2025-02-23, 20:03
Medlem
Hygrotorks avatar
Tänk att ha och göra med en massa skitungar och deras idioter till föräldrar dag ut och dag in. Förstår inte hur man kan ha det yrket utan att börja hata människor (ännu mer).
Citera
2025-02-23, 20:13
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Och jag kan tänka mig att då maj kommer är det väldigt mycket stress och panik för läraren och elever. Sådär 3-5 veckor kvar att fixa till sina betyg.

Nja, det behöver det inte vara om du planerat terminens undervisning väl, och lyckas hålla den planeringen.

För en del elever i åk 9, kan det upplevas stressigt mot slutet.

Men många elever inser att om de inte kunnat höja betyg tidigare, så är det ingen idé att ”ligga i” de sista veckorna. Slutbetyget i åk9 ska ju omfatta hela högstadieperioden. Snarare blir det så att dessa elever lägger av mot slutet av åk 9. Ja, inte lägger av helt, men går på tomgång och gör det de ska men inte mer, eftersom de förstått att betyget inte kommer att höjas.
Citera
2025-02-23, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nja, det behöver det inte vara om du planerat terminens undervisning väl, och lyckas hålla den planeringen.

För en del elever i åk 9, kan det upplevas stressigt mot slutet.

Men många elever inser att om de inte kunnat höja betyg tidigare, så är det ingen idé att ”ligga i” de sista veckorna. Slutbetyget i åk9 ska ju omfatta hela högstadieperioden. Snarare blir det så att dessa elever lägger av mot slutet av åk 9. Ja, inte lägger av helt, men går på tomgång och gör det de ska men inte mer, eftersom de förstått att betyget inte kommer att höjas.

Jag minns att jag fixade alla betyg och förstod att om jag ville fixa VG eller MVG fanns det möjligheten men det var inte värt det. Pratar om maj och våren 2003 då jag gick ut 9:an
Citera
2025-02-23, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flizter
https://www.vilarare.se/nyheter/fora...lan--hotfullt/

Ja, det har börjat bli vanligare att du som lärare blir övervakad av en jurist som företräder föräldern. Det sker i alla olika typer av skolor. Säger du något som föräldern inte gillar så hjälper juristen föräldern att anmäla de dig. Ofta spelar de in dig också för att ha bevis.

Det sker oftast när du ställt något krav på eleven, gjort en anmälan efter att eleven misshandlat någon annan eller ska sätta betyg som barnet/föräldern inte håller med om

Målsättningen är att anmäla dig som olämplig lärare och få dig sparkad.

Om du går fram till 28.00 i denna klipp från Bonusfamiljen skulle det sammanfatta tråden?
https://www.svtplay.se/video/jGZkbWG...ljen/2-vax-upp
Citera
2025-02-23, 20:27
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Jag avundas lite att jag inte pluggade till lärare. Har bara 2 år kvar av csn och att slita med plugg och extrajobb vet jag inte om jag klarar av.

Vilket som , hur är det att jobba som lärare på grundskolan som tex engelskalärare eller för den delen idrottslärare? Känner du dig lycklig då du kommer hem och lägger nycklarna på köksbordet och tagit av sig skorna? Har du som man många fördelar på tinder och dejtandet?

Det fördelar har ser som lärare är väl just fast jobb och efter 5-8 är man kanske har nästan 500 000 i årslön.

Jag är idag egenföretagare och är ledig 4 månader och har kanske 360 000 i årslön men måste ta med ansvar.

Men till saken , är det roligt att jobba som lärare och utgår från tex Vingåker eller Orsa?

Har lärarfacket varit så¨duktiga? Tjänar de så mycket nu för tiden?
Citera
2025-02-23, 20:29
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flizter
https://www.vilarare.se/nyheter/fora...lan--hotfullt/

Ja, det har börjat bli vanligare att du som lärare blir övervakad av en jurist som företräder föräldern. Det sker i alla olika typer av skolor. Säger du något som föräldern inte gillar så hjälper juristen föräldern att anmäla de dig. Ofta spelar de in dig också för att ha bevis.

Det sker oftast när du ställt något krav på eleven, gjort en anmälan efter att eleven misshandlat någon annan eller ska sätta betyg som barnet/föräldern inte håller med om

Målsättningen är att anmäla dig som olämplig lärare och få dig sparkad.

Den artikeln har jag missat!
Och jag har ingen aning om huruvida skolan, eller egentligen arbetsgivaren, kan hindra andra än vårdnadshavare att närvara vid samtal.
Skolverket kan nog bena ut detta.
Citera
2025-02-23, 20:30
Medlem
Citat:
Jag avundas lite att jag inte pluggade till lärare. Har bara 2 år kvar av csn och att slita med plugg och extrajobb vet jag inte om jag klarar av.

Vilket som , hur är det att jobba som lärare på grundskolan som tex engelskalärare eller för den delen idrottslärare? Känner du dig lycklig då du kommer hem och lägger nycklarna på köksbordet och tagit av sig skorna? Har du som man många fördelar på tinder och dejtandet?

Det fördelar har ser som lärare är väl just fast jobb och efter 5-8 är man kanske har nästan 500 000 i årslön.

Jag är idag egenföretagare och är ledig 4 månader och har kanske 360 000 i årslön men måste ta med ansvar.

Men till saken , är det roligt att jobba som lärare och utgår från tex Vingåker eller Orsa?
En fördel med att vara lärare, på många institutioner iaf, är att man har nära 3 månaders betalt semester sommartid. (sommar-lov).
Citera
2025-02-23, 20:31
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Jag minns att jag fixade alla betyg och förstod att om jag ville fixa VG eller MVG fanns det möjligheten men det var inte värt det. Pratar om maj och våren 2003 då jag gick ut 9:an

Du kom ändå in på det gymnasieprogram som
du ville in på?

Om du visste hur många elever genom åren, som tänkt just så.
Citera
2025-02-23, 20:33
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Om du går fram till 28.00 i denna klipp från Bonusfamiljen skulle det sammanfatta tråden?
https://www.svtplay.se/video/jGZkbWG...ljen/2-vax-upp

Bra exempel på barns inflytande i dagens skola, jag hade _aldrig_ kommit på tanken att arbeta som lärare i grundskolan. Som det här: https://www.aftonbladet.se/sportblad...-elev-pa-skola
- det hade aldrig inträffat under min egen grundskoleperiod, och då syftar jag inte på Stefan Holm utan ungen och ungens morsa.
Citera
2025-02-23, 20:36
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
En fördel med att vara lärare, på många institutioner iaf, är att man har nära 3 månaders betalt semester sommartid. (sommar-lov).

Detta stämmer inte. Lärarna arbetar en arbetsvecka sedan eleverna slutat och en arbetsvecka innan eleverna börjar.
Man jobbar t o m torsdag i midsommarveckan och börjar igen runt den 10 aug. Datumen kan se lite olika ut beroende på län och kommun.
Så inte är det nära 3 månaders sommarledighet inte.
Citera
2025-02-23, 20:36
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Självklart om personen har diagnoser eller beter sig udda, men inte annars!

Ska du bli lärare?
Citera
2025-02-23, 20:37
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Ska du bli lärare?

hur så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto