Citat:
Jag är inte examinerad lärare men har vickat som det i perioder, det är länge sedan sist nu. Det är inget jag skulle rekommendera. Det blir svårare och svårare att bara klara det grundläggande att få alla att sitta stilla och hålla tyst och göra som man säger, eftersom många barn och unga inte har någon respekt för lärare, vuxna eller infödda svenska lärare/vuxna. Jag skulle ärligt talat inte tycka att det var värt utbildningstiden och studielånen, för att sedan framleva min vardag i den otrygga miljön resten av arbetslivet.
Skolorna (både kommunala, friskolor och privatskolor) med ett vitare och bättre elevunderlag är mycket eftertraktade, och för att få jobb där måste du först ha några års väl-vitsordad tjänstgöringstid från någon vanlig zoo-malisk skola. Och där (i den fina skolan, t.ex. i Danderyd eller Stockholms innerstad, eller motsvarande gräddhyllor i andra städer) får du i stället problemet med väldigt ambitiösa föräldrar, som kräver samtal med dig och rektorn och ibland också familjens advokat närvarande, för minsta sak. De kan t.ex. kräva att du ska ge barnet ett betyg som det inte har presterat för, med diverse öppna eller förtäckta hotelser. Detta för att Familjen Snofsenhjelm inte tänker låta en enkel tjänare - alltså du - förstöra ätteläggens väg till Chalmers, juristprogrammet i Uppsala eller Lund, eller Handelshögskolan...
Skolorna (både kommunala, friskolor och privatskolor) med ett vitare och bättre elevunderlag är mycket eftertraktade, och för att få jobb där måste du först ha några års väl-vitsordad tjänstgöringstid från någon vanlig zoo-malisk skola. Och där (i den fina skolan, t.ex. i Danderyd eller Stockholms innerstad, eller motsvarande gräddhyllor i andra städer) får du i stället problemet med väldigt ambitiösa föräldrar, som kräver samtal med dig och rektorn och ibland också familjens advokat närvarande, för minsta sak. De kan t.ex. kräva att du ska ge barnet ett betyg som det inte har presterat för, med diverse öppna eller förtäckta hotelser. Detta för att Familjen Snofsenhjelm inte tänker låta en enkel tjänare - alltså du - förstöra ätteläggens väg till Chalmers, juristprogrammet i Uppsala eller Lund, eller Handelshögskolan...
Citat:
Jag har hört om det, så det är nog inte helt och hållet en skröna, dock inte att det skulle ha varit en vikarielärare, utan en fast anställd. Det ska ha skett på någon av privatskolorna.
Det förvånar mig inte.
Jag själv ”drabbades” av en mamma som med emfas ifrågasatte innehållet i min undervisning. Jag mailade henne utdrag ur läroplanen och det aktuella ämnets kursplan. Hon återkom inte, men till det kommande läsåret hade hennes son bytt skola till en privat aktör.
Senast redigerad av RFT 2025-02-23 kl. 18:54.
Senast redigerad av RFT 2025-02-23 kl. 18:54.