• 3
  • 4
2024-12-15, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coldanish
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Okej.
Så vem eller vilka är loket som drar företaget framåt?
Tar initiativ, får saker att hända?
Det är personen som jobbar i företaget som är mest produktiv, så det är väl honom jag ska försöka förhandla med.
Det ska väl vara du själv...
(Efter att ägarna bestämt mål o d.)
Citat:
Ursprungligen postat av coldanish
Jag tror jag ska pröva mig på och förhandla fram en resultatbasert bonus för prosjektlederen, och 10% av utbytte till mig själv.
Hur räkna procent på vad?
Citera
2024-12-15, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Man sätter inte bonus till VD på omsättning då detta kan rendera i att VD skapar massa luft i faktureringen med låg eller tom negativ marginal enbart för att få upp sin bonus.

Ägarna vill göra utdelning så det är ju resultatet du ska gå på och då efter finansiella posterna.

Är de två ägare som vill dela ut totalt 4 miljoner har du en fin botten.

EBT - 4,000,000 = X.
25% av X = bonus till dig.
15% av X = bonus till din projektledare om denna uppnått nedan:
- Projekt A ska ha kommit till milstolpe 1 för 25% bonusuppfyllnad
- Projekt B ska ha kommit till milstolpe 2 för 25% bonusuppfyllnad
- Projekt C ska ha kommit till milstolpe 3 för 25% bonusuppfyllnad
- Projekt D ska ha kommit till milstolpe 4 för 25% bonusuppfyllnad

Dvs om projektledaren bara når 50% av sina mål får denne bara 50% av 15% utfall dvs 7,5% av X ovan.

Exakt.
Citera
2024-12-15, 14:20
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Man sätter inte bonus till VD på omsättning då detta kan rendera i att VD skapar massa luft i faktureringen med låg eller tom negativ marginal enbart för att få upp sin bonus.

Ägarna vill göra utdelning så det är ju resultatet du ska gå på och då efter finansiella posterna.

Är de två ägare som vill dela ut totalt 4 miljoner har du en fin botten.

EBT - 4,000,000 = X.
25% av X = bonus till dig.
15% av X = bonus till din projektledare om denna uppnått nedan:
- Projekt A ska ha kommit till milstolpe 1 för 25% bonusuppfyllnad
- Projekt B ska ha kommit till milstolpe 2 för 25% bonusuppfyllnad
- Projekt C ska ha kommit till milstolpe 3 för 25% bonusuppfyllnad
- Projekt D ska ha kommit till milstolpe 4 för 25% bonusuppfyllnad

Dvs om projektledaren bara når 50% av sina mål får denne bara 50% av 15% utfall dvs 7,5% av X ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Exakt.
Problemet med att bara gå på resultatet är att det går att uppnå kortsiktiga vinster på bekostnad av omsättning eller långsiktiga bättre vinster. Exempelvis att sälja av inventarier. Eller sälja med undermålig kvalitet där kostnaderna ligger några år framåt.
Citera
2024-12-21, 21:19
Avstängd
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför skulle det vara en muta?

Och bonus kan man ge av andra anledningar än att företaget ger vinst. Exempelvis för att man tar marknadsandelar. Eller för att företagets status i marknadsundersökningar ökar. Man kan absolut dela ut bonus, även om det går till synes illa ekonomiskt för bolaget.

Allt beror på vad man har för mål. Men att en bonus skulle kallas för muta har jag svårt att förstå, berätta gärna hur du tänkte där.
Välj vilket ord du vill, inte nödvändigtvis muta.
'
Men det är en rorsts muta enl mig att ge de redan extremt rika ännu mer pengar för att företaget går bra.

Samtliga inom företaget bör få samma bonus i &´% eller så bör ingen få det.

Jag blier enr och mer sosse ju äldr jag blir .

Är så trött på orättvisorna. Jag har pga sjukdom sedan 2002 inte unnnat utbilda mig tex. Vill inget mer än att arbeta. Men sådanahär krräk som får extra bonus även om förtaget inte gått extra bra. Man spyr,

Min förra granne var VD på Lindex Sverige. Mamma trodde han tj'nade 50k i månade. Men det visade sig vbara 350k per månad plus ev bonusar ch skräp.

'

Man måste ha seriösa problem med sitt leverne om 5+0k ine räcker. De flesta har ju en arbetande fru med.....
Citera
2024-12-22, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Välj vilket ord du vill, inte nödvändigtvis muta.
'
Men det är en rorsts muta enl mig att ge de redan extremt rika ännu mer pengar för att företaget går bra.

Samtliga inom företaget bör få samma bonus i &´% eller så bör ingen få det.

Jag blier enr och mer sosse ju äldr jag blir .

Är så trött på orättvisorna. Jag har pga sjukdom sedan 2002 inte unnnat utbilda mig tex. Vill inget mer än att arbeta. Men sådanahär krräk som får extra bonus även om förtaget inte gått extra bra. Man spyr,

Min förra granne var VD på Lindex Sverige. Mamma trodde han tj'nade 50k i månade. Men det visade sig vbara 350k per månad plus ev bonusar ch skräp.

'

Man måste ha seriösa problem med sitt leverne om 5+0k ine räcker. De flesta har ju en arbetande fru med.....
Antar att både du och din mamma var väldigt avis på VD:n som fick lön för det den uträttade.

Vad är det som får folk att kolla i taxeringskalendern efter vad grannarna tjänar?

Här kan du för övrigt själv bli delägare i Lindex, och påverka löner till VD:n (Susanne Ehnbåge) med flera. https://www.avanza.se/aktier/om-akti...ckmann-oyj-abp
Senast redigerad av Stiffinger 2024-12-22 kl. 04:43.
Citera
2024-12-26, 21:28
Avstängd
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Antar att både du och din mamma var väldigt avis på VD:n som fick lön för det den uträttade.

Vad är det som får folk att kolla i taxeringskalendern efter vad grannarna tjänar?

Här kan du för övrigt själv bli delägare i Lindex, och påverka löner till VD:n (Susanne Ehnbåge) med flera. https://www.avanza.se/aktier/om-akti...ckmann-oyj-abp
Nej tyckte bara det var roligt. Han arbetade ju upp sig frn lägsta positionen till högste chef. Det stod i lokaltidninge, såhär mkt tjänar dina rikaste grannar typ.

Bra gubbe med, körde sin Volvo 945 -98 medan han köpte en BMW X5 till frugan och en VolVo V70 och en BMW 5-serie till barnen.
Citera
2025-05-23, 16:05
Medlem
Det är nu fastställt att när ägarna beslutar att ta ut utdelning, kommer en andel på 20 % av det utdelade beloppet att tillfalla mig. Utöver detta kommer ytterligare 10 % av utdelningen att tillfalla projektledaren
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in