2006-09-16, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Om du inte anser lagstiftningen i muslimska länder, i det här fallet den iranska, vara en godtagbar "islamkälla", blir det uppenbart svårt att tillfredsställa dig! Även om större delen av lagstiftningen bygger på innehållet i de källor som du anser godtgbara, kan man inte begära att efter 1400 år varje detalj, tillämplig i- eller anpassad för modern tid, finns angiven. Beskedet i detta fall kvrstår alltså: Iransk strafflagstiftning!

Det handlar om vad Shari'ah sager, DET ar vad som vi diskuterat i storre matt pa flera Islamtradar. Varfor den iranska lagstiftningen skulle vara gallande som varande Shari'ah ar da inte nagot jag som muslim skulle ga i linje med.
Ber dig darfor att skilja pa iransk lagstiftning och Shari'ah.
Den iranska lagstiftningen kan ha spar av Shari'ah, MEN det ar inte Shari'ah som ar iransk lagstiftning.

Sa for att fortydliga denna fraga om kvinnor som straffas nar dom inte bar hijab, som du fastlagit ar fallet, sa ber jag precis som Ibn Hazm gjort fore mig, att du sa vanligen upplyser aven mig var i Shari'ah OBS Shari'ah detta staff namns. Vill valdigt garna uppdatera mig i den fragan.
Citera
2006-09-16, 14:08
Medlem
IbnHazms avatar
Hej Nickep!

Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Om du inte anser lagstiftningen i muslimska länder, i det här fallet den iranska, vara en godtagbar "islamkälla", blir det uppenbart svårt att tillfredsställa dig! Även om större delen av lagstiftningen bygger på innehållet i de källor som du anser godtgbara, kan man inte begära att efter 1400 år varje detalj, tillämplig i- eller anpassad för modern tid, finns angiven. Beskedet i detta fall kvrstår alltså: Iransk strafflagstiftning!

Jag undrar igen:

Citat:

Ursprungligen postat av IbnHazm
...Vad mullor eller shejker gör/säger bryr jag mig inte om, det jag ville ha svar på är en hänvisning till var i islamskällor står det att dom kvinnor som inte bär slöja ska få 20 piskrap. Så jag undrar, finns ett sådant straff enligt shariah eller inte? Det är kanske något jag missat och vill att du ska upplysa mig. Jag vill inte ha förklaringar, Ja eller nej bara.

MVH/ Ibn Hazm Al-Qurtobi
Citera
2006-09-16, 14:12
Medlem
IbnHazms avatar
Nickep!

En annan sak som jag bett dig kommentera och som du inte gjort, kanske för du missat det men jag skriver det igen: Hur förklarar du att bara fyra fall av äktenskapsbrott registerades under 400 år? Observera att dessa fall fälldes dom på utifrån erkännande, inte utifrån fyra vittne.
Citera
2006-09-16, 17:10
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
...
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
....
Ni är båda noga med att påpeka Islam och dess tillämpning, som olika muslimer uppvisar i den muslimska världen, inte vara entydig. Beroende på riktningen, som den enskilde muslimen anser vara riktig, förefaller naturligtvis varje avvikelse från den som felaktig.

Från icke-muslimens synpunkt representerar den muslimska världen något betydligt mer, än det den enskilde muslimen känner i sin slutna värld. Ni kanske inte uppfattar den så men hela er livsföring ger intrycket av slutenhet. Inte minst kvinnor bakom täta huvudbonader, insvepta i stora tygmängder ner mot smalbenen mitt i sommaren etc. bidrar till detta.

Ni måste förstå att Islam av många upplevs som något skrämmande - inte bara för att stora skaror terrorister rekryteras i och understöds av de muslimska länderna eller för att fundamentalister tolkar Koranen på ett sätt som går långt över rim och reson. Det viktigaste, för den icke-muslim som studerat Islam, är faktiskt vad de religiösa skrifterna förmedlar. Primitiva, råa och klart manschauvinistiska tankar kring mannens och kvinnans förhållande till varandra - det gäller såväl i hemmet (de ekonomiska, sexuella och juridiska ojämlikhetförhållandena) som ute i samhället (den manschauvinistiskt anlagda lagstiftningen och otidsenliga, sadistiska strafflagarna).

Om t.ex. du IbnHazm påstår att:

"...bara fyra fall av äktenskapsbrott registerades under 400 år..."

som gav anledning till stening av kvinnor till döds och därmed implicit visar dig acceptera motsvarande strafflag, måste du inse att en utomstående blir betänksam. Har verkligen Islam förmått tränga in så på djupet att t.o.m. en kvinna, efter en enda sekunds betänketid, kan acceptera en grym lagstiftning, vars brottsrubricering i väst inte ens tas upp till juridisk behandling?

På din fråga nutid:

"...om kvinnor som straffas nar dom inte bar hijab... sa ber jag... att du sa vanligen upplyser aven mig var i Shari'ah OBS Shari'ah detta staff namns."

refererar jag åter till i Iran gällande lagstiftning. Visst vet vi icke-muslimer att Iran inte betraktas som ett representativt muslimskt land - vilket är lättförståeligt sedan mullornas revolution och med tanke på dess nuvarande irrationelle president. Oavett er bedömning, ser icke-muslimen likväl Iran som ett muslimskt land, styrt av närmast maktberusade mullor som ständigt strävar efter att konolidera sin makt och att Islam uppenbarligen tillåter detta.

Ge gärna ett bättre exempel på muslimskt land som ni anser bäst representera det Islam som ni dels helst skulle vilja leva i, dels uppfattar närmast följa det Islam som ni föredrar. att leva efter. Då blir det avsevärt lättare att följa era resonemang. Det finns skäl till att andra med mig funderat över om en muslim får vara hur om helst.
Citera
2006-09-16, 23:07
Medlem
Emptypocketss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av islameurope
Om man ska acceptera bögar i Islam så finns det inget som heter Islam längre det tror jag att du är medveten om.

nu är det så att jag är muslim och jag har en tjej kompis som är gay. är inte jag muslim längre då? om svaret är nej så ber jag dig läsa koranen en gång till för där står det väl att man ska acceptera folk för vad de är? och står det inte också i koranen att man ska acceptera kulturen i det land man bor i? visst kan man diskutera islam men det sättet du du gör det på får mig att skämmas. du borde sluta upp med personangrepp så kanske folk böjar lyssna på dig. Ibnhazm gör det väldigt bra på ett respektfullt sätt diskuterar han islam, inte som dig börjar svära ,det är väl också haram enligt koranen.
det var mina fem ören
/Emptypockets

/edit: jag respekterar judar, kristna, hinduer, homosexuella och alla andra. men jag respekterar inte de som inte respekterar mig
Citera
2006-09-16, 23:13
Bannlyst
Här är ett länktips för de som undrar över islam och homosexualitet:
http://www.queerjihad.org/
Citera
2006-09-17, 00:17
Medlem
Nickep

Citat:
Från icke-muslimens synpunkt representerar den muslimska världen något betydligt mer, än det den enskilde muslimen känner i sin slutna värld. Ni kanske inte uppfattar den så men hela er livsföring ger intrycket av slutenhet. Inte minst kvinnor bakom täta huvudbonader, insvepta i stora tygmängder ner mot smalbenen mitt i sommaren etc. bidrar till detta.

Jag haller inte med dig att min varld skulle vara sluten, om jag nu far vara med pa ett horn och tycka i fragan, men det kan sa du uppfattar det, men det behover ju inte nodvandigtvis vara sa jag kanner det. Och jag uppfattar den inte sa, kanner inte sa, utan tvartom.

Daremot tror jag det ar viktigt att inse att vi kan ha olika uppfattning om vad som ar vad. Det som du tycker ar negativt behover jag inte dela din uppfattning om, och tvartom.

Citat:
Det viktigaste, för den icke-muslim som studerat Islam, är faktiskt vad de religiösa skrifterna förmedlar. Primitiva, råa och klart manschauvinistiska tankar kring mannens och kvinnans förhållande till varandra - det gäller såväl i hemmet (de ekonomiska, sexuella och juridiska ojämlikhetförhållandena) som ute i samhället (den manschauvinistiskt anlagda lagstiftningen och otidsenliga, sadistiska strafflagarna).
Jag var ocksa icke muslim de ar jag studerade Islam och jag kom inte till samma slutsats som du, sa du talar knappast for alla icke muslimer i det fallet. Och valdigt manga har varit i samma situation som mig och upplevt detsamma som jag, sa nagon ensamratt pa hur man uppfattar detta som icke muslim lar du inte ha. Ledsen om det gor dig besviken, men dar far du vidga din syn.

Att du ref till iransk lagstiftning nar det galler piskrapp, ja det var DET klargorandet jag var ute efter. For du gjorde namligen gallande att det skulle handla om Shari'ah vilket jag nu hoppas vi har ratt ut att det inte gor. Det straffet finns inte i Shari'ah. Hade varit battre om du kunnat uttrycka det lite klarare, sa att det inte gar att missforsta.

Det ar darfor jag brukar vara snoga med att just skilja pa Shari'ah och ovrig lagstiftning. For de icke muslimer som brukar tala sig varma for Shari'ah 'missar' ofta hur tokigt det kan bli nar man frangar Shari'ah. Vilket Iran ar ett ypperligt exempel pa. Da ar det inte langre Allahs SWT lag som ar gallande utan manniskostiftad lag, och da ser man hur latt det ar att nagon grupp missgynnas och kommer i klam.

Finns inget islamiskt land att framhalla i dagslaget som varande bra. Enligt min uppfattning.
Citera
2006-09-17, 00:33
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
...Finns inget islamiskt land att framhalla i dagslaget som varande bra. Enligt min uppfattning.
I skrivande stund nöjer jag mig med att fokusera på detta konstaterande. Vilken slutsats drar du själv av detta?
Citera
2006-09-17, 11:47
Bannlyst
http://tv4.se/489957.html

Citat:
Islamisterna tog kontroll över huvudstaden Mogadishu med omnejd i juni efter att ha besegrat USA-stödda krigsherrar. Efter det har de vidgat sitt territorium till att omfatta större delen av södra Somalia, och infört extrema sharia-lagar.

För Abdurahman Abdi Ali, vice-ordförande för den islamiska domstolen i Sinaay-distriktet, spelar det ingen roll:

- De har erkänt att de var ensamma i ett rum tillsammans, och de är inte gifta, sade han till AFP.

En man, 22 år, och en kvinna 19 år, piskades offentligt på lördagen i Mogadishu, sedan de dömts för osedligt beteende.

Hur fan kan detta vara så självklart för muslimer när islamister tar kontrollen att just detta är Islam? Och detta börjar muslimer kräva i europeska länder?

Fy fan!
Citera
2006-09-17, 11:57
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottis
Inte alls, demokrati är en grekisk uppfinning från 400-talet f.Kr. De mänskliga rättigheterna kan spåras tillbaka till den stoiska skolan so m uppstod i Aten på 300-talet f.Kr.
Demokrati ja, men nu är det inte politiska ideologier och rättssystem vi talar om eller hur Grottis? Grekerna var ett av de första större folkslagen som omvände sig till kristendomen så det är inte så konstigt att demokratin uppkom just i ett kristet land.

Citat:
Den humanitet och liberalism som till viss grad återfinns i Väst (men inte bara där) är ett resultat av sekulärt tänkande. När Jeremy Bentham och James Mill var med om att driva igenom en humanare strafflagstiftning i England under 1800-talets första hälft, var det inte med kristna argument utan med stöd i en icke-religiös, sekulär moralfilosofi, utilitarismen, vars slogan som bekant är "största möjliga lycka åt största möjliga antal".
Precis, men det går likväl inte att undkomma att denna filosofi uppkom på kristen mark och genom kristen anda. Religionen formar sitt folk och låter dem tänka på ett specifikt sätt - för liberalism i detta fall.

Citat:
Läs igenom de stora liberalernas skrifter från 1700-talet och framåt. Deras argument är inte religiösa. Tvärtom vänder de sig mot religiös vidskepelse. Det är till förnuftet, inte till religiösa auktoriteter, de vädjar i sin argumentation.
Även om en människa inte medger att argumentet har en bokstavlig religiös grund så är det ändå samhället och den sociala präglingen - som vidare är baserat på religionen - som är orsaken till ett specifikt tänkande.

4-0

Citat:
Ja, i Österlandet har vi ju inte bara islam; vi har hinduism, buddhism, daoism och konfucianism. Har du studerat dessa religioner? Vad gäller utveckling har vi länder som Taiwan och Japan. Det är länder med andra religioner än kristendomen. Ändå står de inte Västvärlden efter i industriell och teknologisk utveckling.
Va bra att du medger och exemplifierar med andra länder som har helt andra religionsuppfattningar än de vi diskuterat tidigare. Och det är precis det jag menar, tack för att du förtydligar: Utveckling och humanitärt beaktande finns inom alla religioner förutom islam. Det är bara inom islam man är så trög och naiv och helt utvecklingsstörd, allt pga av religionen. Känn er utanför. Du medger ju själv att utvecklingen går framåt oavsett religionsgrund, förutom i muslimska länder då. Hu många självmål ska du göra egentligen?

Citat:
Japan har mycket lägre brottslighet, inklusive mord, än något kristet land. Vad skall man dra för slutsatser av det?
Att man i Japan har otroligt mycket hårdare straff än i andra länder kanske????? Va inte så dum nu Grottis. Du fortsäter att skjuta dig själv i foten. Och varför har man så höga straff? Jo, man har inte en kristen uppfattning.

Du skämmer bara ut dig. Det är nog bättre att du gör som nutid och IbnHazm, håll bara tyst.
Citera
2006-09-17, 12:19
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av islameurope
Du är fortfarande muslim. Svenskarna tycker inte om dig mer för att du påstår att du är kristen. Jag fattar inte hur du orkar. Jag frågar dig en sista gång när du åker till muslimska länder vad heter du där?
Jag byter inte namn kors och tvärs, jag vet inte vad ni muslimer har för skumma traditioner och regler, men vi normala människor har bara ett namn, oavsett geografisk plats.

Jävligt skumma regler ni har...
Citera
2006-09-17, 12:20
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottis
Här är ett länktips för de som undrar över islam och homosexualitet:
http://www.queerjihad.org/
Enligt islam belönas homosexuella med stening till döds. Är det någon som påstår annat så är det en lögn. Jag tror nog att både nutid och IbnHazm kan hålla med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in