Citat:
Eh, jaha? Varför skriver du detta till mig? Fattar inte vad du avser med ditt inlägg?
Har det stått något om vilka Rickard Anderssons psykiska diagnoser var och har det stått att han skulle delta i en vuxenutbildning?
Jag har inte läst något annat än att han hade psykiska problem och inte hade sökt jobb vilket gjorde att Socialförvaltningen inte gav honom ekonomiskt bidrag.
Om man är sjuk på något sätt ska man utredas av Försäkringskassan och få sjukbidrag - detta ska ha gjorts innan man har rätt till ekonomiskt bistånd från soc eftersom alla andra möjligheter till försörjning ska vara uttömda först. Så det är väl inte socialen som ska göra sjukdomsbedömningar?
Jag har ifrågasatt varför Rickard fortfarande tvingades söka jobb när han kämpat med utanförskap sen skoltiden och jag tycker att socialen borde kunna titta på hur personers liv sett ut det senaste decenniet innan de ställer sina krav, men det verkar inte vara så det fungerar.
Har det stått något om vilka Rickard Anderssons psykiska diagnoser var och har det stått att han skulle delta i en vuxenutbildning?
Jag har inte läst något annat än att han hade psykiska problem och inte hade sökt jobb vilket gjorde att Socialförvaltningen inte gav honom ekonomiskt bidrag.
Om man är sjuk på något sätt ska man utredas av Försäkringskassan och få sjukbidrag - detta ska ha gjorts innan man har rätt till ekonomiskt bistånd från soc eftersom alla andra möjligheter till försörjning ska vara uttömda först. Så det är väl inte socialen som ska göra sjukdomsbedömningar?
Jag har ifrågasatt varför Rickard fortfarande tvingades söka jobb när han kämpat med utanförskap sen skoltiden och jag tycker att socialen borde kunna titta på hur personers liv sett ut det senaste decenniet innan de ställer sina krav, men det verkar inte vara så det fungerar.
Citat:
Man behöver INTE ha en form av godkännande eller för den delen någon officiell utredning från FK för att få försörjningsstöd. Jodå, soc har sina egna verktyg för att bedöma sjukdomstillstånd i form av arbetsförmågebedömning som utförs av en arbetsterapeut, läkarutlåtande samt dialog/plan med vården och även oftast en lämplig arbetsträning på minst några månader som kompletterar helhetesbilden. Det finns hur många som helst med kroniska sjukdomar och psykiatriska diagnoser som aldrig fått en enda krona av FK (trots mängder av ansökningar och överklagan) som uppbär försörjningsstöd. Du har faktiskt inte heller någon officiell skyldighet att söka ersättning från FK vid sjukdom (även om du kan bli rekommenderad att göra det av soc. EDIT: Skulle det visa sej att du har rätt till ersättning från FK så kompenserar soc för detta senare genom avdrag i bidraget - således rekommenderas det ofta att söka ersättning för sjukdom även om du får avslag vilket såvitt jag vet man inte är skyldig att överklaga - soc utgår från din ekonomiska situation samt vilka bevis/intyg från vård m m som finns). Jag kan dock inte alls svara på om eller vad för statistik det finns på denna grupp av människor men att det är såhär det ser ut kan flera andra intyga. FK har sina helt egna regler som lämpligen kan tas upp i en annan tråd. Soc har enligt mej ganska rimliga regler för när/om du anses ha nedsatt arbetsförmåga (det utesluter givetvis inte att en narcissistisk handläggare satt käppar i hjulet för GMs situation - sånt händer i verkligheten).
Vi får hoppas att man kan vända på alla stenar så att både allmänhet och myndigheter får full insyn i vad som egentligen hände i GMs ekonomiska situation samt kontakt med div myndigheter. Som det är nu är det mesta spekulationer och andrahandsuppgifter.
EDIT: Jo, jag kan förresten rekommendera följande bok ang statistiken:
"Avslagsmaskinen : byråkrati och avhumanisering i svensk sjukförsäkring"
https://www.bokus.com/bok/9789189155060/avslagsmaskinen-byrakrati-och-avhumanisering-i-svensk-sjukforsakring/?srsltid=AfmBOor_PTLGEIFSyvERJ2mV8Vv1DOdpyX_mdZW7b _Y-5kLao4wbvQjX
Senast redigerad av JohnnySamhall 2025-02-09 kl. 00:17.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2025-02-09 kl. 00:17.