Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Om det är rätt eller fel med illegal IP-TV låter jag vara osagt men jag har förklarat hur jag ser på saken. Jag pröjsar för tre olika streamingtjänster men eftersom utbudet ofta är ytterst begränsat via dessa så söker jag mig till ”olagliga” alternativ när jag blir sugen på nåt som inte finns på de lagliga plattformarna. Det hade jag inte behövt göra om de lagliga alternativen bara levererade det jag vill ha som kund. Allt handlar om utbud och efterfrågan.
Hur får du ihop lagen om utbud och efterfrågan med olaglighet? Den förra är ju i sig egentligen bara fullt applicerbar på en fullständigt oreglerad marknad. Det som kallas fullständig konkurrens (perfect competition) och innebär att konsumenterna har ett obegränsat antal alternativ att köpa det de vill ha och att säljarna i konkurrens kommer att pressa ner priset så att marginalkostnaden och marginalintäkten blir exakt densamma för den sist producerade enheten.
Det finns inga perfekta marknader och när det gäller streamingtjänster så råder monopolistisk konkurrens. Det vill säga konkurrensen är begränsad och det driver upp priset. Ännu värre är att du som köpare inte kan få allt från en, precis som du själv skriver att utbudet, per tjänst, är begränsat.
Nog kan du väl få allt om du köper ännu fler streamingtjänster, men då med betydande kostnader, eller? Varför du använder olagliga alternativ är väl för att det blir billigare för dig?