• 1
  • 2
2025-03-04, 17:47
Medlem
Jag blir inte klok på hur skatteverket tänker när det gäller dessa tycker av försäljningar, vars totalsumma nu hamnat i deklarationen(specifikation till inkomstdeklaration 1).

Jag har omsatt dessa pengar 200 000 SEK men det är självklart inte ren och skär vinst. I min värld ska man inte betala skatt på omsättning. Min vinst är ungefär 10.000kr

Hur kan det ses som inkomst?

Någon som kan klargöra detta?
Citera
2025-03-04, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lizestoo
Jag blir inte klok på hur skatteverket tänker när det gäller dessa tycker av försäljningar, vars totalsumma nu hamnat i deklarationen(specifikation till inkomstdeklaration 1).

Jag har omsatt dessa pengar 200 000 SEK men det är självklart inte ren och skär vinst. I min värld ska man inte betala skatt på omsättning. Min vinst är ungefär 10.000kr

50 000 kr får du tjäna per år skattefritt, men upp till dig att visa kvitton till skattemyndigheten att du inte sålt med mer vinst. och att du inte köpt för att sälja för då blir det 30%på hela beloppet som är vinst!
Citera
2025-03-04, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
50 000 kr får du tjäna per år skattefritt, men upp till dig att visa kvitton till skattemyndigheten att du inte sålt med mer vinst. och att du inte köpt för att sälja för då blir det 30%på hela beloppet som är vinst!

30%?
Du med oss skämtar Aprillo
Citera
2025-03-04, 18:24
Medlem
Citat:

Läs i de andra trådarna
Citera
2025-03-04, 18:32
Medlem
Så, har jag tjänat (vinst) under 50.000kr är det då inget som behöver deklareras?
Citera
2025-03-04, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
30%?
Du med oss skämtar Aprillo
Du får göra avdrag för kostnader du haft, typ provision, porto. Sedan betalar du trettio procent av vinsten i skatt. Samma skatt som för kapitalinkomster. Och egentligen är det inget nytt, mer än att exempelvis Blocket numera måste informera Skattemyndigheten.

Förstår att det kommer som en chock för många, informationen hade kunnat vara betydligt bättre. Vet flera som haft det som hobby att köpa och sälja.
Citat:
Så, har jag tjänat (vinst) under 50.000kr är det då inget som behöver deklareras?
Om det handlar om "personliga tillgångar", annars är det skatt på första vinstkronan.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-03-04 kl. 18:36.
Citera
2025-03-04, 18:52
Medlem
Citat:
Blocket och Tradera skickar in till skattemyndigheten vad du sålt för under ett år! så det står på skattsedeln redan!
Citera
2025-03-04, 18:55
Medlem
Absolut, men det behöver inte betyda att det är vinst
Citera
2025-03-04, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du får göra avdrag för kostnader du haft, typ provision, porto. Sedan betalar du trettio procent av vinsten i skatt. Samma skatt som för kapitalinkomster. Och egentligen är det inget nytt, mer än att exempelvis Blocket numera måste informera Skattemyndigheten.

Förstår att det kommer som en chock för många, informationen hade kunnat vara betydligt bättre. Vet flera som haft det som hobby att köpa och sälja.
Om det handlar om "personliga tillgångar", annars är det skatt på första vinstkronan.

Är du onykter?

Påstår du att företagsbeskattning ger 30% skatt netto när vinsten tas ut av ägare?

Edit.
Nu förstår jag bättre.
Du avser skatten på lösöresvinster över 50k/år.
Då är vi eniga. Den är 30%.
För är det näringsverksamhet du pysslar med är den väl närmare 60% innan du har skattad utdelning i handen.
Ännu mer om du tar ut i lön
Citera
2025-03-04, 19:01
Medlem
Citat:

Beror ju helt på om du är att anse som näringsverksam men kört svart.
Då är ev skatt ditt minsta problem
Citera
2025-03-04, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Är du onykter?

Påstår du att företagsbeskattning ger 30% skatt netto när vinsten tas ut av ägare?

Edit.
Nu förstår jag bättre.
Du avser skatten på lösöresvinster över 50k/år.
Då är vi eniga. Den är 30%.
För är det näringsverksamhet du pysslar med är den väl närmare 60% innan du har skattad utdelning i handen.
Ännu mer om du tar ut i lön
Tråden ligger under "privatekonomi", och i veckan trillar personliga deklarationer in :-)
Citera
2025-03-04, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tråden ligger under "privatekonomi", och i veckan trillar personliga deklarationer in :-)

Och?
Det finns väldigt många,som kört kolsvart näringsverksamhet i åratal på Blocket&Tradera.
Om dessa nu svettas rejält är det bara bra.

Konkurrens är av godo men den ska,ske på likadana villkor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in