2024-12-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Typ så. Jag (som ägare) skulle fokusera mer på resultatet än omsättningen. Det är inte omsättningen som köper hus i Spanien.

Exempelvis. Jag jobbar inte med HR så detta är taget ur luften...
Omsättning minst 40 miljoner som grundkrav för bonus. Därefter 10% av resultatet delas mellan bonusberättigad personal (VD+projektledare).
Bonus ska reflektera ens arbetsinsats. Bonus kan justeras nedåt i relation till frånvaro. Exempelvis tjänstledighet, föräldraledighet eller längre sjukfrånvaro bör medföra nedskrivning av bonus i frånvaros motsvarade omfattning.

Jag skulle givetvis också ha med resultat som ett mål. Det är klart att omsättningen och en omsättningsökning kan "försvinna" pga stigande kostnader.

Även om jag har jobbat i bolag vars bonussystem var starkt kopplat mot försäljning/omsättning, och där det betalades ut skyhöga bonusar trots att "rörelseresultatet var skralt"... vilket inte håller i långa loppet...

Skulle också sätta ett golv kopplat till de "40msek", dvs når man inte det så blir det ingen bonus.

Nu framgår inte TS lön och projektledaren. Men mina erfarenheter när det handlar om "personalbonusar" är att man många gånger utgår från personalens bruttolön. Sällan att en VD och en "projektledare" får dela på x % av ett rörelseresultat. Och i detta fall så kanske man vill att det skall vara en skillnad mellan VD och Projektledare... och någonting säger mig att de inte ligger lika i lön...

Det VD-avtal jag just nu kikar på så jobbar man med 1-3st månadslöner som bonus, i en trappa.
Citera
2024-12-13, 17:56
Medlem
Undrar hur bonus beskattas? Kan man ge sig själv bonus som företagare?
Citera
2024-12-13, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coldanish
Hei,

Jag är ny anställd som chef på en mindre firma som omsätter omkring 40-50 miljoner kronor per år och har ett driftsresultat på mellan 2,5 och 5 miljoner kronor.

Under de bästa åren har båda ägarna plockat ut ett utdelning på 4 miljoner kronor.

Nu har ägarna beslutat att införa ett bonussystem för mig (chef) och projektledaren (1 person) i företaget.
Det har inte funnits något bonussystem tidigare, så detta blir första gången något sådant införs. Vad är en rimlig bonus för en projektledare och en chef?

Är det någon som kan komma med tips, eller råd till mig hur vi kan lägga upp ett bonussystem?
Om man ska ha bonus så tycker jag att det ska vara vinstdelning. Att en viss del av vinsten delas ut och att det finns ett tak.

Ofta så vill man kanske koppla bonusen till något som man kan påverka exempelvis att försäljningschefen från bonus om försäljningen ökar ett antal procent. Problemet är då att man kan tvingas betala ut bonus trots att företaget inte går med vinst. Har själv vid något tillfälle fått bonus för att ett antal mål blev uppfyllda men att ändå företaget gjorde ett negativt resultat. Det tycker jag är fel. Som försäljningschef skulle man till exempel kunna sänka priset så att antalet kunder ökar men att priserna är så låga att företaget förlorar pengar på varje kund.

Tänker att vinsten kan alla vara med och påverka och att det då skulle kunna vara bonusgrundande. Man behöver dessutom koppla det till arbetsinsats. Kanske inte så bra om någon som har varit föräldraledig i 11 månader får ta del av hela bonusen. Kan därför tycka att bonus inte alltid är så bra utan att bra lön är bättre.
Citera
2024-12-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cliffanger
Bonus beskattas precis som lön så det är ju bara att ge hur mycket som helst.
Citera
2024-12-13, 19:46
Medlem
20% på all vinst över högsta vinsten senaste 5 åren, då blir det win-win.
Lycka till!
Citera
2024-12-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lower3rd
Prestationsbaserat: På omsättningsökning, kostnadsbesparing, resultatförbättring, # nya kunder, etc.
Faktabaserat så att det går att mäta och inte behöver diskuteras. Undvik alla mjuka värden som bättre arbetsmiljö, glada medarbetare, nöjdare kunder.

Håller med om allt förutom det första.
Omsättningsbaserad bonus kan vara totalt missvisande.
Det mest logiska bör vara vinstmarginalen och ackumulerad vinst per bokslut.
Om bolaget går ner 10% i omsättning men ökar vinsterna så spelar det ju ingen roll.
Hög omsättning genererar inte automatiskt mer pengar.
Citera
2024-12-13, 20:19
Medlem
Citat:
Hei,

Jag är ny anställd som chef på en mindre firma som omsätter omkring 40-50 miljoner kronor per år och har ett driftsresultat på mellan 2,5 och 5 miljoner kronor.

Under de bästa åren har båda ägarna plockat ut ett utdelning på 4 miljoner kronor.

Nu har ägarna beslutat att införa ett bonussystem för mig (chef) och projektledaren (1 person) i företaget.
Det har inte funnits något bonussystem tidigare, så detta blir första gången något sådant införs. Vad är en rimlig bonus för en projektledare och en chef?

Är det någon som kan komma med tips, eller råd till mig hur vi kan lägga upp ett bonussystem?

Du är nyanställd.
Du ska ta över driften av en maskin som redan är igång och uppenbarligen fungerar väldigt bra.

Vad du behöver göra först och främst är bibehålla samma momentum i bolaget.
Om dom tänker att det räcker för en bonus, grattis.
Om jag var ägare så hade jag gett dig en bonus baserad på vinst.
Om du kan se till att företaget tjänar mer pengar så ska du naturligtvis ha en del av förtjänsten. NI får sätta er ner och diskutera fram ett skälig procentsats.
Mitt tips är att du går så högt du kan i början. Det kommer vara svårare att förhandla till sig mer pengar längre fram.
Utöver bonus kan du ju försöka förhandla fram andra förmåner. Betald ledighet, förmånsbil, etc.
Citera
2024-12-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cliffanger

Om du äger bolaget och är anställd i ditt eget AB, och lägger på en bonus på 50.000 på din befintliga lön. Så kommer du få betala 31,8% i arbetsgivaravgift på bonusen, inkomstskatt osv. Bättre att ta utdelning i slutet av året istället (ca 20%)
Citera
2024-12-13, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Du är nyanställd.
Du ska ta över driften av en maskin som redan är igång och uppenbarligen fungerar väldigt bra.

Vad du behöver göra först och främst är bibehålla samma momentum i bolaget.
Om dom tänker att det räcker för en bonus, grattis.
Om jag var ägare så hade jag gett dig en bonus baserad på vinst.
Om du kan se till att företaget tjänar mer pengar så ska du naturligtvis ha en del av förtjänsten. NI får sätta er ner och diskutera fram ett skälig procentsats.
Mitt tips är att du går så högt du kan i början. Det kommer vara svårare att förhandla till sig mer pengar längre fram.
Utöver bonus kan du ju försöka förhandla fram andra förmåner. Betald ledighet, förmånsbil, etc.

Jag har tänkte samma sak, att jag skal gå ut högt. Men jag vill inte gå för högt ut, vad med att man prövar med 10% av ägarnas utbytte?
Citera
2024-12-13, 20:37
Medlem
Citat:
Jag har tänkte samma sak, att jag skal gå ut högt. Men jag vill inte gå för högt ut, vad med att man prövar med 10% av ägarnas utbytte?

Hur mycket jobbar ägarna?
Jobbar dom 100% eller mer..
Citera
2024-12-13, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Hur mycket jobbar ägarna?
Jobbar dom 100% eller mer..

Den ena jobbar i företaget 100%, den andra jobbar inte i företaget (har ärvt etter dödsfall i familjen).
Citera
2024-12-13, 20:52
Medlem
Jag rekomenderar Northvolt-modellen: 230 pers bränner 10 miljarder och delar på 59 millar. Enkel matematik: ju mer du bränner destå högre bonus. Busenkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in