Citat:
Att vara rikare än någon annan, handlar inte bara om den egna förmågan skapa rikedom utan även om graden av fattigdom hos andra, eller hur.
Europa eller mer riktigt västvärlden har länge varit i sitsen av att vara långt före de flesta andra ekonomiskt, demokratiskt etc. Idag har andra i världen ex. Asien, Afrika m.fl börjat komma på fötter och tävlar mer på lika villkor. Det är ju faktiskt enkom något positivt. eller hur?
Eller? du kanske inte vill att det ska vara lika villkor? Utan väst, "vita" eller europeer ska ha förtrur till allt?
men visst...högern i Europa har ju denna eviga strävan efter att förstöra villkoren för fattiga, arbetslösa, sjuka, utsatta etc i befolkningen och förbättra för rika...just därför man bör rösta vänster.
Sen förstår jag inte varför jag ska jämföra europeiska 1800 tals ekonomier? som i stort handlar om kolonisering och maximalt suga ut blodet ur andra folk och roffa åt sig max av deras resurser?
Att Europa blev rejält rikt före ex. Afrika eller Asien och kunde satsa på industrialisering som sen gjorde oss ännu rikare... handlar mestadels om kolonialisering....Afrika blev kolonialiserat...och Asien sysslade inte så mycket med kolonialiseringar av den typen.
Även om Kina ex var långt före Europa på massa plan under sent 1700 tal ex. och redan hade haft sjöfarare som "upptäckt" Afrika långt före euopeerna, så förde inte Kina den typen av politik. All heder åt dem.
Européer däremot var indränkta i den kristna tron av chauvinism, imperialism och rasism och hade inte några hämningar gällande att förslava, mörda och suga blodet ur "andra" en masse....
Läs lite av vad senaste Nobelpriset i ekonomi handlar om.
även om de tinte är exakt detta, så handlar det om efterverkningarna av europeisk kolonialism.
Inget vi har ett endaste skit att vara stolta över direkt.
Europa eller mer riktigt västvärlden har länge varit i sitsen av att vara långt före de flesta andra ekonomiskt, demokratiskt etc. Idag har andra i världen ex. Asien, Afrika m.fl börjat komma på fötter och tävlar mer på lika villkor. Det är ju faktiskt enkom något positivt. eller hur?
Eller? du kanske inte vill att det ska vara lika villkor? Utan väst, "vita" eller europeer ska ha förtrur till allt?
men visst...högern i Europa har ju denna eviga strävan efter att förstöra villkoren för fattiga, arbetslösa, sjuka, utsatta etc i befolkningen och förbättra för rika...just därför man bör rösta vänster.
Sen förstår jag inte varför jag ska jämföra europeiska 1800 tals ekonomier? som i stort handlar om kolonisering och maximalt suga ut blodet ur andra folk och roffa åt sig max av deras resurser?
Att Europa blev rejält rikt före ex. Afrika eller Asien och kunde satsa på industrialisering som sen gjorde oss ännu rikare... handlar mestadels om kolonialisering....Afrika blev kolonialiserat...och Asien sysslade inte så mycket med kolonialiseringar av den typen.
Även om Kina ex var långt före Europa på massa plan under sent 1700 tal ex. och redan hade haft sjöfarare som "upptäckt" Afrika långt före euopeerna, så förde inte Kina den typen av politik. All heder åt dem.
Européer däremot var indränkta i den kristna tron av chauvinism, imperialism och rasism och hade inte några hämningar gällande att förslava, mörda och suga blodet ur "andra" en masse....
Läs lite av vad senaste Nobelpriset i ekonomi handlar om.
även om de tinte är exakt detta, så handlar det om efterverkningarna av europeisk kolonialism.
Inget vi har ett endaste skit att vara stolta över direkt.
Jag menade inte att säga att det är negativt att östasiater blir rikare i jämförelse emot oss, jag menar att jämföra olika system mot varandra (därmed att jag jämförde tyska kejsardömets tillväxt gentemot de mer liberala engelska och franska systemen). Lägg märke att Tyska kejsardömet därutöver var de som uppfann välfärdssystemet och att rikedomen tilldelades mer åt folket än i Englands fall där djupa klasskillnader var normalt. I tyska kejsardömets fanns mer meritokrati och större tillgänglighet åt arbetares barn att studera vidare i universitet, medan England var mer elitistisk. Tyska kejsardömet hade också knappt kolonier och det är en myt att Europa blev rika på kolonier, det finns beräkningar att bibehållandet av imperiet kostade britterna mer än vad de gav tillbaka åt dem, och de som tjänade på imperiet var några fåtal rika handelsmän, medan brittiska folket ofta förblev fattiga. Imperiet existerade alltså åt just finansiella eliten som hade politikernas öron och inte nödvändigtvis åt "folket" i stort. Sedan hade inte Kina i 1200-talet gevär som skulle säkerställa övertag åt några fåtal pirater/sjöfarare gentemot horder av indianer, så det är naturligt att kolonisering av det slaget var omöjligt i den kontexten, det beror inte på att kineserna är en ras med överlägsen moral eller liknande. De hade en mycket mer hierarkisk system än europeerna någonsin har haft.
På liknande sätt kan vi idag jämföra diktaturen Kina med demokratin Indien som börjar med samma BNP 1990 och idag så finns det mycket mindre extremfattigdom i Kina än Indien.
Jag tror att det finns många myter om att demokrati leder till att folket får det bättre än i andra system, när det snarare bara råkar vara så att delar av världen med mer välstånd också ofta är demokratiska.
Latinamerika har varit demokratiskt ganska länge och har stått still i välstånd och har ständiga problem med fattigdom, medan sydostasien ofta har diktaturer som växer (exempelvis Vietnam) och där fattiga snabbt får det bättre.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-03-16 kl. 15:33.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-03-16 kl. 15:33.