2025-02-23, 18:51
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är inte examinerad lärare men har vickat som det i perioder, det är länge sedan sist nu. Det är inget jag skulle rekommendera. Det blir svårare och svårare att bara klara det grundläggande att få alla att sitta stilla och hålla tyst och göra som man säger, eftersom många barn och unga inte har någon respekt för lärare, vuxna eller infödda svenska lärare/vuxna. Jag skulle ärligt talat inte tycka att det var värt utbildningstiden och studielånen, för att sedan framleva min vardag i den otrygga miljön resten av arbetslivet.

Skolorna (både kommunala, friskolor och privatskolor) med ett vitare och bättre elevunderlag är mycket eftertraktade, och för att få jobb där måste du först ha några års väl-vitsordad tjänstgöringstid från någon vanlig zoo-malisk skola. Och där (i den fina skolan, t.ex. i Danderyd eller Stockholms innerstad, eller motsvarande gräddhyllor i andra städer) får du i stället problemet med väldigt ambitiösa föräldrar, som kräver samtal med dig och rektorn och ibland också familjens advokat närvarande, för minsta sak. De kan t.ex. kräva att du ska ge barnet ett betyg som det inte har presterat för, med diverse öppna eller förtäckta hotelser. Detta för att Familjen Snofsenhjelm inte tänker låta en enkel tjänare - alltså du - förstöra ätteläggens väg till Chalmers, juristprogrammet i Uppsala eller Lund, eller Handelshögskolan...

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Snälla nån, nu trollar du väl ändå?
Menar du på allvar att du som vikarie skulle få har varit med på utvecklingssamtal där päronen tagit med advokater?

Jag har hört om det, så det är nog inte helt och hållet en skröna, dock inte att det skulle ha varit en vikarielärare, utan en fast anställd. Det ska ha skett på någon av privatskolorna.
Det förvånar mig inte.
Jag själv ”drabbades” av en mamma som med emfas ifrågasatte innehållet i min undervisning. Jag mailade henne utdrag ur läroplanen och det aktuella ämnets kursplan. Hon återkom inte, men till det kommande läsåret hade hennes son bytt skola till en privat aktör.
Senast redigerad av RFT 2025-02-23 kl. 18:54.
Citera
2025-02-23, 18:51
Citat:
Varför skulle en civilingenjör i teknisk fysik överhuvudtaget arbeta som lärare i vanliga kommunala grund- eller gymnasieskolor? Det är ju ett enormt slöseri på kompetens. (Men säkert bra för eleverna, om läraren har de medfödda pedagigiska egenskaperna också.)

Ganska förvånad att du som Fb-gamling inte har koll på MagI-sagan.

Och till MagI, trist att höra att det blivit så när du ändå kom på banan till slut.
Citera
2025-02-23, 19:06
Medlem
Hade inte valt läraryrket för allt i världen.
En släkting arbetade inom grundskolan klass 1-3 år, hon hör dåligt idag, fan nära på döv.
För att inte tala om att hon arbetade först i en av de värsta områdena i stan, ständigt föräldrar som hotade eller betedde sig illa. Sen då vissa ungar på det också....

Nej du, yrkesutbildning som tog 1.5 år och nu har man strax under 40.
Lite övertid och jour på det, så har man 45-60+ vissa månader.
Hemma vid halv 3-3 vissa dagar.
Alla dagar istället för att vara lärare som har massa studielån.

Men visst, hade gärna ökat deras lön och gett dem bättre resurser så våra barn fått en ljusare framtid.
Men just nu är det åt helvete.
Citera
2025-02-23, 19:09
Citat:
Här i verkligheten är det tyvärr inte alla som passar som lärare. Alla bör inte bli lärare, även om de vill. Sen ska man tro på sig själv och allt det där, men självkännedom är bra.

Självklart om personen har diagnoser eller beter sig udda, men inte annars!
Citera
2025-02-23, 19:20
Medlem
Alla lärare som jag känner har till slut blivit utbrända. Flera har inte kunnat återgå till skolans värld. Väldigt tråkigt.
Citera
2025-02-23, 19:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Snälla nån, nu trollar du väl ändå?
Menar du på allvar att du som vikarie skulle få har varit med på utvecklingssamtal där päronen tagit med advokater?

Nej, och det skrev jag inte heller. Läs om, läs rätt! Jag var aldrig på någon fin skola heller, bara kommunala skolor.
Citera
2025-02-23, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Jag avundas lite att jag inte pluggade till lärare. Har bara 2 år kvar av csn och att slita med plugg och extrajobb vet jag inte om jag klarar av.

Vilket som , hur är det att jobba som lärare på grundskolan som tex engelskalärare eller för den delen idrottslärare? Känner du dig lycklig då du kommer hem och lägger nycklarna på köksbordet och tagit av sig skorna? Har du som man många fördelar på tinder och dejtandet?

Det fördelar har ser som lärare är väl just fast jobb och efter 5-8 är man kanske har nästan 500 000 i årslön.

Jag är idag egenföretagare och är ledig 4 månader och har kanske 360 000 i årslön men måste ta med ansvar.

Men till saken , är det roligt att jobba som lärare och utgår från tex Vingåker eller Orsa?

Undvik läraryrket!
Du får inget jobb som lärare. Barngrupperna minskar och lärare behöver sägas upp, inte anställas.

Skulle du få ett jobb är det till medellön med en 20-40% tjänst. Arbetsmiljön är mycket dålig i skolorna idag med mycket stress, dokumentation, ärenden och lite tid för planeringar. En del otacksamma elever, elever som kräver massor av extraarbete i form av anpassningar och flera otrevliga föräldrar som kritiserar, ifrågasätter och kränker dig oavsett vad du gör. Tänk också på att skolan är utsatt för ökat våld.

Du kan utbilda dig till mattelärare i 5 år och få 40 -45k i månaden samt dålig arbetsmiljö. Som någon skrev så bränner de flesta ut sig inom några år och sjukskrivningar bland lärare är vanligt pga ohållbar skola. Skolverket m.fl. gör också om läroplaner, betyg, regleringar och regler konstant, så du är alltid förvirrad i hur du ska arbeta och gör du fel någongång blir du direkt anmäld. Samma gäller om du säger något eller gör något som någon elev/förälder inte gillar. Då anmäls du och riskeras att tas ur tjänst direkt.

Du riskerar också att bli av med lärartjänsten konstant pga minskade barngrupper, ökad konkurrens bland närliggande skolor, förändrad budget/ekonomi. Det är inget tryggt jobb utan du får vara "glad" för varje läsår du får behålla jobbet.

Du kan istället för MA-lärare bli civilingenjör (samma tid) och få 60-65k i månaden och ett bra problemfritt liv.

Ingen utbildar sig till lärare i Sverige!
Om man ändå går i funderingarna behöver man tänka till fyra gånger och läsa på ordentligt innan man studerar 3-5 år till att göra sitt liv till ett riktigt helvete. Politikerna verkar nämligen inte kunna/vilja förändra detta.
Senast redigerad av Flizter 2025-02-23 kl. 19:46.
Citera
2025-02-23, 19:48
Medlem
Citat:
Jag är inte examinerad lärare men har vickat som det i perioder, det är länge sedan sist nu. Det är inget jag skulle rekommendera. Det blir svårare och svårare att bara klara det grundläggande att få alla att sitta stilla och hålla tyst och göra som man säger, eftersom många barn och unga inte har någon respekt för lärare, vuxna eller infödda svenska lärare/vuxna. Jag skulle ärligt talat inte tycka att det var värt utbildningstiden och studielånen, för att sedan framleva min vardag i den otrygga miljön resten av arbetslivet.

Skolorna (både kommunala, friskolor och privatskolor) med ett vitare och bättre elevunderlag är mycket eftertraktade, och för att få jobb där måste du först ha några års väl-vitsordad tjänstgöringstid från någon vanlig zoo-malisk skola. Och där (i den fina skolan, t.ex. i Danderyd eller Stockholms innerstad, eller motsvarande gräddhyllor i andra städer) får du i stället problemet med väldigt ambitiösa föräldrar, som kräver samtal med dig och rektorn och ibland också familjens advokat närvarande, för minsta sak. De kan t.ex. kräva att du ska ge barnet ett betyg som det inte har presterat för, med diverse öppna eller förtäckta hotelser. Detta för att Familjen Snofsenhjelm inte tänker låta en enkel tjänare - alltså du - förstöra ätteläggens väg till Chalmers, juristprogrammet i Uppsala eller Lund, eller Handelshögskolan...

Advokat? Det var som fan. Det är alltså på riktigt?
Citera
2025-02-23, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Googlade lite på medellön när det gäller lärare, och det var verkligen ingen munter läsning. 2023 års siffror Grundskola 39K Gymnasium 41K. https://www.scb.se/lonestatistik/larare/ Verkligen inget man hoppar högt av.

Ur mitt perspektiv är det där en hög inkomst och då har jag under ett decennium jobbat som bla personlig assistent..Har man 25000 bruttolön får man vara men är idag egenföretagare och har inte jobbat på tre år på vanligt jobb så mycket kan ha hänt med löneutvecklingen.
Citera
2025-02-23, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Mellan lektionerna får du räkna med att hålla på med klassföreståndar-saker. Det kan vara allt från att hjälpa en elev som glömt sin skåpsnyckel hemma till att ta tag i ett mobbningsfall.

Du kommer att gå rastvakt och matsalsvakt.

Flera eftermiddagar i veckan är det möte/konferens ang elever eller typ personalmöten, arbetslagsmöten.

Morgonmöten ledda av arbetslagsledaren förekommer på en del skolor.

Du kommer att få mail eller telefonsamtal från föräldrar som ifrågasätter din undervisning och din rättning av prov. Oavsett hur duktigt du är så kommer du att vara ”villebråd” för föräldrar som av en eller annan anledning vill ifrågasätta skolan.

Du kommer att göra frånvarorapportering varje dag och följa upp den, genom att kontakta föräldrarna till elever som är frånvarande utan att föräldrarna har meddelat sitt barns sjukdom , eller ang barn som är sjukanmälda ofta.

Du kommer att föra statistik över dina elevers resultat (bestäms av kommunen) i syfte att utforma undervisningen så att elever som ligger dåligt till, får hjälp att höja sina meritvärden.

Att planera lektioner eller att rätta prov kommer du inte att ha tid till under skoldagen. Du får använda den s k förtroendetiden till det.

Ja, jag har säkert glömt något.

På en del skolor finns elevassistenter, speciallärare och särskilda undervisningsgrupper. Men på de skolor jag jobbat på (i små städer) har sådant oftast saknats. Inte ens skolsköterska och kurator har funnits på skolan på heltid.

Och jag kan tänka mig att då maj kommer är det väldigt mycket stress och panik för läraren och elever. Sådär 3-5 veckor kvar att fixa till sina betyg.
Citera
2025-02-23, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Advokat? Det var som fan. Det är alltså på riktigt?

https://www.vilarare.se/nyheter/fora...lan--hotfullt/

Ja, det har börjat bli vanligare att du som lärare blir övervakad av en jurist som företräder föräldern. Det sker i alla olika typer av skolor. Säger du något som föräldern inte gillar så hjälper juristen föräldern att anmäla de dig. Ofta spelar de in dig också för att ha bevis.

Det sker oftast när du ställt något krav på eleven, gjort en anmälan efter att eleven misshandlat någon annan eller ska sätta betyg som barnet/föräldern inte håller med om

Målsättningen är att anmäla dig som olämplig lärare och få dig sparkad.
Citera
2025-02-23, 19:59
Medlem
Har jobbat som lärare (har även 3 barn som genomgått svensk skola) ... sammanfattar;

Positivt
* trivdes utmärkt med eleverna och eleverna med mig, det var roligt att undervisa 99% av ungdomarna
* oftast bra kollegor
* relativt fritt
* lov och ledigheter

Negativt:
* extremt dålig löneutveckling
* riktigt lama, ryggradslösa och anonyma skolledare (rektorer och liknande) som inte vågar stå upp för ordning och reda (disciplin)
* föräldrar och målsmän till krångliga elever som tror att de är änglar, och som har synpunkter på betygen deras telningar får
* överklassföräldrar som tror deras barn automatiskt ska ha högsta betyg
* odrägliga föräldrar/målsmän som verkar tro att lärare har tjänstgöring 24/7
* allt för mycket tid som ska läggas på dokumentation isf undervisning
* lov och ledigheter, alltid dyraste resorna osv. och inte värt skiten ovan plus odrägliga föräldrar/målsmän som verkar tro att lärare har tjänstgöring 24/7

Bästa upplevelserna;
* jobb på liten skola på landsbygden
* Internationella Engelska Skolan, som förälder till elev och lärare en kortare tid
* Europaskolan (gymnasienivå), som förälder till elev

Sämsta upplevelserna:
* ett antal kommunala skolor, som lärare och förälder

Själv har jag genomgått all min skolgång fr.om. högstadiet i utlandet, även universitetsutbildad i utlandet, behörig lärare ... har i grunden riktigt svårt för den svenska kommunala skolans svaga ledare, kravlöshet, brist på ordning och reda, ansvarsutkrävande, respekt för vuxna och andra elever. Jag kände igen allt som jag saknat och uppskattat från min egna skolgång utomlands hos både Engelska skolan och Europaskolan.
Senast redigerad av GladaKalle 2025-02-23 kl. 20:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in