2024-11-25, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Själv är jag en lat jävel, så jag brukar koppla ur precis innan tröskeln, om det inte är väldigt blåsigt och kyttigt, då tycker jag att det kan vara bättre att ta över lite tidigare.

Har du kopplat ut, när det varit väldigt feltrimmat?

Det klipp jag såg, ca 25°bank samtidigt som nosen trycks ner på ett 150ft.
Citera
2024-11-25, 21:04
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Inte hunnit läsa igenom tråden.

Det här är uppenbart en crew som hamnar efter sitt flygplan.
Inte beredda på att få en ILS, motläser fel tryck, fel höjd och fel frekvens.
De sköt över grundlinjen och började sjunka före de var etablerade, före Final Approach Fix. Det är en big No-No.
mest troligt blev de inte kopplade på autopilot på Glidbanan utan låg under den hela tiden.

Det ser ut som de var ett par hundra fot för lågt ungefär där noshöjningen kom = upptäcker visuellt att de är för lågt - > abrupt noshöjning - stall - backen.

De motläste aldrig Clear to land, trots att det verkar ha lästs ut på både tornfrekvensen och Approachen.

De kom efter flygplanet, hann inte med och försökte trixa till det på ett sätt som är helt totalt oacceptabelt.
Det finns flera tillfällen där de borde ha insett att de var efter:
-När de själva säger till Approachen att de inte var beredda på en ILS.
-När de skjuter över glidbanan, samtidigt har 1700 fot per minut och nästan är på initialhöjden (3000 fot).
-Alla tillfällen efter det.

Principerna bakom detta är klassiska haveriorsaker som många gjort förr.
De har i vart fall skapat ett nytt bra exempel till CRM/MCC-utbildningarna.
Att det skedde i Graveyard shift är också lite klassiskt.

Man ska aldrig försöka sig på fulingar/genvägar men om man dessutom gör det under graveyard shift så får man nog räkna med att dö på kuppen.
Citera
2024-11-25, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Har du kopplat ut, när det varit väldigt feltrimmat?

Det klipp jag såg, ca 25°bank samtidigt som nosen trycks ner på ett 150ft.

Om jag förstår din poäng rätt så säger du att det skulle vara väldigt feltrimmat både på höjd och skevtrim samtidigt? Två helt separata system? Dessutom så skall autopiloten koppla ur själv om det uppstår ett sådan problem långt innan det blir så tungt att det inte går att med handkraft klara ut det.
Sedan är det ju hydraulik som du styr med så kraften i spaken borde inte bli övermäktig ändå.

Men för att svara på din fråga:

Jag drabbades av en "run away trim" en gång när jag skulle till en stor flygflygplats i Norra Sverige, då kopplade autopiloten ur för att kraften på autopiloten översteg det programmerade värdet.
Men det hjälpte ju föga för trimmen fortsatte tills vi drog säkringen (du skall alltid veta var säkringen till höjdrodertrimmen sitter). Sedan fick vi försöka kompensera så gott det gick med stby-trimmen, men det blir ju lite lustiga flygegenskaper när trimmen på det ena höjdrodret pekar ned och den andra upp, då får man även ett visst roll/girmoment när man justerar höjden.
Citera
2024-11-25, 21:22
Medlem
Tratten52s avatar
Jag såg filmen på nyheterna nyss. Han ligger fel - för lågt på glidbanan och inser det försent och drar i höjdrodret som resulterar i stall. Troligtvis en rookie i högersätet som spakar. Det kommer visa sig när dom laddar ur svarta lådan 😎 mänskliga faktorn som vanligt. Det kan vara så att dom fick tillstånd att göra en visuell inflygning, då tittar dom inte på ILS:n
Senast redigerad av Tratten52 2024-11-25 kl. 21:25.
Citera
2024-11-25, 21:22
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Eller så har det kanske inträffat en tekniskt fel, eller en lastförskjutning?

Vad tror du oddsen är att detta är ett gammalt plan som aldrig fått roderfelet som vissa 737or drabbades av på nittiotalet åtgärdat? Och att det dykt upp först nu? Osannolikt kanske?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Boei..._rudder_issues
Citera
2024-11-25, 21:26
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Om jag förstår din poäng rätt så säger du att det skulle vara väldigt feltrimmat både på höjd och skevtrim samtidigt? Två helt separata system? Dessutom så skall autopiloten koppla ur själv om det uppstår ett sådan problem långt innan det blir så tungt att det inte går att med handkraft klara ut det.

Jag skulle tro att man aldrig fick G/S kopplad och handflög (åtminstone) glidbanan eftersom man började sjunka innan man var etablerad efter att ha skjutit över grundlinjen och när man sjönk hamnade man väl under glidbanan som det ser ut (utan att ha kollat speciellt noga).

Man låg under glidbanan, kom ut och blev visuell och insåg att man höll på flyga i backen.
Den abrupta noshöjningen stallade ena vingen, sen var det färdigfluget.
Citera
2024-11-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Vad tror du oddsen är att detta är ett gammalt plan som aldrig fått roderfelet som vissa 737or drabbades av på nittiotalet åtgärdat? Och att det dykt upp först nu? Osannolikt kanske?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Boei..._rudder_issues

Jag vet inte...
Det jag säger är att jag just inte vet.
Men måste jag gissa, så sätter jag nog mina ägg på att det tyvärr var handhavande fel.
Det är så jäkla onödigt och tragiskt.
Hamnar man efter i loopen så gör man alltid bäst i att göra en go-around, gå till ett väntläge eller begära vektorer med man jobbar sig tillbaka på banan igen tills man är redo för en ny approach.
Citera
2024-11-25, 21:30
Medlem
Citat:
Sedan är det ju hydraulik som du styr med så kraften i spaken borde inte bli övermäktig ändå.

Men för att svara på din fråga:

Jag drabbades av en "run away trim" en gång när jag skulle till en stor flygflygplats i Norra Sverige, då kopplade autopiloten ur för att kraften på autopiloten översteg det programmerade värdet.
Men det hjälpte ju föga för trimmen fortsatte tills vi drog säkringen (du skall alltid veta var säkringen till höjdrodertrimmen sitter). Sedan fick vi försöka kompensera så gott det gick med stby-trimmen, men det blir ju lite lustiga flygegenskaper när trimmen på det ena höjdrodret pekar ned och den andra upp, då får man även ett visst roll/girmoment när man justerar höjden.

Titta på klippet
https://youtu.be/CLH1nO-HoSM?si=hsTqWOwvhCO8VFj3

Han ser ut att ligga lågt under g/s plötsligt bankar han och sänker nosen.

Min första gissning är incapacitated pilot.

Dom läste tillbaka qnh fel och checkade inte in på tornfrekvensen.

Min andra gissning runaway trim eller is.
Citera
2024-11-25, 21:34
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Jag vet inte...
Det jag säger är att jag just inte vet.
Men måste jag gissa, så sätter jag nog mina ägg på att det tyvärr var handhavande fel.
Det är så jäkla onödigt och tragiskt.
Hamnar man efter i loopen så gör man alltid bäst i att göra en go-around, gå till ett väntläge eller begära vektorer med man jobbar sig tillbaka på banan igen tills man är redo för en ny approach.

Håller med.

Man har fulat ut sig gravt och är väldigt efter sin flygmaskin.
Det är inte alls en stabiliserad approach utan mer en berg och dalbana till approach.

Sannolikheten att det blir ett tekniskt fel på kärran samtidigt som man har ställt till det totalt för sig är rätt låg. I detta fall behövs inga tekniska fel för att haverera.
Citera
2024-11-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag skulle tro att man aldrig fick G/S kopplad och handflög (åtminstone) glidbanan eftersom man började sjunka innan man var etablerad efter att ha skjutit över grundlinjen och när man sjönk hamnade man väl under glidbanan som det ser ut (utan att ha kollat speciellt noga).

Man låg under glidbanan, kom ut och blev visuell och insåg att man höll på flyga i backen.
Den abrupta noshöjningen stallade ena vingen, sen var det färdigfluget.

Det är sällan vi är ense, men denna gången är jag beredd på att skriva under på det mesta i ditt tidigare (första?) inlägg i tråden.

Det jag tror är att de handflög och försökte ropa tornet på fel frekvens (kanske hade de redan satt in ground på stby så då hade de inte kvar app-frekvensen heller) sedan satt de och glodde ner mellan sätena och försökte klura ut frekvensen istället för att spaka planet som helt plötsligt blev herrelöst.

Länka mig gärna det där klippet där noshöjningen och rollmomentet syns, jag har inte kunnat hitta den någonstans, de klippen jag har sett har jag ej kunnat se det på snarare bara att nosen sänks.

Sedan skall du eg. ej kunna hamna i den situationen. Först får du en stickshaker flera grader innan flygplanet faktiskt stallar, sedan får du en pusher ett par grader innan stall, då flyger flygplanet fortfarande. Det scenario som du beskriver stämmer väl på flygplan utan dessa system, men inte riktigt på flygplan av den här storleken.
Citera
2024-11-25, 21:49
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Inte hunnit läsa igenom tråden.

Det här är uppenbart en crew som hamnar efter sitt flygplan.
Inte beredda på att få en ILS, motläser fel tryck, fel höjd och fel frekvens.
De sköt över grundlinjen och började sjunka före de var etablerade, före Final Approach Fix. Det är en big No-No.
mest troligt blev de inte kopplade på autopilot på Glidbanan utan låg under den hela tiden.

Det ser ut som de var ett par hundra fot för lågt ungefär där noshöjningen kom = upptäcker visuellt att de är för lågt - > abrupt noshöjning - stall - backen.

De motläste aldrig Clear to land, trots att det verkar ha lästs ut på både tornfrekvensen och Approachen.

De kom efter flygplanet, hann inte med och försökte trixa till det på ett sätt som är helt totalt oacceptabelt.
Det finns flera tillfällen där de borde ha insett att de var efter:
-När de själva säger till Approachen att de inte var beredda på en ILS.
-När de skjuter över glidbanan, samtidigt har 1700 fot per minut och nästan är på initialhöjden (3000 fot).
-Alla tillfällen efter det.

Principerna bakom detta är klassiska haveriorsaker som många gjort förr.
De har i vart fall skapat ett nytt bra exempel till CRM/MCC-utbildningarna.
Att det skedde i Graveyard shift är också lite klassiskt.

Man ska aldrig försöka sig på fulingar/genvägar men om man dessutom gör det under graveyard shift så får man nog räkna med att dö på kuppen.
Instämmer.

Ska förtydliga att "hamna efter flygplanet" eller "hamna bakom" är pilotspråk för att ha så hög arbetsbelastning att man inte längre klarar situationen.
Man har missat saker tidigare samtidigt som flygplanet far fram på låg höjd i 500 km/h, vilket gör att man tvingas rätta till saker man borde gjort för 30 sekunder sedan. I det här fallet gjorde det att de svängde in på final för sent och tvingades korrigera det. Det i sin tur ledde till att de började sjunka på fel höjd och i all stress tog fel på frekvens när de skulle prata med tornet. De har alltså varit tokmaxade med att få in planet på rätt bana samtidigt som de i panik försökt hitta rätt frekvens för att kunna få tillstånd att landa.

Citat:
Det jag tror är att de handflög och försökte ropa tornet på fel frekvens (kanske hade de redan satt in ground på stby så då hade de inte kvar app-frekvensen heller) sedan satt de och glodde ner mellan sätena och försökte klura ut frekvensen istället för att spaka planet som helt plötsligt blev herrelöst.
Ja, så tänker jag också.
PM har varit helt ur loopen och letat efter rätt frekvens medan PF handflugit och försökt komma rätt på profilen.
Citera
2024-11-25, 21:50
Medlem
Flygplanet totalt exploderar vid markkontakt. Hur kunde de tre ens överleva detta eldinferno?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in