2024-11-16, 13:53
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Bra om du läser mina tidigare inlägg så blir det klarare för dig vad jag menar...
Jag har läst dina tidigare inlägg och försöker bara förklara att de som använder vänsterfilen inte försöker ”smita förbi” utan att de överhuvudtaget inte förstår varför ni står i högerfilen när vänsterfilen är fri. Det är bara ni som ser det som att det är en enfilig kö.

Sedan är det klart att man inte kör där av altruistiska skäl, jag kommer naturligtvis också snabbare fram om jag kör i vänsterfilen. Men om jag kan välja mellan att köra som man skall göra och komma fram snabbare eller att förvärra kösituationen, göra fel och dessutom sitta längre i kön så är jag ju dum i huvudet om jag väljer alternativ två.
Citera
2024-11-16, 13:54
Medlem
different_trips avatar
Christer är en hjälte.

Det finns ingenting som är så osvenskt som att tränga sig i bilköer. Idioter som pratar om "blixtlåsprincipen" har inte förstått att det är ett scenario på en parkeringsplats, inte rullande köbildning ute på vägarna.

Ni som kör om och tycker ni är viktigare än alla andra borde få lov att köra av vägen.
Citera
2024-11-16, 13:56
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Ni har båda fel. Ingen vet om en eller två köer går långsammare eller fortare, det beror helt på hur de som befinner sig där kör, om de släpper in folket i andra filen, hur långa avstånd de håller, om det är jämn låg hastighet eller stopp-kör-stopp-kör osv.

Och eftersom ingen vet vilket som är bäst med avseende på tidsåtgång, torde det vara effektivast att inrikta sig på att korta kölängden istället, dvs. använda båda filerna. Då frigör man påfarter och avfarter, så att de som vill svänga av och ta andra vägar kan göra det, och de som redan är påväg på kan komma in och inte blockera påfartsvägarna.

Där har ni er "enkla köteori" - som just är en teori och förenkling, ingenting som har någon verklighetsankytning till bilar som ska startas och stoppas, jante-Christer som ska hindra "fuskare", hinder i högerfilen, etc.

Just att olyckan/hindret kan vara i högerfilen verkar ha gått hela denna tråden förbi. Ska då inte vänsterfilisterna släppa in "fuskarna" som kör i högerfilen?
Om alla andra faktorer är lika så rör sig två köer på en kilometer var snabbare än en kö på två kilometer.
Citera
2024-11-16, 14:01
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Om alla andra faktorer är lika så rör sig två köer på en kilometer var snabbare än en kö på två kilometer.

Det finns inte "lika faktorer" i trafiken.

I praktiken så innebär det ett jävla huttan-tuttandes om vem som ska köra, vilken storlek på luckan osv. I verkligheten så funkar det bättre om ALLA ställer sig i en kö och man har 2-3m mellanrum mellan bilarna och glider fram sakta.

Jag står i dessa köer i princip dagligen och det blir problem DIREKT den viktiga idioter uppenbarar sig som ska köra förbi hela kön på vänster sida och hela kön får tvärnita.

Jubelidioter.
Citera
2024-11-16, 14:06
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip

I praktiken så innebär det ett jävla huttan-tuttandes om vem som ska köra, vilken storlek på luckan osv. I verkligheten så funkar det bättre om ALLA ställer sig i en kö och man har 2-3m mellanrum mellan bilarna och glider fram sakta.

Jag står i dessa köer i princip dagligen och det blir problem DIREKT den viktiga idioter uppenbarar sig som ska köra förbi hela kön på vänster sida och hela kön får tvärnita.

Jubelidioter.

Vad gör vi då när till och med myndigheterna säger tvärtom? https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...Z0CJtoGAsl7Q&s

Ska vi då ändå följa alla självutnämnda hobbypoliser?
Citera
2024-11-16, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nejdu. Väldigt många krockar kommer också av att folk benhårt håller på sin rätt.

Om alla körde defensivt hade vi knappt haft några olyckor. Då hade det funnits utrymme för misstag, och alla trafikanter gör misstag.

Det är bara det att det är lite typiskt Ahmed 27 år och dess svenska motsvarighet, som tycker att de får köra lite hur de vill och att de som blir irriterade över det, är mongon. Det finns en anledning till att regler är regler och hastighetsgränser, väjningsplikt osv. är till för att alla ska komma från punkt A till punkt B utan kollisioner.
Citera
2024-11-16, 14:13
Medlem
Memnoks avatar
Citat:

Jubelidioter.
Varför lär man då ut på trafikskolorna att vänsterfilen och blixtlåsprincipen skall användas? Varför skyltar man om att man skall göra så när det kommer upp tillfälliga skyltar vid olyckor?

Borde man inte rekommendera: ”Kör in i högerfilen så snabbt du kan” om det var så som du säger.

Det är inte personerna som kör i vänsterfilen som är problemet, de gör som man skall göra och som man har blivit lärd när man tog körkort. Problemet är alla sossar i högerfilen som reflexmässigt känner att de måste bilda en jättelång enfilskö. Ni gör fel och sedan har ni mage att gnälla på människor som gör rätt.
Citera
2024-11-16, 14:14
Medlem
fermions avatar
Citat:

Jubelidioter.
Om alla körde med 3 dm mellanrum bleve det aldrig kö, bara kökrockar.Lycka till att försöka. ( det motsvarar 2/10 sekund i 6 km/h, pröva att gå bakom någon) Det fungerar för hopkopplade järnvägsvagnar, men till och med tåg kan behöva fler spår.
Vad ni enfilsåkare inte förstår är att de varierande och växande mellanrummen i högsta grad spelar roll och att problemet är väl studerat och simulerat.
Blockera på nu så vi får lite uppmärksammade fall med indragna körkort.

EDIT ser att du ändrat dm till meter men det ändrar bara avståndet till 2s i gångfart. I 18 km/h behöver man 10 meter för 2 s.
Senast redigerad av fermion 2024-11-16 kl. 14:19.
Citera
2024-11-16, 14:16
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Vad gör vi då när till och med myndigheterna säger tvärtom? https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...Z0CJtoGAsl7Q&s

Ska vi då ändå följa alla självutnämnda hobbypoliser?

Trafikverket är inte ett dugg intresserad av att bilarna kommer igenom köbildningen fort utan att det blir så liten geografisk påverkan som möjligt, dvs alla körfält tätt packade.

Självklart är man svensk och ställer sig i kön. Att blattar inte förstår bättre är såklart ett problem då HELA KÖN blir lidande för att någon som är viktigare än alla andra kör förbi.

Ingen annanstans är det lämpligt att tränga sig i en kö, så även du förstår nog Trafikverkets motiv.
Citera
2024-11-16, 14:19
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Om alla körde med 3 dm mellanrum bleve det aldrig kö, bara kökrockar.Lycka till att försöka. ( det motsvarar 2/10 sekund i 6 km/h, pröva att gå bakom någon) Det fungerar för hopkopplade järnvägsvagnar, men till och med tåg kan behöva fler spår.
Vad ni enfilsåkare inte förstår är att de varierande och växande mellanrummen i högsta grad spelar roll och att problemet är väl studerat och simulerat.
Blockera på nu så vi får lite uppmärksammade fall med indragna körkort.

Nu skrev jag 2-3m och inte 2-3dm. Lycka till att läsa bättre nästa gång.

Det är ingen fara, vi är flera stycken som blockerar trafiken så inte kösnyltare kommer fram fortare och tjänar på sitt vidriga beteende. Sist var det en lastbil som blockerade fint när det kört förbi för många snyltare.

Ni verkar vara så jävla dumma i huvudet att ni inte förstår att personen på plats 100m i kön, kommer få vänta jävligt mycket längre för att 100m biltrafik a la blattar ska tvunget tränga sig in framför.
Citera
2024-11-16, 14:20
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Trafikverket är inte ett dugg intresserad av att bilarna kommer igenom köbildningen fort utan att det blir så liten geografisk påverkan som möjligt, dvs alla körfält tätt packade.

Självklart är man svensk och ställer sig i kön. Att blattar inte förstår bättre är såklart ett problem då HELA KÖN blir lidande för att någon som är viktigare än alla andra kör förbi.

Ingen annanstans är det lämpligt att tränga sig i en kö, så även du förstår nog Trafikverkets motiv.

Så det är alltså någon form av misstro till samhället som ligger bakom hobbypolisernas framfart?
Citera
2024-11-16, 14:21
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Varför lär man då ut på trafikskolorna att vänsterfilen och blixtlåsprincipen skall användas? Varför skyltar man om att man skall göra så när det kommer upp tillfälliga skyltar vid olyckor?

Borde man inte rekommendera: ”Kör in i högerfilen så snabbt du kan” om det var så som du säger.

Det är inte personerna som kör i vänsterfilen som är problemet, de gör som man skall göra och som man har blivit lärd när man tog körkort. Problemet är alla sossar i högerfilen som reflexmässigt känner att de måste bilda en jättelång enfilskö. Ni gör fel och sedan har ni mage att gnälla på människor som gör rätt.

Det är redan bemött och svaret är enkelt.

Trafikverket och körskolor verkar för så låg geografisk påverkan på trafiken som möjligt. Det är alltså bättre med några filer tätt packade, än en längre kö för trafikverket.

Vad som är snabbast för bilisterna att komma fram är en helt annan fråga och den vanligt folk i kön ställer sig.

Varför ska jag vänta tre gånger så länge i en kö för att ett gäng idioter som kom 10 minuter efter mig ska tränga sig förbi på vänstersidan?

Egoister och idioter, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in