Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
Nu är jag inte typeratead på 737, men gick en hel CBT-teknisk kurs en gång. Minns inte detaljerna. Men minns inget om en pusher, shaker finns så långt minns jag (hade pusher funnits hade man nog inte behövt MCAS, och då hade inte det som hände där hänt).
Men det är ju överlag mest flygplan som riskerar att hamna i deep stall som har pushers, och det jag kommer ihåg är att i vart fall för någon maskin så är kraften 50-70kg - vilket man troligen lätt drar om man precis ska till att dö i en flygolycka.
Sen tänker jag att om det nu finns en pusher i 737 ändå är den sannolikt inhibiterad under någon viss höjd (500-300 R.Alt) för att medge flare etc, och de var som det ser ut inte mycket över trädtoppshöjd när noshöjningen kommer.
Oavsett om de har en pusher eller ej, så fock de upp nosen abrupt/fort och mycket. Titta på videon jag länkade till i den slowmotiondelen, innan vingen viker sig.
Den går förövrigt uppskatta till ~ 10 grader på videon jag postade samtidigt som maskinen gortsätter nedåt med ~ 3 grader.
Där har vi underlaget för att stalla en vinge, helt klart.
Jag skall villigt erkänna att 737:an inte är min specialitet.
727 vet jag i mån de finns kvar har pusher, men Boeing kanske inte ansåg att 737 behövde det då det inte är en T-tail? Men det verkar dumsnålt att inte montera det.
Men som du säger så opererar ju MCAS på höjdrodertrimmen.
Mm, när jag tänker på det så har alla andra flygplan jag flugit som haft pusher vart just flygplan med T-tail, enda undantagen har varit SAAB familjen, de har pusher men ingen T-tail.
Någonstans runt 50-70kg kan stämma, problemet är att kraften kommer på en gång, tänk dig att du lägger fingrarna runt en skivstång på 50-70kg och så lossnar den helt plötsligt från sitt fäste.
Jag håller ej emot den kraften precis när det händer men jag orkar övermanna den efter någon sekund, tillräckligt länge för att den andre piloten skall kunna disarmera den.
Det stämmer att den automatiskt kopplas in och ut beroende på klaffläge och höjd.
Skall ta mig en ordentlig glutt på ditt klipp igen, men som sagt det är svårt att se.
Hur som haver så kan vi nog vara överens om att det var den mänskliga faktorn den här gången.