• 9
  • 10
2025-03-09, 12:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Tog ungefär 5sekunder att hitta.
Lat eller ovanligt obegåvad?

https://www.skatteverket.se/privat/s...800099480.html

Fast att omsätta 200 k på Tradera och göra 10k i nettovinst tyder på att det inte rör sig om avyttrande av personliga ägodelar utan en kommersiell verksamhet och då gäller inte 50k- regeln du hänvisar till.

Hela syftet med rapporteringen är att komma åt de personer som år efter år bedriver omfattande handel med tex Tradera som bas utan att betala skatt.

Något generellt grundavdrag på 50000 kr för inkomster från Tradera finns inte.
Citera
2025-03-09, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast att omsätta 200 k på Tradera och göra 10k i nettovinst tyder på att det inte rör sig om avyttrande av personliga ägodelar utan en kommersiell verksamhet och då gäller inte 50k- regeln du hänvisar till.

Hela syftet med rapporteringen är att komma åt de personer som år efter år bedriver omfattande handel med tex Tradera som bas utan att betala skatt.

Något generellt grundavdrag på 50000 kr för inkomster från Tradera finns inte.

Du har givetvis helt rätt om det rör sig om näringsverksamhet.
Och då är ev skatt det minsta problemet om man kört svart I åratal. Vilket de flesta dom nu uppdagas gjort.

Men om vi utgår från att det faktiskt är personligt lösöre gäller vad jag hänvisade till.
Jag vet ett flertal personer i min umgängeskrets som avyttrat ytterligare en nolla utan att för den del vara näringsidkare.
Skatteskyldiga möjligtvis
Citera
2025-03-18, 19:08
Medlem
Ni som har sålt små saker, till en mindre summa. Typ 2000 kr . Men ändå fått försäljning inskickat till skatteverket (daf7) . Enligt skatteverket behövde jag ej göra ändring utan bara godkänna och skicka in. Men de jag undrar nu är om jag kommer få pengar i april pga daf7... Eller om jag behöver vänta tills i juni?😴😴 Någon som vet detta?
Citera
2025-03-18, 19:29
Medlem
hippilis avatar
Om jag säljer en bilmotor på blocket, köparen kommer hit och betalar 8000 kr för den. Hur vet då blocket och skattemyndigheten att jag sålde den motorn? Nej just det det kan dom inte veta så sitt ner lägg upp fötterna på bordet och ta det lugnt med att vara oroliga
Citera
2025-03-18, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Om jag säljer en bilmotor på blocket, köparen kommer hit och betalar 8000 kr för den. Hur vet då blocket och skattemyndigheten att jag sålde den motorn? Nej just det det kan dom inte veta så sitt ner lägg upp fötterna på bordet och ta det lugnt med att vara oroliga

Helt korrekt.
Sålänge betalningen inte skedde via plattformen har ingen mer än köparen och säljaren vetskap om summan som bytte händer.
Allra bäst är ju kontanter om man vet med sig att det man pysslar med är kolsvart
Citera
2025-03-18, 19:42
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Helt korrekt.
Sålänge betalningen inte skedde via plattformen har ingen mer än köparen och säljaren vetskap om summan som bytte händer.
Allra bäst är ju kontanter om man vet med sig att det man pysslar med är kolsvart
Självklart är det kontanter som gäller.

Att köpa och sälja på annat sätt går ju inte att göra så det inte syns
Citera
2025-03-18, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Självklart är det kontanter som gäller.

Att köpa och sälja på annat sätt går ju inte att göra så det inte syns

Vill man inte att det ska,synas någonstans alls så har du helt rätt.
Enbart kontanter och gärna med någon som "fattar".

Är det okej att det kommer in på kontot funkar ju swisch/överföring utmärkt sålänge det inte går via plattformen betalsystem.
Dvs man fular inte och DAC7 är egalt
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in