2006-09-08, 13:26
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Problemet ar kanske lite ocksa att jag inte sett nagra klart bevisade fakta, och jag ar inte mycket for att kopa grisen i sacken. Dock ska erkannas att det ar inte den typen av info jag soker i forsta hand. Men det kanske du redan forstatt. Men ett strutsbeteende tror jag inte det handlar om...
Tror du inte att det mest sannolika i ditt fall, när det gäller att bortse från beläggen, ligger i det senare. Det förra har belagts av ett stort antal forskare världen runt. De otvetydiga genetiska bevisen, kommer man inte ifrån, om man vill höra på det örat - jag misstänker dock att denna tråd inte lämpar sig för en djupare bevisföring. Eftersom genetiken ingår som en viktig del av min professionella vardag, kunde vi annars ta upp det i en annan tråd.
Citera
2006-09-08, 17:17
Medlem
FyFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
-

Hej! ibnhazm.
Jag hade några enkla frågor till ett par inlägg du har i den här tråden som du ännu inte besvarat, inga konstigheter eller "trams" alltså.

http://www.flashback.org/showpost.php?p=4980517&postcount=758
Citera
2006-09-08, 18:11
Medlem
Citat:
Ja, jag har läst en hel del av Nasr, och, som sagt, han skiljer på fakta och tro i en hel del av sina verk.

Okej det intrycket fick jag inte när jag läste honom. Men det var iof länge sen.

Citat:
Vi kan väl vara överens om att de var inspirationskällor, men inte rörelser?

Wahhabismen anser jag utan tvekan var en rörelse.

Citat:
Loretta Napoleonis två väldigt intressant böcker Uppdrag Irak: al-Zarkawis heliga krig och Oheligt krig: den moderna terrorismens ekonomiska rötter.
Hon är forskare i terrorism, samt har arbetar som journalist och ekonom på hög nivå. Tydligen även rådgivare åt Department of Homeland Security i terrorfrågor. Mycket läsvärda, även om hon fått ta emot en hel del kritik (främst för Oheligt krig).

Vet du vari kritiken består? Jag har oheligt krig hemma men lär intelsäa den. Tycker den verkar trist och tycker hon verkar ointressant.

Citat:
Det sa jag heller inte, jag sa bara att de agerar flitigast i väst.

Citat:
Du höll ju precis med mig i exemplet Ratzinger.

Nej jag skrev att det kan vara så.
Citera
2006-09-09, 01:42
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evokee
Okej det intrycket fick jag inte när jag läste honom. Men det var iof länge sen.
Det breor väl på vad man läser av honom.

Citat:
Wahhabismen anser jag utan tvekan var en rörelse.
Nu pratade vi ju inte om wahhabismen utom om grundaren av wahhabismen, men jag kan väl ha missuppfattat något?

Citat:
Vet du vari kritiken består? Jag har oheligt krig hemma men lär intelsäa den. Tycker den verkar trist och tycker hon verkar ointressant.
Uppdrag Irak är betydligt bättre och mer underbyggd. Oheligt krig är väl till hälften "journalistkällor" om du förstår vad jag menar.
Citera
2006-09-09, 11:26
Bannlyst
Citat:
Att det svara vi utsatts for skulle vara bestraffningar, nej har tror jag i sa fall du maste blanda ihop med nagon annan religion/tro.

Vi utsatts for provningar i det har livet. Svara ting, bra ting. Svarigheter precis som gladjeamnen ar en del av vart liv. Det kanns bra nar man vet att det ar sa och inte behover tanka 'varfor just jag?'

Be dua' alltsa be till Allah SWT gor man hur ofta man vill, det ar upp till var och en. Manga finner stor trost i att gora det tex nar man har det svart. Annars for att visa tacksamhet. Det spelar ingen roll, Allah SWT 'tar aldrig ledigt' utan nar vi behover Honom sa finns Han dar.

Nej... jag blandar inte med någon annan tro när jag läser islamistforum som beundrar självmordsbombare

Islamisterna nämner jämt och ständigt må allah bestraffa, och det är så självklart att sker det naturkatastrofer är det kuffar som blir bestraffade av allah. Ex kathrina pga USA invasion av Irak.

Och om det inte sker naturkatastrofer måste det ske fysiskt av människan, då ger allah muslimer styrka och mod.

Men jag ser aldrig muslimer/islamister gnälla över att dom känner sig bestraffade när dom möter motgångar? Då heter det i stället en prövning.... eller gör helt enkelt en dua?

Men det är jävligt enkelt att säga det är allah som bestraffar när det ger framgång? Motgång... finns det? Visst ja... då ska man ju hämnas för allah.

Citera
2006-09-09, 12:46
Medlem
Le Grand Maître

Citat:
Det breor väl på vad man läser av honom.

Det är möjligt. Men han är hedersproffesor i Uppsala så någon form av objektivitet borde han ha emellanåt.

Citat:
Nu pratade vi ju inte om wahhabismen utom om grundaren av wahhabismen, men jag kan väl ha missuppfattat något?

Nu är jag inte riktigt med på noterna. Grundaren grundade ju rörelsen.
Citera
2006-09-09, 17:56
Medlem
Odes

Citat:
Nej... jag blandar inte med någon annan tro när jag läser islamistforum som beundrar självmordsbombare
Laser du andra typer av forum ocksa? Eller tycker du endast dessa forum ar representativa for muslimer generellt?

Citat:
Islamisterna nämner jämt och ständigt må allah bestraffa, och det är så självklart att sker det naturkatastrofer är det kuffar som blir bestraffade av allah. Ex kathrina pga USA invasion av Irak.
Vi verkar rora oss i nagot olika kretsar, jag ar inte lika hemma pa vad de sager tyvarr. Jag skulle foredra att be till Allah SWT om att fa manniskor som gor skada i varlden, vilka de an ar, att de istallet 'ser om sitt hus' och kommer tillbaka till en ratt vag, och att dom vill gora gott for andra istallet. Att manniskor hittar till odmjukhet och tolerans franfor arrogans och hat, som det ser ut idag.

Citat:
Och om det inte sker naturkatastrofer måste det ske fysiskt av människan, då ger allah muslimer styrka och mod.
Ar inte med i resonemanget...

Citat:
Men jag ser aldrig muslimer/islamister gnälla över att dom känner sig bestraffade när dom möter motgångar? Då heter det i stället en prövning.... eller gör helt enkelt en dua?
Nej jag, (klassar mig som muslim), brukar inte gnalla nar jag hamnar i svackor utan jag ber om styrka att ta mig igenom det, och kommer starkare ut pa andra sidan. Varfor skulle jag gnalla? Livet ar upp och livet ar ner. Skulle det jamt vara solsken tvivlar jag pa att man skulle uppskatta det. Vi manniskor fungerar ungefar likadant. Ar glada ibland, ledsna ibland och nar vi varit ledsna uppskattar vi SA att fa vara glada igen. Eller om det galler sjukdom eller annat. Ar det inte harligt nar man blir frisk igen? Och da tackar jag Allah SWT for den lardom jag fatt av det och for den gladje och tacksamhet jag kanner.

Citat:
Men det är jävligt enkelt att säga det är allah som bestraffar när det ger framgång? Motgång... finns det? Visst ja... då ska man ju hämnas för allah.
Inte med i resonemanget tyvarr, kanner inte igen mig.

Far jag foresla Odes att du aven laser andra forum? Detta inlagg du skrivit later lite ensidigt och som inte sarskilt representativt for den vanlige muslimen. Jag antar att du ar villig att ta in olika aspekter i det hela, for att bilda dig en helhet?
Citera
2006-09-09, 20:01
Bannlyst
Citat:
Odes

Laser du andra typer av forum ocksa? Eller tycker du endast dessa forum ar representativa for muslimer generellt?

Vi verkar rora oss i nagot olika kretsar, jag ar inte lika hemma pa vad de sager tyvarr. Jag skulle foredra att be till Allah SWT om att fa manniskor som gor skada i varlden, vilka de an ar, att de istallet 'ser om sitt hus' och kommer tillbaka till en ratt vag, och att dom vill gora gott for andra istallet. Att manniskor hittar till odmjukhet och tolerans franfor arrogans och hat, som det ser ut idag.

Ar inte med i resonemanget...

Nej jag, (klassar mig som muslim), brukar inte gnalla nar jag hamnar i svackor utan jag ber om styrka att ta mig igenom det, och kommer starkare ut pa andra sidan. Varfor skulle jag gnalla? Livet ar upp och livet ar ner. Skulle det jamt vara solsken tvivlar jag pa att man skulle uppskatta det. Vi manniskor fungerar ungefar likadant. Ar glada ibland, ledsna ibland och nar vi varit ledsna uppskattar vi SA att fa vara glada igen. Eller om det galler sjukdom eller annat. Ar det inte harligt nar man blir frisk igen? Och da tackar jag Allah SWT for den lardom jag fatt av det och for den gladje och tacksamhet jag kanner.

Inte med i resonemanget tyvarr, kanner inte igen mig.

Far jag foresla Odes att du aven laser andra forum? Detta inlagg du skrivit later lite ensidigt och som inte sarskilt representativt for den vanlige muslimen. Jag antar att du ar villig att ta in olika aspekter i det hela, for att bilda dig en helhet?

Tror du inte jag läser andra forum med nutid? Det är ju det som ger mig skev bild av Islam. Den ene säger man får göra så, den andra inte. Det andra förbannar, gör andra dua för.

Jag har aldrig påpekat något forum eller någon enstaka individ representerar en hel folkgrupp. Men dessa individer verkar tro det och de mujahideens dom ser upp till slåss för alla muslimer.

Men... det är sedan dessa individer som får göra sig hörda i media och muslimer håller sedan käft? Då undrar man ju om muslimer är en homogen grupp eller inte?

Varför ser man inte samma agerand från muslimer mot militanta islamister/extremister som vi gör mot nazister/rasister?

För mig är det ingen större skillnad mellan dessa. Största skillnaden är att ex nån nazist som konverterar tror han får stöd för sitt hat genom religionen.
Citera
2006-09-09, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odes

Varför ser man inte samma agerand från muslimer mot militanta islamister/extremister som vi gör mot nazister/rasister?

Du visar bara hur korkad du är. Det arresteras misstänkta terrorister dagligen i arabländerna något du verkar inte förstå. I saudi arabien strider polisen ofta mot terrorister likaså i jemen,jordanien och nordafrika men du verkar inte veta mycket du. Smutskastning är något du är bra på allt annat förbiser du bara.
Citera
2006-09-09, 22:47
Medlem
Odes

Citat:
Tror du inte jag läser andra forum med nutid? Det är ju det som ger mig skev bild av Islam. Den ene säger man får göra så, den andra inte. Det andra förbannar, gör andra dua för.
Jag vet ju inte hur du gor nar du tar till dig info, det var darfor jag fragade OM du laser andra forum ocksa. Jag skulle ju i rimlighetens namn vilja tillagga, forum i all ara, men att hamta info fran autentiska islamiska kallor ar det som du kanske borde fokusera pa. Pa sa satt kan du lattare skilja pa vad Islam sager och pa hur muslimer lever och foljer Islam.

Citat:
Men... det är sedan dessa individer som får göra sig hörda i media och muslimer håller sedan käft? Då undrar man ju om muslimer är en homogen grupp eller inte?
Jag tror du missuppfattat det har lite. 'Muslimer haller inte kaft' men forsok att ha i minnet att kanske svensk media, saval som vasterlandsk media likval, knappast fokuserar pa vad den vanlige muslimen gor och sager. Sa det fokuseras pa extremiteter, det ger vinst i kassan tror jag. Och det ar ju alltid 'kul' att ha NAGON att hacka pa.
Citera
2006-09-10, 01:12
Medlem
IbnHazms avatar
Assalamu alaikum och hej!

Har inte haft tid/ork att besvara dom inläggen som jag borde besvara, kanske låter det att bli för jag tror diskussionen är avslutad.

En ELOGE vill jag dock ge till Nutid för hennes tålamod och debattsstil! Må Allah Swt belöna henne det bästa, i detta och i nästa liv! Och tack för alla debattörerna!

Er syster/ Ibn Hazm Al-Andalusi
Citera
2006-09-10, 08:30
Bannlyst
Citat:
Odes

Jag vet ju inte hur du gor nar du tar till dig info, det var darfor jag fragade OM du laser andra forum ocksa. Jag skulle ju i rimlighetens namn vilja tillagga, forum i all ara, men att hamta info fran autentiska islamiska kallor ar det som du kanske borde fokusera pa. Pa sa satt kan du lattare skilja pa vad Islam sager och pa hur muslimer lever och foljer Islam.

Jag tror du missuppfattat det har lite. 'Muslimer haller inte kaft' men forsok att ha i minnet att kanske svensk media, saval som vasterlandsk media likval, knappast fokuserar pa vad den vanlige muslimen gor och sager. Sa det fokuseras pa extremiteter, det ger vinst i kassan tror jag. Och det ar ju alltid 'kul' att ha NAGON att hacka pa.

Kul att ha NÅGON att hacka på?

Jag blir snarare irriterad på vissa muslimers otroliga trångsynhet och dubbelmoral.

Speciellt sådana som Abu Usama El-Swede som tycker svenskar har djup rotad islamfobi, samtidigt som han själv stödjer det som eventuellt skapar fobi med gott samvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in