2024-11-25, 23:26
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Särskilt om dom haft varningar skrikande.
Typ terrain, terrain glide slope.
Det har nog varit stress på jobbet.

Men att banka på så låg höjd är högst onormalt.
Det går inte ens att banka en 737 så snabbt. De måste ha stallat vingen.

Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Jag får lite vibbar från Flydubai's crash

"This caused the nose to pitch up significantly, and the captain (who was flying the airplane) attempted to counter the force with considerable effort on the control column.[1]: 148  The captain pressed the nose-down trim switch, but continued to push the control column as well. This caused the aircraft to pitch down and enter a 45-degree"
Fast där hade de kört trimmen långt ur balans.

Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Först och främst tack för alla info du och andra kunnig gett om detta. Äntligen kunde man byga på sina MS Fligt Simulator-kunskaper;-)

Vad det gäller Boeing från 90-talet fick jag detta från AI:
The Boeing 737 aircraft from the early 1990s, specifically the 737 Classic series (which includes the 737-300, 737-400, and 737-500), do not have a pusher. The 737 Classics are powered by CFM International CFM56 high-bypass turbofan engines mounted under the wings, similar to earlier models
737 NG och MAX har något som heter EFS. Det är inte en pusher men det ökar spakkraften om man fortsätter att dra.
Skulle gissa att Classic funkar ungefär likadant.
Citat:
Stall identification and control is enhanced by the yaw damper, the Elevator Feel
Shift (EFS) module and the speed trim system. These three systems work together
to help the pilot identify and prevent further movement into a stall condition.
During high AOA operations, the Stall Management/Yaw Damper (SMYD)
reduces yaw damper commanded rudder movement.
The EFS module increases hydraulic system A pressure to the elevator feel and
centering unit during a stall. This approximately doubles control column forces.
The EFS module is armed whenever an inhibit condition is not present. Inhibit
conditions are: on the ground, radio altitude less than 100 feet and autopilot
engaged. However, if EFS is active when descending through 100 feet RA, it
remains active until AOA is reduced below approximately stickshaker threshold.
There are no flight deck indications that the system is properly armed or activated.
Citera
2024-11-25, 23:34
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Jag skall villigt erkänna att 737:an inte är min specialitet.
727 vet jag i mån de finns kvar har pusher, men Boeing kanske inte ansåg att 737 behövde det då det inte är en T-tail? Men det verkar dumsnålt att inte montera det.
Men som du säger så opererar ju MCAS på höjdrodertrimmen.
Mm, när jag tänker på det så har alla andra flygplan jag flugit som haft pusher vart just flygplan med T-tail, enda undantagen har varit SAAB familjen, de har pusher men ingen T-tail.

Någonstans runt 50-70kg kan stämma, problemet är att kraften kommer på en gång, tänk dig att du lägger fingrarna runt en skivstång på 50-70kg och så lossnar den helt plötsligt från sitt fäste.
Jag håller ej emot den kraften precis när det händer men jag orkar övermanna den efter någon sekund, tillräckligt länge för att den andre piloten skall kunna disarmera den.
Det stämmer att den automatiskt kopplas in och ut beroende på klaffläge och höjd.

Skall ta mig en ordentlig glutt på ditt klipp igen, men som sagt det är svårt att se.
Hur som haver så kan vi nog vara överens om att det var den mänskliga faktorn den här gången.

Ja, när man konstruerar maskiner vill man ju inte begränsa styrförmågan om man inte måste. Så pushers generellt är på T-tails eller om maskinerna annars riskerar att hamna i en deep stall som inte går komma ut p.ga att man maskar stabben. Vet inte, men skulle gissa att det inte förekommer maskiner med pusher som inte behöver det av såna skäl. På samma sätt är de ofta inaktiverade inför landning (m.ht radiohöjd + kanske ev. konfiguration).

Oavsett det så är det ganska uppenbart en abrupt noshöjning i mina ögon, men både noshöjningen och vikningen är sekundära här. Då hade de så att säga redan effektuerat ihjälslagningen av sig själva.

Har plottat profilen de kom in på och de är under proceduren, inne i protected area under en lång del av inflygningen när de försöker bli etablerade. De måste ha haft GPWS Mode 5 på slutet, i.o.m under glidbanan och högt sjunk.
Det här haveriet känns att det är lika galet och med så många anledningar att gå runt som Pakistan flight 8303.
Citera
2024-11-25, 23:42
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Tack för klippet! Hade inte sett det innan!

Har du hört liveatc?

Det finns en youtuybe där man klippt ihop approachen och TWR. Det finns många tecken tidigt på att de håller på att sätta sig i en dåligt sits.

https://www.youtube.com/watch?v=aAUUteXo9rY
Citera
2024-11-25, 23:49
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Vad det gäller Boeing från 90-talet fick jag detta från AI:
The Boeing 737 aircraft from the early 1990s, specifically the 737 Classic series (which includes the 737-300, 737-400, and 737-500), do not have a pusher. The 737 Classics are powered by CFM International CFM56 high-bypass turbofan engines mounted under the wings, similar to earlier models

Superbra att veta att 737 inte drivs av skjutande propellrar (vilket är det din AI tolkar och svarar på, eftersom den sedan pratar om motorerna). Tack för din insats!
Citera
2024-11-25, 23:52
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Har du hört liveatc?

Det finns en youtuybe där man klippt ihop approachen och TWR. Det finns många tecken tidigt på att de håller på att sätta sig i en dåligt sits.

https://www.youtube.com/watch?v=aAUUteXo9rY

De har fipplat med kontrollerna för att försöka ställa in/fånga ILS som de inte var beredda på och helt missat att flyga planet. När de upptäcker detta drar de reflexmässigt nosen uppåt utan att ha airspeed och det är finito.
Citera
2024-11-25, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Ja europeiska säkerhetskällor uppger att det är en teori då ryska agenter tidigare sänt självantändande försändelser. Däremot blir resultatet inom kort det motsatta mot din gissning. Nämligen: Putin nowhere.

Europeiska "säkerhetskällor" bryr sig ofta mer om narrativ än vad som är sant.
Citera
2024-11-26, 00:00
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv

737 NG och MAX har något som heter EFS. Det är inte en pusher men det ökar spakkraften om man fortsätter att dra.
Skulle gissa att Classic funkar ungefär likadant.

Ja, exakt. Det enda rimliga är att man faktiskt tog spaken i magen när man såg marken komma vilket ledde till en abrupt noshöjning vilket fick ena vingen stalla (oavsett eventuella puschers, eller EFS i detta fall).

Man kan egentligen avskriva alla teorier om fel på flygplanet innan det tog i marken.

Vi som jobbar i branschen kommer få detta som ett exempel att jobba med på CRM och MCC-utbildningar.
Citera
2024-11-26, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv

Fast där hade de kört trimmen långt ur balans.

Nu har jag sett farterna dom kom under 200 knop
först på 2400 ft, förklarar varför dom sköt över.

150 knop på 650 ft som var sista angivelse.

Förmodligen idle hela vägen.

Dom kanske hade speedbrake och glömt landingflap plötsligt var dom på fel sida om dragkurvan. Så tar det tid för motorerna att spinna upp. När dom märker hur lågt dom är.
Stallscenario
Citera
2024-11-26, 00:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
För att bränslet som exploderar inte sitter under cockpit? Man kan tänka sig kroppen slets av före vingarna.
En kraftig explosion med dess fortlöpande kraftvågorsliter sönder allt som en bomb och du siter där.
Citera
2024-11-26, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
En kraftig explosion med dess fortlöpande kraftvågorsliter sönder allt som en bomb och du siter där.
Det beror på nedslaget. Det finns flera bilder du kan studera på andra olyckor.
Citera
2024-11-26, 04:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Så påståendet om sabotage var en tidiningsanka och det är troligen pilotfel?
Kaptenen borde således ha litat på magkänslan och avbrutit laddningen och gått runt när de märkte att de inte var klara med förberedelserna att landa i blåst och mörker från det håll som de gjorde?
Prestige? Dåligt omdöme? Sliten och trött?
Citera
2024-11-26, 07:49
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så påståendet om sabotage var en tidiningsanka och det är troligen pilotfel?

Ja. Det finns ingen tvekan alls i mina ögon.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kaptenen borde således ha litat på magkänslan och avbrutit laddningen och gått runt när de märkte att de inte var klara med förberedelserna att landa i blåst och mörker från det håll som de gjorde?
Prestige? Dåligt omdöme? Sliten och trött?

Bolaget har inte den bästa statistiken och har haft sönder flertalet flygplan trots att de inte funnits länge och inte är jättestora.
De verkar nästan ha för vana att göra rushed approaches (ostabiliserade och köra av banan eller glömma att fälla ut landningsstället etc.)

https://asn.flightsafety.org/database/operators/5225

Bolagskulturen är starkt misstänkt.
Graveyard shift (alltså natt-timmarna) underlättar inte, värst är ~ kl.02-06 ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in