2025-03-04, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför är det vansinnigt? Man betalar skatt på vinst man gör. Så har det alltid varit.

För att det är begagnade varor som folk redan betalat skatt för. Det är sinnessjukt att betala skatt på skatt.

Den extra momsskatten som infördes skulle bara vara tillfällig på 80 talet och de skulle avskaffa den men politker ljuger alltid.

De har fått in skatt på varan+momsskatt när den har tillverkats och sålts och det ska räcka.

Men du kanske gillar att ge allt du jobbar ihop med 95% skatt.
Citera
2025-03-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
För att det är begagnade varor som folk redan betalat skatt för. Det är sinnessjukt att betala skatt på skatt.

Den extra momsskatten som infördes skulle bara vara tillfällig på 80 talet och de skulle avskaffa den men politker ljuger alltid.

De har fått in skatt på varan+momsskatt när den har tillverkats och sålts och det ska räcka.

Du betalar inte skatt igen på varan, du betalar skatt på din vinst. Momsen har ingenting med det här att göra.
Citera
2025-03-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

Är du också klenbegåvad?

Vilken skatt är det som skall betalas när du säljer begagnade varor?
Citera
2025-03-04, 21:06
Medlem
Citat:
Du betalar inte skatt igen på varan, du betalar skatt på din vinst. Momsen har ingenting med det här att göra.

Tack.
Citera
2025-03-04, 21:10
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Varför är det vansinnigt? Man betalar skatt på vinst man gör. Så har det alltid varit.
Ja, jag håller med om att det är rimligt. Det vansinniga är att marknadsplatser på nätet tvingas agera angivare till staten. Jag betalar absolut skatt om det anses att jag är skyldig det.

Men som sagt har jag under det gångna året sålt saker på Blocket. Vissa har inte sålts alls och annonsen tagit bort p.g.a "tiden gått ut", vissa saker har sålts andra vägar och blivit bortplockade på Blocket. Har även sålt saker för andras räkning (otekniska äldre släktingar) på denna handelsplats. Självklart saknas det kvitton på majoriteten av dessa transaktioner, så jag är oroad just nu att bli straffskattad av nämnda anledning.

Min frågeställning var väl främst om hur specifikt Blocket rapporterar ifall saker blivit osålda, sålda till lägre pris, bortplockat och liknande, och om det räknas med "totalen" av min försäljning, eller om dom går på siffror som är frivilliga att lämna, dvs. deras formulär om hur lång tid försäljningen tagit, som skickas ut automatiskt när man plockar bort en annons på Blocket.
Citera
2025-03-04, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snikvard
Ja, jag håller med om att det är rimligt. Det vansinniga är att marknadsplatser på nätet tvingas agera angivare till staten. Jag betalar absolut skatt om det anses att jag är skyldig det.

Men som sagt har jag under det gångna året sålt saker på Blocket. Vissa har inte sålts alls och annonsen tagit bort p.g.a "tiden gått ut", vissa saker har sålts andra vägar och blivit bortplockade på Blocket. Har även sålt saker för andras räkning (otekniska äldre släktingar) på denna handelsplats. Självklart saknas det kvitton på majoriteten av dessa transaktioner, så jag är oroad just nu att bli straffskattad av nämnda anledning.

Min frågeställning var väl främst om hur specifikt Blocket rapporterar ifall saker blivit osålda, sålda till lägre pris, bortplockat och liknande, och om det räknas med "totalen" av min försäljning, eller om dom går på siffror som är frivilliga att lämna, dvs. deras formulär om hur lång tid försäljningen tagit, som skickas ut automatiskt när man plockar bort en annons på Blocket.

Har betalning inte skett genom plattformen har den givetvis ingen aning om summan och kan därför inte rapportera in någonting alls mer än att du haft en annons där.
Om de gör detta vet jag inte,eller om rapporteringskravet är att betalning skall ha,skett genom plattformen för att öht lagras i deras databas
Citera
2025-03-04, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
Blocket och Tradera skickar in till skattemyndigheten vad du sålt för under ett år! så det står på skattsedeln redan!

Ja men tjenare!
När du får en egen inkomst så kommer du också få deklarera och då kommer du se att det INTE står på skattesedeln.
Citera
2025-03-04, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Ja men tjenare!
När du får en egen inkomst så kommer du också få deklarera och då kommer du se att det INTE står på skattesedeln.

Nej men väl på självdeklarationen om rapporteringskraven är uppfyllda
Citera
2025-03-04, 21:19
Medlem
Gosifs avatar
Som att skattetrycket inte är tillräckligt jobbigt?
Citera
2025-03-04, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Ja men tjenare!
Stod med redan på förra deklarationen! 50+ här så klipp dig och skaffa dig ett jobb! Har du sålt för mer än 20000kr skall det stå med eller sålt mer än 20-30 saker! Lär dig söka på nätet innan du spyr ur dig fel saker!
Citera
2025-03-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Som att skattetrycket inte är tillräckligt jobbigt?

För att du ska gå pyssla med svartaffärer tycker du?
Citera
2025-03-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
Stod med redan på förra deklarationen! 50+ här så klipp dig och skaffa dig ett jobb! Har du sålt för mer än 20000kr skall det stå med eller sålt mer än 20-30 saker! Lär dig söka på nätet innan du spyr ur dig fel saker!

Du, jag fick min deklaration idag.
Har sålt för över 30 tusen.
Det står inte ett piss om detta eftersom jag inte tagit upp några försäljningar i min deklaration.

Alla andra inkomster från räntor och värdepapperförsäljning står dock med förtryckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in