar eller utlänningar handlar svenska varor utan handlar det billigaste som finns i matbutiken från utlandet och köper billigaste däcken från kina och handlar på kinesvaruhus som biltema,ullared,ö ob osv oavsett om grannen olle och nisse blir arbetslösa.

Det är pga det sjuka skattetrycket och svenskars snålmentalitet och att inte bry sig om grannen vi inte kommer ha nånting kvar i landet och endast företagsägarna drar in alla pengar.

+ bankerna där pengar läcker som ett såll när du betalar med kort istället för kontanter(kontanter skapar extremt mycket jobb medans kortbetalning,swish gör folk arbetslösa+ att du får betala kortköpsavgifter,swishavgifter på varje köp för ingenting + att du får betala alla de arbetslösa genom mer skatt och mer bidrag=mer kriminalitet=mindre konsumtion.

de 4 storbankerna snor 175000 miljoner varje år efter alla utgifter betalda .Där kunde man betala av på statsskulden istället för att ta nya skitlån som man gjort.

Det är ganska sorgligt att du förespråkar såna sjuka saker som att folk ska betala skatt på gammalt skit och redan skattade varor om de lyckas pruta ner priset.
Senast redigerad av Blatteman 2025-03-04 kl. 21:42.
Citera
2025-03-04, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

Om min granne lyckas pruta och köpa nämnda beganade vara för 3tusen av nån och sen sälja den för 5tusen så ska han fantamig inte betala nån skatt på begaganade och momsskattade varor där butiksägarna dessutom betalat in inkomstskatt och andra skatter.

Jag blir glad för grannens skull om han får in extra pengar att spendera in i ekonomin och skapa jobb åt andra när han konsumerar pengarna.

Är nog du som är klenbegåvad då folk redan förklarat att om nån lyckas köpa redan skattade varor och lyckas göra över 50tusen i vinst årligen ska betala extra skatt på redan skattade varor.

Så all handel i vinstsyfte med begagnade varor borde vara skattebefriad?
Eller bara den som privatpersoner gör?

Och isåfall vad är poängen med att ha företag med allt vad det innebär av regler och kostnader om jag likagärna kan göra detta,som privatperson och dessutom vara befriad från skatt på min vinst,
Citera
2025-03-04, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard

Kanon om de nu åker dit ordentligt.
Citera
2025-03-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Du, jag fick min deklaration idag.
Har sålt för över 30 tusen.
Det står inte ett piss om detta eftersom jag inte tagit upp några försäljningar i min deklaration.

Alla andra inkomster från räntor och värdepapperförsäljning står dock med förtryckt.
Fick min nu och där står Tradera med! under kontroll och inkomstuppgifter !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in