Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
Jag skulle tro att man aldrig fick G/S kopplad och handflög (åtminstone) glidbanan eftersom man började sjunka innan man var etablerad efter att ha skjutit över grundlinjen och när man sjönk hamnade man väl under glidbanan som det ser ut (utan att ha kollat speciellt noga).
Man låg under glidbanan, kom ut och blev visuell och insåg att man höll på flyga i backen.
Den abrupta noshöjningen stallade ena vingen, sen var det färdigfluget.
Det är sällan vi är ense, men denna gången är jag beredd på att skriva under på det mesta i ditt tidigare (första?) inlägg i tråden.
Det jag tror är att de handflög och försökte ropa tornet på fel frekvens (kanske hade de redan satt in ground på stby så då hade de inte kvar app-frekvensen heller) sedan satt de och glodde ner mellan sätena och försökte klura ut frekvensen istället för att spaka planet som helt plötsligt blev herrelöst.
Länka mig gärna det där klippet där noshöjningen och rollmomentet syns, jag har inte kunnat hitta den någonstans, de klippen jag har sett har jag ej kunnat se det på snarare bara att nosen sänks.
Sedan skall du eg. ej kunna hamna i den situationen. Först får du en stickshaker flera grader innan flygplanet faktiskt stallar, sedan får du en pusher ett par grader innan stall, då flyger flygplanet fortfarande. Det scenario som du beskriver stämmer väl på flygplan utan dessa system, men inte riktigt på flygplan av den här storleken.