• 1
  • 2
2025-02-23, 14:30
Medlem
Jag avundas lite att jag inte pluggade till lärare. Har bara 2 år kvar av csn och att slita med plugg och extrajobb vet jag inte om jag klarar av.

Vilket som , hur är det att jobba som lärare på grundskolan som tex engelskalärare eller för den delen idrottslärare? Känner du dig lycklig då du kommer hem och lägger nycklarna på köksbordet och tagit av sig skorna? Har du som man många fördelar på tinder och dejtandet?

Det fördelar har ser som lärare är väl just fast jobb och efter 5-8 är man kanske har nästan 500 000 i årslön.

Jag är idag egenföretagare och är ledig 4 månader och har kanske 360 000 i årslön men måste ta med ansvar.

Men till saken , är det roligt att jobba som lärare och utgår från tex Vingåker eller Orsa?
Citera
2025-02-23, 14:45
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Jag avundas lite att jag inte pluggade till lärare. Har bara 2 år kvar av csn och att slita med plugg och extrajobb vet jag inte om jag klarar av.

Vilket som , hur är det att jobba som lärare på grundskolan som tex engelskalärare eller för den delen idrottslärare? Känner du dig lycklig då du kommer hem och lägger nycklarna på köksbordet och tagit av sig skorna? Har du som man många fördelar på tinder och dejtandet?

Det fördelar har ser som lärare är väl just fast jobb och efter 5-8 är man kanske har nästan 500 000 i årslön.

Jag är idag egenföretagare och är ledig 4 månader och har kanske 360 000 i årslön men måste ta med ansvar.

Men till saken , är det roligt att jobba som lärare och utgår från tex Vingåker eller Orsa?

Det är inte enkelt det är hela 5 år och samtidigt som du under 3 stycken VFU kommer vara i händerna på okända läraren som kan jävlas med dig och fälla dig.
Du har 2 chanser på varje VFU, går andra chansen åt fanders, så måste du söka ett nytt lärarprogram. Samtidigt finns det enbart jobb för NO-lärare de andra blir arbetslösa!
Senast redigerad av svensson1970 2025-02-23 kl. 15:08.
Citera
2025-02-23, 14:58
Medlem
RFTs avatar
Jag jobbade i 44 år.
Yrket har genomgått en stor förändring under dessa år.
Helt ärligt är mitt råd att man nog ska tänka sig för noga, inte bara en gång utan flera. Jobbet är i vår tid både dåligt betalt och psykiskt stressande.

Det är långt ifrån alla som har 500000/år.
Citera
2025-02-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970

Det är inte enkelt det är hela 5 år och samtidigt som du under 3 stycken VFU kommer vara i händerna på okända läraren som kan jävlas med dig och fälla dig.
Du har 2 chanser på varje VFU, går andra chansen åt fanders, så måste du söka ett nytt lärarprogram. Samtidigt finns det enbart jobb för NO-lärare de andra blir arbetslösa!

Det vill säga en hög efterfrågan på mattelärare?
Citera
2025-02-23, 15:06
Citat:
Det vill säga en hög efterfrågan på mattelärare?

exakt!

Kom ihåg i livet om en personer eller flera personer säger åt dig att du inte duger som lärare så är de dina fiender och lyssna inte på de, gå din väg och fortsätt tills du får lärarlegitimationen!
Senast redigerad av svensson1970 2025-02-23 kl. 15:08.
Citera
2025-02-23, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag jobbade i 44 år.
Yrket har genomgått en stor förändring under dessa år.
Helt ärligt är mitt råd att man nog ska tänka sig för noga, inte bara en gång utan flera. Jobbet är i vår tid både dåligt betalt och psykiskt stressande.

Det är långt ifrån alla som har 500000/år.

Kan du ge ett exempel på stressen? Är ju bara att underkänna den som blir underkända.?
Citera
2025-02-23, 15:11
Medlem
Vet några lärarutbildade kvinnor.

De vägrar jobba i vanliga ungdomsskolor

De skall antingen jobba med vuxna eller med handikappade/efterblivna-
läs barn med särskilda behov o små specialklasser.

Fråga mig inte varför jag vidarebefordrar fakta
Citera
2025-02-23, 15:54
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Finns det verkligen nån lärare som tycker att livet blev gudomligt när man börja jobba med uppkäftiga ungar och rabiata föräldrar?
Och allt detta till en ganska dålig lön?
Jobbar inte som lärare själv men har svårt att se framför mig att det skulle vara gudomligt.
Citera
2025-02-23, 15:56
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Kan du ge ett exempel på stressen? Är ju bara att underkänna den som blir underkända.?

I en och samma klass om 25-30 elever har du flera elever med någon form av NPF-problematik, t ex ADHD, autism, asperger.
Några har mer diffusa psykiska problem.
Flera av dessa har låg närvaro.
Till det kommer de som har dyslexi och/eller dyskalkyli.
Så finns de som egentligen klarar skolan bra, men beter sig som skitungar.

Dessa ska du själv ensam hantera och undervisa i klassrummet. Särskilda undervisningsgrupper finns inte, speciallärare finns inte, elevassistenter finns inte.

Jag kan återkomma i kväll med fler saker som ligger på dagens lärare.
Citera
2025-02-23, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
I en och samma klass om 25-30 elever har du flera elever med någon form av NPF-problematik, t ex ADHD, autism, asperger.
Några har mer diffusa psykiska problem.
Flera av dessa har låg närvaro.
Till det kommer de som har dyslexi och/eller dyskalkyli.
Så finns de som egentligen klarar skolan bra, men beter sig som skitungar.

Dessa ska du själv ensam hantera och undervisa i klassrummet. Särskilda undervisningsgrupper finns inte, speciallärare finns inte, elevassistenter finns inte.

Jag kan återkomma i kväll med fler saker som ligger på dagens lärare.

Jamen gör det ,jag vill veta allt.
Citera
2025-02-23, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Finns det verkligen nån lärare som tycker att livet blev gudomligt när man börja jobba med uppkäftiga ungar och rabiata föräldrar?
Och allt detta till en ganska dålig lön?
Jobbar inte som lärare själv men har svårt att se framför mig att det skulle vara gudomligt.

Vissa lärare har 44000 kr i lön men det är väl efter 5 års slit.
Citera
2025-02-23, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Vet några lärarutbildade kvinnor.

De vägrar jobba i vanliga ungdomsskolor

De skall antingen jobba med vuxna eller med handikappade/efterblivna-
läs barn med särskilda behov o små specialklasser.

Fråga mig inte varför jag vidarebefordrar fakta

Tror det har med arbetsron. Lär inte vara så mycket skrik på komvux.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in