2025-01-26, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om det är rätt eller fel med illegal IP-TV låter jag vara osagt men jag har förklarat hur jag ser på saken. Jag pröjsar för tre olika streamingtjänster men eftersom utbudet ofta är ytterst begränsat via dessa så söker jag mig till ”olagliga” alternativ när jag blir sugen på nåt som inte finns på de lagliga plattformarna. Det hade jag inte behövt göra om de lagliga alternativen bara levererade det jag vill ha som kund. Allt handlar om utbud och efterfrågan.
Du HAR rätt i att plattformarna ofta säljer 1 tjänst man VILL ha och en massa skit man inte efterfrågar. Därefter blir man tvungen att kryssa sig fram mellan alternativen och man blir aldrig nöjd. I det ger jag dig rätt. Det är en fråga om tillgång och kvalitet i förhållande till pris.

Som producent blir det billigare att låsa fast dig i en dyr tjänst med en bra vara och resten skit som är billiga. Det du påpekar är att alternativet blir att skaffa sig IPTV så att man får det man VILL ha till ett billigare pris. Jag får medge att argumentet inte är utan sin förtjänst.

Men, nu går regeringen producenterna och distributörernas väg.
Citera
2025-01-26, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
1: Jag tror du får skylla på gemene svensk här. Finns det några som självmant väljer att leva i en kulturell bubbla i film och TV så är det svenskar. Varför köpa in massa grejer som bara hundratalet tittat på?

2: Bra fråga!

3: Publiceringsrättigheter och dess kostnad. Exempelvis, varför ska SVT betala skjortan av sig för att få rättigheter att sända Hemmagympa med Sofia i Bulgarien?

4: Vet inte vad du syftar med "klassiker" jag fuskar även för det här är inte ett filmbolag.
Men jag rekomenderar https://www.criterionchannel.com/ gillar den skarpt.
Det finns även massa andra tjänster med olika utbud, sök och få svar. Fortsätter du att vara kvar där du översköljs med något otrevligt en längre tid har du bara dig själv att skylla.

Men jag håller 100% med. TV-Bolag är stora jävla mongos

Det konstiga är att deras marknadsanalys verkar helt skev. Det är väl bara att kolla hur det ser ut på alla förortsballkonger . Aha!! Om vi har bra erbjudande på utländska tv-kanaler så kanske det kunde intressera någon.
Dessutom känns det som att SVT gärna ser att det inte finns någon konkurrens om sanningen. Nyheter måste genom sossefiltret för att vara godkända.
Citera
2025-01-26, 13:11
Medlem
DoedaMinHunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Det är väl utrett och konstaterat att de som sitter i toppen av dessa IPTV-nätverk ofta är globala kriminella organisationer. Jag tycker att det är en bra idé att skärpa till lagar och kontroll kring detta.

Att jämföra det med fildelning är inte riktigt rätt, sett ur det perspektivet. P2P-fildelning är per definition inte centraliserat på samma sätt som IPTV-nätverken. Jag tycker inte heller att det går att dra jämförelser med drogförsäljning där kriminella organisationer gynnas p.g.a. avsaknad av legalisering (d.v.s. staten skulle kunna tjäna pengarna i stället, folk kommer att vilja knarka). Det här handlar om att man vill få tillgång till en stor mängd sändningar och kanaler utan att betala för det, inte att det inte går att få tag på alls på lagliga sätt.

Problemet med detta är ju att ska man då köpa säg några sportkanaler för fotboll sen några för hockey sen någon filmkanal så sitter du med runt 2000-2500 kronor i månaden för att kunna kolla på boll någon gång i veckan.
Man lyckades bräcka fildelningen mycket tack vare spotify och Netflix men här finns absolut inget intresse av att erbjuda en bra tjänst för en iallafall skälig kostnad.

Jag kommer köra på IPTV tills de gräver upp fibern
Citera
2025-01-26, 13:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Du HAR rätt i att plattformarna ofta säljer 1 tjänst man VILL ha och en massa skit man inte efterfrågar. Därefter blir man tvungen att kryssa sig fram mellan alternativen och man blir aldrig nöjd. I det ger jag dig rätt. Det är en fråga om tillgång och kvalitet i förhållande till pris.

Som producent blir det billigare att låsa fast dig i en dyr tjänst med en bra vara och resten skit som är billiga. Det du påpekar är att alternativet blir att skaffa sig IPTV så att man får det man VILL ha till ett billigare pris. Jag får medge att argumentet inte är utan sin förtjänst.

Men, nu går regeringen producenterna och distributörernas väg.

Det jag stör mig mest på är att förbudsförespråkare ofta tänker med magen och inte med hjärnan. Oftast löser inte förbud grundproblemet. Folk slutade inte ladda ner musik olagligt för att det var olagligt utan för att det kom skitbra tjänster som Spotify som folk var villiga att betala för.
Citera
2025-01-26, 14:08
Medlem
FuckSwedens avatar
Tänk om regeringen kunde lägga tid på att "utreda" viktigare saker än detta.
Citera
2025-01-26, 14:13
Medlem
Jag har alltid piratkopierat i mängder utöver normal konsumtion av media, typ bio, streaming, köpa TV spel etc. Allt som oftast vanligt folk som delar med sig och på sin höjd någon som får lite reklamintäkter.

Men IPTV har jag lite svårt för när det innebär att varje kund skickar hundra eller tusentals kronor rakt ner i fickorna på gud vet vem. Säkert ofta rakt ner i de kriminellas fickor.

Tycker inte det är jämförbart med piratkopiering för eget bruk.
Citera
2025-01-26, 14:41
Jag tänker ha iptv livet ut
Citera
2025-01-26, 14:45
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Är väl egentligen inte konstigare än att det är förbjudet att medvetet köpa piratkopior eller stulna varor.

Det är inte förbjudet att köpa piratkopior.
Citera
2025-01-26, 14:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om det är rätt eller fel med illegal IP-TV låter jag vara osagt men jag har förklarat hur jag ser på saken. Jag pröjsar för tre olika streamingtjänster men eftersom utbudet ofta är ytterst begränsat via dessa så söker jag mig till ”olagliga” alternativ när jag blir sugen på nåt som inte finns på de lagliga plattformarna. Det hade jag inte behövt göra om de lagliga alternativen bara levererade det jag vill ha som kund. Allt handlar om utbud och efterfrågan.

Hur får du ihop lagen om utbud och efterfrågan med olaglighet? Den förra är ju i sig egentligen bara fullt applicerbar på en fullständigt oreglerad marknad. Det som kallas fullständig konkurrens (perfect competition) och innebär att konsumenterna har ett obegränsat antal alternativ att köpa det de vill ha och att säljarna i konkurrens kommer att pressa ner priset så att marginalkostnaden och marginalintäkten blir exakt densamma för den sist producerade enheten.

Det finns inga perfekta marknader och när det gäller streamingtjänster så råder monopolistisk konkurrens. Det vill säga konkurrensen är begränsad och det driver upp priset. Ännu värre är att du som köpare inte kan få allt från en, precis som du själv skriver att utbudet, per tjänst, är begränsat.

Nog kan du väl få allt om du köper ännu fler streamingtjänster, men då med betydande kostnader, eller? Varför du använder olagliga alternativ är väl för att det blir billigare för dig?
Citera
2025-01-26, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men det kan ändras om folk tröttnar på att betala. Färre som köper biljetter till matcher, färre som köper souvenirer, färre som köper TV-Abonnemang. När klubbarna har mindre pengar får spelarna lägre löner.

Så är det. Men ser man några tecken på att toppfotbollen tappar sitt grepp om publiken /konsumenterna?
Citera
2025-01-26, 15:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur får du ihop lagen om utbud och efterfrågan med olaglighet? Den förra är ju i sig egentligen bara fullt applicerbar på en fullständigt oreglerad marknad. Det som kallas fullständig konkurrens (perfect competition) och innebär att konsumenterna har ett obegränsat antal alternativ att köpa det de vill ha och att säljarna i konkurrens kommer att pressa ner priset så att marginalkostnaden och marginalintäkten blir exakt densamma för den sist producerade enheten.

Det finns inga perfekta marknader och när det gäller streamingtjänster så råder monopolistisk konkurrens. Det vill säga konkurrensen är begränsad och det driver upp priset. Ännu värre är att du som köpare inte kan få allt från en, precis som du själv skriver att utbudet, per tjänst, är begränsat.

Nog kan du väl få allt om du köper ännu fler streamingtjänster, men då med betydande kostnader, eller? Varför du använder olagliga alternativ är väl för att det blir billigare för dig?

Utbud och efterfrågan bygger ALLA marknader på hur reglerade eller oreglerade de än är.

Jag använder olagliga alternativ ibland för att de lagliga alternativen inte har det jag efterfrågar. Om det kommer en tjänst som har det jag efterfrågar kommer jag pröjsa för den.
Citera
2025-01-26, 15:14
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Det är inte förbjudet att köpa piratkopior.

Det är lite av en gråzon, speciellt när det gäller import från utanför EU. Det är inte olagligt i sig, men tullen har rätt att beslagta och förstöra varan, och du har ingen rätt till ersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in