Flashback bygger pepparkakshus!
2025-01-25, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
”Inget” finns som begrepp i människors medvetande för att förstå världen. Men jag påstår att inget, inte finns.

Inget finns inte för att det finns inte något i den fysiska världen som existerar som att det inte finns.

Hur tänker du?

Bra gräs hör jag.
Citera
2025-01-26, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ingenting är ett av mina favoritämnen. Att kontemplera, analysera och ifrågasätta ingenting leder oss till existensens yttersta gräns, där vi möter icke-existens – det är ett obevekligt hinder; verkligheten sätter ner fötterna med bestämdhet och säger: "Här tar jag slut"

Det finns bara en förmåga vi har som kan överskrida gränsen mellan existens och icke-existens, och det är fantasier.
Göta.Petter vilka fantiserar genom att joggla med ord. Här kommer mer.

En fantasi tillhör det gudomliga spelet och allt är just Det ett jogglande av ord utan mening.

Allt bara händer som det alltid gjort med billioner själar.som tror de är fristående, skiträdda längtande och sökande av paradiset som fiskar letande efter.havet

Alla vill ha kontroll men alla är redan med och sätter sitt trå till stacken, ingen finns utanför så bara att skjuta sina pilar och motta sitt karma från fantasivärlden. Har tomheten ett Karma? Va?

I verkligheten har inget någonsin hänt och fantasier är fantasier. Vill Tomheten bli mer tom eller Allt mer påsatt? Av vadå, vemdå?

Lätt tro på att sinnet är fristående med egen hög själ pompa och ståt. Inget eller Allt är varken början eller slutet och inget att tro på. Vem skulle det vara?

Här tar orden slut och fortsätter som alltid att spinna runt som i en spegel. Inget fel eller.rätt i det.

Sån är min fantasi
Citera
2025-01-27, 21:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Förstår hur du tänker men utan människor skulle ingen komma på tanken. De oberoende naturliga talen är beroende av mänskligt tänkande.

Så är det om man tror att vi uppfinner matematiska sanningar i stället för att upptäcka tidlösa sanningar som redan finns. De flesta matematiker avvisar dock det synsättet eftersom det leder till orimliga konsekvenser.

Du kan då t.ex. hävda att Fermats stora sats inte var sann innan Andrew Wiles till slut bevisade den 358 år efter det att Fermat påstod sig ha hittat ett bevis, som han dock aldrig avslöjade. Om Fermat å andra sidan offentliggjort sitt bevis så hade satsen varit sann redan 1637, men inte före detta år.

De flesta matematiker är i någon mening platoniker och tror i stället att matematiska sanningar har en existens som är oberoende av vad vi eller andra intelligenta varelser hittar på.

Se mitt inlägg här för mer om detta:

(FB) Matematik (samlingstråd)
Citera
2025-01-27, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Så är det om man tror att vi uppfinner matematiska sanningar i stället för att upptäcka tidlösa sanningar som redan finns. De flesta matematiker avvisar dock det synsättet eftersom det leder till orimliga konsekvenser.

Du kan då t.ex. hävda att Fermats stora sats inte var sann innan Andrew Wiles till slut bevisade den 358 år efter det att Fermat påstod sig ha hittat ett bevis, som han dock aldrig avslöjade. Om Fermat å andra sidan offentliggjort sitt bevis så hade satsen varit sann redan 1637, men inte före detta år.

De flesta matematiker är i någon mening platoniker och tror i stället att matematiska sanningar har en existens som är oberoende av vad vi eller andra intelligenta varelser hittar på.

Se mitt inlägg här för mer om detta:

(FB) Matematik (samlingstråd)
Nej, inte sann eller falsk, bara beroende av oss. Det kanske finns andra intelligenser i universum som har upptäckt samma sak, men i så fall har de gjort det oberoende av oss och vice versa.
Citera
2025-01-28, 13:30
Inget är ett obestämt pronomen som indikerar ett tillstånd av avsaknad av något objekt. I frågeställningen saknas substantiv så vi vet inte vad som exakt avses. Menar man generellt så finns någonting eftersom vi existerar och kan hålla denna diskussionen. Alltså är uttrycket falskt.
Citera
2025-01-28, 18:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nej, inte sann eller falsk, bara beroende av oss. Det kanske finns andra intelligenser i universum som har upptäckt samma sak, men i så fall har de gjort det oberoende av oss och vice versa.

Men om matematiken (som jag också tror) är något vi upptäcker så måste den ju existera oberoende av oss.
Citera
2025-01-28, 18:26
Medlem
TjackOhejs avatar
Jaha, inget finns inte.
Finns inget då?
Citera
2025-01-28, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Men om matematiken (som jag också tror) är något vi upptäcker så måste den ju existera oberoende av oss.
Är det så? Existerar matematik utan att uttryckas av någon? Är noter musik även om ingen kan läsa noter och ”hör” den? Intressanta frågor.
Citera
2025-01-29, 15:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Är det så? Existerar matematik utan att uttryckas av någon? Är noter musik även om ingen kan läsa noter och ”hör” den? Intressanta frågor.

Finns ljudet av ett fallande träd i en folktom skog? Finns Månen där när ingen tittar på den? Den som är realist i filosofisk mening svarar ja på alla dessa frågor.

Observera dock att matematikens oberoende existens är en mer subtil fråga. Matematiska satser är inget som vi kan se eller ta på. De lever i Platons idévärld, inte i vårt fysiska universum.

En bättre analogi är i så fall inte noter som aldrig spelats utan musik som ingen överhuvud taget tänkt på eller skrivit (än). Man kan hävda att alla tänkbara musikstycken också har en existens som är oberoende av vårt fysiska universum, i det som Max Tegmark kallar för multiversum på nivå 4.
Senast redigerad av Regulus 2025-01-29 kl. 15:37.
Citera
2025-01-29, 17:31
Medlem
Ingenting känns ändå som något

Inget, känns brutalt, som att man är avskärmad ifrån allt, tom inombords, misslyckad, kallt, längst ner i ett uråldrigt helvete, utan ett ansikte och hatad av alla. Mörker ingen upplevt tidigare. Annars lugnt
Citera
2025-02-05, 13:53
Medlem
Telesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
”Inget” finns som begrepp i människors medvetande för att förstå världen. Men jag påstår att inget, inte finns.

Inget finns inte för att det finns inte något i den fysiska världen som existerar som att det inte finns.

Hur tänker du?
"Ingenting" är per definition avsaknaden av egenskaper. Påståendet att ingenting kan existera är logiskt osammanhängande eftersom för att något ska existera måste det ha en egenskap. Attributet "existens" är meningslöst om det inte kan attribueras till en specifik egenskap. Det är som att säga att " " är sant utan att sätta in något mellan parenteserna. Avsaknaden av egenskaper är i sig en egenskap, och därför är "ingenting" i dess mest grundläggande metafysiska betydelse paradoxal.
Citera
2025-02-05, 14:10
Medlem
Telesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Fast jag pratar inte om universum utan om allt som existerar. Hur mycket allt som existerar än utgörs av så kan man alltid prata om ett bortanför, och där hittar man per definition ingenting.

Ingenting kan existera utan att vara något. Ingenting existerar som sagt som den totala avsaknaden av allting. Då finns det inte något, men det finns ett ingenting.

Vad gäller döden så kan vi förstås peka på materian som utgjorde den levande varelsen och säga att den finns kvar, men eftersom materian inte längre utgör en levande varelse så finns den levande varelsen inte kvar.
Låt mig ställa denna fråga till dig: vad är det som definierar vad som existerar? Jo, det är inkludering i verkligheten. Man kan prata om verklighetens logiska komplement, vilket är ingenting; men man kan inte betrakta detta som verkligt eftersom det som är verkligt är per definition redan inkluderat i verkligheten.
Att någonting existerar innebär att det har egenskaper. Ingenting är avsaknaden av egenskaper vilket i sig är en egenskap och är därför ett logiskt osammanhängande koncept som inte kan ha en verklig motsvarighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in