Citat:
Typ så. Jag (som ägare) skulle fokusera mer på resultatet än omsättningen. Det är inte omsättningen som köper hus i Spanien.
Exempelvis. Jag jobbar inte med HR så detta är taget ur luften...
Omsättning minst 40 miljoner som grundkrav för bonus. Därefter 10% av resultatet delas mellan bonusberättigad personal (VD+projektledare).
Bonus ska reflektera ens arbetsinsats. Bonus kan justeras nedåt i relation till frånvaro. Exempelvis tjänstledighet, föräldraledighet eller längre sjukfrånvaro bör medföra nedskrivning av bonus i frånvaros motsvarade omfattning.
Exempelvis. Jag jobbar inte med HR så detta är taget ur luften...
Omsättning minst 40 miljoner som grundkrav för bonus. Därefter 10% av resultatet delas mellan bonusberättigad personal (VD+projektledare).
Bonus ska reflektera ens arbetsinsats. Bonus kan justeras nedåt i relation till frånvaro. Exempelvis tjänstledighet, föräldraledighet eller längre sjukfrånvaro bör medföra nedskrivning av bonus i frånvaros motsvarade omfattning.
Jag skulle givetvis också ha med resultat som ett mål. Det är klart att omsättningen och en omsättningsökning kan "försvinna" pga stigande kostnader.
Även om jag har jobbat i bolag vars bonussystem var starkt kopplat mot försäljning/omsättning, och där det betalades ut skyhöga bonusar trots att "rörelseresultatet var skralt"... vilket inte håller i långa loppet...
Skulle också sätta ett golv kopplat till de "40msek", dvs når man inte det så blir det ingen bonus.
Nu framgår inte TS lön och projektledaren. Men mina erfarenheter när det handlar om "personalbonusar" är att man många gånger utgår från personalens bruttolön. Sällan att en VD och en "projektledare" får dela på x % av ett rörelseresultat. Och i detta fall så kanske man vill att det skall vara en skillnad mellan VD och Projektledare... och någonting säger mig att de inte ligger lika i lön...
Det VD-avtal jag just nu kikar på så jobbar man med 1-3st månadslöner som bonus, i en trappa.