2006-09-12, 14:06
Medlem
Cimmerians avatar
Grottis, du är helt rätt på det. Muslimer har i alla tider förklarat sina staters tillkortakommanden på i huvudsak två sätt:

* Inte den "sanna" islam har fått råda

* Andra, icke-muslimska, stater förtrycker dem

Men, som framgår av bla. Ayaan Hirsi Ali's bok "Kräv er rätt" har VARJE försök att bilda en sann islamsk stat bara lett till mer orättvisor, mer elände, mer våld och förtyck. Enligt Hirsi Ali - och jag är benägen att hålla med henne - är de flesta muslimer oförmögna att förstå att problemet ligger i islam självt, att de håller fast vid lagar som är förlegade redan för flera hundra år sedan. För gör nu inget misstag: de flesta muslimer ÄR troligen bokstavstroende, något som är ett fenomen som endast finns bland ett fåtal västerlänningar idag - de som vi ofta kallar för sekter. De som VILL reformera islam, kritisera den, ifrågasätta den, hotas till livet eller dödas - exempel på sådana människor är ganska många nu, och Hirsi Ali finns själv med på den listan.

Nutid och Ibnhazm - jag utgår ifrån att ni känner till att den holländske Van Gogh blev mördad av en ung muslim, och att orsaken var att han gjorde filmen Submission part 1 - tillsammans med Hirsi Ali. Min fråga är då till er:

Var det helt i sin ordning att Van Gogh och Hirsi Ali gjorde denna filmen?

Tar ni avstånd från mordet på Van Gogh? Tycker ni att muslimer som dödade honom gjorde FEL, att han bröt mot koranens ord?
Citera
2006-09-12, 14:08
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Problemet med den här s k religionen är att den helt saknar trovärdighet. Finns ingen som helst anledning att tro på vad en ökenneger/oppurtunist/pedofil en gång lyckades dupera en skock vidskepliga undermänniskor med.
klockren avatar
Citera
2006-09-12, 14:14
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Mina jämförelser bygger jag på några få decenniers studier och ser ingen anledning att utvidga dessa. Som naturvetenskapare, med min kunskap bl.a. relaterad till väl dokumenterat vetande kring evolutionen, ser jag ingen anledning att utvidga min tro kring företeelser som endast kan beläggas med tron i långa serier av cirkelresonemang.
Jag vill verkligen inte kritisera, men under mina diskussioner med dig har jag märkt att du behöver studera böckernas autetnicitet, kunskaper i historia och lite av úlom alquran. Vad hjälper det att man har kunskaper i naturvetenskap och evolutionen när man saknar kunskaper i religioner? Det finns många vetenskapsmän som är troende och dom finner inga problem med att vara båda vetenskapsmän och troende.
Citera
2006-09-12, 14:16
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk Soldat
Ni är hjärntvättade o dumma i huvet, Islam e bajs
Tack för ditt genomtänkta uttalande som inte gav diskussionen en gnutta nytta.
Citera
2006-09-12, 14:19
Medlem
IbnHazms avatar
Hej!

Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
...

Allt det du nämnde i ditt inlägg har inte med islam att göra. Länderna du syftar på regeras av diktaturer som inte ens är praktiserande muslimer.

MVH/ Ibn Hazm
Citera
2006-09-12, 14:21
Medlem
Cimmerians avatar
Det finns ingen konflikt mellan att vara troende och vetenskapsman, om din tro inte är fundamentalistisk och bokstavstroende. Då hamnar både kristna, judar och muslimer i enorma problem, och MÅSTE bortse ifrån rena fakta.

Ett exemepl från koranen är ju att "Allah skapade alla djur i par"... vilket bevisligen - med tanke på att det finns ett antal asexuela djur - är felaktigt.

Sådana utsagor gör det naturligtvis omöjligt att vara vetenskapsman och bokstavtroende - om du inte försöker (vilket exemeplvis de kristna som förespråkar Intelligent Design gör) passa in bibel/koran-orden i de vetenskapliga rönen. Detta misslyckas alltid.
Citera
2006-09-12, 14:24
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Det är ju direkt löjeväckande att tro ett högre psyke (Gud eller människa) besluta att man som straff för en kvinna, som inte täcker sitt hår med tyg, skall utdöma 20 piskstraff.
Hänvisa till källa var det står i islamskällor, tack!

Citat:
Lika vansinnig är tanken på en gudomlig avsikt bakom att gräva ner en otrogen kvinna till midjan och offentligt låta män döda henne genom att kasta lagom stora stenar mot henne i en långt utdragen smärtsam procedur.
Har vi inte diskuterat den frågan? Du svarade dock inte på varför BARA 4 fall av stening/piskning skedde på FYRAHUNDRA ÅR och som domarna egentligen fälldes pga männens erkännande, och inte det handlade det om fyra vittne?

Citat:
Sådan grym lagstiftning uppammar ju bara de sadistiska drifterna hos människor och gör nästan obegripligt hur en västerländskt uppfostrad kvinna kan konvertera till Islam.
Du har ännu inte frågat varför en svensk konvertit som vi har på forumet konverterat till islam. Varför har Yvonne Ridley konverterat till islam trots hon är västerlänning och välutbildad?

Citat:
Genom min yrkesinriktning har jag visserligen mina teorier men håller dessa borta från forumet.
Du får gärna dela med dig av dina teorier

MVH/ Ibn Hazm Al-Qurtobi
Citera
2006-09-12, 14:30
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Ett exemepl från koranen är ju att "Allah skapade alla djur i par"... vilket bevisligen - med tanke på att det finns ett antal asexuela djur - är felaktigt.

Det står även att Allah Swt skapat annat som vi inte har kunskap om
Citera
2006-09-12, 14:35
Medlem
Cimmerians avatar
Ok, Ibnhazm, det verkar som om din syn på vad en praktiserande god muslim är totalt undgår i alla fall mig. Vill du då vara vänlig att tydliggöra vad en god muslim är, enligt din syn på saken? Låt mig få presentera ett par frågor som - om du svarar på dem - kommer att göra det lättare för mig att förstå vad du menar. Jag vill ju inte argumentera med någon som kanske inte ens står för det jag tror att de står för...

1) Ska en kvinna ha rätt att välja sina make själv? Ingen ska alltså kunna bestämma för hennes räkning?

2) Ska man kunne gifta bort en 10-årig flicka till en man på - säg - 30+ år?

3) Ska män och kvinnor ha lika arvsrätt?

4) Ska en man ha rätt att slå sin fru? Sina barn?

5) Ska en man har rätt till samlag, om hans fru inte har mens, även om kvinnan inte känner för det?

6) Får en muslim bli god vän med en ateist? Med "god vän" avser jag att man träffas och umgås flera gånger i veckan, gör resor tillsammans, etc.

7) Ska en muslimsk kvinna få gå ut på stan ensam, och spendera ett par timmar för sig själv?

8) Måste en muslimsk kvinna bära slöja? Hur ska den slöjan se ut, för en rättrogen muslim, enligt dig?

9) Är det islams öde och rätt att sprida sig över hela världen, omvända alla icke-muslimer?

10) Är det fel att döda någon som vänder islam ryggen, om han/hon gör detta i en enligt dig perfekt islamsk stat?

11) Är självmordsbombning helt förkastligt i en rättrogen muslims ögon?

Ok, det räcker här. Du har visat stort tålamod förr när du förklarar och försvarar islam - hoppas verkligen du vill svara på dessa frågor. Annars misstänker jag att vi kommer att gå i cirklar hela tiden, då varje kritik som framförs mot muslimer avfärdas av dig med att "det är inga sanna muslimer"-
Citera
2006-09-12, 14:39
Medlem
IbnHazms avatar
Hej TEO!
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Du VÅGAR uppenbarligen inte svara på direkta frågor, det är uppenbart vid det här laget. Inser du inte hur dum du framstår när du envist likt en fanatiskt hjärtvättad troende vägrar svara.
Som jag skrev i en annan tråd att du förväntar dig ett annat svar än det som du har i ditt huvud, som du själv åstadskommit och ville att dessa svar ska stämma med dina slutsatser vilket är tröttsamt och befängt. Hur din debattspartner än förklarar är du inte nöjd med svaren. Du borde lära dig dom grundläggande priniperna för sakliga diskussioner tycker jag.

Jag svarar på dina frågor och är säker på att du inte kommer att bli nöjd heller, men det spelar ingen roll!

Citat:
- Allt måste göras för att stödja våra muslimska bröder i Libanon och i Gaza. Alla attacker mot västerlänningar och judar måste anses rättvisa på grund av deras förtryck av muslimer, säger al-Zawahiri.
Enligt islam får man inte börja attackera, men blir man attackerad får man försvara sig mot dom som attackerar. Själv anser jag att attack mot västerlänningar har inget stöd i koranen. Jihad ska vara i eget land ifall det blir attackerad av ockupanter. Attacker mot t ex. USA eller England där oskyldiga dör och som inte har med konflikterna att göra strider mot islam.

Citat:
Är al-Zawahiri en riktig muslim? Det kan han inte vara när han uppmuntrar till attacker mot ALLA västerlänningar. Islam är som bekant en fredens religion enligt vissa här så al-Zawahiri får nog räkna sig soml icke muslim.
Jag tror inte du är den rätta att avgöra om han är muslim eller inte, jag får ej heller avgöra det utan det är en sak som tillhör Allah Swt.

Citat:

Kom nu inte med snack om förtryck och annat bla bla bla i andra länder. al-Zawahiri uppmanar till attack mott ALLA västerlänningar bla mot oss här i sverige eftersom vi räknas som västerlänningar.
Han får uppmana till vad han vill! Jag är muslim och anser att sådana uttalande strider mot islam och jihads kriterier.

MVH/ Ibn Hazm Al-Qurtobi
Citera
2006-09-12, 14:47
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Han får uppmana till vad han vill! Jag är muslim och anser att sådana uttalande strider mot islam och jihads kriterier.
Jasså? Inte enligt bevisen som lagts fram i tråden "Är det tillåtet att mörda inom islam?"

Citat:
MVH/ Ibn Hazm Al-Qurtobi
mmmm jo tjena
Citera
2006-09-12, 14:55
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Hej TEO!
Som jag skrev i en annan tråd att du förväntar dig ett annat svar än det som du har i ditt huvud, som du själv åstadskommit och ville att dessa svar ska stämma med dina slutsatser vilket är tröttsamt och befängt. Hur din debattspartner än förklarar är du inte nöjd med svaren. Du borde lära dig dom grundläggande priniperna för sakliga diskussioner tycker jag.

Jag svarar på dina frågor och är säker på att du inte kommer att bli nöjd heller, men det spelar ingen roll!

Enligt islam får man inte börja attackera, men blir man attackerad får man försvara sig mot dom som attackerar. Själv anser jag att attack mot västerlänningar har inget stöd i koranen. Jihad ska vara i eget land ifall det blir attackerad av ockupanter. Attacker mot t ex. USA eller England där oskyldiga dör och som inte har med konflikterna att göra strider mot islam.

Jag tror inte du är den rätta att avgöra om han är muslim eller inte, jag får ej heller avgöra det utan det är en sak som tillhör Allah Swt.

MVH/ Ibn Hazm Al-Qurtobi

Tackar så mycket för svaren. Skönt att du har egna åsikter om saker och ting och inte gömmer dig bakom urvattnade uttalanden likt en politiker.

Anledningen till att jag undrar vad en riktig muslim är att vissa här på forumet hävdar att en muslim som utför terrorattacker inte är det eftersom islam är fredens religion. Det klingar väldigt falskt när en av de mer framträdande muslimerna direkt uppmuntrar till attacker mot oss västerlänningar samtidigt som vissa hävdar att islam är fredens religion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in