2024-11-25, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Titta på klippet
https://youtu.be/CLH1nO-HoSM?si=hsTqWOwvhCO8VFj3

Han ser ut att ligga lågt under g/s plötsligt bankar han och sänker nosen.

Min första gissning är incapacitated pilot.

Dom läste tillbaka qnh fel och checkade inte in på tornfrekvensen.

Min andra gissning runaway trim eller is.

Tack för klippet!!!

Han läste tillbaka 1019 istället för 1020, det borde göra att han skulle ligga högre inte lägre.
Men sedan läste han tillbaka 1020 andra gången.
Att han inte checkade in på frekvensen berodde nog på att han läste tillbaka fel frekvens och antagligen skruvade in fel frekvens.
Is får man i specifika molntyper, vilket den maskinen kan hantera, det är ingen runaway-trim.
Ej heller inkapaciterad pilot, de är två stycken. När man gör en inflygning skall båda vara med i loopen och den som inte flyger (han som pratar i radion) skall genast kunna ta över om det skulle hända den som flyger något.

Jag tycker att det är svårt att utläsa något av det där klippet mer än att de ligger alldeles för lågt och helt plötsligt hamnar ännu lägre..

Hur som så är det tragiskt.
Citera
2024-11-25, 21:53
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta

Länka mig gärna det där klippet där noshöjningen och rollmomentet syns, jag har inte kunnat hitta den någonstans, de klippen jag har sett har jag ej kunnat se det på snarare bara att nosen sänks.

Sedan skall du eg. ej kunna hamna i den situationen. Först får du en stickshaker flera grader innan flygplanet faktiskt stallar, sedan får du en pusher ett par grader innan stall, då flyger flygplanet fortfarande. Det scenario som du beskriver stämmer väl på flygplan utan dessa system, men inte riktigt på flygplan av den här storleken.

https://youtu.be/JOZ9fMZl61Q?si=fNyGfsROtT6jU4li

Om man precis håller på att flyga i backen som de gjorde så drar man nog förbi stickshaker och pusher utan problem.

Här hade man inget val, för att man höll på att haverera ändå.

Det är, av anledningarna jag gav innan en grymt ostabil approach, möjligen dessutom jagandes en falsk glidbana (det vet vi inte riktigt än, det bör gå räkna fram sv datat som finns tillgängligt).

Man såg backen väldigt sent och svårt se någon annan rimlig snöednibg till vingsdroppen än att den är stallad pganoshöjningen som kom före. Men den som kan förklara det på annat sätt, då vill jag höra.
Citera
2024-11-25, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Håller med.

Man har fulat ut sig gravt och är väldigt efter sin flygmaskin.
Det är inte alls en stabiliserad approach utan mer en berg och dalbana till approach.

Sannolikheten att det blir ett tekniskt fel på kärran samtidigt som man har ställt till det totalt för sig är rätt låg. I detta fall behövs inga tekniska fel för att haverera.

Jag lutar också åt att man hamnat betydligt bakom, men har "target faschination" och försöker forcera igenom inflygningen ändå.
Citera
2024-11-25, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Instämmer.

Ska förtydliga att "hamna efter flygplanet" eller "hamna bakom" är pilotspråk för att ha så hög arbetsbelastning att man inte längre klarar situationen.
Man har missat saker tidigare samtidigt som flygplanet far fram på låg höjd i 500 km/h, vilket gör att man tvingas rätta till saker man borde gjort för 30 sekunder sedan. I det här fallet gjorde det att de svängde in på final för sent och tvingades korrigera det. Det i sin tur ledde till att de började sjunka på fel höjd och i all stress tog fel på frekvens när de skulle prata med tornet. De har alltså varit tokmaxade med att få in planet på rätt bana samtidigt som de i panik försökt hitta rätt frekvens för att kunna få tillstånd att landa.

Ja, så tänker jag också.
PM har varit helt ur loopen och letat efter rätt frekvens medan PF handflugit och försökt komma rätt på profilen.

Samtidigt som PF blivit irriterad på att PM klantat till det med frekvensen och nu är det bråttom att få det där clerancet så han tittar ner för fixa till frekvensen...

Amen!
Citera
2024-11-25, 22:02
Medlem
Citat:
Tack för klippet!!!

Han läste tillbaka 1019 istället för 1020, det borde göra att han skulle ligga högre inte lägre.
Men sedan läste han tillbaka 1020 andra gången.
Att han inte checkade in på frekvensen berodde nog på att han läste tillbaka fel frekvens och antagligen skruvade in fel frekvens.
Is får man i specifika molntyper, vilket den maskinen kan hantera, det är ingen runaway-trim.
Ej heller inkapaciterad pilot, de är två stycken. När man gör en inflygning skall båda vara med i loopen och den som inte flyger (han som pratar i radion) skall genast kunna ta över om det skulle hända den som flyger något.

Jag tycker att det är svårt att utläsa något av det där klippet mer än att de ligger alldeles för lågt och helt plötsligt hamnar ännu lägre..

Hur som så är det tragiskt.

Visserligen är man 2 st men här går det fort. om den en får kramper och håller i, hinner man kanske inte. QNH och tornfrekvens kan tyda på att man inte är på topp.

Vad gäller isbildning, så klarar 737 is om man slagit på den och om man har tillräckligt med thrust.

Jag vet inte om man kom in hot and high på idle vet
heller inte om det var isbildning.
Dom klarar inte underkylt.
Citera
2024-11-25, 22:09
Medlem
Foliehattarna borta och proffsen tillbaka.
Tack för att ni bidrar med korrekta analyser.
Citera
2024-11-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
https://youtu.be/JOZ9fMZl61Q?si=fNyGfsROtT6jU4li

Om man precis håller på att flyga i backen som de gjorde så drar man nog förbi stickshaker och pusher utan problem.

Här hade man inget val, för att man höll på att haverera ändå.

Det är, av anledningarna jag gav innan en grymt ostabil approach, möjligen dessutom jagandes en falsk glidbana (det vet vi inte riktigt än, det bör gå räkna fram sv datat som finns tillgängligt).

Man såg backen väldigt sent och svårt se någon annan rimlig snöednibg till vingsdroppen än att den är stallad pganoshöjningen som kom före. Men den som kan förklara det på annat sätt, då vill jag höra.

Tack för klippet! Hade inte sett det innan!

Man drar ej förbi pushern.. Därför finns det knapp ganska lättåtkomligt (bakom ett litet skyddsgaller eller lock) för att snabbt kunna koppla ur den. Om du testar att hålla emot den utan säkerhetsbälte så sliter den dig ur sätet. Sitter du fast i stolen så kommer antingen fingermusklerna eller bicepsen att ge efter, det är min erfarenhet, men nu är jag ju ingen body builder utan mer normalbyggd.

Ang. klippet.

Nu har jag verkligen tittat på det ett flertal gånger. Det är fan så svårt att se...
Vad jag tror vi ser är att noshjulet eller någon främre del på planet tar i något på marken som får det att stå på näsan. Den där lampan som helt plötsligt dyker upp en bit upp i luften är nog logo lighten på fenan, inte en vinge som skulle tyda på en roll.

Enligt någon uppgift tidigare så var sista uppmätta hastighet 277km/h det är 149-150kt då har man fortfarande bra marginal till stall med full klaff.
Och som tidigare sagt, lite större maskiner har en jäkla inbyggd tröghet de vänder inte på en femöring bara för att man drar i yoken. Om du gör en go around med en 737 från 50ft eller lägre det vill säga från tröskeln och inåt så kan man förvänta sig en balked landing innan man är i luften igen.
Citera
2024-11-25, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Flygplanet totalt exploderar vid markkontakt. Hur kunde de tre ens överleva detta eldinferno?
För att bränslet som exploderar inte sitter under cockpit? Man kan tänka sig kroppen slets av före vingarna.
Citera
2024-11-25, 22:19
Medlem
Citat:
Visserligen är man 2 st men här går det fort. om den en får kramper och håller i, hinner man kanske inte. QNH och tornfrekvens kan tyda på att man inte är på topp.

Vad gäller isbildning, så klarar 737 is om man slagit på den och om man har tillräckligt med thrust.

Jag vet inte om man kom in hot and high på idle vet
heller inte om det var isbildning.
Dom klarar inte underkylt.

Nu släpper vi det här med is, det var inte det enligt vädret.

Nej de kom inte hot and high. De var lågt.

Det tar mindre än 1sek att ta över kontrollerna under inflygning.

Och om du bygger din teori på att han som pratade i radion verkade förvillad och senare blev sjuk och krampade så kan jag glädja dig med att det enda han höll i var just mikrofonen.
Den som flyger är inte han som pratar i radio!

Hur lång flygerfarenhet har du? I cockpit på ett riktigt flygplan i tung luftfart?
Citera
2024-11-25, 22:21
Medlem
Citat:
Nu släpper vi det här med is, det var inte det enligt vädret.

Nej de kom inte hot and high. De var lågt.

Det tar mindre än 1sek att ta över kontrollerna under inflygning.

Och om du bygger din teori på att han som pratade i radion verkade förvillad och senare blev sjuk och krampade så kan jag glädja dig med att det enda han höll i var just mikrofonen.
Den som flyger är inte han som pratar i radio!

Hur lång flygerfarenhet har du? I cockpit på ett riktigt flygplan i tung luftfart?
Dubbelt så mycket som du förmodligen
Citera
2024-11-25, 22:24
Medlem
Citat:
Dubbelt så mycket som du förmodligen

Jag tror dig! Du verkar väldigt rutinerad.
Citera
2024-11-25, 22:27
Medlem
Citat:
Jag tror dig! Du verkar väldigt rutinerad.

Har 18000 tim totalt, många tusen på betydligt större flygplan än 737.
Själv då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in