2025-02-09, 05:29
Medlem
Varken media eller polis har klassat det som ideologiskt eller rasistiskt, så det politiska debatten
blir väl att skärpa vapenlagarna gissar jag
Citera
2025-02-09, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
TV4 är givetvis inte en neutral aktör. TV4 är känt för sin politiska aktivism och sitt hat mot ett folkvalt parti. De två 'experterna' kände i förtid till att det rörde sig om en skolskjutning på vad som kallades en SFI-skola. Det låter som att TV4 drabbas av confirmation bias.
Sedan så hör man rent sakligt att skytten står relativt nära dörren där man t.o.m. kan höra tomhylsor falla på golvet medan man måste höja ljudet något extremt för att höra det ens någorlunda vilket tyder på att den som uttalade sig var längre bort.

Vidare är sammansättningen av orden, eller det som tros säga, en icke helt duglig svenska. Det låter konstigt. Gissningsvis så är det någon annan som talar och det är riktat till brottsoffren att utrymma lokalerna.
Citera
2025-02-09, 06:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Varken media eller polis har klassat det som ideologiskt eller rasistiskt, så det politiska debatten
blir väl att skärpa vapenlagarna gissar jag

Den enkla lösningen. Spelar väl ingen större del personligen. Ärvde mer vapen och rättigheter. Har inte haft en tanke ens att skaffa en AR-15. Detta med att vara cool och ha häftiga vapen det var liksom över 20 år sedan. Men att förbjuda halv-automa. Helt. Det är ju fan en säkerhetsrisk det för landets alla jägare. Vill de se X jagade och dog för hen hade inte vapen att kontra att viltet inte ville dö?
Senast redigerad av Zaedrews 2025-02-09 kl. 06:22.
Citera
2025-02-09, 06:35
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Det som TV4 och vissa aktivister bekvämt bortser från är att Sverige är ett mångkulturellt land. Om en gärningsperson går in på ett torg i en svensk mellanstor stad mitt i rusningstrafik, är det teoretiskt sett möjligt att 75% av offren har utländskt ursprung. Hur långt ifrån verkligheten lever de journalister, politiker och skribenter som nu agerar upprörda i media?

Alla våldsdåd som begås av en vit man, oavsett motiv, kommer att klassas som ideologiskt motiverade.

Ingen bryr sig om de oskyldiga offren; politiska poäng och smutskastning är prioriterade. Vi lever i ett samhälle där psykopater kontrollerar narrativet.
Exakt så.

Svårt, för att inte säga omöjligt, att hitta ett område i Sverige som är svenskt idag. Det skulle i så fall vara någon typ av "finare" friskola som GM måste rikta in sig på för att det inte ska klassas som rasistiskt?

Tydligt att etablerad media verkligen VILL och HOPPAS att detta dåd hade rasistiska motiv.
Citera
2025-02-09, 06:48
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadell
Håller helt med dig och jag lider med dessa individer som inte får hjälp
Jag lyckades iallafall få 2 år terapi och fick vänta i 1,5 år
Jag hör tyvärr till undantaget

Vet inte riktigt hur folk förväntar sig att människorna ska få hjälp, om människorna i fråga tackar nej till hjälpen. I mitt jobb (inom vården) har jag genom åren kommit i kontakt med rätt många människor som borde få psykologisk/psykiatrisk hjälp. Men psykiatrikerna kan inte tvinga sig på en person som bestämt säger nej. En enstöring som GM var, misstänker jag, inte intresserad av vård.
Citera
2025-02-09, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nu blev det invandrare som måltavla. Svårt att undvika eftersom det är Komvux typ 90% är det idag utbölingar.. Men läxa. Om du vill mörda. Har ingen sak över det utöver att vara sjuk i huvudet. Vill bara döda folk. Svenskar är bäst att döda. Då blir det ingen sak efter.

Verkar så.
Citera
2025-02-09, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Dom är ungefär lika neutrala som SVT. Alltså inte alls.
Jag tror faktiskt att SVT är något mer neutrala än TV4 numer.

Ett exempel är TV4:s "avslöjande" av SD:s trollfabriker våren 2024. TV4 gjorde stort nummer av sin grävande journalistik och blev bland annat påhejade av vänstersajten Dagens ETC. I flera artiklar hyllades TV4 av ETC för sitt stora avslöjande, bland annat i artikeln - "Han wallraffade i SD:s trollfabrik – och mötte Jimmie Åkessons vrede: Tappade hakan”.

Vad som inte framgick lika tydligt var att det var ETC som hade gjort detta avslöjande två år tidigare i artikeln - "Här är SD:s hemliga trollarmé – får order av Åkesson"

Kanske tyckte ETC att deras läsargrupp och deras genomslag med sin artikel inte var tillräckligt så man tog sitt material och gav det till TV4 som med sitt "avslöjande" nådde en större publik. ETC var flitiga i att citera och hylla TV4 för deras "avslöjande" och skrev om årets hittills mest uppmärksammade granskning... kanske fanns det en hemlig deal, en så kallad ohelig allians

ETC 2022. https://www.etc.se/inrikes/haer-aer-sd-s-hemliga-trollarme-faar-order-av-aakesson

TV4 2024. https://www.etc.se/inrikes/han-wallraffade-i-trollfabriken-och-moette-jimmie-aakessons-vrede-tappade-hakan

I sammanhanget är det väl också viktigt att påpeka att inte heller ETC var först med att lyfta fram trolleriet inom politiken, se till exempel FB-tråden "Hur både folk och media blir lurade av smarta politiker" som inte heller var nån nyhet eller avslöjande utan gammal skåpmat.

Flashback 2021. (FB) Hur både folk och media blir lurade av smarta politiker

Jag ogillar trollande oavsett om det är politiker eller media som står för trollandet.
Citera
2025-02-09, 07:30
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Omni
TV4:s publicering av en video där kanalen drar slutsatsen att en person hörs ropa ”ni ska bort från Europa!” under masskjutningen i Örebro har väckt debatt. Enligt Sofia Strömberg, docent i logopedi på Karolinska institutet, finns en risk att man hör ”det man vill höra”.

För Medierna i P1 förklarar hon att det är väldigt svårt att höra på klippet vad som sägs och att man har en tendens att höra det man förväntar sig.

Men enligt TV4:s nyhetschef och ansvarige utgivare Fredrick Malmberg hade de ljudtekniker som lyssnat på klippet inga förkunskaper förutom att de visste att inspelningen gjordes på en toalett under skolskjutningen och att ljudet kom utanför toaletten.

– Sådana här saker publiceras inte lättvindigt, säger han och tillägger att det är två oerhört erfarna personer som jobbar med ljud som lyssnat på klippet.

– När de kom fram till samma sak kände jag mig trygg och publicerade.

TV4 är givetvis inte en neutral aktör. TV4 är känt för sin politiska aktivism och sitt hat mot ett folkvalt parti. De två 'experterna' kände i förtid till att det rörde sig om en skolskjutning på vad som kallades en SFI-skola. Det låter som att TV4 drabbas av confirmation bias.

Jag lyssnade igår på programmet Medierna i P1. Det var ett ovanligt bra avsnitt. De diskuterade bland annat den ljudinspelning som TV4 återgav som ett påstått rasistiskt utrop från Rickard Andersson, "Ni ska bort från Europa".

En fonetikexpert (en expert på mänskligt tal) sa att det var oerhört svårt att höra vad den där rösten ropade. Hon (eller om det nu var någon annan i programmet) påpekade också att vi människor tenderar att höra vad vi förväntar oss att höra. Så, med andra ord, om vi vet (eller tror oss veta) att ropet kommer från en skolskjutare som har skjutit ihjäl flera invandrare, så kan vi höra att han säger, "Ni ska bort från Europa".

Ja, men tänk om vi fokuserar på Rikard Anderssons förtvivlan över att han inte skulle få mer pengar av socialen om han inte sökte ett jobb? Tänk om han skriker, "Jag kan inte jobba!!"

Lyssna på avsnittet själva så får ni höra! Inslaget börjar vid 35.06. Vid 38.33 börjar fonetikexperten tala. Lyssna från 39.43 så får ni höra hur det låter som om Rickard Andersson ropar, "Jag kan inte jobba!"

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/masskjutningen-i-orebro-om-aftonbladets-etiska-overtramp-och-kritiken-mot-tv4s-ljudanalys

Det där avsnittet av Medierna i P1 hackar givetvis på Flashback också. Men vad hade ni väntat er. Det är ju public service.
Citera
2025-02-09, 07:33
Medlem
NisseNyfikens avatar
Locket på för en Sverige krigare som flippat ut fick nog av total misslyckande av invandring politikerna gör ingenting utreder i 10 år medan landet faller samman vi kommer aldrig få veta detta motiv för dom är rädd för fler motstånds män. Om så är fallet psykisk sjuk så har pengarna skickats till annat håll istället för psyk vård för svenskar tex till Ukraina eller något annat men inte till Sveriges medborgare samhällskontraktet har upphört totalt.
Senast redigerad av NisseNyfiken 2025-02-09 kl. 07:37.
Citera
2025-02-09, 07:45
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Den enkla lösningen. Spelar väl ingen större del personligen. Ärvde mer vapen och rättigheter. Har inte haft en tanke ens att skaffa en AR-15. Detta med att vara cool och ha häftiga vapen det var liksom över 20 år sedan. Men att förbjuda halv-automa. Helt. Det är ju fan en säkerhetsrisk det för landets alla jägare. Vill de se X jagade och dog för hen hade inte vapen att kontra att viltet inte ville dö?
Kan du försöka skriva om meningen när du är nykter?
Citera
2025-02-09, 07:52
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseNyfiken
Locket på för en Sverige krigare som flippat ut fick nog av total misslyckande av invandring politikerna gör ingenting utreder i 10 år medan landet faller samman vi kommer aldrig få veta detta motiv för dom är rädd för fler motstånds män. Om så är fallet psykisk sjuk så har pengarna skickats till annat håll istället för psyk vård för svenskar tex till Ukraina eller något annat men inte till Sveriges medborgare samhällskontraktet har upphört totalt.

Och när man försöker läsa ditt inlägg så är det uppenbart att skolan oxå misslyckats med att lära ut korrekt svenska.. totalt haveri för skolverksamheten.

Rickard var inte en sverige krigare. Han hade ju inte äns försökt att lyfta ett finger för sverige innan eller visat minsta engagemang för att förändra sverige i någon riktning.

Han gick bara tillbaka till skolan som han kände till och kunde orientera sej i(och det tillhör ju hans sjukdomsbild att hålla sej inom kända områden) och skjöt dom han såg. Det fanns inga som helst politiska eller rasistiska motiv.

Det är ju inte RAs fel att varenda vuxenskola har typ 99% utlänningar nuförtiden.

Om han haft rasistiska eller politiska syften hade han naturligtvis attakerat en moskee eller liknande inrättning.

Det borde ju tom varje idiot kunna räkna ut men du och tv4 tillhör ju dom efterblivnas skara så ni fortsätter att tjata eran bullshit.
Senast redigerad av jori9900 2025-02-09 kl. 07:56.
Citera
2025-02-09, 07:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Jag tror faktiskt att SVT är något mer neutrala än TV4 numer.

Ett exempel är TV4:s "avslöjande" av SD:s trollfabriker våren 2024. TV4 gjorde stort nummer av sin grävande journalistik och blev bland annat påhejade av vänstersajten Dagens ETC. I flera artiklar hyllades TV4 av ETC för sitt stora avslöjande, bland annat i artikeln - "Han wallraffade i SD:s trollfabrik – och mötte Jimmie Åkessons vrede: Tappade hakan”.

Vad som inte framgick lika tydligt var att det var ETC som hade gjort detta avslöjande två år tidigare i artikeln - "Här är SD:s hemliga trollarmé – får order av Åkesson"

Kanske tyckte ETC att deras läsargrupp och deras genomslag med sin artikel inte var tillräckligt så man tog sitt material och gav det till TV4 som med sitt "avslöjande" nådde en större publik. ETC var flitiga i att citera och hylla TV4 för deras "avslöjande" och skrev om årets hittills mest uppmärksammade granskning... kanske fanns det en hemlig deal, en så kallad ohelig allians

ETC 2022. https://www.etc.se/inrikes/haer-aer-sd-s-hemliga-trollarme-faar-order-av-aakesson

TV4 2024. https://www.etc.se/inrikes/han-wallraffade-i-trollfabriken-och-moette-jimmie-aakessons-vrede-tappade-hakan

I sammanhanget är det väl också viktigt att påpeka att inte heller ETC var först med att lyfta fram trolleriet inom politiken, se till exempel FB-tråden "Hur både folk och media blir lurade av smarta politiker" som inte heller var nån nyhet eller avslöjande utan gammal skåpmat.

Flashback 2021. (FB) Hur både folk och media blir lurade av smarta politiker

Jag ogillar trollande oavsett om det är politiker eller media som står för trollandet.

Och ändå har dom alltid varit vänster? TV4 må vara av mer liberal inriktning men det märks inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in