• 1
  • 2
2024-12-13, 13:35
Medlem
Hei,

Jag är ny anställd som chef på en mindre firma som omsätter omkring 40-50 miljoner kronor per år och har ett driftsresultat på mellan 2,5 och 5 miljoner kronor.

Under de bästa åren har båda ägarna plockat ut ett utdelning på 4 miljoner kronor.

Nu har ägarna beslutat att införa ett bonussystem för mig (chef) och projektledaren (1 person) i företaget.
Det har inte funnits något bonussystem tidigare, så detta blir första gången något sådant införs. Vad är en rimlig bonus för en projektledare och en chef?

Är det någon som kan komma med tips, eller råd till mig hur vi kan lägga upp ett bonussystem?
Citera
2024-12-13, 13:39
Ja, men... Det är nog styrelsen som tar ställning till det och inte du eller har jag fel?

Va glad för det du får och bygg inte upp egna förväntningar
God Jul!
Citera
2024-12-13, 13:44
Medlem
Lower3rds avatar
Prestationsbaserat: På omsättningsökning, kostnadsbesparing, resultatförbättring, # nya kunder, etc.
Faktabaserat så att det går att mäta och inte behöver diskuteras. Undvik alla mjuka värden som bättre arbetsmiljö, glada medarbetare, nöjdare kunder.
Citera
2024-12-13, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Ja, men... Det är nog styrelsen som tar ställning till det och inte du eller har jag fel?
Inte omöjligt att styrelsen består av de två ägarna och kanske ett par i deras familjer.

Såklart ts och kollega kan komma med förslag på hur bonusen ska vara uppbyggd.
Citera
2024-12-13, 14:04
Medlem
67arigGubbes avatar
Så mycket så möjligt låter väl inte helt fel?
Jag menar om du får va med och bestämma så är det väl dumt att kräva lite?

Låter dock konstigt om du ska få va med och bestämma din egna bonus
Citera
2024-12-13, 14:13
Medlem
Vad för slags chef är du..? Är du VD i bolaget eller..? Förutom att vara "chef", vad ingår i ditt arbete..? Kundkontakter? Sälj?

Vad är ägarnas/styrelsens mål med företaget..? Vill de växa? Omsättning? Kundbas? Personal? Lönsamhet/resultat?

Jobbar ni/du med och mot en budget? Mål? Vilket oftast är det som en ev bonus skall mätas mot...

Generellt, givet att det är nytt och det bara skall omfatta 2 personer. Gör det enkelt. Som "Lower3rd" skriver - mätbart! Välj ett eller ett par (inte för många!) "mål" som går att följa, kan mätas, är lätta att ta fram (ur ett system eller liknande) och som du projektledaren har möjlighet att påverka. Jobbar du och projektledaren tätt, och det bara är ni två, så kan ni gott och väl ha samma "mål".

Bonus kan många gånger vara 1-3 st extra månadslöner. Exempelvis. Ibland kan det vara en "bonus-trappa". Dvs ökar exempelvis omsättningen med 5% så faller det ut en extra månadslön i bonus, ökar den med 10% så blir det två, ökar den med 15% så blir det tre. Ofta sätter man ett min och ett max (ett golv och ett tak).
Citera
2024-12-13, 14:13
Medlem
Jag har också funderat på ett prestationsbaserat bonussystem, där vi utvärderar projekt under ett år och hur mycket intäkter de har genererat för företaget. En viss procent av dessa intäkter kan sedan delas ut som bonus. Men hur ska jag hantera min bonus, eftersom jag inte arbetar på specifika projekt?
Citera
2024-12-13, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Så mycket så möjligt låter väl inte helt fel?
Jag menar om du får va med och bestämma så är det väl dumt att kräva lite?

Låter dock konstigt om du ska få va med och bestämma din egna bonus
Fast vilket är smartast, att få x% av omsättningen om den ökar med 10%, eller 2*x av omsättningen om den ökar med 20%?

Krav naturligtvis att den ökade omsättningen uppnås. Kan även räknas på vinst, eller täckningsbidrag.
Citera
2024-12-13, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Vad för slags chef är du..? Är du VD i bolaget eller..? Förutom att vara "chef", vad ingår i ditt arbete..? Kundkontakter? Sälj?

Vad är ägarnas/styrelsens mål med företaget..? Vill de växa? Omsättning? Kundbas? Personal? Lönsamhet/resultat?

Jobbar ni/du med och mot en budget? Mål? Vilket oftast är det som en ev bonus skall mätas mot...

Generellt, givet att det är nytt och det bara skall omfatta 2 personer. Gör det enkelt. Som "Lower3rd" skriver - mätbart! Välj ett eller ett par (inte för många!) "mål" som går att följa, kan mätas, är lätta att ta fram (ur ett system eller liknande) och som du projektledaren har möjlighet att påverka. Jobbar du och projektledaren tätt, och det bara är ni två, så kan ni gott och väl ha samma "mål".

Bonus kan många gånger vara 1-3 st extra månadslöner. Exempelvis. Ibland kan det vara en "bonus-trappa". Dvs ökar exempelvis omsättningen med 5% så faller det ut en extra månadslön i bonus, ökar den med 10% så blir det två, ökar den med 15% så blir det tre. Ofta sätter man ett min och ett max (ett golv och ett tak).

Jag är VD i företaget, men min roll sträcker sig längre än bara att vara chef. Förutom att leda verksamheten arbetar jag främst med kundkontakter och fakturering, och jag ansvarar även för personalpolitiken. Dessutom har jag några större projekt som jag är involverad i just nu.

Ägarnas mål är att inte växa så mycket mer, utan att hålla en stabil omsättning på den nivå vi har idag. Vi strävar efter att kunna dela ut ett utdelning varje år.

Ja, vi arbetar mot en budget varje år som ligger på en omsättning mellan 40 och 50 miljoner.
Citera
2024-12-13, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coldanish
Jag är VD i företaget, men min roll sträcker sig längre än bara att vara chef. Förutom att leda verksamheten arbetar jag främst med kundkontakter och fakturering, och jag ansvarar även för personalpolitiken. Dessutom har jag några större projekt som jag är involverad i just nu.

Ägarnas mål är att inte växa så mycket mer, utan att hålla en stabil omsättning på den nivå vi har idag. Vi strävar efter att kunna dela ut ett utdelning varje år.

Ja, vi arbetar mot en budget varje år som ligger på en omsättning mellan 40 och 50 miljoner.

Då kan ni ju förslagsvis koppla bonus mot omsättning (och i spannet 40-50msek) OCH resultat, vilket direkt påverkar ägarnas möjlighet att ta ut en utdelning.

Gör det inte onödigt komplicerat.
Citera
2024-12-13, 14:42
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Då kan ni ju förslagsvis koppla bonus mot omsättning (och i spannet 40-50msek) OCH resultat, vilket direkt påverkar ägarnas möjlighet att ta ut en utdelning.

Gör det inte onödigt komplicerat.
Typ så. Jag (som ägare) skulle fokusera mer på resultatet än omsättningen. Det är inte omsättningen som köper hus i Spanien.

Exempelvis. Jag jobbar inte med HR så detta är taget ur luften...
Omsättning minst 40 miljoner som grundkrav för bonus. Därefter 10% av resultatet delas mellan bonusberättigad personal (VD+projektledare).
Bonus ska reflektera ens arbetsinsats. Bonus kan justeras nedåt i relation till frånvaro. Exempelvis tjänstledighet, föräldraledighet eller längre sjukfrånvaro bör medföra nedskrivning av bonus i frånvaros motsvarade omfattning.
Citera
2024-12-13, 15:10
Medlem
Utifrån den lilla informationen som du ger så går det inte att göra en bedömning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in