2025-02-24, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Onödig förbrukning och slitage på bromsarna
Absolut om det är tvåfiligt och det är nån halvfet bil bredvid.
Du förbrukar ju onödigt genom att stampa på gasen för att hinna före rödljuset. Eftersom böterna är ungefär likadana och ingen kommer i praktiken köra på dig, varför sparar du inte ytterligare förbrukning genom att hålla samma hastighet?
Citera
2025-02-24, 19:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
Jag förstår. Men som jag skrev i trådstarten, om du istället kör mot rött i en sekund så spelar det i praktiken ingen roll eftersom att ingen bil kommer köra på dig, och böterna är liknande.

Så frågeställningen kvarstår. Varför gasar du på för att hinna FÖRE det slår om till just rött? Istället för att bara cruisa i samma hastighet och köra mot rött i ett par sekunder?
Nu ställer du frågan till fel person eftersom jag är ganska riskneutral av mig och jag kör emot rött ibland på just det sättet (utan trafikfara alltså). Men folk i allmänhet är väl oroliga att bli av med körkortet när de kör mot rött.
Betänk också att det är mindre marginal när du kör mot rött än mot gult.
Citera
2025-02-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nu ställer du frågan till fel person eftersom jag är ganska riskneutral av mig och jag kör emot rött ibland på just det sättet (utan trafikfara alltså). Men folk i allmänhet är väl oroliga att bli av med körkortet när de kör mot rött.
Betänk också att det är mindre marginal när du kör mot rött än mot gult.
Mindre marginal kan jag delvis köpa som argument. Men fortfarande är marginalen hög oavsett, speciellt i typ städer där det är 40 km/h. De andra bilarna ska först få gult sen grönt och sen accelerera upp i hastighet.
Citera
2025-02-24, 20:01
Medlem
Duvlorts avatar
Regeln är ju även den att man ligger och såsar tills det slår om till gult, gasar man.
Problemet idag är att folk inte är aktiva när man kör, bilkörning är sekundärt inne i bilen.
Citera
2025-02-24, 20:33
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
...

Gult varnar för omslag, kommer man med fart är det ok att passera.
Huruvida den farten är på gas eller broms är upp till en själv att bestämma - vad är svårt förstå?
Citera
2025-02-24, 21:47
Medlem
-Nigger-s avatar
Regeln säger att du ska stanna för gult om du kan göra det på ett säkert sätt, annars får du köra, d.v.s du ska inte tvärnita eller liknande bara för att det blir gult.
Citera
2025-02-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Regeln säger att du ska stanna för gult om du kan göra det på ett säkert sätt, annars får du köra, d.v.s du ska inte tvärnita eller liknande bara för att det blir gult.

Ja så fick jag lära mig också. Dessutom är man uppe i ett bra varvtal redan så tar det mer bränsle och sliter mer på däck och bromsar om du bromsar ergo sliter mer på miljön och din plånbok.
Man ska ju fuska så det ser snyggt ut.
Inte gasa som fan för att komma före så de slår om millisekunder du och bilen hostar över linjen då e man keff juh.
Citera
2025-02-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Jag pratar inte om att tvärnita, utan om folk som stampar på gasen på för att hinna före gult ljus. Behöver man gasa på så har man marginal att stanna säkert, det är självförklarande.
Citera
2025-02-24, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drink40s
Ja så fick jag lära mig också. Dessutom är man uppe i ett bra varvtal redan så tar det mer bränsle och sliter mer på däck och bromsar om du bromsar ergo sliter mer på miljön och din plånbok.
Man ska ju fuska så det ser snyggt ut.
Inte gasa som fan för att komma före så de slår om millisekunder du och bilen hostar över linjen då e man keff juh.
Jag förstår ditt resonemang, men köper det inte. Tror inte folk har detta beteendet för att spara på miljö eller bromsar. Det är snarare bra att motionera bromsarna då och då.

Fuska snyggt, jo jag köper att folk kan resonera på detta sättet. Men det är oftast väldigt uppenbart med gulljussmitare, det syns från alla vinklar. Nästan så att det är mindre uppenbart om man håller konstant hastighet och kör mot rött sista sekunden.
Citera
2025-02-24, 22:22
Medlem
För att dom har bra ekonomi och har råd med böter
Citera
2025-02-24, 22:23
Medlem
vemsfels avatar
Stannar aldrig för gult om jag som första bil åker på den. Bara köra vidare, marginalen att hinna innan det slår om till rött är goda och jag gör Greta Thunberg glad genom att minska mina gasutsläpp.
Citera
2025-02-24, 22:23
Medlem
Pungpuckels avatar
Om jag har en bil knappt två meter bakom mig, och jag tvärnitar för att det slår om till gult.
Bilen bakom kör in i mig, är det jag eller den andre som blir skyldig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in