Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Varför är det vansinnigt? Man betalar skatt på vinst man gör. Så har det alltid varit.
Ja, jag håller med om att det är rimligt. Det vansinniga är att marknadsplatser på nätet tvingas agera angivare till staten. Jag betalar absolut skatt om det anses att jag är skyldig det.
Men som sagt har jag under det gångna året sålt saker på Blocket. Vissa har inte sålts alls och annonsen tagit bort p.g.a "tiden gått ut", vissa saker har sålts andra vägar och blivit bortplockade på Blocket. Har även sålt saker för andras räkning (otekniska äldre släktingar) på denna handelsplats. Självklart saknas det kvitton på majoriteten av dessa transaktioner, så jag är oroad just nu att bli straffskattad av nämnda anledning.
Min frågeställning var väl främst om hur specifikt Blocket rapporterar ifall saker blivit osålda, sålda till lägre pris, bortplockat och liknande, och om det räknas med "totalen" av min försäljning, eller om dom går på siffror som är frivilliga att lämna, dvs. deras formulär om hur lång tid försäljningen tagit, som skickas ut automatiskt när man plockar bort en annons på Blocket.