Citat:

Ursprungligen postat av 
OmedelSvensson

https://youtu.be/JOZ9fMZl61Q?si=fNyGfsROtT6jU4li
Om man precis håller på att flyga i backen som de gjorde så drar man nog förbi stickshaker och pusher utan problem. 
Här hade man inget val, för att man höll på att haverera ändå.
Det är, av anledningarna jag gav innan en grymt ostabil approach, möjligen dessutom jagandes en falsk glidbana (det vet vi inte riktigt än, det bör gå räkna fram sv datat som finns tillgängligt). 
Man såg backen väldigt sent och svårt se någon annan rimlig snöednibg till vingsdroppen än att den är stallad pganoshöjningen som kom före. Men den som kan förklara det på annat sätt, då vill jag höra.

Tack för klippet! Hade inte sett det innan!
Man drar ej förbi pushern.. Därför finns det knapp ganska lättåtkomligt (bakom ett litet skyddsgaller eller lock) för att snabbt kunna koppla ur den. Om du testar att hålla emot den utan säkerhetsbälte så sliter den dig ur sätet. Sitter du fast i stolen så kommer antingen fingermusklerna eller bicepsen att ge efter, det är min erfarenhet, men nu är jag ju ingen body builder utan mer normalbyggd.
Ang. klippet.
Nu har jag verkligen tittat på det ett flertal gånger. Det är fan så svårt att se...
Vad jag tror vi ser är att noshjulet eller någon främre del på planet tar i något på marken som får det att stå på näsan. Den där lampan som helt plötsligt dyker upp en bit upp i luften är nog logo lighten på fenan, inte en vinge som skulle tyda på en roll.
Enligt någon uppgift tidigare så var sista uppmätta hastighet 277km/h det är 149-150kt då har man fortfarande bra marginal till stall med full klaff.
Och som tidigare sagt, lite större maskiner har en jäkla inbyggd tröghet de vänder inte på en femöring bara för att man drar i yoken. Om du gör en go around med en 737 från 50ft eller lägre det vill säga från tröskeln och inåt så kan man förvänta sig en balked landing innan man är i luften igen.