Citat:
Ursprungligen postat av
Arvidos
Jamen gör det ,jag vill veta allt.
Mellan lektionerna får du räkna med att hålla på med klassföreståndar-saker. Det kan vara allt från att hjälpa en elev som glömt sin skåpsnyckel hemma till att ta tag i ett mobbningsfall.
Du kommer att gå rastvakt och matsalsvakt.
Flera eftermiddagar i veckan är det möte/konferens ang elever eller typ personalmöten, arbetslagsmöten.
Morgonmöten ledda av arbetslagsledaren förekommer på en del skolor.
Du kommer att få mail eller telefonsamtal från föräldrar som ifrågasätter din undervisning och din rättning av prov. Oavsett hur duktigt du är så kommer du att vara ”villebråd” för föräldrar som av en eller annan anledning vill ifrågasätta skolan.
Du kommer att göra frånvarorapportering varje dag och följa upp den, genom att kontakta föräldrarna till elever som är frånvarande utan att föräldrarna har meddelat sitt barns sjukdom , eller ang barn som är sjukanmälda ofta.
Du kommer att föra statistik över dina elevers resultat (bestäms av kommunen) i syfte att utforma undervisningen så att elever som ligger dåligt till, får hjälp att höja sina meritvärden.
Att planera lektioner eller att rätta prov kommer du inte att ha tid till under skoldagen. Du får använda den s k förtroendetiden till det.
Ja, jag har säkert glömt något.
På en del skolor finns elevassistenter, speciallärare och särskilda undervisningsgrupper. Men på de skolor jag jobbat på (i små städer) har sådant oftast saknats. Inte ens skolsköterska och kurator har funnits på skolan på heltid.