2024-11-15, 23:40
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
De som ligger i vänster fil håller till vänster, de som ligger i höger fil håller till höger – räddningsgata i mitten, där Christer tycker att han ska ligga och blockera vägen för laglydiga trafikanter.

Har du några belägg för att det är så det ska gå till?

Har aldrig sett detta. Folk brukar köra mitt i filerna och lämna vägrenen fri för räddningsfordon (förutom efterblivna CP-mongon och babbar som ska susa förbi i 110 i vägrenen).
Citera
2024-11-15, 23:45
Medlem
Påminner mig om när jag kommer ut på en kortare typ av påfart där det är kö på motorleden jag ska ta mig in i. Och en sköning kastar sig ut i påfartsfältet för att blocka mig. Han var alltså orolig att jag skulle hamna 3 bilar framför honom vid en påfart..
Citera
2024-11-15, 23:45
Medlem
Man blir inte förvånad, 90% av Sveriges invånare är idioter, så även Christer.
Han borde lämna tillbaka sitt körkort och åka buss i stället.
Citera
2024-11-15, 23:47
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Det är ju magiskt att det här inte går in i folks hjärnor. Blixtlås är snabbare. Det har gjorts många studier och simuleringar vid detta laget som bevisar det. Folk fattar ändå inte. Till den grad att det görs beteendevetenskapliga studier på varför folk vägrar att fatta detta.

https://scholarsmine.mst.edu/cgi/vie...8&context=ugrc

Blixtlås är 40% snabbare:

https://www.dot.state.mn.us/zippermerge/
https://itre.ncsu.edu/itre-studying-...orth-carolina/
Fast det där stödjer ju inte påståendet att det skulle vara 40% snabbare. Det som står är

Citat:
Reduces the overall length of traffic backup by as much as 40 percent

Vilket inte är samma sak. Den sista länken säger i stort sett samma sak, men 50% istället för 40%. Det minskar längden på kön, vilket har sina fördelar, men det gör inte nödvändigtvis att saker går snabbare.

Även i den första länken så är det inget som tyder på att saker blir snabbare, utan det man trycker på är säkerheten. Det enda som sägs om hastigheten är att det i lätt trafik är snabbare att INTE köra blixtlåsprincipen.

Citat:
In light traffic, it is still faster and safer to encourage drivers to early merge.
However, once traffic starts slowing down, zipper merging has been shown to produce shorter
queues and safer merges in work zone lane closure situations.
Citera
2024-11-15, 23:50
Medlem
Blaskas avatar
Vilken vardagshjälte! Kommer helt klart nomineras i julkortstråden!
Citera
2024-11-15, 23:51
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Har du några belägg för att det är så det ska gå till?

Har aldrig sett detta. Folk brukar köra mitt i filerna och lämna vägrenen fri för räddningsfordon (förutom efterblivna CP-mongon och babbar som ska susa förbi i 110 i vägrenen).

Det var så det lärdes ut i Sverige fram till för något tiotal år sedan och det är så det fungerar i resten av världen.

Googla t. ex. "Rettungsgasse" så ser du hur det går till nere i Europa, dryga böter på att inte hålla ut i vägrenen vid "stau".

Varför vägrenen är ett i regel sämre alternativ för blåljus torde vara rätt uppenbart.
Citera
2024-11-15, 23:56
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Det är alltså sådana här figurer som kör i trafiken. De ska självklart blockeras och hindras varje tillfälle som ges.

Jag kör lastbil och älskar att lägga mig i vägen för dessa figurer. Ibland blir de småpojkarna arga och dunkar på min dörr, men konstigt nog springer de alltid iväg när jag kliver ur, för de blir då medvetna om hur liten kuk de har jämfört med en riktigt man.

Har du kuken synlig när du går ut
Citera
2024-11-15, 23:57
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Nog för att man kan ruttna på idioter men man måste tänka med annat än arslet ibland.

Christer är en idiot

Tvärtom
Det är du som inte fattar hur det funkar i trafiken.

Något som är väldigt enkelt att räkna ut om idioter som du vill spara tid.

Det kallas flaskhals !!!
Citera
2024-11-16, 00:04
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Fast det där stödjer ju inte påståendet att det skulle vara 40% snabbare. Det som står är

Vilket inte är samma sak. Den sista länken säger i stort sett samma sak, men 50% istället för 40%. Det minskar längden på kön, vilket har sina fördelar, men det gör inte nödvändigtvis att saker går snabbare.

Även i den första länken så är det inget som tyder på att saker blir snabbare, utan det man trycker på är säkerheten. Det enda som sägs om hastigheten är att det i lätt trafik är snabbare att INTE köra blixtlåsprincipen.

Du tror inte att en 40% kortare kö ökar flödet? Längre kö = lägre hastighet.

När vägen är full uppstår kö. Kö sänker hastigheten. Vägen blir full snabbare med en fil och långsammare med två filer.

Självklart behövs ingen blixtlås om det är väldigt få bilar på vägen. Då behövs inte ens två filer. Alla kan köra obehindrat i 110.

Du ska nog klicka på den första länken istället...
Citera
2024-11-16, 00:08
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ja, det här med blixtlåskörning har aldrig (och kommer aldrig) att fungera i Sverige.
Ena fältet är helt fritt, medans det andra är helt igenstoppat. Kommer det någon körandes i det lediga fältet så är det alltid någon som ska blockera och leka ordningsman.
Nu är det kö, och här i Sverige vet vi hur man köar-tänket är starkt hos vissa individer.
Hade man istället fyllt på båda fälten och använt sig av blixtlåskörning så hade det gått smidigt igen och stoppet hade upplösts på nolltid Fungerar ypperligt i tex Tyskland, men inte i Sverige som sagt. Här älskar vi kö!
Detta så sant. En gång på mallis när flyget var inställt, var det helt tomt på flygplatsen två på natten Planet till sverige var det enda plan som eventuellt skulle avgå den natten. Dvs bara passagerarna till en flight vid en gate - och ingen visste när planet skulle gå. Ändå ställde sig alla i den där snittslade-band kön. Hallen var tom och full av lediga säten (där jag och min fru låg bekvämt). Jag undrar än idag varför de stod där. Alla skulle ändå med samma plan - och det var timmar innan det skulle lyfta. Är det något genetiskt med svenskar? Är vi ett programmerat folk?
Senast redigerad av 526 2024-11-16 kl. 00:11.
Citera
2024-11-16, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Lyckligtvis är Christers generation snart borta. Jantesvensken är ett utdöende släkte och för varje år som går blir de färre. Människor under femtio brukar inte hålla på så, det är fyrtio- och femtiotalisternas Ordnung muss sein-betingning som får dem att hytta med näven och blockera trafiken och gapa från balkongerna och ha sig. En påfrestande generation.

Båda generationerna är lika dumma i huvudet. 40- och 50-talisterna tror att de har byggt upp Sverige och suckar och stönar över utvecklingen när det är de själva som har monterat ner landet med deras imbecilla envisa röstande på sossarna och byråkratiska trögrörliga reformer.

60- talisterna, 70-talisterna är JAG JAG JAG. Jag ska först. Jag är bäst. Alla andra är dumma i huvudet. Telsa tesla tesla.
Citera
2024-11-16, 00:14
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Du tror inte att en 40% kortare kö ökar flödet? Längre kö = lägre hastighet.

När vägen är full uppstår kö. Kö sänker hastigheten. Vägen blir full snabbare med en fil och långsammare med två filer.
Fast nu skrev du att det går 40% snabbare, och det fanns det inget stöd för.

Sen det där med hastighet går ju att mäta på olika sätt baserat på vad man vill ha fram. Med två köer kan du hålla hög hastighet en längre stund. Men jag betvivlar att tiden det tar att passera hindret sjunker med två filer.

Jag har gärna fel. Det vore sjukt intressant. Men det krävs lite mer än än flashbackares påståenden för att jag ska bli övertygad. Och i synnerhet om påståendet kommer från någon som förväxlar sträcka med hastighet.

Skrev du för övrigt rätt i sista meningen? Du skriver att en väg blir långsammare med två filer. Det var inte det du menade va?

Citat:
Självklart behövs ingen blixtlås om det är väldigt få bilar på vägen. Då behövs inte ens två filer. Alla kan köra obehindrat i 110.

Du ska nog klicka på den första länken istället...
Jag gjorde det. Har till och med citerat från den i det inlägget jag skrev. Har du klickat på den själv?
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-11-16 kl. 00:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in