Flashback bygger pepparkakshus!
2025-01-24, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Inget kan jag inte svara.
Även om mina fingrar teg,
skulle avsaknaden tala –
tomheten viska:
den blotta frånvaron av ett svar
är inte det sanna inget.

Ty det sanna inget
tillåter sig inte fångas,
som skuggor försvinner i ljuset,
som tystnad döljs av ett andetag.

Inget är ett djup,
en gåta vi inte kan röra,
en icke-verklighet bortom förståelsen.
Sååå vackert.

All rörelse stoppar ett kort ögonblick ... förtrollningen är bruten för att komma igen till ett tommare hus utan väggar eller tak.

Uppvaknandet från Ingenting blir humor. Inget och Allt nytt.

Upplysning med allting perfekt är en gammal myt. Livet bryr sig inte då det äger allt.
Citera
2025-01-24, 18:14
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Sååå vackert.

All rörelse stoppar ett kort ögonblick ... förtrollningen är bruten för att komma igen till ett tommare hus utan väggar eller tak.

Uppvaknandet från Ingenting blir humor. Inget och Allt nytt.

Upplysning med allting perfekt är en gammal myt. Livet bryr sig inte då det äger allt.

Ingenting är ett av mina favoritämnen. Att kontemplera, analysera och ifrågasätta ingenting leder oss till existensens yttersta gräns, där vi möter icke-existens – det är ett obevekligt hinder; verkligheten sätter ner fötterna med bestämdhet och säger: "Här tar jag slut"

Det finns bara en förmåga vi har som kan överskrida gränsen mellan existens och icke-existens, och det är fantasi.
Senast redigerad av particulum1 2025-01-24 kl. 18:19.
Citera
2025-01-24, 19:05
Medlem
Citat:
Om ett ting inte finns, och ett ingenting inte finns, det vill säga att du tar bort båda, vad landar du i då?
Då landar du i en logisk motsägelse. Antingen finns ett ting eller så finns ingenting. Det är de enda alternativen.
Citera
2025-01-24, 19:10
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Då landar du i en logisk motsägelse. Antingen finns ett ting eller så finns ingenting. Det är de enda alternativen.
Hur tänker du om jag presenterar denna alternativa formulering: Antingen finns ett ting, eller så finns det inte?
Citera
2025-01-24, 19:15
Medlem
Citat:
Hur tänker du om jag presenterar denna alternativa formulering: Antingen finns ett ting, eller så finns det inte?
Det där är inte en alternativ formulering, det där är en helt annan sak. Nu säger du att det antingen finns ett ting eller ett ingenting, vilket är precis vad jag också säger.
Citera
2025-01-24, 19:24
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det där är inte en alternativ formulering, det där är en helt annan sak. Nu säger du att det antingen finns ett ting eller ett ingenting, vilket är precis vad jag också säger.

Det finns en väsentlig skillnad mellan påståendena:

1. Antingen finns ett ting, eller så finns ingenting.
2. Antingen finns ett ting, eller så finns det inte.

Notera att det första alternativet implicit påstår att ingenting finns, medan det andra inte gör det. Just denna skillnad utgör det centrala ifrågasättandet i diskussionen – nämligen frågan om egenskapen av existens eller varande för ingenting.
Citera
2025-01-24, 20:16
Medlem
Citat:
Det finns en väsentlig skillnad mellan påståendena:

1. Antingen finns ett ting, eller så finns ingenting.
2. Antingen finns ett ting, eller så finns det inte.

Notera att det första alternativet implicit påstår att ingenting finns, medan det andra inte gör det. Just denna skillnad utgör det centrala ifrågasättandet i diskussionen – nämligen frågan om egenskapen av existens eller varande för ingenting.
Eftersom det enda alternativet till att ett ting finns är att ingenting finns så innebär båda påståendena exakt samma sak.
Citera
2025-01-24, 20:19
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Eftersom det enda alternativet till att ett ting finns är att ingenting finns så innebär båda påståendena exakt samma sak.

Inte nödvändigtvis. Du kan i detta fall ersätta ingenting med tomhet, och tomhet är i högsta grad en framträdande egenskap hos verkligheten. I själva verket, när du betraktar avsaknaden av någonting, betraktar du egentligen inte ingenting – du ser själva rummet, det dimensionella rummet, som i allra högsta grad existerar.
Citera
2025-01-24, 20:25
Medlem
Citat:
Inte nödvändigtvis. Du kan i detta fall ersätta ingenting med tomhet, och tomhet är i högsta grad en framträdande egenskap hos verkligheten. I själva verket, när du betraktar avsaknaden av någonting, betraktar du egentligen inte ingenting – du ser själva rummet, det dimensionella rummet, som i allra högsta grad existerar.
Rum är något. När jag talar om ingenting så syftar jag på avsaknaden av alla ting, inklusive rum.

Att det inte finns ett specifikt ting innebär inte att det inte finns andra ting. Men det är inte vad detta fall handlar om.
Citera
2025-01-25, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
”Inget” finns som begrepp i människors medvetande för att förstå världen. Men jag påstår att inget, inte finns.

Inget finns inte för att det finns inte något i den fysiska världen som existerar som att det inte finns.

Hur tänker du?
Exakt. Det som är inget finns inte, det är själva grejen.
Citera
2025-01-25, 10:20
Medlem
Giant Squids avatar
Mina fem cent är att Nirvana som är målet för buddhister, hinduer, yoga människor, meditatörer är just att uppnå ett stadie av "ingentinget".

En fun fact är den Colombianska beatnikkrörelsen Nadaisimo ifrån 60 talet Ingentingismen
Två stora anhängare av den var Pablo Escobar och hans kusin Gustavo. Pablos släktnamn förekommer ibland de stora namnen inom rörelsen.

Citat:
Nadaism (Spanish: Nadaísmo, meaning "Nothing-ism" in English) was an artistic and philosophical counterculture movement in Colombia prevalent from 1958 to 1964.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nadaism

https://www.theguardian.com/world/20...years-medellin
Senast redigerad av Giant Squid 2025-01-25 kl. 10:23.
Citera
2025-01-25, 11:29
Medlem
Pzylents avatar
Tråd i ämnet med intressanta reflektioner:

(FB) Finns det olika typer av ingenting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in