2025-02-23, 16:08
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Vissa lärare har 44000 kr i lön men det är väl efter 5 års slit.
Det är väl okej ändå, men det är nog inte en dans på rosor att hantera dom där små skitungarna hela dagen.
Citera
2025-02-23, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Det är väl okej ändå, men det är nog inte en dans på rosor att hantera dom där små skitungarna hela dagen.

Ja med tanke på att jag har bara haft arbeten där 26000 kr är en utgångspunkt (taxichaufför med mera) så tycker att dessa lärare skall vara tyst angående sin lön. 44000 kr brutto ger ju 32000 kr netto ish.
Citera
2025-02-23, 16:14
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ja med tanke på att jag har bara haft arbeten där 26000 kr är en utgångspunkt (taxichaufför med mera) så tycker att dessa lärare skall vara tyst angående sin lön. 44000 kr brutto ger ju 32000 kr netto ish.
Ja då hade det ju vart ett rejält uppsving för dig, men åter igen, det är nog ganska tufft jobb.
Citera
2025-02-23, 16:34
Medlem
Merwinnas avatar
Jag är inte examinerad lärare men har vickat som det i perioder, det är länge sedan sist nu. Det är inget jag skulle rekommendera. Det blir svårare och svårare att bara klara det grundläggande att få alla att sitta stilla och hålla tyst och göra som man säger, eftersom många barn och unga inte har någon respekt för lärare, vuxna eller infödda svenska lärare/vuxna. Jag skulle ärligt talat inte tycka att det var värt utbildningstiden och studielånen, för att sedan framleva min vardag i den otrygga miljön resten av arbetslivet.

Skolorna (både kommunala, friskolor och privatskolor) med ett vitare och bättre elevunderlag är mycket eftertraktade, och för att få jobb där måste du först ha några års väl-vitsordad tjänstgöringstid från någon vanlig zoo-malisk skola. Och där (i den fina skolan, t.ex. i Danderyd eller Stockholms innerstad, eller motsvarande gräddhyllor i andra städer) får du i stället problemet med väldigt ambitiösa föräldrar, som kräver samtal med dig och rektorn och ibland också familjens advokat närvarande, för minsta sak. De kan t.ex. kräva att du ska ge barnet ett betyg som det inte har presterat för, med diverse öppna eller förtäckta hotelser. Detta för att Familjen Snofsenhjelm inte tänker låta en enkel tjänare - alltså du - förstöra ätteläggens väg till Chalmers, juristprogrammet i Uppsala eller Lund, eller Handelshögskolan...
Citera
2025-02-23, 16:36
Medlem
godboys avatar
Googlade lite på medellön när det gäller lärare, och det var verkligen ingen munter läsning. 2023 års siffror Grundskola 39K Gymnasium 41K. https://www.scb.se/lonestatistik/larare/ Verkligen inget man hoppar högt av.
Citera
2025-02-23, 17:01
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
exakt!

Kom ihåg i livet om en personer eller flera personer säger åt dig att du inte duger som lärare så är de dina fiender och lyssna inte på de, gå din väg och fortsätt tills du får lärarlegitimationen!

Började jobba som ma/no lärare på högstadiet och gymnasiet 2015.
Fick jobb hela tiden utan problem.
2022 började jag läsa in VAL lärarexamen på Malmö universitet.
Har inte fått jobb som lärare sedan dess.
Det går rykte om att rektorer måste skrika lärarbrist
men för att behålla sitt jobb och hålla budget och vinst till ägare,
måste de anställa max kvot obehöriga lärare som är billigare.
Skolor vill inte ge mig jobb längre då de förmodligen inte vill riskera att behöva anställa mig
och ge mig marknadsmässig lön.

Kompetensbrist?
Lärarbrist?

Civilingenjör i teknisk fysik, LTH
Master of Science in Engineering Physics
------------------
Citera
2025-02-23, 17:18
Medlem
Kalle81s avatar
Jag jobbade som lärare i ca 10 år. Jag hade turen att vara populär bland eleverna och hyfsat omtyckt bland kollegorna. Rektorn som bestämde allt brukade spela padel med mig bland annat.

Så det blev ganska ok, men sedan fick jag mer att göra med mina andra arbeten och lärarjobben rann ut i sanden.
Citera
2025-02-23, 17:35
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Skolor vill inte ge mig jobb längre då de förmodligen inte vill riskera att behöva anställa mig

Kompetensbrist?
Lärarbrist?

------------------

Det lögner efter lögner att det ska vara lärarbrist i SO! det är enbart i NO och inget annat.
Självklart går obehöriga före andra!
Citera
2025-02-23, 17:51
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:

Det är inte många lärare som tjänar 44000 kr i månaden. Så mycket kan jag säga.
Citera
2025-02-23, 18:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi

Kompetensbrist?
Lärarbrist?

------------------

Varför skulle en civilingenjör i teknisk fysik överhuvudtaget arbeta som lärare i vanliga kommunala grund- eller gymnasieskolor? Det är ju ett enormt slöseri på kompetens. (Men säkert bra för eleverna, om läraren har de medfödda pedagigiska egenskaperna också.)
Citera
2025-02-23, 18:25
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
I en och samma klass om 25-30 elever har du flera elever med någon form av NPF-problematik, t ex ADHD, autism, asperger.
Några har mer diffusa psykiska problem.
Flera av dessa har låg närvaro.
Till det kommer de som har dyslexi och/eller dyskalkyli.
Så finns de som egentligen klarar skolan bra, men beter sig som skitungar.

Dessa ska du själv ensam hantera och undervisa i klassrummet. Särskilda undervisningsgrupper finns inte, speciallärare finns inte, elevassistenter finns inte.

Jag kan återkomma i kväll med fler saker som ligger på dagens lärare.
Är det högstadiet som du skriver om?
Citera
2025-02-23, 18:28
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Jobbat som lärare i 10 år snart. Klassrumslärare i Grundskolan är nog så utmanande. Lönen är varken bra eller dålig men det är inte många som ligger över 40.000/månad.
Svårigheter är väl att hantera 25 elever i samma klassrum med olika behov/utmaningar/sociala svårigheter. De allra flesta barn är dock fullt ok och vill lyckas. De allra flesta föräldrarna är fullt ok och vill samarbeta.
Dokumentation och känslan av att vara otillräcklig kan vara svår att hantera.
Ökad hotbild mot lärare rent generellt är väl också en utmaning. Skolvåldet är aldrig kul men en del av yrket. Digniteten av våldet är grövre men våldet har inte ökat mer än för 20 år sen (enligt BRÅ)

Fördelarna dock. Främst alla lov, i vilket annat yrke kan man vara så mycket ledig som i läraryrket och ändå ha en ganska bra lön?
Känslan när man lyckas nå fram till elever och faktiskt göra skillnad. Oslagbar!

Överväger ändå att lämna yrket. Svårt att veta bara vad man vill göra istället.

Man kan bli ganska ledsen över politikens lama och tafatta försök att styra upp skolan. Förstår att för gemene man kanske det ser ut som att de gör krafttag men för oss som jobbar på golvet så är det bara luftslott.
Lärarfacket skriker ut frustration över politikens bristfälliga problemlösning.
Lärarkollegiet är, enligt min högst personliga åsikt, ganska oskön. Finns ändå en del individer som är lite mindre prestigelösa och som inte behöver pinka revir.

Vill man verkligen bli lärare så kör på det! Framförallt är det ett livslångt lärande för en själv där du verkligen får utforska din person över åren och du ser en utveckling i dig själv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in