2025-03-04, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Kanon om de nu åker dit ordentligt.
Nog många som köper upp dödsbon tex å kränger sen.
Citera
2025-03-04, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snikvard
Blocket har väl ingen plattform för betalningar, som t.ex. Tradera har? Om det inte görs genom deras "köparskydd" då eller vad det heter, kanske (inget jag nånsin använt).
Ponera att jag plockar bort ett objekt som jag möjligen övervärderat, räknas det då som att jag sålt objektet till utsatt pris, om jag ignorerar deras säljarfomulär?

För att rapporteringen om vad som verkligen betalats för ett försålt föremål ska fungera måste ju betalningen ske via köpare-plattform-säljare.

Hur rapporteringen i de fall där objektet tagits bort av säljaren utan att betalning skett via plattformen vet jag inte.
Men det vore ju väldigt ologiskt att antaga allt blir sålt till annonserat pris.
Om du inte svarar på formuläret och sedan får förfrågan från berörd myndighet får du väl förklara dig där.
Citera
2025-03-04, 21:49
Medlem
Citat:
Så all handel i vinstsyfte med begagnade varor borde vara skattebefriad?
Eller bara den som privatpersoner gör?

Och isåfall vad är poängen med att ha företag med allt vad det innebär av regler och kostnader om jag likagärna kan göra detta,som privatperson och dessutom vara befriad från skatt på min vinst,

Självklart ska all handel med redan beskattade gamla varor vara skattebefriad för privatpersoner.

om pelle nilsson lyckas köpa 1 bil varje månad och sälja den med 5 tusen i vinst eller tillåme 10 tusen i vinst privat så är spelar det ingen roll.
Han kommer lyxkonsumera upp det mesta av pengarna och skapa jobb för andra med pengarna och tillslut kommer de in til lstaten med skillnad att de skapat massa jobb på vägen.

Däremot om man har stor bilhall är det förstås annan sak.De betalar också dåligt för bilen oavsett men de som vill sälja där utan problem till lågt pris för göra det men det är en näringsverksamhet och det förstår ju vem som helst.
De kunde däremot ha mycket lägre moms och skatt för dom bilhallarna som säljer redan skattade gamla bilar.
Det är folk som inte har råd att köpa ny bil som köper bil där.

Allt som beskattas höjer bara försäljningspriset där konsumenten blir fattigare och får betala mer för varan eller tjänsten.

Jämför med marknader som var billiga förut och kringresande tivolin som var skitbilliga med 20kr per åk för bra grejer.

Efter att skatteverket gick in där och krävde svarta lådan och kassor osv så blev det svindyrt med allt som säljs där och det är inte länge prisvärt.

Det är dom där småföretagarna som sen spenderade de intjänade pengarna in i ekonomin coh till familjen och skapade fler jobb med samma pengar.

Samma sak med pizzor och snabbmat som var jävligt prisvärda och billiga förut men med skatter och svarta lådan på alla kassor blev dom dyra så att vanligt folk blir fattigare.

Vill man beskatta nån rejält så ska det vara storföretag som biltema,ikea,ullared,ö&b,rusta osv som har gjort så många arbetslösa i sverige och europa när de bytt ut alla varor till kinestillverkade kemikalievaror tillverkade av slavar.

+ bankerna som snor 175000 miljoner varje år för lufttjänster utan personal.
Där kan man beskatta för de skapar inga nya jobb medans smpföretagare har mycket mer personal per kund som skapar jobben på sånt.
Senast redigerad av Blatteman 2025-03-04 kl. 21:56.
Citera
2025-03-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nog många som köper upp dödsbon tex å kränger sen.

Det gör det väl knappast mer lagligt om du håller på med svartaffärer?
Du som pensionär är ju själv väldigt beroende av att andra betalar skatt som de skall.
Citera
2025-03-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Självklart ska all handel med redan beskattade gamla varor vara skattebefriad för privatpersoner.

om pelle nilsson lyckas köpa 1 bil varje månad och sälja den med 5 tusen i vinst eller tillåme 10 tusen i vinst privat så är spelar det ingen roll.
Han kommer lyxkonsumera upp det mesta av pengarna och skapa jobb för andra med pengarna och tillslut kommer de in til lstaten med skillnad att de skapat massa jobb på vägen.

Däremot om man har stor bilhall är det förstås annan sak.De betalar också dåligt för bilen oavsett men de som vill sälja där utan problem till lågt pris för göra det men det är en näringsverksamhet och det förstår ju vem som helst.
De kunde däremot ha mycket lägre moms och skatt för dom bilhallarna som säljer redan skattade gamla bilar.

Då är det ju helt meningslöst ha företag som säljer annat än nytt.

Inte nog med att min verksamhet är skattebefriad.
Jag slipper bokföring,konsumentlagar,arbetsgivaravgifter och löneskatter.
Inte heller behöver jag betala bolagsskatt eller följa arbetsmiljölagar....
Citera
2025-03-04, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
Fick min nu och där står Tradera med! under kontroll och inkomstuppgifter !

Tar de upp allt du sålt för som inkomst?
I så fall grattis till fet restskatt.
Citera
2025-03-04, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Tar de upp allt du sålt för som inkomst?
I så fall grattis till fet restskatt.
Nä bara vad man sålt för(ja som inkomst) och så lite så ingen skatt för mig! Men finns med på underlaget! Bara rensat i hobbyrummet och sålt!!
Citera
2025-03-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
Nä bara vad man sålt för(ja som inkomst) och så lite så ingen skatt för mig! Men finns med på underlaget! Bara rensat i hobbyrummet och sålt!!

Ja då har jag uppenbarligen "klarat" mig två år på raken då.
Citera
2025-03-04, 22:06
Medlem
Citat:
Det gör det väl knappast mer lagligt om du håller på med svartaffärer?
Du som pensionär är ju själv väldigt beroende av att andra betalar skatt som de skall.
Nä såklart, bara en reflektion eftersom jag ofta är där.
Citera
2025-03-04, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

Allt som beskattas höjer bara försäljningspriset där konsumenten blir fattigare och får betala mer för varan eller tjänsten.

Jämför med marknader som var billiga förut och kringresande tivolin som var skitbilliga med 20kr per åk för bra grejer.

Efter att skatteverket gick in där och krävde svarta lådan och kassor osv så blev det svindyrt med allt som säljs där och det är inte länge prisvärt.

Det är dom där småföretagarna som sen spenderade de intjänade pengarna in i ekonomin coh till familjen och skapade fler jobb med samma pengar.

Samma sak med pizzor och snabbmat som var jävligt prisvärda och billiga förut men med skatter och svarta lådan på alla kassor blev dom dyra så att vanligt folk blir fattigare.

Vill man beskatta nån rejält så ska det vara storföretag som biltema,ikea,ullared,ö&b,rusta osv som har gjort så många arbetslösa i sverige och europa när de bytt ut alla varor till kinestillverkade kemikalievaror tillverkade av slavar.

+ bankerna som snor 175000 miljoner varje år för lufttjänster utan personal.
Där kan man beskatta för de skapar inga nya jobb medans smpföretagare har mycket mer personal per kund som skapar jobben på sånt.
Då skall Pelle N skatta och betala massor av andra avgifter om man köper nåt för att sälja vidare är det näringsverksamhet och ajja bajja säger skattemyndigheten! finns inga undantag!
Citera
2025-03-04, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nä såklart, bara en reflektion eftersom jag ofta är där.

Jag gillar konkurrens.
Det är bra för oss konsumenter att det finns gott om alternativ som gör ungefär samma sak.
Oavsett om det är snickare målare mataffärer eller dödsbouppköpare.

Men konkurrens ska,ske på lika villkor.
Det var ju rätt högljutt hos dina kompisar när polacker och balter kom och började bygga för halva lönen....
Citera
2025-03-04, 22:14
Medlem
Citat:
Jag gillar konkurrens.
Det är bra för oss konsumenter att det finns gott om alternativ som gör ungefär samma sak.
Oavsett om det är snickare målare mataffärer eller dödsbouppköpare.

Men konkurrens ska,ske på lika villkor.
Det var ju rätt högljutt hos dina kompisar när polacker och balter kom och började bygga för halva lönen....
Ja ok, som jag sa, jag samlar på en viss grej å kollar tradera varje dag, därför förstår jag att många där har det som ett jobb liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in