2024-11-18, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Hon var ju justitieminister i 3 år och vid denna tid var livstids straff väldigt ovanligt. Det kan ju vara så att det helt enkelt inte kom upp några såna ärenden den tiden hon satt?
Möjligt men det ändrar inte saken.
https://bra.se/download/18.779f51ff1...stidsdomar.pdf
På sidan 8 finns ett (förvisso väldigt otydligt) diagram. När hon satt är det tomt (förvisso inte enda gången) men det förekom både före och efter. Men det räcker ju med en benådning per år för att göra utslag i diagrammet om jag inte misstar mig.
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Låter som sagt som en skröna.
Möjligt men Kristiandsbladet verkar hålla med.
https://www.kristianstadsbladet.se/2...over-straffen/
Citat:
Gun Hellsvik fick under sin tid som justitieminister epitetet batongmormor. Straffet för många brott skärptes och i princip släpptes inga livstidsdömda ut under de år hon hade posten.
Oklart vad som menas med "i princip".
Citera
2024-11-18, 23:20
Medlem
CalzoneItalias avatar
Englas mördare kommer aldrig ut så han får ju riktig livstid. Anders Eklund kommer dö i fängelset .
Citera
2024-11-18, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Hon har fel. Om Eklund inte längre skulle bedömas som farlig för allmänheten så vore det enda rimliga att ge honom en ny chans och släppa ut honom igen, efter att han har avtjänat ett så långt straff att det avskräcker alla som kan avskräckas.

Det är förståeligt att modern är arg och bitter, men detta är irrationella känslor som man naturligtvis inte ska ta hänsyn till när man stiftar lagar. Hon fattar sannolikt inte att även Eklund är ett slgas offer i hela den här historien, då han inte kunde rå för att han blev den han blev.

Rättsväsendets uppgift ska vara att minimera brottsligheten i samhället, genom att utdöma det straff som krävs för detta. Varken mildare eller hårdare än vad som krävs. Att utdöma hårda straff bara för att tillfredsställa offrens och allmänhetens hämndbegär är både ologiskt och skadligt. Det skapar bara en hatiskt och oresonligt samhällsklimat, till ingen nytta.

Det är ett jävla gamblande att släppa ut psykopatiska mördare som är "botade". Glöm inte att psykopater ofta är skickliga på att manipulera och beredda att göra allt för att bli fria. Risken för felbedömningar kring återfallsrisken är alldeles för hög, vilket har visat sig alltför många gånger. Lätt att säga att det är omänskligt att hålla förövarna inspärrade och att de förtjänar en ny chans i frihet - men säg det till anhöriga till deras nästa mordoffer!! Fy fan, de som förespråkar att såna som Eklund ska släppas ut gör det endast för att de vet att den matematiska risken är minimal för att just DERAS familj ska bli nästa offer, vilket är oerhört cyniskt. Om de visste att nästa offer skulle bli deras egen dotter, då skulle det bli annat ljud i källan. Och det gör dom till stora hycklare !!
Citera
2024-11-18, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Att han saknar dessa spärrar är ingen ursäkt. Man är som vuxen medveten om vad som är rätt och fel. Eklund har dessutom skrutit om sina brott i fängelset, vilket tyder på att han inte känner ett dugg ånger utan visste precis vad han gjorde och njöt av det. Oavsett vilket är han en sjuk och farlig person och bör avlivas eller spärras in på livstid. Jag tror inte du skulle ta honom i försvar om det var din dotter han våldtagit och mördat.
Nu säger du emot dig själv igen. Först säger du att spärrarna är avgörande för ens handlingar, nu säger du att de inte är det.

Eklund förstår säkert vad han har gjort, men hade han verkligen tyckt att det var fel så hade det tagit emot att göra det, per definition. Då hade han känt ånger. Bevisligen har han inte den spärr som ger honom ånger eller hindrar honom från att begå detta brott, alltså är det i hans hjärna fritt fram att begå detta brott, vilket han inte kan rå för det minsta.

Tyvärr, men det går inte att komma runt detta uppenbara logiska faktum. Vi kan inte rå för vad vi vill och inte vill göra, eller för vilka värderignar vi har. Det beror helt och hållet på hur vår gärna genom arv och miljö har utformats.
Citera
2024-11-18, 23:31
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Nu säger du emot dig själv igen. Först säger du att spärrarna är avgörande för ens handlingar, nu säger du att de inte är det.

Eklund förstår säkert vad han har gjort, men hade han verkligen tyckt att det var fel så hade det tagit emot att göra det, per definition. Då hade han känt ånger. Bevisligen har han inte den spärr som ger honom ånger eller hindrar honom från att begå detta brott, alltså är det i hans hjärna fritt fram att begå detta brott, vilket han inte kan rå för det minsta.

Tyvärr, men det går inte att komma runt detta uppenbara logiska faktum. Vi kan inte rå för vad vi vill och inte vill göra, eller för vilka värderignar vi har. Det beror helt och hållet på hur vår gärna genom arv och miljö har utformats.

Nej. Jag säger att de är avgörande för MINA handlingar. Inte nödvändigtvis för någon annans.

Enda gången man inte kan rå för sina handlingar är om man är psykiskt sjuk, men det har man konstaterat att Eklund inte är.
Citera
2024-11-18, 23:31
Medlem
Christopher.s avatar
Finns 2 vågskålar inom svensk straffrättspolitik. Den goda samariten i ena vågskålen, den andra vågskålen öga för öga tand för tand. Förtjänar man en andra chans när man inte gav en 10 årig flicka en chans att växa upp och erfara livet? Själv är jag av åsikten att han inte förtjänar en andra chans i livet, han släkte ljuset genom en bestialisk handling, i samma sekund förbrukande han sin rätt till att få leva ett liv i frihet.
Citera
2024-11-18, 23:34
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Englas mördare kommer aldrig ut så han får ju riktig livstid. Anders Eklund kommer dö i fängelset .

Jo, förr eller senare kommer han ut. Om inte lagen ändras. Han är ju bara 59. Han kan mycket väl leva i 30-40 år till. Skulle gissa att han har fått tidsbestämt inom 10 år och är ute om max 3-4 år efter det.
Citera
2024-11-18, 23:39
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Att berövas något är bara ett problem om man lider av att ha berövats det, annars gör det ingenting.

Jag har många känslor, men dessa känslor är logiskt grundade. Jag tycker bara synd om människor som drabbas av saker som är negativa på riktigt. Du tycker synd om människor som drabbas av saker som du bara inbillar dig är negativa.

Den sannolikheten är så försvinnande liten att den kan förbises. Bevisen för att medvetandet bara är en produkt av sin tillhörande hjärna är så starka som bevis överhuvudtaget kan bli. Är det någonting vi kan vara säkra på här i livet så är det att vi inte lever vidare efter döden.

Det blir mitt sista inlägg i den här saken. Du lägger ord i min mun - jag tycker inte synd om för det är något nedvärderande, jag har medkänsla med Engla. Och hon "drabbades av saker som jag inbillar mig är negativa". Ja, vad ska man säga? Är det inte ganska negativt att bli mördad?
Citera
2024-11-18, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Jag säger att de är avgörande för MINA handlingar. Inte nödvändigtvis för någon annans.

Enda gången man inte kan rå för sina handlingar är om man är psykiskt sjuk, men det har man konstaterat att Eklund inte är.
Jo, det är precis vad du sa. Du sa att anledningen till att du inte begår denna typ av brott är att du har spärrar, och att anledningen till att Eklund begår brott är att han saknar spärrar. Vilket isåfall skulle innebära att ni inte kan rå för era handlingar, eftersom ni inte kan rå för att ni har, respektive saknar, spärrar.

Du kan ta tillbaka detta och komma upp med andra skillnader mellan dig och Eklund, men det gör ingen skillnad. Vad som än får en att utföra eller från att avstå en handling är någonting man inte kan rå för, detta är ett ofrånkomligt logiskt faktum. Vilken anledning du än tar upp för varför du är en laglydig människa blir någonting som du uppenbart inte kan rå för.
Citera
2024-11-18, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Det blir mitt sista inlägg i den här saken. Du lägger ord i min mun - jag tycker inte synd om för det är något nedvärderande, jag har medkänsla med Engla. Och hon "drabbades av saker som jag inbillar mig är negativa". Ja, vad ska man säga? Är det inte ganska negativt att bli mördad?
Engla har det inte dåligt på något sätt, så din medkänsla är minst sagt missanpassad.
Det är negativt att bli mördad, men det är givetvis inte det minsta negativt att vara mördad.
Citera
2024-11-18, 23:50
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Jo, det är precis vad du sa. Du sa att anledningen till att du inte begår denna typ av brott är att du har spärrar, och att anledningen till att Eklund begår brott är att han saknar spärrar. Vilket isåfall skulle innebära att ni inte kan rå för era handlingar, eftersom ni inte kan rå för att ni har, respektive saknar, spärrar.

Du kan ta tillbaka detta och komma upp med andra skillnader mellan dig och Eklund, men det gör ingen skillnad. Vad som än får en att utföra eller från att avstå en handling är någonting man inte kan rå för, detta är ett ofrånkomligt logiskt faktum. Vilken anledning du än tar upp för varför du är en laglydig människa blir någonting som du uppenbart inte kan rå för.

Nej, jag konstaterade att Eklund saknade dessa spärrar, men inte att det var därför han begick brotten. Oavsett anledningen till varför så bör han han inte få gå lös på gatorna.

Jag sa också att jag skulle mörda folk som gör mig eller mina anhöriga illa. Men det har inte Eklund gjort. Du har inga belägg för att man inte, under alla omständigheter, inte skulle rå för vad man gör.
Citera
2024-11-18, 23:50
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Engla har det inte dåligt på något sätt, så din medkänsla är minst sagt missanpassad.
Det är negativt att bli mördad, men det är givetvis inte det minsta negativt att vara mördad.

Ok, jag ändrar mig, det här blir det sista:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in