2025-02-06, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
FRÅGA: Tror ni samma kille på 80- 90 talets Sverige hade gjort detta ??
Sätter allt jag har på att det hade han inte !

Sverige sedan ca 2015 & framåt ,det är skjutningar var och varannan dag,mord,gruppvåldtäkter osv .

Klimatet i Sverige har sedan ca 2015 blivit rått,hårt & "kallt" .
Undra vad som ändrats i Sverige så radikalt senaste åren

Jag är ganska övertygad om att det inte inträffat tidigare:
Men varför är nog svårt att helt sätta på kartan:
Men uppenbarligen finns det fler idag än tidigare som lever ute i samhället utan att fungera.
Har några barn till personer i min omgivning som har det jobbigt.(Nu pratar jag om barn i vidare bemärkelse dessa är i åldern 20-40år)Sitter hemma spelar spel och kan inte försörja sig: Samtidigt är de inte tillräckligt "Dåliga" för att sitta på en institution.
Men det hänger nog ihop med den rörelse som startade under 80talet där individen skall vara i centrum och att lyckas är samstämmigt med att tjäna bra med pengar utan att koppling till vilken nytta det har till samhället(Eller om det är kriminellt).
När jag växte upp så pratade man inte om ADHD, ADD, Autism etc. Fanns de som var eljest men de accepterades i utkanten. Fick vara med i leken även om de användes som målstolpar etc.
Idag så blir du helt utanför, lika dant i arbetslivet, på en verkstad under 80talet hade du nån udda person som hade hand om verktygsförrådet, monterade enbart 1 artikel: Eller körde nån budcykel.
Dessa "Tjänster" är nu borta och dessa individer lever utan ett sammanhang.
Samtidigt som det laglösa utanskapslivet blir påtagligt då gängkriminella klaner spränger och skjuter varandra till vardags.
Det påverkar dessa människor mycket.
Citera
2025-02-06, 10:17
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Han hade inte varit så bortskämd att han krävt försörjning från samhället. Han hade blivit hantverkare eller nått, kanske varit en kuf men säg den hantverkare som inte var det. Det var inte det daltande vi ser idag. Man fick inte skjuts till skolan av föräldrar man fick ta sig dit själv. Klarade man inte skolan blev det OBS klass eller vad det hette. Alla måste ut och jobba.

Ja så var det förr. Och det fanns jobb till alla. Cykelbud och liknande. Hantlangare på bygge. Det var inte tal om att gå till socialbyrån eller ta en jobbsökarkurs. I dag har vi en hel arkipelag av olika stödinsatser. Ja en jättekarantän av kurser och utbildningar som tjänar till att rusta folk för arbetsmarknaden - ja att dölja arbetslösheten. Jag tänker på mellansvenska större städer som Örebro, Norrköping, Eskilstuna och Västerås som avindustrialiserats och numera har "Utbildningscentrum" som fått ersätta verkstäderna som försvunnit.
Citera
2025-02-06, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basedm
Mannen, du är fan psycho också. Bara för du och andra incels inte kan få ligg betyder det inte att det är kvinnors fel? Har ni testat att förbättra er och inte sitta i en incel cesspool och tycka synd om er själva

Haha!
Jag talar inte om mig själv här…men fortsätt leva i din bubbla du….
😎
Citera
2025-02-06, 10:22
Medlem
Cameltotems avatar
Jag ser mycket gnäll främst på Reddit om att sjukvården har svikit honom.

Det är klart att Sverige kan bli bättre i detta område men om man inte aktivt söker hjälp hur ska man då få hjälp? Om du inte räcker ut din hand till någon så kommer ingen hjälpa dig. Så är livet.
Citera
2025-02-06, 10:23
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Använder soc i Örebro ai och distanshandläggning?

Undrar om det kan ha bidragit till att de helt misslyckats med att bedöma denne Richard. Det som vore uppenbart vid ett personligt möte, att han var helt arbetsoförmögen, är jag tvivlande till att en ai kunnat upptäcka.

Nå, man får hoppas att de kommuner som använder det får sig en tankeställare i alla fall att ai inte kan ersätta personliga möten.

Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Det är klart att Sverige kan bli bättre i detta område men om man inte aktivt söker hjälp hur ska man då få hjälp? Om du inte räcker ut din hand till någon så kommer ingen hjälpa dig. Så är livet.

Hans problem var nog just det exekutiva, "att sträcka ut en hand". Avsaknaden av exekutiv förmåga ersatte han med exekutionsförmåga.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-02-06 kl. 10:28.
Citera
2025-02-06, 10:26
Medlem
Citat:

Det intressanta här är om han regelbundet besökte psykiatrin. En annan sak är att en psykos kan bryta ut snabbt och man blir för dålig för att söka vård för egen maskin, har själv ett barn som blev paranoid och jag fick då kontakta psykiatrin åt henne eftersom hon själv inte insåg att hon var väldigt sjuk.
Citera
2025-02-06, 10:26
Medlem
Uppmärksamheten det här har fått står inte riktigt i proportion till dess betydelse för Sverige. Det är en enstaka händelse som inte på något sätt är systemhotande på samma sätt som gängkriminaliteten, den ökande korruptionen och infiltrationen av myndigheter, klaner som tagit kontroll över hela förorter etc.

Iofs kommer polariseringen att öka mellan invandrare och svenskar och det kommer att bli en mängd snyftreportage om somalier och rädslan för att kritisera invandringen kommer att öka igen. Så om hans syfte var att "förhindra folkutbytet" så sköt han sig själv i foten så att säga. Tror dock inte att han tänkte så långt, han agerade nog mer av rent hat.
Citera
2025-02-06, 10:27
Medlem
Som sådan har Richard och jag samma diagnos, så vi drömmer alltid. Min exvän, som jag gick i samma klass i gymnasiet med Asperger-syndrom, började visa sig vara empatilös och saknar konsekvenstänkande. Medan han började köpa upp sig prylar, så hade han en önskan att bli en dataspelsprogrammerare. Mannen är över fyrtio år åldern. Han spenderade hela dagarna med att spela tv-spel efter att ha blivit av med sitt jobb. Istället för att lösa de själva problematiken. Det är problemet med människor med Asperger's syndrom att när de når en viss ålder, så vill de bara leva på bidrag och vara sig själva. Dom tål inte kritik.

Jag har en lättare variant, ur samma diagnos. Skillnaden är att jag vill jobba igen. Jag har svårt att sova, därför fick jag förtidspension efter man spenderade tid vid Sömnkliniken aka Sömnlabbet. De konstaterade att även jag fick REM sömn, så kunde man se hjärnaktivitet fullt rulle under sömnen. Och då fick jag den diagnosen Insomnia. Vilket de är bittert, men de hindrar mig att gå till ett vanligt jobb. Ena stunden kan jag sova fullt normalt och sen kan jag vara uppe i tre dagar utan problem.

Men om jag kan göra några aktiviteter två gånger i veckan och det går bra, då kan jag börja jobba igen. Men under läkarnas syn över de hela. Eftersom Insomnia är inte leka med. Insomnia är oftast förknippad med människor som har autismspektrum.

Återigen med Rickard, där hade den psykiatriska vården misslyckats helt med honom. Uppföljningen skulle ha gjorts. Vem var hans mottagning? Hade de ens koll på människan? Speciellt en person som har grovt Aspergers-syndrom? Jag kan se det i hans ögon att han har det. De mest farliga människorna ur det spektrumet är de som har grovt Aspergers-syndrom. Och de jag har erfarit personligen. De kan bli kalla, kalkylerande och känslolösa. Det enda de tänker med är sina egon. Resten bryr de sig inte om vad andra tycker och tänker. De saknar också helt det konsekventa tänkandet.
Citera
2025-02-06, 10:31
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbamonk
Jag har inte läst nåt om det här nästan det jag menar är att samhället misslyckats. Istället för att få avslag kanske dom kunde försöka hjälpa nu piskar dom istället. Nu är det här en person som uppenbarligen mått dåligt och hade säkerligen mått bättre med hjälp och få bidrag utan tjat om att söka jobb hela tiden.

Och det är klart en sån person bygger hat mot allt han läser om hur invandrare får det ena eller det andra på silverfat. Det spelar ingen roll om det är sant eller inte för han är det det.

Jag har många invandrare på mitt jobb och jag tycker alla är bra. Jag hatar inte utan använder mitt sunda förnuft att det inte var bra att ta in så många som vi gjorde. Och egentligen var det bara för att vinna röster och va PK utan tanke på Sveriges bästa så jag har noll förtroende för nån politiker idag.

Japp håller med dig helt. Får hoppas man lättar på allt framöver. Samt börjar utvisa dom som inte hör hemma här. Dvs brottslingar som värvar småbarn
Citera
2025-02-06, 10:32
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:

Det finns väldigt många som söker hjälp, via egenremiss men som nekas. Redan här tappar man en stor del , vilket potentiellt kan leda till att individen själv får ökat har som sen leder till något tråkigt
Citera
2025-02-06, 10:35
Medlem
Barbamonks avatar
Medborgarlön hade fått många människor att må bättre idag. Du har en fast inkomst utan motprestation. Inget tjat eller piskande mera. Väljer du att jobba får du bra mycket mer pengar varje månad och bättre förutsättningar på jobben.

En normal frisk person som vill leva ett liv med familj och nöjen kommer att vilja jobba.
Citera
2025-02-06, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbamonk
Medborgarlön hade fått många människor att må bättre idag. Du har en fast inkomst utan motprestation. Inget tjat eller piskande mera. Väljer du att jobba får du bra mycket mer pengar varje månad och bättre förutsättningar på jobben.

En normal frisk person som vill leva ett liv med familj och nöjen kommer att vilja jobba.

De gjorde ett försök i Finland, där en viss grupp fick medborgarlön. De misslyckades helt, för efter försöken så konstaterad tjänstemännen så här:

Citat:
Negativ effekt: Inte fler i arbete

Enligt uppgifterna som presenterades på fredagen kan man inte se att det blev någon effekt på deltagarnas sysselsättning. Åtminstone inte under det första året av de två åren försöket pågick.

– En orsak till det kan vara att mottagarna under försökstiden inte har hunnit reagera på sin nya situation och börjat söka jobb, säger forskningskoordinator Ohto Kanninen från Löntagarnas forskningsinstitut till Yle.

Dom fick avsluta de hela i förväg, eftersom dom som fick de slutade gå till jobbet.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/finland-testade-basinkomst-till-arbetslosa-sa-gick-det/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in