2024-11-15, 14:56
Medlem
Blixtlås-metoden gör att högerfilen hackar sig fram när folk måste sakta in för att släppa in folk. Hur kan detta inte vara uppenbart för en människa med normal intelligens?
Citera
2024-11-15, 14:57
Medlem
Man kan undra om de som knör sig på motorvägen även gör likadant på Ica?
Citera
2024-11-15, 15:04
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Blixtlås-metoden gör att högerfilen hackar sig fram när folk måste sakta in för att släppa in folk. Hur kan detta inte vara uppenbart för en människa med normal intelligens?
Men om alla skall in i högerfilen innan filerna går ihop kommer det väl uppstå exakt samma "hack" fast tidigare. Dessutom brukar det inte direkt gå speciellt snabbt längst fram där filerna skall ihop, båda filerna krypkör och går enkelt in i varandra.

I en lång högerfilskö så fortplantar sig alla inbromsningar bakåt och gör att man får en kö som inte flyter utan hackar sig fram.

Jag tror du skall ta det lite lugnt med att snacka om andras intelligens.
Citera
2024-11-15, 15:05
Medlem
psykadelikatessens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Punkten för blixtlåskopplingen är längst fram. Det är alltså helt omöjligt att köra förbi den.
Inte alltid.
T.ex. när skyltar visar vart blixtlåset börjar, men fortfarande ger utrymme för två filer fram tills block

Eller när det är kö att svänga av men inte rakt fram, och folk åker i filen för att åka rakt fram för att senare tränga sig in i kön för att svänga av

Dessa får en grusmagnet på lacken
Citera
2024-11-15, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Var menar du att "punkten för blixtlåskopplingen" går någonstans? Jag skulle säga att den är ungefär 100 meter innan det blir en fil.

Om man börjar gå ihop tidigare än så går hela kön långsammare eftersom man har outnyttjad plats i vänster körfält och kön blir därför längre med kedjereaktioner på inbromsningar som följd.
Se mitt förra svar, men det kan också vara flytande, det bestäms gemensamt av bilisterna
Citera
2024-11-15, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Vad i helvete är "köfusk" och hur bekämpar man det genom att blockera en fil?

Jag har agerat Christer vid två tillfällen som var otroligt tillfredsställande och med en väldigt lyckad utgång. Båda gångerna med hjälp av två andra Christer som jag bildade team med för att stänga ute privatbilister som skulle tränga sig in från bussfilen men inte såg någon annan möjlighet än att till slut kapitulera och köra rakt fram. Den ena gången var in till stan från Värmdö en söndag, den andra minns jag inte men båda vara sådana där typiska nyliberaler som håller på med sånt. Säkert 10 år sedan men jag njuter fortfarande när jag tänker tillbaka på hur tillfredsställande det var. Ångrar lite att jag inte gick ut och tackade dom andra Christer för gott samarbete. Många gånger när sådant där händer sitter dom i bilen framför eller bakom och sover, vilket är väldigt frustrerande när man själv är aktiv med broms/gas men dom ändå kan smita in.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ja, det här med blixtlåskörning har aldrig (och kommer aldrig) att fungera i Sverige.

Det beror nog lite på var i landet man bor och om det bara är ett fåtal situationer per år som kräver det. I våra större städer upplever jag att det flyter på nästan på ett imponerande sätt, här i stockholm tillhör det sällsyntheten att någon klämmer sig i mellan och att det är två från ena hållet och en från andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Lyckligtvis är Christers generation snart borta. Jantesvensken är ett utdöende släkte och för varje år som går blir de färre. Människor under femtio brukar inte hålla på så, det är fyrtio- och femtiotalisternas Ordnung muss sein-betingning som får dem att hytta med näven och blockera trafiken och gapa från balkongerna och ha sig. En påfrestande generation.

Jag vete fan om det är så mycket att vara lycklig över. Att den uppväxande generationen gubbar stänger balkongdörren och går in alternativt börjar titta ner i mobilen när några 12 åringar kissrånar en nioåring och mammorna i stället får kliva fram och skrika. Något säger mig att Christer inte backat då heller och då hade nog alla varit överens om att det hedrat honom.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-11-15 kl. 15:31.
Citera
2024-11-15, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
Själv har jag en burk med neodymium-magneter som jag täckt i lim och rullat i grus, som jag plockar ur och kastar mot de som beter sig på detta vis i trafiken

Testa att punkta ihop armeringsjärn efter div kapningar, stoppar definitivt upp trafiken om man skottar ut en hink.
Haha, så fräck vågar jag inte vara
Däck-/fot-anglar är väl olagliga också
Citera
2024-11-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Men om alla skall in i högerfilen innan filerna går ihop kommer det väl uppstå exakt samma "hack" fast tidigare. Dessutom brukar det inte direkt gå speciellt snabbt längst fram där filerna skall ihop, båda filerna krypkör och går enkelt in i varandra.

I en lång högerfilskö så fortplantar sig alla inbromsningar bakåt och gör att man får en kö som inte flyter utan hackar sig fram.

Jag tror du skall ta det lite lugnt med att snacka om andras intelligens.

Förhoppningen är att de som ska in i högerfilen inser att de ska in i högerfilen tillräckligt långt i förväg när det fortfarande finns mellanrum mellan bilarna och behöver därför inte stoppas upp.
Citera
2024-11-15, 15:21
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Förhoppningen är att de som ska in i högerfilen inser att de ska in i högerfilen tillräckligt långt i förväg när det fortfarande finns mellanrum mellan bilarna och behöver därför inte stoppas upp.
Det låter jättekorkat, är det inte bättre att fylla upp både vänster och höger körfält och gå ihop när man måste, kön skulle röra sig mycket snabbare då.
Citera
2024-11-15, 15:21
Medlem
Jag förstår inte vad som har hänt.

Om vi säger det är tre filer och det har skett en trafikolycka längst till höger. Vad gjorde han för insats?
Citera
2024-11-15, 15:22
Medlem
mikaelss avatar
Att utnyttja båda körfälten är inte ’köfusk’, hela poängen med flera filer är ju att det ska vara bilar i dem. När de övergår till en fil löser man det enligt blixtlåsprincipen, men det är tydligen för komplicerat för svenska EPA-raggare.
Vad tror Christer att filen är till för?
Citera
2024-11-15, 15:24
Medlem
olasvenssons avatar
Helt fel. Krille är en idiot som inte borde vara ute på vägarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in