2006-09-11, 23:47
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Nja, jag har inte sett dig kritisera andra religioner. Du kritiserar t ex. inte ortodoxa judar trots dom är fundamentalister. Ej heller kritiserar du fundamentalistiska kristna.
Min kritik riktas mot alla religioner, av de skäl jag i ett antal trådar redan framfört. Min kritik mot judendomen är likartad den mot Islam. Fundamentlistiska kristna sekter som t.ex. Jehovas Vittnen är jag på liknande sätt oerhört kritsk mot. Den moderna reformerta kristenheten ser jag i jämförelsen dock positivt på, eftersom den främst utgår från Nya Testamentet - en skrift som i alla avseenden är Koranen överlägsen. Mina jämförelser bygger jag på några få decenniers studier och ser ingen anledning att utvidga dessa. Som naturvetenskapare, med min kunskap bl.a. relaterad till väl dokumenterat vetande kring evolutionen, ser jag ingen anledning att utvidga min tro kring företeelser som endast kan beläggas med tron i långa serier av cirkelresonemang.

Anm. Trådarna berör främst Islam, därför är dikussionen kring andra religioner nedtonad.
Citera
2006-09-12, 03:21
Medlem
nessaehs avatar
Min fråga:

Vad jag förstår så gav ju Allah oss människor koranen/quranen för att slippa mer missförstånd? Att "Abrahams söner" ej längre skulle kriga?
SÅÅÅ.. varför har nu koranen/quranen/whatever medfört bara ännu mer våld och splittring? Är det möjligen så att Allah/Gud/Whatever gjorde en tabbe? Eller att Allah inte var tillräckligt tydlig i sitt budskap?
Finner det lite konstigt då Allah ju ska vara ofelbar
Citera
2006-09-12, 06:27
Medlem
Ni är hjärntvättade o dumma i huvet, Islam e bajs
Citera
2006-09-12, 06:58
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Jag kaenner med de som lever sitt liv i foertyck, som lever under vedervaerdiga foerhaallanden. Och man kan hjaelpa paa det saett man kan. Dvs kaempa tillsammans med de som kaempar foer sin oeverlevnad, foer sina familjer, foer sitt levebroed, foer sina nationer. Saasom alla goer som kaempar foer sina raettigheter. Min uppfattning aer att bekaempa foertryckare och ockupanter i de laender DAER de foertrycker och ockuperar. Inte ta aerendet naagon annanstans.

Och i de länder är det OK att döda i allahs namn? Du svarar som en politiker. Precis som jag väntat mig av en sann muslim så skriver en massa ord med tämnligen urvattnat innehåll. Inte ett ord om uttalandet att västerlänningar skall bekämpas. Varför? Varför tar du inte avstånd från det människan säger? Budskapet han sprider är fruktansvärt tycker du inte det? Han kan väl inte räknas som en riktig muslim. Islam är fredens religion det påstår vissa här i varje fall. Fast du kanske håller med honom eller så vågar du helt enkelt inte kritisera en annan muslim?
Citera
2006-09-12, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av islameurope
Låt bli att snacka med honom då allt han har kommit med är lögner om Islam. Han hatar muslimer han föddes med det hatet mot muslimer. Har försökt prata vett med honom om hur han kan fördömma alla muslimer men det är hopplöst. När han åker till muslimska länder på sommrarna så påstår han att han är muslim där. Du vet jo hur syrianer är.
Var det här ett skämt?
Citera
2006-09-12, 10:34
Medlem
Cimmerians avatar
"Muhammed Saw är för mig en lärare, en förebild, en människa som hade moral och principer. Visst är han primitiv enligt dig och det är för att den människa inte kom för att förespråka sex utanför äktenskapet, lögner, hyckleri, ränta, orättvisor, stölder, mord på oskyldiga, sex med djur osv osv. Så visst, hans moraliska principer strider mot samhällets sjukdomar."

Ofattbart uttalande! Att följa Muhammed - vilket ni muslimer har gjort i 1400 år - leder ju till EXAKT ett sådant samhälle, just för att ni följer Muhammed. Det är därför ni har hamnat på efterkälken. Det är därför stater där Islam råder är sönderkorrupta och våldsamma, fulla av lögner och hyckleri, orättvisor och mord på oskyldiga.

Om nu denna lära är så bra, om nu Koranen är så sund, hur kan det komma sig att:

* Muslimer låg bakom 11 av 16 stora internationella terroristdåd som utfördes mellan 1983 och 2000?

* Fem av de sju stater som stöder terrorister är muslimska länder.

* Internationelle institutet för strategiska studier konstaterar att muslimer var inblandade i två tredjedelar av de 32 väpnade konflikter som pågick år 2000, samtidigt som bara en femtedel av världens befolkning är muslimsk.

* Varför är kvinnans ställning i muslimska länder så usel?

Om muslimer är så tolerant och fredsälskande, varför förekommer då så mycket etniskt, religiöst och politiskt våld och oenighet i muslimska länder?

Om nu det uttalande jag citerade först stämmer - hur kan det komma sig att muslimers väg genom historien alltid kantats av våld och erövringar? Hur kan det komma sig att det är musliimerna som flyr till västvärlden (som de tydligen inte gillar) och inte tvärtom? Det borde ju vara VI icke-muslimer som hamnat på efterkälken, vi som på grund av totalt moraliskt förfall flydde till muslimerna - ty de är ju så goda och följer en så trevlig herre som Muhammed och dennes gud. Finns det förklaringar på detta?

Varför har ni misslyckats så kapitalt med att bygga ett samhälle att ni måste leva som flyktingar över hela jorden? Varför måste NI komma till oss för beskydd, och inte tvärtom - när ni nu har legat inne på sanningen i 1400 år?
Citera
2006-09-12, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nessaeh
Vad jag förstår så gav ju Allah oss människor koranen/quranen för att slippa mer missförstånd? Att "Abrahams söner" ej längre skulle kriga?
SÅÅÅ.. varför har nu koranen/quranen/whatever medfört bara ännu mer våld och splittring? Är det möjligen så att Allah/Gud/Whatever gjorde en tabbe? Eller att Allah inte var tillräckligt tydlig i sitt budskap?
Finner det lite konstigt då Allah ju ska vara ofelbar

Det staemmer, daa Koranen aer det ultimata budskapet. Det kommer alltsaa ingen mer paaminnelse fraan Honom. Man kan se det som take it or leave.
Det aer knappast Han som tabbar sig, utan det aer snarare vi maenniskor, som ju knappast aer perfekta. Vi tror foer det mesta att vi vet baettre.
Citera
2006-09-12, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Varför har ni misslyckats så kapitalt... ?
Nu är jag inte muslim, men många skulle svara att misslyckandena inte beror på för mycket islam utan för litet.
Citera
2006-09-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Och i de länder är det OK att döda i allahs namn? Du svarar som en politiker. Precis som jag väntat mig av en sann muslim så skriver en massa ord med tämnligen urvattnat innehåll. Inte ett ord om uttalandet att västerlänningar skall bekämpas. Varför? Varför tar du inte avstånd från det människan säger? Budskapet han sprider är fruktansvärt tycker du inte det? Han kan väl inte räknas som en riktig muslim. Islam är fredens religion det påstår vissa här i varje fall. Fast du kanske håller med honom eller så vågar du helt enkelt inte kritisera en annan muslim?

Alla har raett att foersvara sig, naer man lever under foertryck och ockupation. Jag har inte skrivit i Allahs namn, det aer du som gjort det. Jag talar om raetten att foersvara sig. DVS inte saetta sig ner med armarna i kors och titta paa naer maenniskor slaktas och foernedras. Det goer man i maensklighetens namn. Foer att alla har har ett vaerde och raett till leva sina liv i trygghet.

TEI laes lite noggrannare istaellet foer att dra egna slutsatser. Inte ta aerendet naagon annanstans betyder att man kaempar PA PLATS. I det land som aer beroert.
Citera
2006-09-12, 12:40
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
...Om nu denna lära är så bra, om nu Koranen är så sund, hur kan det komma sig att...muslimers väg genom historien alltid kantats av våld och erövringar? Hur kan det komma sig att det är musliimerna som flyr till västvärlden (som de tydligen inte gillar) och inte tvärtom? Det borde ju vara VI icke-muslimer som hamnat på efterkälken, vi som på grund av totalt moraliskt förfall flydde till muslimerna - ty de är ju så goda och följer en så trevlig herre som Muhammed och dennes gud. Finns det förklaringar på detta?

Varför har ni misslyckats så kapitalt med att bygga ett samhälle att ni måste leva som flyktingar över hela jorden? Varför måste NI komma till oss för beskydd, och inte tvärtom - när ni nu har legat inne på sanningen i 1400 år?
En förklaring ligger i att alla "stora" religioner utgår från det manliga psyket. Det innebär lätt att manschauvinistiska riktlinjer genomsyrar de religiösa skrifterna. Resultaten, som Islam står bakom, representerar ett mycket tydligt exempel på detta! Bl.a. strafflagstiftningen gentemot kvinnor har uppenbart manschuvinistisk bakgrund. Det är ju direkt löjeväckande att tro ett högre psyke (Gud eller människa) besluta att man som straff för en kvinna, som inte täcker sitt hår med tyg, skall utdöma 20 piskstraff. Lika vansinnig är tanken på en gudomlig avsikt bakom att gräva ner en otrogen kvinna till midjan och offentligt låta män döda henne genom att kasta lagom stora stenar mot henne i en långt utdragen smärtsam procedur. Sådan grym lagstiftning uppammar ju bara de sadistiska drifterna hos människor och gör nästan obegripligt hur en västerländskt uppfostrad kvinna kan konvertera till Islam. Genom min yrkesinriktning har jag visserligen mina teorier men håller dessa borta från forumet.
Citera
2006-09-12, 13:40
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Alla har raett att foersvara sig, naer man lever under foertryck och ockupation. Jag har inte skrivit i Allahs namn, det aer du som gjort det. Jag talar om raetten att foersvara sig. DVS inte saetta sig ner med armarna i kors och titta paa naer maenniskor slaktas och foernedras. Det goer man i maensklighetens namn. Foer att alla har har ett vaerde och raett till leva sina liv i trygghet.

TEI laes lite noggrannare istaellet foer att dra egna slutsatser. Inte ta aerendet naagon annanstans betyder att man kaempar PA PLATS. I det land som aer beroert.

Du VÅGAR uppenbarligen inte svara på direkta frågor, det är uppenbart vid det här laget. Inser du inte hur dum du framstår när du envist likt en fanatiskt hjärtvättad troende vägrar svara.

Vi tar det igen.

- Allt måste göras för att stödja våra muslimska bröder i Libanon och i Gaza. Alla attacker mot västerlänningar och judar måste anses rättvisa på grund av deras förtryck av muslimer, säger al-Zawahiri.

Är al-Zawahiri en riktig muslim? Det kan han inte vara när han uppmuntrar till attacker mot ALLA västerlänningar. Islam är som bekant en fredens religion enligt vissa här så al-Zawahiri får nog räkna sig soml icke muslim.

Kom nu inte med snack om förtryck och annat bla bla bla i andra länder. al-Zawahiri uppmanar till attack mott ALLA västerlänningar bla mot oss här i sverige eftersom vi räknas som västerlänningar.
Citera
2006-09-12, 13:59
Bannlyst
Nåt jag troligtvist aldrig kommer förstå mig på muslimer är...

Att när man diskutera islam i en sån här diskution. Så är det ett antal personer som hoppat på mig och påpekat... tror du att den och den eller att bara för att en minoritet är så så representerar dom en hel folkgrupp.

Skämtar man sedan om dessa som jag nyss blev tillsagd om att dom inte representerar alla muslimer. Jamen då tar muslimer likt förbaskat åt sig iallaf fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in