• 1
  • 2
2025-02-24, 18:09
Medlem
Som titeln säger. Folk som närmar sig en korsning där trafikljuset precis slår om till gult. De börjar bromsa in lite försiktigt men sedan ändrar sig och ställer sig på gasen för att ”hinna före” innan det slår om till rött.

- Böterna för att köra mot gult var tidigare lika höga som att köra mot rött, det vill säga 3000 kr. Detta har dock nyligen sänkts till 2000 kr.

- Det är inte så att man blir påkörd första sekunden det slår om till rött, det tar lite tid för de andra bilarna att få grönt ljus plus att de ska gasa iväg.

- Om en polis skulle vara i närheten är det exakt lika uppenbart att köra mot gult som mot rött. Det syns direkt när någon kan stanna för gult men gasar istället på.

Frågeställningen är alltså som lyder:

Varför gasar folk på för att hinna före rött ljus, när det tidigare, och delvis fortfarande, i praktiken inte fanns/finns något att ”hinna före”?
Citera
2025-02-24, 18:17
Medlem
Har bilen framför mig gult så måste jag ju gasa för att hinna med.
Citera
2025-02-24, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Har bilen framför mig gult så måste jag ju gasa för att hinna med.
Vad är det du ska hinna med? Varför åker du inte i lugn och ro emot rött i ett par sekunder istället? Böterna var exakt samma förut, och nu skiljer det bara en tusenlapp.
Citera
2025-02-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
Vad är det du ska hinna med? Varför åker du inte i lugn och ro emot rött i ett par sekunder istället? Böterna var exakt samma förut, och nu skiljer det bara en tusenlapp.

Kör du din bil, så kör jag min.
Jag har inte 350 hästar för att stanna på gult.
Senast redigerad av Sierra.Leon3 2025-02-24 kl. 18:42.
Citera
2025-02-24, 18:30
Jag stannar gärna vid rött så jag kan accelerera fort som fan när det blir grönt.
Citera
2025-02-24, 18:32
Medlem
Citat:
Kör du din bil, så kör jag min.
Jag har inte 350 hästar för att stanna för att stanna på gult.
Skall jag tolka dig som att du kör mot gult för att kunna nyttja prestandan i din bil till fullo?

Om nu 350 hästar kan kallas för prestanda, det är väl typ vad en pensionärsbil har idag.
Citera
2025-02-24, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag stannar gärna vid rött så jag kan accelerera fort som fan när det blir grönt.

Onödig förbrukning och slitage på bromsarna
Absolut om det är tvåfiligt och det är nån halvfet bil bredvid.
Citera
2025-02-24, 18:39
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Som titeln säger. Folk som närmar sig en korsning där trafikljuset precis slår om till gult. De börjar bromsa in lite försiktigt men sedan ändrar sig och ställer sig på gasen för att ”hinna före” innan det slår om till rött.

- Böterna för att köra mot gult var tidigare lika höga som att köra mot rött, det vill säga 3000 kr. Detta har dock nyligen sänkts till 2000 kr.

- Det är inte så att man blir påkörd första sekunden det slår om till rött, det tar lite tid för de andra bilarna att få grönt ljus plus att de ska gasa iväg.

- Om en polis skulle vara i närheten är det exakt lika uppenbart att köra mot gult som mot rött. Det syns direkt när någon kan stanna för gult men gasar istället på.

Varför gasar folk på för att hinna före rött ljus, när det tidigare, och delvis fortfarande, i praktiken inte fanns/finns något att ”hinna före”?
Folk gasar på för att dom tror att man sparar 45 min genom att bryta mot lagen.
Citera
2025-02-24, 18:39
Citat:
Onödig förbrukning och slitage på bromsarna
Absolut om det är tvåfiligt och det är nån halvfet bil bredvid.
Det gör mig inte så mycket. Tycker det är kul.
Citera
2025-02-24, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det gör mig inte så mycket. Tycker det är kul.

Det köper jag absolut.
Citera
2025-02-24, 19:06
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

För att slippa vänta på rött, naturligtvis.
Citera
2025-02-24, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
För att slippa vänta på rött, naturligtvis.
Jag förstår. Men som jag skrev i trådstarten, om du istället kör mot rött i en sekund så spelar det i praktiken ingen roll eftersom att ingen bil kommer köra på dig, och böterna är liknande.

Så frågeställningen kvarstår. Varför gasar du på för att hinna FÖRE det slår om till just rött? Istället för att bara cruisa i samma hastighet och köra mot rött i ett par sekunder?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in