Citat:
Ursprungligen postat av
coldanish
Jag är ny anställd som chef på en mindre firma som omsätter omkring 40-50 miljoner kronor per år och har ett driftsresultat på mellan 2,5 och 5 miljoner kronor.
Under de bästa åren har båda ägarna plockat ut ett utdelning på 4 miljoner kronor.
Nu har ägarna beslutat att införa ett bonussystem för mig (chef) och projektledaren (1 person) i företaget.
Det har inte funnits något bonussystem tidigare, så detta blir första gången något sådant införs. Vad är en rimlig bonus för en projektledare och en chef?
Är det någon som kan komma med tips, eller råd till mig hur vi kan lägga upp ett bonussystem?
Citat:
Ursprungligen postat av
coldanish
Jag har också funderat på ett prestationsbaserat bonussystem, där vi utvärderar projekt under ett år och hur mycket intäkter de har genererat för företaget. En viss procent av dessa intäkter kan sedan delas ut som bonus. Men hur ska jag hantera min bonus, eftersom jag inte arbetar på specifika projekt?
SÅKLART prestationsbaserat. Det behöver ju vara resultatbaserat så att det går att se vad bonusprocenten ska räknas på.
Vad som är rimlig bonusprocent beror på vad du har i garantilön

FÖRBÄTTRAT resultat justerat för inflation
storlek på investering för den ska också finansieras...
Hints jfr:
Då jag gjort affärskonsultjobb
/har jag nästan alltid debiterat INGENTING i grundsumma, men 25-40 % av resultatförbättringen MEN då har investeringskostnaden varit noll/s g s noll för kunden genom att resultatförbättringen berott på t ex ändrad inriktning, eller JAG betalat deras investeringen.
/En gång var det kris i ett regionkontor i ett nationellt företag för regionchefen hade ställt till det. Då fick jag regionschefslönen under tiden jag skötte det, plus jag tjänade mycket på att jag fick samordna deras jobb med mina och de tog HELA deras normala kostnader, jag bara det lilla det blev mer. Dessutom fick jag en del extra då jag letade fram en nt regionschef och lärde upp honom.
Då jag GER bort bonus:
Sverige:
/Betalade 10-35 % direkt extra till jobbarna direkt då det var dåligt väder.
Utomlands:
/Platschefen får betalt direkt för sina "jobbarjobb" men bara 10 % mer än jobbarna,
ingenting för chefsjobbet (annat än ett akontoFÖRSKOTT) förrän han kommer att få 20 % då det blir resultat.
/Jobbarna kommer även de att få bonusar allihop OM de är kvar då det blir "cash in" efter flera år. Hur mycket har vi inte bestämt än, de har nästan inte börjat än, nyheten om bonus kommer att bli en glad överraskning för dem.
( / Vi kommer även att ge en bonus till "byn" så alla i stammen får något. )