2024-11-25, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Inte nödvändigtvis "aviate, navigate, communicate".

Vid fel på data från instrumenten så borde ha avbrutit inflygningen när man visuellt såg att man låg fel.

Har redan redovisat meter
EYVI 250350Z 18015KT 9999 OVC008 01/M00 Q1020 TEMPO OVC005=

Ok tack Då kan vi ta bort den ur ekvationen som orsak till crashen ..
Citera
2024-11-25, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Ok tack Då kan vi ta bort den ur ekvationen som orsak till crashen ..
Ska nog inte utesluta något i det här läget. Det kommer nog mer information inom kort.
Citera
2024-11-25, 12:02
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Kolla dokumentären så kommer du tänka annorlunda… inte ens folk som arbetar på fabriken skulle vilja åka med dessa plan.
Det är alltså filmade och intervjuade i smyg.
Ja de senare modellerna av 737 har haft problem. Men bara de.

Den dagen jag blir sugen på en dokumentär om amerikansk industri gjord av araber säger jag till.
Citera
2024-11-25, 12:04
Medlem
goofers avatar
Det fanns alltså dubbla besättningar ombord om jag läste rätt, och minst två personer har överlevt och kunnat förhöras, då borde vi snart ha facit.

Om Putler och hans hantlangare placerat en bomb på planet har de ju felbedömt tiden för detonation, det måste ju vara effektivare att den brinner av på 10 000 meter?

Nä detta beror nog som vanligt på dåligt väder och pilotmisstag.
Citera
2024-11-25, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Det fanns alltså dubbla besättningar ombord om jag läste rätt, och minst två personer har överlevt och kunnat förhöras, då borde vi snart ha facit.

Om Putler och hans hantlangare placerat en bomb på planet har de ju felbedömt tiden för detonation, det måste ju vara effektivare att den brinner av på 10 000 meter?

Utredarna hittills har inte sett något som tyder på sabotage..
Citera
2024-11-25, 12:12
Medlem
Nya uppgifter..

"Två dagar innan var flyget till Vilnius obrukbart"

"Boeing 737-476 (SF) är ett 32 år gammalt flygplan som tillverkas vid en Boeing-fabrik i den amerikanska staden Renton. Den första flygningen med planet ägde rum redan 1993, till fraktflygplanet omarbetades det 2015.

Ett plan flög till Vilnius tidigt på måndagsmorgonen från Leipzig."

"Intressant nog stod planet stilla på Leipzigs flygplats i två dagar, den 23-24 november, innan flygningen till Vilnius, även om det vanligtvis genomfördes dagligen med flygplanet.

Om man tittar på de flygningar som tidigare genomförts med flygplanet kan man se att flygplanet anlände till Leipzig den 22 november från Köln.

Den 22 november samma år flög planet till Köln från Amsterdam, besökte Dublin före Amsterdam och flög till Dublin från Bryssel.

Den 21 november hade flygplanet fem flygningar. Leipzig–Milano, Milano–Aten, Aten–Skopje, Skopje–Bologna, Bologna–Bryssel.

Den 20 november hade flygplanet tre flygningar. Leipzig–Barcelona, Barcelona–Basel, Basel–Leipzig.

Sista gången planet besökte Vilnius var den 9 september, den här gången flög det till huvudstaden från Leipzig.

Under mer än 30 års verksamhet har flygplanet ersatt mer än en värd. Redan 1993 köptes planet av det nedlagda Australian Airlines och gick senare till moderbolaget Qantas.

År 2011 togs ägandet av flygplanet över av den USA-baserade banken Bank of Utah. År 2013 köptes flygplanet av det Kambodja-registrerade charterbolaget Wat Phnom Airlines, och 2014 såldes planet till AL Sayegh Airlines, ett flygbolag baserat i Förenade Arabemiraten.

2015 köptes planet av dess nuvarande ägare, det spanska charterflygbolaget Swiftair. Sedan 2016 har flygbolag bedrivit DHL:s charterflygningar."

https://www.lrt.lt/naujienos/verslas...o-nenaudojamas
Citera
2024-11-25, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Swift har ett "visst rykte" i branschen.
Med det sagt att det inte kan vara något annat, men man kan ha det i åtanke.

Men det var väl inte Swift besättning ?
Den går ( gick ) ju på wetlease för EAT ?

EAT och Aerologic är ju stommen i DHL flygverksamhet.

Vet vi om piloten var rutinerad på typen och flygplatsen ?
Med 4 i besättningen , var han under line training på Vilnius ?
Citera
2024-11-25, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer

Ja det mesta tyder på en ren olycka och en CFIT (controlled flight into terrain). Frågan är bara varför - speciellt med tanke på att det handlade om en inflygning mha ILS. Sket de i att kolla instrumenten och flög visuellt?
Citera
2024-11-25, 12:23
Medlem
Citat:
Hade det varit te.x vapen eller annat hemligt från NATO till Ukraina i planet hade denna infon aldrig kommit ut självklartvis...
Det skulle förvåna mig om NATO transporterar vapen eller andra vitala delar med DHL.
Citera
2024-11-25, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det skulle förvåna mig om NATO transporterar vapen eller andra vitala delar med DHL.

Är ju betydligt mer maskerat .. tänk Estonia hur Sverige /USA frakta stulen Rysk militärprylar.
Detta tror jag förekommer mer än vad vi tror.... särskilt i detta läger är det nog betydligt mer vanligt.
Tyvärr kommer vi aldrig få veta sanningen vad som fanns i lasten om det handlat om sabotage.
Citera
2024-11-25, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne

Ehhh ? Det här är en liten 737'a, NATO har en gigantisk flygflotta. Varför skulle dom behöva
anlita DHL för något över huvud taget.
Citera
2024-11-25, 12:30
Medlem
Citat:
Är ju betydligt mer maskerat .. tänk Estonia hur Sverige /USA frakta stulen Rysk militärprylar.
Detta tror jag förekommer mer än vad vi tror.... särskilt i detta läger är det nog betydligt mer vanligt.
Tyvärr kommer vi aldrig få veta sanningen vad som fanns i lasten om det handlat om sabotage.
Nej, precis. I närtid kommer vi inte att få veta.

Så det spelar ingen roll vad folk drar ur röven men att ryssjävlarna ligger bakom det här är en lågoddsare enligt Ockham.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in