2024-11-15, 21:58
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
https://sverigesradio.se/artikel/chr...-pa-motorvagen

Publicerat onsdag 13 november kl 19.56

Efter en olycka på måndagen bildades köer och folk försökte knö sig på riksväg 40.

Då fick Christer Schellin, 74, nog och försökte på egen hand skapa ordning.

Och det var inte första gången han tog till strategin.

Man måste lyssna på inlägget på SR hemsida.

Det hela går ut på att Christer är en sån där efterbliven jävel som blockerar ena körfältet och känner sig duktig.

Rätt eller fel?

Jag tycker det är helt åt helvete när såna här idioter leker polis.

Nu har jag inte klickat på länken
Men misstänker att denna idiot villa ha en lång kö och inte två led med blixtlås effekt som är den korrekta .

Jag är då lite damp, hade garanterat gått ut ur min bil och kastat av han vägen
(Har gjort liknade nån gång tidigare i andra situationer)

Och är en som skulle sparka in tänderna på miljömuppar som sätter sig på vägen
Citera
2024-11-15, 21:58
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Om alla ska genom samma nålsöga i högerfilen, hur kan då dubbla fyllda filer bli effektivare än ett långt i högerfilen? Man kommer aldrig få alla att följa blixtlåsprincipen 100% effektivt så det kommer bli fler tveksamheter och små stopp som ökar tiden tills alla är igenom. Ett jämnare flöde i högerfilen är lättare att hålla än att släppa fram bilar från vänsterfilen. Särskilt när folk anser att dom i vänsterfilen tränger sig.

Den enda fördelen är att kön i högerfilen inte går lika långt bakåt. Vilket mycket väl kan vara bättre beroende på hur vägarna ser ut.
Exakt!
Det finns ingen vinst med att några bilar i vänsterfil åker förbi hela kön i högerfilen förutom att snabba på sin egen färd. Typiskt för blattar och andra psykopater som har det beteendet vid såna begränsningar på typ motorvägar. I andra lägen i stadstrafik kan det vara bra om man fyller upp 2 filer och kör blixlås
Citera
2024-11-15, 21:59
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Två köer på 2 km rör sig snabbare än en kö på 4km eftersom inbromsningar fortplantar sig bakåt i kön. Det finns gott om studier om det här.
Flaskhalsen är ju fortfarande vid hindret. Om du kan länka en studie som visar att throughputen vid hindret blir högre av två köer blir jag imponerad.
Citera
2024-11-15, 22:01
Medlem
Grisgeten8s avatar
Det är väl för fan självklart att man ska använda båda körfälten och använda blixtlåsprincipen längst fram. Vad är det för jävla gnäll om att det är orättvist för de som står i kö. Var inte så jävla dumma i huvudet och skapa EN skit lång kö utan använd båda körfälten istället.
Citera
2024-11-15, 22:03
Medlem
Jag ger mig i frågan men tycker fortsatt att dom som lägger sig i vänsterfilen är impulsstyrda och giriga. Frågade ai roboten som svarade såhär

Min fråga: "Om det har skett en trafikolycka på en 2 filig motorväg och det endast går komma fram genom ett körfält. Flyter trafiken då på snabbast om alla från början redan lägger sig i högerfältet? Eller går det snabbare om man fyller upp båda körfälten och sedan tillämpar blixtlåsprincipen vid hindret? "

Svar: "Trafiken flyter i de allra flesta fall snabbare om båda körfälten används fram till hindret och blixtlåsprincipen tillämpas vid övergången till det enda tillgängliga körfältet. Detta beror på följande faktorer:

Fördelar med att fylla båda körfälten:

Effektiv användning av vägutrymmet: När båda körfälten används fram till hindret utnyttjas hela vägens kapacitet, vilket fördelar trafikflödet jämnare.

Kortare kösträcka: Genom att använda båda körfälten reduceras längden på bilköer. Längre köer kan blockera avfarter eller andra vägar, vilket förvärrar trafikproblemen.

Smidigare övergång: Blixtlåsprincipen skapar en rytmisk och samordnad övergång, vilket minimerar ryckighet och osäkerhet vid sammanflödet.

Nackdelar med att lägga sig i höger körfält tidigt:
Kapacitetsförlust: Det vänstra körfältet lämnas outnyttjat, vilket innebär att vägen inte används så effektivt som möjligt.

Risk för konflikter: Förare som försöker "tränga sig in" i höger körfält kan skapa frustration, vilket kan leda till ineffektivitet och ökade risker för incidenter.

Långsammare trafikflöde: En lång kö i ett körfält orsakar fler bromsningar och starter, vilket minskar den genomsnittliga hastigheten för hela trafikflödet.

Slutsats:
För att trafiken ska flyta snabbast och mest effektivt bör båda körfälten fyllas upp och blixtlåsprincipen tillämpas vid hindret. Detta är också vad som rekommenderas av många trafikmyndigheter i olika länder, inklusive Sverige."

Så Christer i artikeln är en idiot och ökade risken för att en olycka skulle ske. Vi borde skicka honom ett elakt julbrev.

Edit: Läster på lite mer om det. Trafikverket rekommenderar blixtlåsprincipen, finns dock ingen lag på det
Senast redigerad av Olle-Johnny 2024-11-15 kl. 22:06.
Citera
2024-11-15, 22:04
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Är det här någon hemmagjord teori du har? Vad baserar du den på? Varför lär man i så fall ut blixtlåsprincipen istället för att säga ”om det verkar bli kö skall du in i högerfilen så snabbt som möjligt”?

När man kommer fram till hindret åker man normalt i låg hastighet och är inte folk helt jävla dumma i huvudet går det utmärkt att väva ihop filerna utan att någon måste stanna, man minskar bara på farten lite och släpper in.

Detta funkar bara så bra som du säger i teorin eller i simulationer. Du kommer aldrig hitta en enorm kö där det felfritt flyter in folk från vänsterfilen in i högerfilen utan att någon av dom behöver stanna en enda gång. Det är alltid för mycket folk som är "dumma i huvudet" som finner sig i trafiken för att det ska fungera.

Det kan vara, som jag sa, att det är bättre för vägnätet överlag att minska ner längden på kön genom att fylla bägge fälten. Det betyder dock inte att det får flest bilar genom nålsögat på kortaste möjliga tid.
Citera
2024-11-15, 22:08
Medlem
Karlastars avatar
Eller så bildar man två köer och väver ihop dom längst fram som Trafikverket och Körskolor lär ut?

Men den efterblivna fittgubben Christer vet bättre. Efter 74år med Socialdemokrati i Jante-Sverige så tar han saken i egna händer. Skönt att fanskapet och andra jantegamlingar dör av i en rasande takt.

Att hindra trafiken är f.ö. ett trafikbrott. Men det är väl för mycket begärt att någon på vår skattefinansierade bajsmedia ska veta sånt. och vad är nyhetsvärdet? Försöker SR påminna oss om att dom borde läggas ner?
Citera
2024-11-15, 22:13
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Flaskhalsen är ju fortfarande vid hindret. Om du kan länka en studie som visar att throughputen vid hindret blir högre av två köer blir jag imponerad.
Har du tillgång till några forskningsdatabaser kan du söka upp dem själv. Jag har läst några studier tidigare men det var länge sedan jag var på universitetet du kan även titta på generell flaskhalsteori inom produktion.

Men det kanske säger dig något att Trafikverket, polisen och alla körkortsutbildningar håller med mig om att det är effektivare.

Håller du med mig om att inbromsningar fortplantas bakåt i en kö och att det innebär att ju längre kö desto långsammare går den? Det är väl ändå rätt så vedertaget?
Citera
2024-11-15, 22:15
Medlem
Citat:

Ska finnas studier på detta. Jag har läst en. Vet inte vad den heter dock
Citera
2024-11-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Det som ger honom rätt, även fast han själv inte begriper det, är att den absoluta majoriteten av bilförare är för dumma att anpassa hastighet och blixtlåssammanfoga och därför kan det ofta vara till nackdel att använda båda körfälten. Det blir stötigt, hattigt och fel. Lägg på en tittkö på det och vi har recept på långsam kö.
Tycker att de flesta klarar vävningen bra. Den som inte tar den kortaste av de två köerna är dum i huvudet.
Citera
2024-11-15, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Exakt!
Det finns ingen vinst med att några bilar i vänsterfil åker förbi hela kön i högerfilen förutom att snabba på sin egen färd. Typiskt för blattar och andra psykopater som har det beteendet vid såna begränsningar på typ motorvägar. I andra lägen i stadstrafik kan det vara bra om man fyller upp 2 filer och kör blixlås
Vad menar du med ”några bilar”? Att det finns massa människor som väljer den högra kön trots att den är dubbelt så lång är efterblivet. Men bra för mig eftersom den kön jag väljer är kortare.
Citera
2024-11-15, 22:24
Medlem
Citat:
Det största problemet är att en kö blir dubbelt så lång som två och inte sällan blockerar för människor som ska av vid tidigare avfarter. Trafikverket säger att båda filerna ska användas fram till hindret. Och i och med det finns det inget att diskutera. Följ reglerna bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in