2025-01-25, 10:46
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvboxen
Därför att det är orimligt? En låt kan du spela svinmånga gånger medans en film eller serie ser man i bästa fall en eller två gånger. Dessutom är film och serier mycket dyrare att producera.
Är det ormimligt att betala för det man tittar på? I det här fallet hade nästan alla varit nöjda med det. Du verkar inte förstå hur ekonomi fungerar.
Citera
2025-01-25, 10:50
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Skulle vara ett smörgåsbord att välja från. Alla jävla paket rör till det..
Exakt, det finns enkla lösningar, men de kanske inte skulle generera lika stora vinster på papperet och då stoppar de hellre huvudet i sanden och har kvar sina skyhöga priser för skit som för det första ingen vill ha och som för det andra inte ens erbjuder ett heltäckande paket.

Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Att illegal IPTV är så vanligt gör ju att vi som är betalande kunder är färre och därmed är priset onödigt högt då det är vi som finansierar det hela.

Dessutom göder det kriminalitet, precis som att köpa illegala droger eller stöldgods.
Mja, om du tycker att det är rimligt och kul att bli rånad så får du för all del göra det.

Om man vänder på steken, tycker du att det är rimligt att behöva köpa paket som kostar över 1000kr/månad för att se all sport man är intresserad av?

Och nej, priserna är inte skyhöga bara pga IPTV-användare, utan för att tex viaplay bakar in en massa skit som folk inte är intresserade av. Alltså vill man ha EPL och CL så måååste man även köpa filmer/serier, andra sporter så som padel, golf, darts och fan vet vad mer. Hade man kunnat köpa bara det man vill så kan du ge dig på att det hade blivit ordentligt billigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag tror det också för jag har svårt att tro att de som har IPTV köper det bara för att få 1000 kanaler där hälften faktiskt är skit på språk man inte kan.
Musiken har lyckats även om det finns flera bolag att streama från men de har i stort sätt samma utbud. Varför ska inte sport, film och serier kunna lyckas då?

Mm, nu har jag inte IPTV men jag hade tänkt att jag får all sport jag behöver + lite roliga kanaler så som Discovery, national geographic, history channel mfl på köpet för typ en hundring i månaden, så det blir ett självklart val.

Musiken har lyckats fullt ut, men det där med filmer/serier som var bra i början har fan sneat helt. I början då det var typ Netflix + eventuellt nåt annat för en billig peng så var det också ett självklart och enkelt val, men numer är det Netflix, Amazon, HBO, Disney+, SkyShowtime, Paramount+ och fan vet vad mer. Då blir det till att säga upp allt förutom kanske den som man kollar mest på och börja fulstreama igen. Numer har jag bara youtube premium och Amazon Prime, resten kan dra åt helvete.
Citera
2025-01-25, 10:58
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Behöver vi fler menlösa lagar? Reinfeldt förbjöd illegal fildelning (trots löften om annat) och det har knappast haft någon effekt. Det var först när Spotify kom som det blev ändring mot det positiva, i alla fall för musikbranschen. Ge företagen fingret och säg åt dem att svenskarna får nyttja illegal IPTV tills ni skärper er och börjar erbjuda vettiga alternativ. Stå på folkets sida för en gångs skull.
Håller med i att regeringen sällan gör någonting för folkets skull, i det här fallet tror ju regeringen att dom ska få in en massa extra skattepengar men det handlar om globala bolag som för vinsterna utomlands.
Citera
2025-01-25, 10:59
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Dom kan eventuellt gå bankvägen. Har du betalat med kort till någon de vet är leverantör av IPTV så kan de använda det som orsak för husis om de vill köra något skrämselprosjekt att ta in folk på.
Eventuellt sätta press på banker att blockera dessa betalningar.

Blir det enda säkra alternativet att betala på crypto, eller stora betalningsmottagare som säljer allt möjligt som Svenska myndigheter inte kan sätta så mycket press på (om man skulle köpt genom tex Temu eller andra portaler för externa säljare), så försvinner nog ganska många köpare.

IP blockering går ju också i teorin, men behöver gå över till Great Firewall Of China-klass och även då ett extremt dyrt, trubbigt, och ineffektivt verktyg.
Går ju åt det hållet hela tiden, sedan IPRED, och nu senast chat control. Så om några år går det nog enkelt, både tekniskt och juridiskt, att analysera snabbt och enkelt att du tittar på IPTV, men just nu är vi inte riktigt där.

Jo, det gäller att inte "dubbelswisha" till iptv-leverantören

Läser dagens DN:

Huvuddelen av utredningen kommer att presenteras som planerat den 28 februari men Eva Bergquist får till 30 september innan uppdraget om ip-tv ska presenteras.

Så det känns som att det kommer ta ett bra tag innan något konkret händer.
Citera
2025-01-25, 11:02
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Att illegal IPTV är så vanligt gör ju att vi som är betalande kunder är färre och därmed är priset onödigt högt då det är vi som finansierar det hela.

Dessutom göder det kriminalitet, precis som att köpa illegala droger eller stöldgods.
Du har fel, om färre hade betalade för TV abonnemangen skulle inte ha bolagen ha råd att köpa licenserna så dyrt och därmed inte behöva ta ut så höga avgifter.
Citera
2025-01-25, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Du har fel, om färre hade betalade för TV abonnemangen skulle inte ha bolagen ha råd att köpa licenserna så dyrt och därmed inte behöva ta ut så höga avgifter.
Precis, TV4 och Viaplay t ex budar mot varandra och driver upp priset till vad man tror att man är villig att betala och nu visar det sig att deras prognos inte håller
Citera
2025-01-25, 11:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon

Ligger nog mycket i det. De tar bra betalt för att de kan. Tills det blir en bubbla.
Citera
2025-01-25, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthompenboy
Grunden till de höga priserna för sport och film är arvordet utövarna får.
Rimligt att Haaland får £500,000 i veckan 9 år framöver?
https://www.theguardian.com/football...ntract-to-2034

[/url]

Nej, det är inte rimligt för 5 öre. Att idrottsutövare tjänar så pass mycket att de kan gå i pension när kroppen säger stopp kan jag köpa. Men många tjänar ju så mycket att en mindre by skulle kunna gå i pension vid 30 års ålder. Det är snuskigt och helt orimligt och givetvis är det vi konsumenter som betalar. Via dyra streamingtjänster, via dyra biljetter, via dyra souvenirer samt höga priser på de varor vars företag sponsrar idrotten.

Men sådan är ju kapitalismen. Hur ändra på det utan att stifta lagar om att folk inte får tjäna hur mycket som helst?
Citera
2025-01-25, 11:28
Medlem
Rodrigos avatar
Inga förbud kommer kunna hålla jämna steg med tekniken. Vi är snart tillbaka i samma konflikt som piratebay symboliserade en gång i tiden.

När alla streamingplatformar gör likadant och konkurrensen om kunderna hårdnar om den lilla strimma innehåll som konsumenterna vill ha och detta plockas upp på 10 olika betaltjänster så märker konsumenterna såklart att de inte får någon valuta för pengarna och börjar i ett första steg teckna upp sig på flera olika tjänster eller byta tjänster frekvent; i fomo och strävan efter att kunna ha tillgång till en blandning av material som de önskar. Det blir snabbt en dyr historia och banar väg för alternativ på samma sätt som fildelningen en gång fick hela branschen att förändra sig.

Det fungerade jättebra under en kort period när Netflix och några andra var nytänkande och dominerade marknaden och bidrog med större mängd okej material under en tid, sedan kom det till en punkt då Neflix etc. blev 'feta lata och trötta' och 'Disney'-syndromet började träda in, där man gör långfilm och serier som bara är en ompaketering av det som redan finns, i stil med 'Lilla sjöjungfruns kusins moster'.
Senast redigerad av Rodrigo 2025-01-25 kl. 11:43.
Citera
2025-01-25, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Samma problem som för så mycket annat, det är på tok för dyrt att titta lagligt.

Nu är inte jag sportintresserad så viss information kan vara felaktig i min text men principen är densamma. Har inte själv heller IPTV så priset är säkert fel där också. Om man nu vill följa olika ligor i fotboll som då givetvis olika bolag köpt upp rättigheterna till så krävs det att man sitter på flera olika abonnemang.

Man ser svensk fotboll via paket A.
Engelsk fotboll via paket B.
Italiensk fotboll via paket C.
Vill man sen se CL så visas det i paket D.

Totala kostnaden för detta överstiger utan problem 1000kr/mån och säkerligen finns det då ändå matcher man ville se men missar. Givetvis måste man även ha grundabonnemanget i många av dessa tjänster som man kanske inte vill ha alls egentligen.

Tycker man sen även om Formel 1, Hockey, golf eller annan sport så krävs det ännu fler paket.

Klart som fan att människor då väljer att gå på IPTV och betala 100kr/mån eller vad det nu kostar och få allt plus mycket mer.

Vanliga film och seriestreamingtjänster börjar bli för många även de så samma sak är på väg att ske där, vill man se serie A så måste man ha en tjänst och för serie B en annan osv. Klart billigare tjänster men kräver ändå ett flertal och 95% av det som visas och kommer på dessa är tyvärr dynga.

Så är det men hur fan löser man detta?

När rättigheterna till något ska förnyas står ju bolagen i kö för att vinna kontraktet och priset trissas upp. När sedan vinnaren börja betala för rättigheterna att sända det hela måste de ju dra in pengar. Varvid abonnemang blir svindyrt och 20 sekunder reklam likaså.

Viaplay är den dyraste av de 4 tjänster jag köper och vad jag förstår har de kämpat med lönsamhet ett bra tag. Så hur ska ekvationen gå ihop när vi har fri konkurrens vilket innebär just att priser på rättigheter att sända sport skenar helt galet?
Citera
2025-01-25, 11:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Nej, det är inte rimligt för 5 öre. Att idrottsutövare tjänar så pass mycket att de kan gå i pension när kroppen säger stopp kan jag köpa. Men många tjänar ju så mycket att en mindre by skulle kunna gå i pension vid 30 års ålder. Det är snuskigt och helt orimligt och givetvis är det vi konsumenter som betalar. Via dyra streamingtjänster, via dyra biljetter, via dyra souvenirer samt höga priser på de varor vars företag sponsrar idrotten.

Men sådan är ju kapitalismen. Hur ändra på det utan att stifta lagar om att folk inte får tjäna hur mycket som helst?

Men det kan ändras om folk tröttnar på att betala. Färre som köper biljetter till matcher, färre som köper souvenirer, färre som köper TV-Abonnemang. När klubbarna har mindre pengar får spelarna lägre löner.
Citera
2025-01-25, 11:52
Medlem
Den dagen man kan köpa alla streamingtjänster + sport för 500kr i månaden, den dagen kan jag tänka mig att köpa det.
Innan dess, nej tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in