• 4
  • 5
2025-02-25, 12:15
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Hela du är en grov vårdslöshet!!!
Du kör ditt liv mot rött. Det är inte bra för dig. Nästa gång jag ser dig på Wieselgren så vill jag att du börjat ta tag i ditt liv.

Hehe jag kör rätt lungt numera. Intressant med wieselgren! Vad kör jag för bil? Btw det är rent juridiskt skillnad på om det är gult när du är i korsningen eller om det faktiskt blir rött under tiden.
Citera
2025-02-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Hehe jag kör rätt lungt numera. Intressant med wieselgren! Vad kör jag för bil? Btw det är rent juridiskt skillnad på om det är gult när du är i korsningen eller om det faktiskt blir rött under tiden.
Tidigare var det ingen juridisk skillnad på att köra mot gult eller rött. Gult innebär stopp. Nu i fredags så har man däremot sänkt böterna för gulljuskörning.
Citera
2025-02-25, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
Som titeln säger. Folk som närmar sig en korsning där trafikljuset precis slår om till gult. De börjar bromsa in lite försiktigt men sedan ändrar sig och ställer sig på gasen för att ”hinna före” innan det slår om till rött.

- Böterna för att köra mot gult var tidigare lika höga som att köra mot rött, det vill säga 3000 kr. Detta har dock nyligen sänkts till 2000 kr.

- Det är inte så att man blir påkörd första sekunden det slår om till rött, det tar lite tid för de andra bilarna att få grönt ljus plus att de ska gasa iväg.

- Om en polis skulle vara i närheten är det exakt lika uppenbart att köra mot gult som mot rött. Det syns direkt när någon kan stanna för gult men gasar istället på.

Frågeställningen är alltså som lyder:

Varför gasar folk på för att hinna före rött ljus, när det tidigare, och delvis fortfarande, i praktiken inte fanns/finns något att ”hinna före”?
Varför börjar folk sakta in när de tär grönt för att de tror att de kommer bli rött vilken sekund som helst. Trafiken gynnas av att folk kör mot gult. Köerna blir kortare, fler hinner förbi ljuset osv.
Citera
2025-02-25, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Varför börjar folk sakta in när de tär grönt för att de tror att de kommer bli rött vilken sekund som helst. Trafiken gynnas av att folk kör mot gult. Köerna blir kortare, fler hinner förbi ljuset osv.
Nollsummespel. När gula ljuset förlängs för att man smiter förbi så skapas det längre köer åt andra hållet istället.
Citera
2025-02-25, 18:11
Medlem
Jag gasar på för att hinna innan rött ljus. Varför finns gult ljus om det är samma som att köra mot rött? Borde det inte bara bli rött då på en gång? Det kan inte vara som du säger att det är olagligt att köra mot gult? Gult är väl till för att stanna om man kan eller köra om man kan. Därför gasar jag på för att hinna innan det blir rött
Citera
2025-02-25, 22:46
Medlem
Det e coolt ju. wroom wrroom, som i racing
Citera
2025-02-26, 18:56
Medlem
De kanske tror det ska växla till grönt

Varför är böterna inte pbb grundade? 10%?

Jag tycker det är bra i grunden men lite förvånad att man inte väljer att höja böter för rött istället för att sänka för gult
Senast redigerad av falurouge 2025-02-26 kl. 19:07.
Citera
2025-02-26, 19:35
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
Som titeln säger. Folk som närmar sig en korsning där trafikljuset precis slår om till gult. De börjar bromsa in lite försiktigt men sedan ändrar sig och ställer sig på gasen för att ”hinna före” innan det slår om till rött.

- Böterna för att köra mot gult var tidigare lika höga som att köra mot rött, det vill säga 3000 kr. Detta har dock nyligen sänkts till 2000 kr.

- Det är inte så att man blir påkörd första sekunden det slår om till rött, det tar lite tid för de andra bilarna att få grönt ljus plus att de ska gasa iväg.

- Om en polis skulle vara i närheten är det exakt lika uppenbart att köra mot gult som mot rött. Det syns direkt när någon kan stanna för gult men gasar istället på.

Frågeställningen är alltså som lyder:

Varför gasar folk på för att hinna före rött ljus, när det tidigare, och delvis fortfarande, i praktiken inte fanns/finns något att ”hinna före”?
Jag bromsar men slinter på foten.
Citera
2025-04-03, 11:57
Medlem
Sockerssons avatar
Det är situationellt. Hamnar man bakom en bil som kör omotiverat sakta innan trafikljuset får man köra mot gult eller t.o.m. rött om man hade hunnit fram till ljuset medan det fortfarande var grönt ifall nämnda bil inte hade legat framför. Det kallas snitthfartsutjämning - att man får kompensera för förlorad restid p.g.a. långsamtgående trafik. Gäller för övrigt även på vägsträckor generellt om man tvingas sakta in bakom någon annan under en sträcka (traktor, epa, 150-åring etc.), då får man ta igen det senare genom att ligga lite över hastighetsgränsen ett tag så snittfarten blir korrekt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in