Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Det finns säkert flera förklaringar som är mer troliga än överkonsumtion av paracetamol. men det är också viktigt att man för en saklig debatt. Det är ett faktum att läkemedelsföretagen kommer att få reda på vissa biverkningar bara efter lång tid, och biverkningar på "nästa generation" är tekniskt sett ytterligt svåra att visa vid ursprungsprövningarna. Att försäkra sig om att "det kan inte vara så" är viktigt, ifall det finns tecken som tyder på att "det kan vara så". Läkemedel (och en del annat) kräver en försiktighetsprincip, som kanske inte är nödvändig i all annan forskning.
Detta sagt, det finns mängder av argument för att ökningen av autismdiagnoser har ökat. Givetvis vill ett samhälle helst förklara detta med något konkret, gärna något som man kan upphöra med, och helst då "på någon annan" än regeringen, gällande familjenormer, internet och dålig uppfostran.
Litet tillspetsat: Kan det vara så att antalet bokstavsdiagnoser ökar på grund av Cartoon Network, kort attention span, påverkan via "omedelbar belöning", och (för att sy ihop det) risken att noggrannhet och intresse för något udda område ("besatt av dinosaurier"...) tolkas som en diagnos, inte ett personlighetsdrag ? (Detta handlar om den mikro- och makrosociala faktorn).
Man brukar tala om "högfungerande autister" och då reflekterar man inte över att dessa i mycket liknar de individer man tidigare ansåg ha läshuvud och "passade för att studera". Det finns alltså massor att studera i detta ämne (dvs: "diagnos av autism") och att litet förslappat framhålla att "det beror på paracetamol" lär inte fungera, rent vetenskapligt.
Det är samma med ADHD och de liknande, ingen som brydde sig om att diagnostisera dessa när jag var ung.
Utan det startade för typ 15år sedan(En gissning, men 25 år max.), innan detta och i alla fall där jag gick i skolor, så diagnostiserade man inte dessa heller.
Men när det kommer till autism som mestadels är en genetisk sjukdom, så faller ju alvedon bort lite av per automatik.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnWicks
Mycket Offtopic i tråden nu. Vi behöver inte diskutera om autism ökat i samhället och varför.
Jag tycker det är roligare att diskutera med dem som tror en huvudvärkstablett orsakar autism trots att forskarna motbevisat det.
Det jag mest är intresserad av är hur ni orkar diskutera ämnet på flashback.
Så mina frågor är:
Varför brinner ni för att diskutera ämnet och varför är ni emot den ledande forskningen i ämnet?
Det är för robban ska ge sig på alvedon, som komiskt nog de påstår att fass säger ger autism
Även och fast än de flesta med autismer, så är det av genetik, men det försöker de låtsas bort, för sån fakta får inte finnas i kaninhålet och pga då stendör alvedon påståendet.
Och en än mer intressant sak, autismen ökade kraftigt redan på 40-talet, vet du varför?
Jo, för att det var först då man beskrev tillståndet, innan existerar det inte.
Så det måste vara alvedonets fel, eller?????? (Lite komik här, då alvedon kom långt senare.)
Och sen har man ökat diagnosförsöken istället, och då med de kriterier de har för autism 1, 2 och 3.
Dock har praktiskt alla träffar på autismspektrumet och deras tester, det berätta att människan är lite autistisk, även om det är en bra bit till nivå 1 och dör man först får diagnosen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Du har alltså inget konkret som backar upp dina påståenden.
Jag har däremot givit dig flertalet experter som påvisar att det inte beror på bättre kapacitet att diagnostisera.
Ta detta med Bergakungen hen gett dig det du krävde, och nu svarat du mig.
Men detta är också anledningen det är helt jävla menlöst att ge länkar till såna som dig, och för om inte faktan finns i kaninhålet, ja, då försöker du låtsas om att det inte ens existerar.
Annars rätt komiskt att alvedon ökat autism redan nästa 25år innan alvedon existerade, varför ljuger du så mycket, eller är du så intellektuellt handikappad att du inte fattar det själv?