2024-11-15, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
De som ligger i vänster fil håller till vänster, de som ligger i höger fil håller till höger – räddningsgata i mitten, där Christer tycker att han ska ligga och blockera vägen för laglydiga trafikanter.
Precis, detta är tyskarna duktiga på. Vägen är till för att användas och långa köer blockerar bara av/påfarter.
Citera
2024-11-15, 16:11
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Du är medveten om att en längre kö rör sig långsammare än en kort kö va? Inbromsningar fortplantar sig bakåt och till slut har man en kö som står stilla och rör sig omväxlande.

Att väva ihop två köer som rör sig långsamt tar ingen tid alls. Inte heller blir det normalt inbromsningar heller eftersom man normalt krypkör precis där köerna går ihop och hindret är.

Blåljuspersonal släpper man igenom genom att båda köerna lämnar plats i mitten.

Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Din långa kö blockerar andra av- och påfarter vilket därmed låter fler personer köa, samt tar längre tid eftersom alla start- och stopp-fördröjningar fortplantas en längre sträcka. Två köer blockerar vägen minimalt, fortplantar start och stopp minimalt och klarar fortfarande av att låta räddningstjänst passera enkelt eftersom det finns vägrenar.
Vid påfarter tillämpar man givetvis blixtlåsmetoden; samma metod som används längst fram vid två köer.

Finns många vägar där det finns varken vägren eller där det är möjligt att skapa en fri mitt. Och det är OTROLIGT tidsödande att göra, blåljus måste fram fort.

Ryckig kö blir det bara för att stressputtar som ni tror ni tjänar tid på att ligga i röven på bilen framför. Alla som kan något om trafik vet att man ska hålla ett avstånd till bilen framför och köra långsamt. Då har man avståndet som en buffertzon när kön framför rycker och man kan hålla en jämn hastighet. Korkskallar som ni förstår er inte på den principen, utan ni lägger er framför för att ni tror att ni kommer komma fram fortare.

Fråga valfri yrkeschaufför hur man ska göra vid köbildning, de vet.
Citera
2024-11-15, 16:33
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Vid påfarter tillämpar man givetvis blixtlåsmetoden; samma metod som används längst fram vid två köer.

Finns många vägar där det finns varken vägren eller där det är möjligt att skapa en fri mitt. Och det är OTROLIGT tidsödande att göra, blåljus måste fram fort.

Ryckig kö blir det bara för att stressputtar som ni tror ni tjänar tid på att ligga i röven på bilen framför. Alla som kan något om trafik vet att man ska hålla ett avstånd till bilen framför och köra långsamt. Då har man avståndet som en buffertzon när kön framför rycker och man kan hålla en jämn hastighet. Korkskallar som ni förstår er inte på den principen, utan ni lägger er framför för att ni tror att ni kommer komma fram fortare.

Fråga valfri yrkeschaufför hur man ska göra vid köbildning, de vet.
Har du delat med dig av denna revolutionerande kunskap till polisen och Trafikverket? Istället för att som de rekommenderar utnyttja båda körfälten och väva samman med blixtlåsprincipen så menar du alltså att det är bättre att skapa en jättelång kö i höger körfält?

Det är också helt revolutionerande att en ryckig kö inte uppstår på grund av att inbromsningar fortplantar sig bakåt i kön utan att de istället beror på ”stressputtar”.

Jag tror du är fel person att kalla någon korkskalle….
Citera
2024-11-15, 16:34
Medlem
arakas avatar
Bra gjort av Christer!
Det ska inte löna sig att bete sig som en kaozberikare,
Själv brukar jag göra mitt yttersta för att inte släppa in vägkaozarna tex när tvåfiligt blir enfiligt när de vill in i högerfilen igen.
Synd att inte alla har samma inställning.
Senast redigerad av araka 2024-11-15 kl. 16:38.
Citera
2024-11-15, 16:53
Medlem
Chister är för korkad att förstå att hans "god gärning" gör mer skada än nytta. Fullkomligt idiotiskt.
Citera
2024-11-15, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Bra gjort av Christer!
Det ska inte löna sig att bete sig som en kaozberikare,
Själv brukar jag göra mitt yttersta för att inte släppa in vägkaozarna tex när tvåfiligt blir enfiligt när de vill in i högerfilen igen.
Synd att inte alla har samma inställning.
Trafikregler styrs inte av tyckande utan av regler. Både Christer, du och en del andra här behöver lära sig det. Anpassa er till regelverket eller sluta kör bil!
Citera
2024-11-15, 17:04
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Trafikregler styrs inte av tyckande utan av regler. Både Christer, du och en del andra här behöver lära sig det. Anpassa er till regelverket eller sluta kör bil!
Om din typ började cykla eller ta bussen till jobbet etc skulle olycksstatistiken i Sverige sjunka dramatiskt.
Dra ditt strå till stacken, sälj bilen och köp en schysst cykel alt köp busskort istället.
Senast redigerad av araka 2024-11-15 kl. 17:17.
Citera
2024-11-15, 17:12
Medlem
Duvlorts avatar
Misstänker att Christer även är av typen som blinkar vänster innan rondeller.
Citera
2024-11-15, 17:15
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Har du delat med dig av denna revolutionerande kunskap till polisen och Trafikverket? Istället för att som de rekommenderar utnyttja båda körfälten och väva samman med blixtlåsprincipen så menar du alltså att det är bättre att skapa en jättelång kö i höger körfält?

Det är också helt revolutionerande att en ryckig kö inte uppstår på grund av att inbromsningar fortplantar sig bakåt i kön utan att de istället beror på ”stressputtar”.

Jag tror du är fel person att kalla någon korkskalle….
Källa på det första påståendet tack?

Nej det är inte revolutionerande på något sätt, det är bara du som är för dum för att förstå och tolkar mitt svar på ett helt annat sätt.
Citera
2024-11-15, 17:15
Medlem
Det här fenomenet är ett av de märkligaste i trafiken, du SKA använda båda filerna och sedan väver man när det är dags. Aldrig förstått varför de står och köar helt i onödan, allt går ju bara ännu långsammare, för samtliga.
Citera
2024-11-15, 17:16
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Gulligt hur alla i tråden kallar honom en idiot. Han löste uppenberligen ett problem. Bra jobba, Christer!
Citera
2024-11-15, 17:16
Medlem
Hatar idioter som drämmer förbi hela kön i 120 km/h och sedan försöker klämma sig in längst fram för alla andra. Hade du gjort så i USA hade du i bästa fall åkt på stryk. Svenska bilförare klarar nämligen inte av blixtlåsprincipen utan ska tränga sig till varje pris

Christer är en hjälte.

Ställ er i kö och vänta på er tur era jävla kräk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in