2025-01-24, 18:16
Medlem
Det är fan alltid samma sak.

Ny teknik kommer.
Den är bra för konsumenten.
Det finns fantastiska möjligheter för företag att tjäna pengar.
Alla företagen som jobbar med liknande men sämre alternativ ser bara risk att förlora pengar.
Det införs förbud, för de stora företagen vill det.
Alla fortsätter använda det.
Någon kompetent privatperson börjar utveckla ny teknik.

Napster, DC++, bittorrents, iptv osv osv. Det enda någorlunda bra är väl Spotify, som mer eller mindre har eliminerat behovet av nedladdade mp3-filer. Hur? Genom att erbjuda en bra tjänst för en vettig peng.

Fördlaget från regeringen är tyvärr bara ytterligare ett i mängden där girigheten styr, som endast kommer driva piratverksamheten framåt.
Citera
2025-01-24, 18:23
Medlem
Regeringen orkestreras av kapitalet/näringslivet/USA och genomför givetvis deras önskningar.
Jag är 100% säker att ett kriminaliserande av privatpersoner att köp IP TV tjänster kommer att genomföras omgående denna mandatperiod utan åratals av utredningar som SDs frågor om skärpta krav på invandringen.
Det återstår att se om SD kommer vara lika stora loosers och rösta för det som dom gör på regeringens alla andra frågor?
SD kommer gå till historien som det mest utnyttjade partiet i svensk politisk historia.
Citera
2025-01-24, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apalle
Det är fan alltid samma sak.

Ny teknik kommer.
Den är bra för konsumenten.
Det finns fantastiska möjligheter för företag att tjäna pengar.
Alla företagen som jobbar med liknande men sämre alternativ ser bara risk att förlora pengar.
Det införs förbud, för de stora företagen vill det.
Alla fortsätter använda det.
Någon kompetent privatperson börjar utveckla ny teknik.

Napster, DC++, bittorrents, iptv osv osv. Det enda någorlunda bra är väl Spotify, som mer eller mindre har eliminerat behovet av nedladdade mp3-filer. Hur? Genom att erbjuda en bra tjänst för en vettig peng.

Fördlaget från regeringen är tyvärr bara ytterligare ett i mängden där girigheten styr, som endast kommer driva piratverksamheten framåt.
Det är dit man måste komma, köpa just det man är intresserad av till rimlig peng inte att man har lite intresse från varje leverantör men får allt i deras utbud.
Citera
2025-01-24, 19:04
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Vill Regeringen verkligen sätta ner foten för IPTV så får de både förbjuda det och VPN, vilket är minst sagt omöjligt.

Kan svaret i så fall bli att försäljningen av IPTV går över till deepweb?
Citera
2025-01-24, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Vill Regeringen verkligen sätta ner foten för IPTV så får de både förbjuda det och VPN, vilket är minst sagt omöjligt.

Kan svaret i så fall bli att försäljningen av IPTV går över till deepweb?
Att tvinga in folk i VPN gör i alla fall att det blir en extra kostnad. Men det bygger också upp förutsättningarna för organiserad brottslighet att hålla sig dolda på nätet.
Citera
2025-01-24, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Har svårt att se hur detta tekniskt ska beivras.

Ska staten införa en censurmyndighet som granskar vilka ip-adresser som ska blockeras?

Då många av levaratörerna av iptv är i Kina, Ryssland osv. blir det inte lätt att för polismyndigheten att samarbeta med dessa länder samtidigt som ett förbud kommer enkelt att kunna kringås med exempelvis VPN.

Exakt. Grisarna kan ta sig i röven. Jag fortsätter titta!
Citera
2025-01-24, 19:30
Medlem
therealcosmokramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Sedan har du MAX, känns som dom börjat anpassa sig, tidigare (samarbete) Discovery+, Eurosport, känns som dom startat nytt bolag och låter dom tidigare gå med förlust.
Sedan har fler tillkommit som har vissa Europa cuper, Disney+ t ex.

Amazon Prime...det blir lätt 2000 kr i månaden om du vill kunna se ALL sport.
Citera
2025-01-24, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Det är väl utrett och konstaterat att de som sitter i toppen av dessa IPTV-nätverk ofta är globala kriminella organisationer. Jag tycker att det är en bra idé att skärpa till lagar och kontroll kring detta.

Att jämföra det med fildelning är inte riktigt rätt, sett ur det perspektivet. P2P-fildelning är per definition inte centraliserat på samma sätt som IPTV-nätverken. Jag tycker inte heller att det går att dra jämförelser med drogförsäljning där kriminella organisationer gynnas p.g.a. avsaknad av legalisering (d.v.s. staten skulle kunna tjäna pengarna i stället, folk kommer att vilja knarka). Det här handlar om att man vill få tillgång till en stor mängd sändningar och kanaler utan att betala för det, inte att det inte går att få tag på alls på lagliga sätt.

för mig har IPTV inget alls med att jag inte vill betala. Men varför i helvete ska jag stödja idiotföretag som Viaplay t.ex. det är därför jag använder det enda alternativet.
Citera
2025-01-24, 19:53
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Detta blir fint!

De kan ju börja i våra utanförskapsområden, typ Rosengård.
Hänger en parabol i varenda balkong, typ

Vad har parabolantenner med IPTV att göra?
Förstår du inte ämnet bör du undvika att posta en sådan dum kommentar.
Citera
2025-01-24, 19:55
Medlem
IPTV är ett så sjukt felaktigt begrepp. Nästan all TV är IPTV numera. Det man avser är fulstreams och piratflöden och då borde man säga det.
Citera
2025-01-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag tar för givet att de lägger ansvar på operatörerna som sedan blockar sajter.

Illegal IP-tv tycker jag är ett oklart begrepp. Gäller det bara betalda abonnemang eller syftar det också på sådana annonsfinansierade sajter som Fawa-News?

Man kan väl inte blockera något? Jag är inte superinsatt men är inte hela grejen med att man köper en box att streamen hela tiden kommer från olika källor? Och använder man ens dns? Är det inte bara IP?
Citera
2025-01-24, 20:24
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Samma problem som för så mycket annat, det är på tok för dyrt att titta lagligt.

Nu är inte jag sportintresserad så viss information kan vara felaktig i min text men principen är densamma. Har inte själv heller IPTV så priset är säkert fel där också. Om man nu vill följa olika ligor i fotboll som då givetvis olika bolag köpt upp rättigheterna till så krävs det att man sitter på flera olika abonnemang.

Man ser svensk fotboll via paket A.
Engelsk fotboll via paket B.
Italiensk fotboll via paket C.
Vill man sen se CL så visas det i paket D.

Totala kostnaden för detta överstiger utan problem 1000kr/mån och säkerligen finns det då ändå matcher man ville se men missar. Givetvis måste man även ha grundabonnemanget i många av dessa tjänster som man kanske inte vill ha alls egentligen.

Tycker man sen även om Formel 1, Hockey, golf eller annan sport så krävs det ännu fler paket.

Klart som fan att människor då väljer att gå på IPTV och betala 100kr/mån eller vad det nu kostar och få allt plus mycket mer.

Vanliga film och seriestreamingtjänster börjar bli för många även de så samma sak är på väg att ske där, vill man se serie A så måste man ha en tjänst och för serie B en annan osv. Klart billigare tjänster men kräver ändå ett flertal och 95% av det som visas och kommer på dessa är tyvärr dynga.

Exakt detta, svårare än så är det inte.

Fixa ett abonnemang med all fotboll för säg 2-300/månaden så kommer folk streama skiten lagligt.

Eller om ligorna löser ett abonnemang själva så som typ F1 och NBA. F1 tar ish 130kr/månad och då får man även lite lull lull så som team radio, driver cam och lite annat. Och NBA kostar drygt ynka 80kr i månaden för premium och 60 för basic. Klart som fan man är väldigt benägen att streama lagligt då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in