Cimmerian
Citat:
Så... du tycker alltså att - i en Gudsstat, som då måste vara den ultimata staten för dig = en mycket bra stat - är det helt i sin ordning att - om alla kriterier som du radar upp - piska, alternativt stena, man OCH kvinna som begått otukt/åktenskapsbrott???
1. Jag skulle foeedra att maenniskor inte begaar brott, vilket jag tror lagen kan hjaelpa till med.
2. Jag vet inte vad Gudsstat aer, jag lutar mer at en islamisk stat styrd av islamisk lag under en kalif. Och dit har jag/vi inte kommit aen.
3. Jag har inte foer avsikt att tvinga naagon att bo daer som inte aer intresserad. Och den inriktningen betvivlar jag att naagon annan har likvael.
Citat:
Du inser väl att bara för att detta sker i en Gudsstat och efter uppfyllandet av en samling kriterier, ÄNDÅ är moralfilsofiskt fel (=barbariskt)? Ska inte ett straff, oavsett vilken ideologi/religion man använder som lupp, stå i rimlig proportion till själva brottet? Om du svarar "ja" på detta sista: På vilket sätt motiverar du detta straff, i förhållande till själva handlingen? På vilket sätt står otrogenhet/otukt i proportion till stening/piskning?
Jag har inte sagt jag kommer att staa att hoppa jaemfota av glaedje foer att maenniskor begaar brott. Jag tror att jag kommer att graata faktiskt.
Inte begaer jag att du ska tycka som mig, vilket du knappast laer kunna goera. Icke muslimer har lite svaart att goera det, men det kan du/ni inte raa foer. Daerfoer aer det svaart att helt foerstaa inneboerden av detta, foer hela bilden aer inte klarlagd foer er.
Citat:
Eller du kanske inte bryr dig - det räcker med att Allah har sagt så, så är det rätt?
Jag bryr mig, men jag tror pa den lag som ar given, jag har ingen raett att foeraendra den. Och iom det saa bryr jag mig och taenker efter foere jag goer naagot.
Citat:
Kan du förstå att man som svensk förfasas över att du tycker att sådana straff är helt i sin ordning - Gudstat eller ej?
Ja faktiskt. Men jag taenker saa haer, ingen forsoeker ta ifraan naagon de system som de har i sina lander och styr med, och i rimlighetens namn saa borde ju en islamisk stat ha samma raettighet.
Citat:
Vad gäller den "varierande mognadsprocess" som du talar om, anser jag att du får leverera lite bevis som backar upp detta. Och även där hamnar vi ändå i en moralisk fråga: Hur sunt är det att en 9-åring ligger med en 20-30 år äldre man? Stör inte den bilden dig, om du försöker måla upp den inne i skallen din?
Historieboeckerna kan vara till god hjaelp. Man praeglas av sitt samhaelle. Olika samhaellen har olika normer. Det finns otroligt mycket i det samhaellet som vi lever i idag som jag tycker aer foerskrackligt, medan andra tycker det aer helt normalt. Saa uppfattningarna laer gaa isaer.