Citat:
Ursprungligen postat av
CyberIngmar
Citat:
Ursprungligen postat av Omni
TV4:s publicering av en video där kanalen drar slutsatsen att en person hörs ropa ”ni ska bort från Europa!” under masskjutningen i Örebro har väckt debatt. Enligt Sofia Strömberg, docent i logopedi på Karolinska institutet, finns en risk att man hör ”det man vill höra”.
För Medierna i P1 förklarar hon att det är väldigt svårt att höra på klippet vad som sägs och att man har en tendens att höra det man förväntar sig.
Men enligt TV4:s nyhetschef och ansvarige utgivare Fredrick Malmberg hade de ljudtekniker som lyssnat på klippet inga förkunskaper förutom att de visste att inspelningen gjordes på en toalett under skolskjutningen och att ljudet kom utanför toaletten.
– Sådana här saker publiceras inte lättvindigt, säger han och tillägger att det är två oerhört erfarna personer som jobbar med ljud som lyssnat på klippet.
– När de kom fram till samma sak kände jag mig trygg och publicerade.
TV4 är givetvis inte en neutral aktör. TV4 är känt för sin politiska aktivism och sitt hat mot ett folkvalt parti. De två 'experterna' kände i förtid till att det rörde sig om en skolskjutning på vad som kallades en SFI-skola. Det låter som att TV4 drabbas av confirmation bias.
Jag lyssnade igår på programmet Medierna i P1. Det var ett ovanligt bra avsnitt. De diskuterade bland annat den ljudinspelning som TV4 återgav som ett påstått rasistiskt utrop från Rickard Andersson, "Ni ska bort från Europa".
En fonetikexpert (en expert på mänskligt tal) sa att det var oerhört svårt att höra vad den där rösten ropade. Hon (eller om det nu var någon annan i programmet) påpekade också att vi människor tenderar att höra vad vi förväntar oss att höra. Så, med andra ord, om vi vet (eller tror oss veta) att ropet kommer från en skolskjutare som har skjutit ihjäl flera invandrare, så kan vi höra att han säger, "Ni ska bort från Europa".
Ja, men tänk om vi fokuserar på Rikard Anderssons förtvivlan över att han inte skulle få mer pengar av socialen om han inte sökte ett jobb? Tänk om han skriker,
"Jag kan inte jobba!!"
Lyssna på avsnittet själva så får ni höra! Inslaget börjar vid 35.06. Vid 38.33 börjar fonetikexperten tala. Lyssna från 39.43 så får ni höra hur det låter som om Rickard Andersson ropar, "Jag kan inte jobba!"
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/masskjutningen-i-orebro-om-aftonbladets-etiska-overtramp-och-kritiken-mot-tv4s-ljudanalys
Det där avsnittet av Medierna i P1 hackar givetvis på Flashback också. Men vad hade ni väntat er. Det är ju public service.