2006-09-10, 09:21
Medlem
Problemet med den här s k religionen är att den helt saknar trovärdighet. Finns ingen som helst anledning att tro på vad en ökenneger/oppurtunist/pedofil en gång lyckades dupera en skock vidskepliga undermänniskor med.
Citera
2006-09-10, 10:25
Medlem
Cimmerians avatar
Fokuserar på extremiteterna, säger Nutid, och syftar på media. Hon gör då sken av att inte tillhöra en extrem gruppering av muslimer. Nutid kanske då menar att om media hade pratat lite mer med sådana som henne, kunde kanske vi icke-muslimer få en annan och bättre bild av islam... är jag rätt på det, Nutid?

Då börjar vi här och nu. Låt Nutid svara på frågor för att visa att hon inte är extrem, att hon är moraliskt och etisk på ett sätt som gör sig väl i ett jämlikt och demoktratiskt samhälle anno 2006... förvisso har hon undvikit att svara på dessa frågor i en annan tråd, men varför inte göra ett försök till?

Är du för kvinnor att som bedrivit otukt ska gisslas? Att kvinnor som begått äktenskapsbrott skall dödas? Är detta rimliga straff, proportionerliga till brottet?

Är du för bortgifte av unga kvinnor, och att en man får ha sexuellt umgänge med denna (sin fru), även om hon är minderårig enligt västerländsk lag?

... och, en till, bara för formens skull:

Om Muhammed hade levt idag... skulle du anse att han var en pedofil när han hade samlag med Aisha när hon var ca 9 år?

Kom igen, muslimer! Svara på frågorna! Visa hur "moderna" och hur "humanistiska" ni är! Här har ni en chans att ställa islam i lite bättre dager!
Citera
2006-09-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Assalamu alaikum och hej!

Har inte haft tid/ork att besvara dom inläggen som jag borde besvara, kanske låter det att bli för jag tror diskussionen är avslutad.

En ELOGE vill jag dock ge till Nutid för hennes tålamod och debattsstil! Må Allah Swt belöna henne det bästa, i detta och i nästa liv! Och tack för alla debattörerna!

Er syster/ Ibn Hazm Al-Andalusi

Wa alaikum assalam kara syster,
Du gor bast som du tycker med din tid och det kommer alltid nya amnen att diskutera - allt har sin tid som man sager.
Tack for dina odmjuka ord och din dua' - ma Allah SWT belona dig med syster med det basta, nu och i det kommande livet, ameen.
Citera
2006-09-10, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Kul att ha NÅGON att hacka på?

Jag blir snarare irriterad på vissa muslimers otroliga trångsynhet och dubbelmoral.

Speciellt sådana som Abu Usama El-Swede som tycker svenskar har djup rotad islamfobi, samtidigt som han själv stödjer det som eventuellt skapar fobi med gott samvete.

Ja lite ar det val sa? Om man fokuserar pa en grupp sa kan andra grupper 'arbeta' i skymundan...

Haller med, med restriktionen att det knappst galler endast muslimer, aven en hel del manniskor som inte ar muslimer ar bade trangsynta, idkar dubbelmoral och lite annat smatt och gott. Tyvarr tror jag det ar ett globalt PROBLEM. Tank om vi skulle kunna fa manniskor att vandra pa arlighetens och repektens vag? Nog skulle vi bli av med en hel del bade trangsynthet och dubbelmoral. Nagot att jobba for?

JAG tror, om du fragar mig, att fobier overlag ar nagot som man maste konfronteras MED, for att kunna se det i sitt ratta sken. Sa borde aven kunna goras med de som lider av islamofobi. Debatt ar darfor ett mycket viktigt steg i detta, enligt hur jag ser det.
Citera
2006-09-10, 14:35
Medlem
FyFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
JAG tror, om du fragar mig, att fobier overlag ar nagot som man maste konfronteras MED, for att kunna se det i sitt ratta sken. Sa borde aven kunna goras med de som lider av islamofobi.

Om du kan visa upp ett enda fall med en dokumenterad diagnos av "islamofobi".
Så ska jag personligen donera 100.000 :- till närmaste islamska förening.

Hur tycker du man ska göra med dom "boklärda" islamister som reser runt och predikar hat mot väst? Hur ska man komma till rätta med den utbredda smutskastningen av väst som förekommer i många islamska länder?
Citera
2006-09-10, 14:43
Medlem
Cimmerian

Citat:
Fokuserar på extremiteterna, säger Nutid, och syftar på media. Hon gör då sken av att inte tillhöra en extrem gruppering av muslimer. Nutid kanske då menar att om media hade pratat lite mer med sådana som henne, kunde kanske vi icke-muslimer få en annan och bättre bild av islam... är jag rätt på det, Nutid?
Har talar du forst OM mig, till en ahorarskara, och sen TILL mig i nasta andetag? Ar det ny debatteknik som infors?

Jag inte bara ger sken av att inte tillhora, jag tillfor inte nagon extrem gruppering av muslimer. DU kanske klassar den som foljer Koranen och Sunnah som extrem, bara for att jag tror pa Allah SWT och Hans profet saws, for att jag ber 5 ganger om dagen, for att jag fastar under Ramadan osv nar det galler det grundlaggande och kanske aven for att jag valt att kla mig islamiskt? For att jag manar om mina medmanniskor, ger till fattiga, forsoker uppfora mig pa ett odmjukt och tolerant satt. Valdigt extremt...

Ja det finns en del krafter som anser att det ar extremt att folja dessa enkla levnadsregler. Ar du en av dom?

Jag undviker aldrig att svara pa fragor, darmot kan det handa att jag missar nagon har eller dar. Jag ar bara manniska och gor sa gott jag kan. Ar DU perfekt tro? Allah SWT har i alla fall inte skapat dig som det...

Citat:
Är du för kvinnor att som bedrivit otukt ska gisslas? Att kvinnor som begått äktenskapsbrott skall dödas? Är detta rimliga straff, proportionerliga till brottet?
Jag foredrar det rattvisa systemet, och dar straffas AVEN mannen, om det kommer till domstol. Det ar oislamiskt att endast skuldbelagga en part vid otukt. Kvinnor och MAN som begar aktenskapsbrott och det dras till rattegang, och for att sa ska ske, sa maste det ha funnits 4 vittnen, de inblandade ska vara muslimer, dom ska vara vid sina sinnens fulla bruk och myndiga, da doms BADA - inte bara kvinnor som du framstaller det som. Straffen ar givna enligt gudomlig uppenbarelse och ar de som ar gallande i en islamisk styrd stat under en kalif. Idag har vi ingen sadan stat.

Citat:
Är du för bortgifte av unga kvinnor, och att en man får ha sexuellt umgänge med denna (sin fru), även om hon är minderårig enligt västerländsk lag?
Nej, eftersom tvangsaktenskap inte har sina rotter i Islam. Det ar en traditionell och kulturell foreteelse.
Bor man i en stat dar inte islamisk lag rader, vilket lar vara mycket troligt, sa ar det den lagen som ar gallande i det landet man bor i. Om DEN tillater eller inte.

Citat:
Om Muhammed hade levt idag... skulle du anse att han var en pedofil när han hade samlag med Aisha när hon var ca 9 år?
Mognadsprocessen gar inte vid en viss alder enligt Islam. Utan bestams via puberteten. Vilken varierar. Sa absolut inte, vilket ocksa historiska fakta visar. Aldern for mognad, aktenskap, barnafodande har varierat genom arhundradena. Och under olika eror har detta legat vid en lag alder, om vi jamfor med hur det ser ut i dagens samhallen. Darfor ar det inte oviktigt, for att forsta detta, att man aven maste ta del av hur vara samhallen sett ut under tidigare skeden.
Citat:
Kom igen, muslimer! Svara på frågorna! Visa hur "moderna" och hur "humanistiska" ni är! Här har ni en chans att ställa islam i lite bättre dager
Ditt upprop uppfattar jag som patetiskt och aven krankande. Jag skulle aldrig dromma om att svara pa fragor for att DU ska bli glad over svaren, det ar dubbelmoral och hyckleri. Utan jag svara pa fragor utifran hur JAG ser dom.
Citera
2006-09-10, 14:49
Bannlyst
OT: nutid, varför inga svenska: å, ä och ö? Sitter du i utlandet, eller? Vill gärna läsa dina inlägg, men det blir så plågsamt utan de svenska tecknena.
Citera
2006-09-10, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFan
Om du kan visa upp ett enda fall med en dokumenterad diagnos av "islamofobi".
Så ska jag personligen donera 100.000 :- till närmaste islamska förening.

Hur tycker du man ska göra med dom "boklärda" islamister som reser runt och predikar hat mot väst? Hur ska man komma till rätta med den utbredda smutskastningen av väst som förekommer i många islamska länder?

Jag ar inte intresserad av nagon sorts vadslagning, jag ar muslim vet du Vill du ge pengar, bara for att det gor gott i ditt hjarta, sa ar det upp till dig. Men det sattet som du foreslar det pa, ja dar far du kora eget race.

Jag ar overtygad om att det finns en hel del manniskor som kan klassas som att dom har islamofobi, da fobi ar nagot som man ar radd for, skrams av. Det kan sakert vara verkliga upplevelser som lett till det, likval som det kan vara utslag av nagot som man TROR nagot om, utan att veta, utan att ha kunskap. Och man kan da 'halla kvar' sin fobi, eller forsoka gora nagot at den. Jag foredrar det senare.
Ett exempel, min fasa for ormar tex botade jag genom att bege mig till en farm med kobror och se dom i ogat. JAG tror det ar bra att ta itu med det som man AR radd for eller som man TROR man ar radd for utan att ha tillrackligt med kunskap.

Sjalvklart ska man inte kasta smuts. Dock tycker jag det ar viktigt att framhalla ALLA sidor i en konflikt tex. Det ar omojligt att skapa sig en rattvis bild endast genom att framhava den ena parten och stoppa den andra i byraladan.

Jag har inte markt av nagon smutskastning av vast dar jag bor. VAD ar det du tanker pa mer konkret?
Citera
2006-09-10, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grottis
OT: nutid, varför inga svenska: å, ä och ö? Sitter du i utlandet, eller? Vill gärna läsa dina inlägg, men det blir så plågsamt utan de svenska tecknena.

Ja - vill du att jag ska skriva aa, ae och oe?
I saa fall ska jag goera det i fortsaettningen.
Citera
2006-09-10, 15:04
Medlem
Cimmerians avatar
Jepp. Det är verkligen fråga om en ny debatteknik.

Så... du tycker alltså att - i en Gudsstat, som då måste vara den ultimata staten för dig = en mycket bra stat - är det helt i sin ordning att - om alla kriterier som du radar upp - piska, alternativt stena, man OCH kvinna som begått otukt/åktenskapsbrott???

Du inser väl att bara för att detta sker i en Gudsstat och efter uppfyllandet av en samling kriterier, ÄNDÅ är moralfilsofiskt fel (=barbariskt)? Ska inte ett straff, oavsett vilken ideologi/religion man använder som lupp, stå i rimlig proportion till själva brottet? Om du svarar "ja" på detta sista: På vilket sätt motiverar du detta straff, i förhållande till själva handlingen? På vilket sätt står otrogenhet/otukt i proportion till stening/piskning?

Eller du kanske inte bryr dig - det räcker med att Allah har sagt så, så är det rätt? Vilket då bör få dig att fundera en smula över huruvida detta är en grund för en sund och humanistisk etik eller inte?

Det är just att ni kan sitta och försvara sådant som piskning/stening som gör att jag gör mitt "upprop", som kränker dig så. Genom att försvara stening/piskning som straff för otukt/otrogenhet visar du ju faktiskt att du inte på långt när är en humanist. Detta är straff som vi övergav för 400 år sedan. Kan du förstå att man som svensk förfasas över att du tycker att sådana straff är helt i sin ordning - Gudstat eller ej?

Vad gäller den "varierande mognadsprocess" som du talar om, anser jag att du får leverera lite bevis som backar upp detta. Och även där hamnar vi ändå i en moralisk fråga: Hur sunt är det att en 9-åring ligger med en 20-30 år äldre man? Stör inte den bilden dig, om du försöker måla upp den inne i skallen din?

Om inte en sådan bild stör/äcklar dig... tja, vad ner finns det att säga då?
Citera
2006-09-10, 15:37
Medlem
FyFans avatar
Citat:
Jag ar inte intresserad av nagon sorts vadslagning, jag ar muslim vet du Vill du ge pengar, bara for att det gor gott i ditt hjarta, sa ar det upp till dig. Men det sattet som du foreslar det pa, ja dar far du kora eget race.

Nja se det inte som en vadslagning. Snarare som en belöning.

Citat:
Jag ar overtygad om att det finns en hel del manniskor som kan klassas som att dom har islamofobi,
Citat:
En fobi är en starkt överdriven rädsla för en sak eller en situation. Denna rädsla kan övergå i en panikattack när man utsätts för det man är överdrivet rädd för.
Tja någon ska väl vara SJUKLIGT rädd för muslimer också. Har dock aldrig stött på ett enda fall. Förmodligen finns det väl muslimer som lider av samma slags fobi mot kristna, judar, västländska-människor i allmänhet?

Citat:
Jag ar overtygad om att det finns en hel del manniskor som kan klassas som att dom har islamofobi, da fobi ar nagot som man ar radd for, skrams av. Det kan sakert vara verkliga upplevelser som lett till det, likval som det kan vara utslag av nagot som man TROR nagot om, utan att veta, utan att ha kunskap. Och man kan da 'halla kvar' sin fobi, eller forsoka gora nagot at den. Jag foredrar det senare.
Ett exempel, min fasa for ormar tex botade jag genom att bege mig till en farm med kobror och se dom i ogat. JAG tror det ar bra att ta itu med det som man AR radd for eller som man TROR man ar radd for utan att ha tillrackligt med kunskap.
Citat:
Ordet fobi används i överförd bemärkelse om en rädsla eller ovilja inför olika företeelser, utan att det för den skull är en fobi

Man ska nog akta sig för att jämställa en Ovilja med en Sjukdom. Har du aldrig reflekterat över att oviljan mot islam hos många kanske grundar sig just på förvärvad kunskap om islam?
Att ta till sig kuskap om islam på ett ärligt och öppet sätt innebär ju inte per automatik att man accepterar eller finner den trovärdig.

Citat:
Sjalvklart ska man inte kasta smuts. Dock tycker jag det ar viktigt att framhalla ALLA sidor i en konflikt tex. Det ar omojligt att skapa sig en rattvis bild endast genom att framhava den ena parten och stoppa den andra i byraladan.

Håller med. Båda sidor, om man ska uttrycka det så? Är nog i högsta grad lika goda kålsupare när det kommer till att vinkla nyheter och information.

Citat:
Jag har inte markt av nagon smutskastning av vast dar jag bor. VAD ar det du tanker pa mer konkret?

Ok, men du måste väl vara medveten om att den existerar?
Individer som Faik Rustemi tex. Dom finns tydligen överallt där muslimer finns.
Citera
2006-09-10, 16:53
Bannlyst
Undrar hur många radikala islamister som kommer att jubla i morgon och ropa allahu akbaur!! Må allah bestraffa alla kuffar!!

För att sedan påpeka Bush ligger bakom 11/9 för att man ska ha någon att hacka på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in