Citat:
Ursprungligen postat av
greatesthits
Vad för slags chef är du..? Är du VD i bolaget eller..? Förutom att vara "chef", vad ingår i ditt arbete..? Kundkontakter? Sälj?
Vad är ägarnas/styrelsens mål med företaget..? Vill de växa? Omsättning? Kundbas? Personal? Lönsamhet/resultat?
Jobbar ni/du med och mot en budget? Mål? Vilket oftast är det som en ev bonus skall mätas mot...
Generellt, givet att det är nytt och det bara skall omfatta 2 personer. Gör det enkelt. Som "Lower3rd" skriver - mätbart! Välj ett eller ett par (inte för många!) "mål" som går att följa, kan mätas, är lätta att ta fram (ur ett system eller liknande) och som du projektledaren har möjlighet att påverka. Jobbar du och projektledaren tätt, och det bara är ni två, så kan ni gott och väl ha samma "mål".
Bonus kan många gånger vara 1-3 st extra månadslöner. Exempelvis. Ibland kan det vara en "bonus-trappa". Dvs ökar exempelvis omsättningen med 5% så faller det ut en extra månadslön i bonus, ökar den med 10% så blir det två, ökar den med 15% så blir det tre. Ofta sätter man ett min och ett max (ett golv och ett tak).
Jag är VD i företaget, men min roll sträcker sig längre än bara att vara chef. Förutom att leda verksamheten arbetar jag främst med kundkontakter och fakturering, och jag ansvarar även för personalpolitiken. Dessutom har jag några större projekt som jag är involverad i just nu.
Ägarnas mål är att inte växa så mycket mer, utan att hålla en stabil omsättning på den nivå vi har idag. Vi strävar efter att kunna dela ut ett utdelning varje år.
Ja, vi arbetar mot en budget varje år som ligger på en omsättning mellan 40 och 50 miljoner.