2025-02-08, 23:44
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Eh, jaha? Varför skriver du detta till mig? Fattar inte vad du avser med ditt inlägg?
Har det stått något om vilka Rickard Anderssons psykiska diagnoser var och har det stått att han skulle delta i en vuxenutbildning?
Jag har inte läst något annat än att han hade psykiska problem och inte hade sökt jobb vilket gjorde att Socialförvaltningen inte gav honom ekonomiskt bidrag.
Om man är sjuk på något sätt ska man utredas av Försäkringskassan och få sjukbidrag - detta ska ha gjorts innan man har rätt till ekonomiskt bistånd från soc eftersom alla andra möjligheter till försörjning ska vara uttömda först. Så det är väl inte socialen som ska göra sjukdomsbedömningar?
Jag har ifrågasatt varför Rickard fortfarande tvingades söka jobb när han kämpat med utanförskap sen skoltiden och jag tycker att socialen borde kunna titta på hur personers liv sett ut det senaste decenniet innan de ställer sina krav, men det verkar inte vara så det fungerar.

Citat:
Om man är sjuk på något sätt ska man utredas av Försäkringskassan och få sjukbidrag - detta ska ha gjorts innan man har rätt till ekonomiskt bistånd från soc eftersom alla andra möjligheter till försörjning ska vara uttömda först. Så det är väl inte socialen som ska göra sjukdomsbedömningar?

Man behöver INTE ha en form av godkännande eller för den delen någon officiell utredning från FK för att få försörjningsstöd. Jodå, soc har sina egna verktyg för att bedöma sjukdomstillstånd i form av arbetsförmågebedömning som utförs av en arbetsterapeut, läkarutlåtande samt dialog/plan med vården och även oftast en lämplig arbetsträning på minst några månader som kompletterar helhetesbilden. Det finns hur många som helst med kroniska sjukdomar och psykiatriska diagnoser som aldrig fått en enda krona av FK (trots mängder av ansökningar och överklagan) som uppbär försörjningsstöd. Du har faktiskt inte heller någon officiell skyldighet att söka ersättning från FK vid sjukdom (även om du kan bli rekommenderad att göra det av soc. EDIT: Skulle det visa sej att du har rätt till ersättning från FK så kompenserar soc för detta senare genom avdrag i bidraget - således rekommenderas det ofta att söka ersättning för sjukdom även om du får avslag vilket såvitt jag vet man inte är skyldig att överklaga - soc utgår från din ekonomiska situation samt vilka bevis/intyg från vård m m som finns). Jag kan dock inte alls svara på om eller vad för statistik det finns på denna grupp av människor men att det är såhär det ser ut kan flera andra intyga. FK har sina helt egna regler som lämpligen kan tas upp i en annan tråd. Soc har enligt mej ganska rimliga regler för när/om du anses ha nedsatt arbetsförmåga (det utesluter givetvis inte att en narcissistisk handläggare satt käppar i hjulet för GMs situation - sånt händer i verkligheten).

Vi får hoppas att man kan vända på alla stenar så att både allmänhet och myndigheter får full insyn i vad som egentligen hände i GMs ekonomiska situation samt kontakt med div myndigheter. Som det är nu är det mesta spekulationer och andrahandsuppgifter.

EDIT: Jo, jag kan förresten rekommendera följande bok ang statistiken:

"Avslagsmaskinen : byråkrati och avhumanisering i svensk sjukförsäkring"

https://www.bokus.com/bok/9789189155060/avslagsmaskinen-byrakrati-och-avhumanisering-i-svensk-sjukforsakring/?srsltid=AfmBOor_PTLGEIFSyvERJ2mV8Vv1DOdpyX_mdZW7b _Y-5kLao4wbvQjX
Senast redigerad av JohnnySamhall 2025-02-09 kl. 00:17.
Citera
2025-02-08, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, och detta är ett oerhört allvarligt samhällsproblem som bokstavligen ödelägger människors liv. Varför gräver inte medierna i detta?

De ska följa socialtjänstlagen. Såhär står det bland annat i 4 kap. 4 § (fetat av mig):
Socialnämnden får begära att den som får försörjningsstöd under viss tid ska delta i av nämnden anvisad praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet om den enskilde inte har kunnat erbjudas någon lämplig arbetsmarknadspolitisk åtgärd.

Den praktik eller kompetenshöjande verksamhet som avses i första stycket ska syfta till att utveckla den enskildes möjligheter att i framtiden försörja sig själv. Verksamheten ska stärka den enskildes möjligheter att komma in på arbetsmarknaden eller, där så är lämpligt, på en fortsatt utbildning. Den ska utformas med skälig hänsyn till den enskildes individuella önskemål och förutsättningar.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/socialtjanstlag-2001453_sfs-2001-453/#K4P4

Av det som framkommit så har socialtjänsten ställt krav på GM som denne inte kunnat klara på grund av sin funktionsnedsättning. Socialtjänsten har därmed åsidosatt kravet på den enskildes individuella förutsättningar.

Jaha, och? Jag har tidigare skrivit att jag önskar att Socialtjänsten kunde få lov att vara mer flexibel med hur de hjälper folk så vad vill du med ditt inlägg? Rickard Andersson hade fått socialbidrag i 10 år så han hade säkert fått ta del av alla olika jobbförberedande åtgärder men han passade ändå inte in i samhället. Socialbidrag ska vara tillfälligt och inte permanent, men för människor som hamnar mellan stolarna borde det finnas en annan lösning.
Är du sjuk ska detta bevisas och då ska du sen få sjukbidrag.
Är du inte sjuk ska du stå till arbetsmarknadens förfogande och därmed söka jobb.
Rickard Andersson var nog sjuk men inte på ett sätt som godtogs av Försäkringskassan eller Socialtjänsten - men det finns fler som han och de skulle behöva permanent stöd istället för stressen att söka bidrag och jobb på nytt varenda månad.
Citera
2025-02-09, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Man behöver INTE ha en form av godkännande eller för den delen någon officiell utredning från FK för att få försörjningsstöd. Jodå, soc har sina egna verktyg för att bedöma sjukdomstillstånd i form av arbetsförmågebedömning som utförs av en arbetsterapeut, läkarutlåtande samt dialog/plan med vården och även oftast en lämplig arbetsträning på minst några månader som kompletterar helhetesbilden. Det finns hur många som helst med kroniska sjukdomar och psykiatriska diagnoser som aldrig fått en enda krona av FK (trots mängder av ansökningar och överklagan) som uppbär försörjningsstöd. Du har faktiskt inte heller någon officiell skyldighet att söka ersättning från FK vid sjukdom (även om du kan bli rekommenderad att göra det av soc). Jag kan dock inte alls svara på om eller vad för statistik det finns på denna grupp av människor men att det är såhär det ser ut kan flera andra intyga. FK har sina helt egna regler som lämpligen kan tas upp i en annan tråd. Soc har enligt mej ganska rimliga regler för när/om du anses ha nedsatt arbetsförmåga (det utesluter givetvis inte att en narcissistisk handläggare satt käppar i hjulet för GMs situation - sånt händer i verkligheten).

Vi får hoppas att man kan vända på alla stenar så att både allmänhet och myndigheter får full insyn i vad som egentligen hände i GMs ekonomiska situation samt kontakt med div myndigheter. Som det är nu är det mesta spekulationer och andrahandsuppgifter.

Det står att alla andra möjligheter till försörjning ska vara uttömda innan man får försörjningsstöd, vilket innebär att OM man är sjuk kan man ha rätt till sjukpenning av Försäkringskassan och i så fall ska man se till att få detta i första hand och i andra hand försörjningsstöd.
Är man sjuk och inte får rätt till sjukpenning ska man ändå ha ett läkarintyg på att man är sjuk, i annat fall ska man stå till arbetsmarknadens förfogande för att få ekonomisk hjälp - eller delta i någon arbetsförberedande aktivitet genom Socialen som typ jobbsökarkurser.
Min gissning är att Rickard Andersson efter 10 år hos socialen genomgått alla deras förberedande aktiviteter och att han ansågs kapabel att söka jobb men att det kanske inte fanns så många jobb han kände att han skulle klara av.
Att FK:s läkare anser att sjuka människor kan klara arbeten som enbart existerar i ett helt annat universum är ju allmänt känt - och förmodligen resonerar Socialen lika dumt och tycker att folk ska söka arbeten de aldrig skulle klara av att utföra!
Citera
2025-02-09, 00:11
Medlem
Citat:
Socialbidrag ska vara tillfälligt och inte permanent, men för människor som hamnar mellan stolarna borde det finnas en annan lösning.

Det finns det! Det kallas förtidspension! När soc. märker att en person inte kan eller "vill" jobba eller studera borde dom hänvisa till psykiatrin!
Senast redigerad av Mistyarrow 2025-02-09 kl. 00:16.
Citera
2025-02-09, 00:25
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Det finns det! Det kallas förtidspension! När soc. märker att en person inte kan eller "vill" jobba eller studera borde dom hänvisa till psykiatrin!

Heter numera sjukersättning.
Citera
2025-02-09, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefaan
Medier och polis har varit rätt otydliga när det gäller att förklara den eventuella kopplingen mellan socialtjänsten och skolan.

Min teori:

OM ”socspåret” stämmer har han varit knuten till skolan genom socialtjänstens krav för att få ekonomiskt bistånd. Han hade varit arbetslös sedan 2015 och levde på försörjningsstöd, vilket innebar vissa krav om att söka jobb eller studera, exempelvis via Komvux.

Han var inskriven på Komvux 2021 på skolan ifråga men fick inga betyg eller poäng, vilket tyder på att han avbröt studierna eller vägrade delta. Socialtjänsten tolererar sällan en långvarig vägran att uppfylla deras krav, och om han konsekvent undvek både arbete och utbildning blev han antagligen till slut nekad fortsatt försörjningsstöd pga det.

Det innebar att han hamnade helt utanför alla skyddsnät. Även om han själv satte sig i den situationen kan en person med en extremt förvrängd verklighetsuppfattning ha upplevt det som att både samhället och skolan ”svek” honom.

När även det sista ekonomiska stödet försvann kan han ha sett det som slutet och bestämt sig för att hämnas. För en extremt instabil person vars enda mål är att orsaka maximal skada blir en skola ett mer ”rimligt” mål än ett socialkontor. Skolor rymmer tusentals människor, och han kände redan till lokalerna. Socialtjänstens lokaler har däremot vakter, fler säkerhetsrutiner och färre personer på plats.

Attacken kan därför ha varit som en kombinerad hämnd i hans störda värld. Både mot socialtjänsten, som nekade honom stöd, och mot hela skolan, där han misslyckades och som resulterade i indraget stöd. Ställs det inga krav på att totalt missanpassade personer ska söka psykvård – innan de tickande bomberna exploderar?

Intressant hypostes
Citera
2025-02-09, 00:41
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Det står att alla andra möjligheter till försörjning ska vara uttömda innan man får försörjningsstöd, vilket innebär att OM man är sjuk kan man ha rätt till sjukpenning av Försäkringskassan och i så fall ska man se till att få detta i första hand och i andra hand försörjningsstöd.
Är man sjuk och inte får rätt till sjukpenning ska man ändå ha ett läkarintyg på att man är sjuk, i annat fall ska man stå till arbetsmarknadens förfogande för att få ekonomisk hjälp - eller delta i någon arbetsförberedande aktivitet genom Socialen som typ jobbsökarkurser.
Min gissning är att Rickard Andersson efter 10 år hos socialen genomgått alla deras förberedande aktiviteter och att han ansågs kapabel att söka jobb men att det kanske inte fanns så många jobb han kände att han skulle klara av.
Att FK:s läkare anser att sjuka människor kan klara arbeten som enbart existerar i ett helt annat universum är ju allmänt känt - och förmodligen resonerar Socialen lika dumt och tycker att folk ska söka arbeten de aldrig skulle klara av att utföra!

(har kompletterat min förra post med lite edits)
Min erfarenhet av soc och deras arbete är att man är mycket mer jordnära sas än FK avseende bedömning av sjukdomstillstånd och arbetskapacitet. En annan teori som kan komplettera andras teorier här är att han nyligen fick en ny handläggare (även ny chef på enheten måhända?) på soc som gjorde en helt annan bedömning än hans tidigare.
Citera
2025-02-09, 00:59
Medlem
JohnnySamhalls avatar
När jag ändå sitter här å hänger (bruh)

Någon mer än jag som får lite sådär halv-connections till filmen "We need to talk about Kevin"? (som för övrigt är ruskigt bra)

Citera
2025-02-09, 02:55
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omni
TV4:s publicering av en video där kanalen drar slutsatsen att en person hörs ropa ”ni ska bort från Europa!” under masskjutningen i Örebro har väckt debatt. Enligt Sofia Strömberg, docent i logopedi på Karolinska institutet, finns en risk att man hör ”det man vill höra”.

För Medierna i P1 förklarar hon att det är väldigt svårt att höra på klippet vad som sägs och att man har en tendens att höra det man förväntar sig.

Men enligt TV4:s nyhetschef och ansvarige utgivare Fredrick Malmberg hade de ljudtekniker som lyssnat på klippet inga förkunskaper förutom att de visste att inspelningen gjordes på en toalett under skolskjutningen och att ljudet kom utanför toaletten.

– Sådana här saker publiceras inte lättvindigt, säger han och tillägger att det är två oerhört erfarna personer som jobbar med ljud som lyssnat på klippet.

– När de kom fram till samma sak kände jag mig trygg och publicerade.

TV4 är givetvis inte en neutral aktör. TV4 är känt för sin politiska aktivism och sitt hat mot ett folkvalt parti. De två 'experterna' kände i förtid till att det rörde sig om en skolskjutning på vad som kallades en SFI-skola. Det låter som att TV4 drabbas av confirmation bias.
Citera
2025-02-09, 04:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
TV4 är givetvis inte en neutral aktör. TV4 är känt för sin politiska aktivism och sitt hat mot ett folkvalt parti. De två 'experterna' kände i förtid till att det rörde sig om en skolskjutning på vad som kallades en SFI-skola. Det låter som att TV4 drabbas av confirmation bias.

Dom är ungefär lika neutrala som SVT. Alltså inte alls.
Citera
2025-02-09, 04:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Nu blev det invandrare som måltavla. Svårt att undvika eftersom det är Komvux typ 90% är det idag utbölingar.. Men läxa. Om du vill mörda. Har ingen sak över det utöver att vara sjuk i huvudet. Vill bara döda folk. Svenskar är bäst att döda. Då blir det ingen sak efter.
Citera
2025-02-09, 05:10
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nu blev det invandrare som måltavla. Svårt att undvika eftersom det är Komvux typ 90% är det idag utbölingar.. Men läxa. Om du vill mörda. Har ingen sak över det utöver att vara sjuk i huvudet. Vill bara döda folk. Svenskar är bäst att döda. Då blir det ingen sak efter.

Det som TV4 och vissa aktivister bekvämt bortser från är att Sverige är ett mångkulturellt land. Om en gärningsperson går in på ett torg i en svensk mellanstor stad mitt i rusningstrafik, är det teoretiskt sett möjligt att 75% av offren har utländskt ursprung. Hur långt ifrån verkligheten lever de journalister, politiker och skribenter som nu agerar upprörda i media?

Alla våldsdåd som begås av en vit man, oavsett motiv, kommer att klassas som ideologiskt motiverade.

Ingen bryr sig om de oskyldiga offren; politiska poäng och smutskastning är prioriterade. Vi lever i ett samhälle där psykopater kontrollerar narrativet.
Senast redigerad av CyberIngmar 2025-02-09 kl. 05:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in