2024-12-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coldanish
Den ena jobbar i företaget 100%, den andra jobbar inte i företaget (har ärvt etter dödsfall i familjen).

Okej.
Så vem eller vilka är loket som drar företaget framåt?
Tar initiativ, får saker att hända?
Citera
2024-12-14, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Okej.

Det är personen som jobbar i företaget som är mest produktiv, så det är väl honom jag ska försöka förhandla med.

Den andra familjen är inte så aktiv.

Jag kan också påstå att jag har bidragit till att implementera ett nytt system för fakturering, vilket har gett mer kontroll över ekonomin samt över projekten under min korta tid.
Detta har varit positivt för företaget.

Jag tror jag ska pröva mig på och förhandla fram en resultatbasert bonus för prosjektlederen, och 10% av utbytte till mig själv.

Återkommer av utgången på dette
Citera
2024-12-14, 01:59
Avstängd
volvo 240s avatar
Bonus utöver löne bör de bara få om företaget gått exceptionellt bra. Annars borde det kallas för muta eller ngt.
Citera
2024-12-14, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Bonus utöver löne bör de bara få om företaget gått exceptionellt bra. Annars borde det kallas för muta eller ngt.

Fast det är väl inte fel att binda en del av personalens inkomst mot hur det går för företaget? Skapar mer vilja att dra mot gemensam framgång om det tickar in 50 000 om det varit ett bra år, 10 om det varit ett ok år och inget om det gått dåligt?

Jag hade absolut velat ha bonus bunden till det faktiska resultatet. 6 % av resultatet för dig, 4 för projektledaren. Sen kan dom välja om dom vill ha utdelning eller inte, det är orelevant.
Citera
2024-12-14, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Varför skulle det vara en muta?

Och bonus kan man ge av andra anledningar än att företaget ger vinst. Exempelvis för att man tar marknadsandelar. Eller för att företagets status i marknadsundersökningar ökar. Man kan absolut dela ut bonus, även om det går till synes illa ekonomiskt för bolaget.

Allt beror på vad man har för mål. Men att en bonus skulle kallas för muta har jag svårt att förstå, berätta gärna hur du tänkte där.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-12-14 kl. 03:15.
Citera
2024-12-14, 07:44
Medlem
TS historia känns inre trolig, men oavsett så hade jag haft följande krav:
- resultat
- närvaro
- ett särskilt mål, dvs företaget måste omsätta eller leverera en vinst 1% högre än föregående år osv.
Eller tagit marknadsandelar eller minskade kostnader osv.

Problemet som kan uppstå med resultattavlan är ifall VD är kortsiktig och inte vill investera för att effektivisera. Vissa effektiviseringar leder ju till besparingar om 5 år osv.
Citera
2024-12-14, 09:29
Medlem
Lower3rds avatar
Citat:
Håller med om allt förutom det första.
Omsättningsbaserad bonus kan vara totalt missvisande.
Det mest logiska bör vara vinstmarginalen och ackumulerad vinst per bokslut.
Om bolaget går ner 10% i omsättning men ökar vinsterna så spelar det ju ingen roll.
Hög omsättning genererar inte automatiskt mer pengar.
Riktigt, precis som S numera upplever (att det faktiskt ÄR häftigt att betala skatt). Ibland är det dyrt att växa, dock är det en av få KPIer som alla förstår.
Citera
2024-12-14, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
TS historia känns inre trolig, men oavsett så hade jag haft följande krav:
- resultat
- närvaro
- ett särskilt mål, dvs företaget måste omsätta eller leverera en vinst 1% högre än föregående år osv.
Eller tagit marknadsandelar eller minskade kostnader osv.

Problemet som kan uppstå med resultattavlan är ifall VD är kortsiktig och inte vill investera för att effektivisera. Vissa effektiviseringar leder ju till besparingar om 5 år osv.

Vad lägger du i närvaro? Fysiskt på arbetsplatsen?
Citera
2024-12-14, 15:17
Medlem
Citat:
Jag är ny anställd som chef på en mindre firma som omsätter omkring 40-50 miljoner kronor per år och har ett driftsresultat på mellan 2,5 och 5 miljoner kronor.

Under de bästa åren har båda ägarna plockat ut ett utdelning på 4 miljoner kronor.

Nu har ägarna beslutat att införa ett bonussystem för mig (chef) och projektledaren (1 person) i företaget.
Det har inte funnits något bonussystem tidigare, så detta blir första gången något sådant införs. Vad är en rimlig bonus för en projektledare och en chef?

Är det någon som kan komma med tips, eller råd till mig hur vi kan lägga upp ett bonussystem?
Citat:
Jag har också funderat på ett prestationsbaserat bonussystem, där vi utvärderar projekt under ett år och hur mycket intäkter de har genererat för företaget. En viss procent av dessa intäkter kan sedan delas ut som bonus. Men hur ska jag hantera min bonus, eftersom jag inte arbetar på specifika projekt?
SÅKLART prestationsbaserat. Det behöver ju vara resultatbaserat så att det går att se vad bonusprocenten ska räknas på.

Vad som är rimlig bonusprocent beror på vad du har i garantilön
FÖRBÄTTRAT resultat justerat för inflation
storlek på investering för den ska också finansieras...

Hints jfr:
Då jag gjort affärskonsultjobb
/har jag nästan alltid debiterat INGENTING i grundsumma, men 25-40 % av resultatförbättringen MEN då har investeringskostnaden varit noll/s g s noll för kunden genom att resultatförbättringen berott på t ex ändrad inriktning, eller JAG betalat deras investeringen.
/En gång var det kris i ett regionkontor i ett nationellt företag för regionchefen hade ställt till det. Då fick jag regionschefslönen under tiden jag skötte det, plus jag tjänade mycket på att jag fick samordna deras jobb med mina och de tog HELA deras normala kostnader, jag bara det lilla det blev mer. Dessutom fick jag en del extra då jag letade fram en nt regionschef och lärde upp honom.

Då jag GER bort bonus:
Sverige:
/Betalade 10-35 % direkt extra till jobbarna direkt då det var dåligt väder.
Utomlands:
/Platschefen får betalt direkt för sina "jobbarjobb" men bara 10 % mer än jobbarna,
ingenting för chefsjobbet (annat än ett akontoFÖRSKOTT) förrän han kommer att få 20 % då det blir resultat.
/Jobbarna kommer även de att få bonusar allihop OM de är kvar då det blir "cash in" efter flera år. Hur mycket har vi inte bestämt än, de har nästan inte börjat än, nyheten om bonus kommer att bli en glad överraskning för dem.
( / Vi kommer även att ge en bonus till "byn" så alla i stammen får något. )
Citera
2024-12-15, 06:15
Medlem
Citat:
Vad lägger du i närvaro? Fysiskt på arbetsplatsen?

Inte nödvändigtvis fysisk närvaro, utan mer, ej föräldrarledig, ej sjukskriven osv.
Faktiskt arbetad tid.
Citera
2024-12-15, 06:36
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Okej.
Jag är inte riktigt med på din frågeställning. Och jag är inte TS.
Men det är vanligt med både aktiva och passiva ägarroller i (framförallt etablerade) bolag.

När man diskuterar bonus så hanteras de skattemässigt exakt som lön. Normalt är att en passiv ägare inte har lön. Men det finns alla varianter.

När man diskuterar utdelning så hanteras det skattemässigt väldigt annorlunda än lön/bonus. Utdelning fördelas jämnt baserat på ägarandel (aktier). Utdelning kan alltså bara ske efter att bolaget har gjort en vinst, skattat för den och deklarerat. En passiv ägare får utdelning baserat på sin ägarandel, inte baserat på sin arbetsinsats.

Därför är en modell med viss % av bolagets vinst enklast och bäst för ägarna. TS har incitament att öka bolagets vinst för då ökar hans bonus. Men samtidigt så måste det finnas en motkraft mot kortsiktiga vinster på långsiktiga vinsters bekostnad. Där fungerar ett golv för omsättning (min 40 miljoner) som en enkel lösning. Sen bör dom skapa andra skydd mot kortsiktiga "klipp" men då bör man ha mer insikt i bolagets verksamhet.

För övrigt tycker jag att TS som VD för ett mindre bolag borde ha koll på detta själv. TS kanske skarvar lite eller far med osanning?
Citera
2024-12-15, 09:49
Medlem
Fejkits avatar
Man sätter inte bonus till VD på omsättning då detta kan rendera i att VD skapar massa luft i faktureringen med låg eller tom negativ marginal enbart för att få upp sin bonus.

Ägarna vill göra utdelning så det är ju resultatet du ska gå på och då efter finansiella posterna.

Är de två ägare som vill dela ut totalt 4 miljoner har du en fin botten.

EBT - 4,000,000 = X.
25% av X = bonus till dig.
15% av X = bonus till din projektledare om denna uppnått nedan:
- Projekt A ska ha kommit till milstolpe 1 för 25% bonusuppfyllnad
- Projekt B ska ha kommit till milstolpe 2 för 25% bonusuppfyllnad
- Projekt C ska ha kommit till milstolpe 3 för 25% bonusuppfyllnad
- Projekt D ska ha kommit till milstolpe 4 för 25% bonusuppfyllnad

Dvs om projektledaren bara når 50% av sina mål får denne bara 50% av 15% utfall dvs 7,5% av X ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in