Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-08, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
https://youtu.be/YXMdkYFhld8?si=xSYHxhFvoQ4ppOpB
?????
Men det är ju samma som jag länkade till tidigare. Det var ju en kommentar till just det jag efterfrågade, inte en repetition.
Citera
2024-12-08, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
?????
Men det är ju samma som jag länkade till tidigare. Det var ju en kommentar till just det jag efterfrågade, inte en repetition.

Ok förlåt.
Citera
2024-12-08, 16:35
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Men hade du nån kommentar till teorin om slatsen?

Efter en sån krasch vet man ju inte säkert att cylindern stod i det läget innan kraschen.
Det är stora krafter inblandade.
Hydraulcylindern sitter inte kvar där den satt, så det enda vi vet säkert är att den utsats för stora krafter.

Den kan ha vart i det läget innan, men den kan även ha tryckts ihop i olyckan.

Spontant borde det vara svårt att få den helt ihoptryckt under ett olycksförlopp men men vet inte. Jag har ”gissat” fel på liknande detaljer tidigare.
Citera
2025-04-02, 00:24
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Preliminära rapporten ute:
https://sia.lrv.lt/public/canonical/...m%20Report.pdf

Ett helt gäng med tecken på att de inte var med i flygningen utan efter.

- De har av misstag stängt av ett hydraulsystem, men inte upptäckt det.
- De har Kvitterat varningen för att hyd-systemet stängdes av, utan att veta vad som hände.
-De hade återkommande problem med att få till rätt frekvens och få kontakt vid byte av frekvens/kontrollorgan. Att det händer flera ggr eller faktiskt varje gång tyder på att i vart fall kaptenen inte fungerade som han skulle.
Han skulle inte suttit där, där och då..

-Eftersom hydraulsystemet var avstängt fick man inte ut klaff när man tog ut klaff. Man trodde att kärran var landningskonfigurerad
trots att den inte var det.

När man sedan fick ned farten till normala värden efter att ha vart inte stabilized och haft för hög fart, stallade man kärran, med en vingdrop som resultat:

https://postimg.cc/5QVXLMFF

Det är solklart att besättningen var efter sin kärra i inflygningen och att deras S/A,
SOP och besättningssamarbete hade falerat totalt. Det finns ingen tvekan om att Graveyard
hour och utmattning har spelat en stor roll här.
Citera
2025-06-14, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Nu släpper vi det här med is, det var inte det enligt vädret.

Nej de kom inte hot and high. De var lågt.

Det tar mindre än 1sek att ta över kontrollerna under inflygning.

Och om du bygger din teori på att han som pratade i radion verkade förvillad och senare blev sjuk och krampade så kan jag glädja dig med att det enda han höll i var just mikrofonen.
Den som flyger är inte han som pratar i radio!

Hur lång flygerfarenhet har du? I cockpit på ett riktigt flygplan i tung luftfart?

Interimsrapporten är nu tillgänglig,

Dom kom in fort och högt, det var isbildningsförhållande, Stressade och oerfarna,styrman hade 190 timmar jet, kapten 2000 timmar på typen resten prop.

Istället för engine anti ice på slog man av en hydralic pump så att man inte fick ut flap.

En 190 timmars styrman pilot flying med ett svårfluget plan utan flap.
Man initierade en go around men det tog för lång tid att spinna upp motorerna. dvs mer en 1sek

inkapaticerad betyder oförmåga att agera och fatta beslut.

dvs du var 180 grader fel och stöddig ingen bra kombo.
Citera
2025-06-14, 13:02
Medlem
Låter galet, en miss av Dhl att ta ombord dessa piloter eller vem har ansvaret? Mer än dem själva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in