Bismillah
Mysonoxen
Jag ar svensk och har gatt fran 'fri' svensk kvinna till att bli fri svensk muslim. Jag skriver 'fri' nar det galler svensk, for det fanns saker som jag inte uppmarksammade nar jag befann mig i den situtationen. Det bara skulle 'vara sa'. Och nu nar jag har nagot anant att jamfora med, och har fatt lite distans, sa har jag upptackt att det finns en hel del fortryck och masten och stryrning av den 'fria' svenska kvinnan, och detta ungick mig totalt nar jag befann mig i den situationen. Sa jag kanner tacksamhet att jag upptackte det.
Menar du att bli muslim handlar om hjarntvatt, eller hur ska jag tolka det du skrivit?
De kvinnor som tvingas eller man som tvingas till det ena eller andra, det kan du inte skylla Islam for. Orsakerna ar andra. Och det handlar nog mera om att manniskor vill styra och stalla over andra och tar sig ton.
Nar det galler utlandssemestrar. Jag ser det sa har. Huvudsaken ar att den som vill aka hit och dit utan man/fru och man/fru tycker det ar ok, da ar ju allt frid och frojd. Knappast nagon som kommer att lagga nagon vardering i det. MEN om nu muslimer foredrar att beskydda sina kvinnor, sa laggs det en vardering i det. En negativ en.
Jag tycker asiktsskalen vager for tyngt pa den sidan, som sager sig vara for manniskors rattigheter. For att vilja beskydda sina kvinnor ar en rattighet att gora det och en skyldighet att fa bli beskyddad.
Mysonoxen
Citat:
Tack.
Och du skall få svar.
Citat:
Da jag raknar som fundementalist i den meningen att jag foljer Koranen och Sunnah, sa haller jag inte med dig. Att frun ar barnen behjalplig och tar hand om familjen, ser jag som en sjalvklarhet. Samma asikt som jag hade fore jag blev muslim. Sa det har inte andrats. Utbildning ar mycket viktigt och vi har manga goda kvinnliga exempel historiskt sett, som ar goda forebilder for oss, och hur viktigt det ar. Sa spisbilden later lite val stagnerad i mitt tycke.
Jag har träffat såväl muslimska som kristna fundamentalister. Den gängse synen är att kvinnans roll är vid spisen mer eller mindre hos representanter för båda grupperingar.
Citat:
A andra sidan sa har kvinnan mojlighet att vara hemma om hon vill, da det ar mannen som har det ekonomiska ansvaret. Och dar far hon storre valmojlighet, an kanske andra kvinnor som maste kampa med bade ekonomi och darutover likval ta hand om barn och hem. Utslitna overarbetade svenska kvinnor forekommer dock, och det ar synd att allting i samhallet ska vara sa prestigefyllt, i alla fall nar det galler arbetsmarknaden. Och kvinnor maste standigt gora battre ifran sig for att 'platsa'. I alla fall i de sammanhang dar dom konkurerar med man. Jag ser inte det som nagon forebild inte heller som nagon vacker drombild. Jag ser bara utslitna trotta kvinnor.
De har funnit kvinnor som funnit sig i denna rollen.
Citat:
OM bade mannen och frun tycker det ar bra, sa ar det ju deras val, och den valmojligheten maste de val fa ha, utan att andra ska titta snett?
Visst: det är säkert ett paradis för mannen, och jag skulle heller knappast klaga om min fru kom med kaffe på sängen, morgontidningen och varma tofflor varje morgon innan jag drog till jobbet, men är det egentligen så de vill ha det?
Citat:
Nej och vill hon beratta sa gor hon det, annars far du klara dig utan det. Jag tror faktiskt det gar att diskutera ratt bra anda.
Jag känner som sagt inte till hennes bakgrund och vet inte om hon gått från fri västerländsk kvinna till muslim, ej heller vet jag vad din bakgrund är. Saker måste ses i sitt sammanhang innan jag kan diskutera detta, men jag känner till kvinnor som blivit såväl avgrundskommunister som nazister och allt däremellan för att deras killar varit det. Jag är ingen anhängare av hjärntvättsförsök på dessa premisser.
Jag ar svensk och har gatt fran 'fri' svensk kvinna till att bli fri svensk muslim. Jag skriver 'fri' nar det galler svensk, for det fanns saker som jag inte uppmarksammade nar jag befann mig i den situtationen. Det bara skulle 'vara sa'. Och nu nar jag har nagot anant att jamfora med, och har fatt lite distans, sa har jag upptackt att det finns en hel del fortryck och masten och stryrning av den 'fria' svenska kvinnan, och detta ungick mig totalt nar jag befann mig i den situationen. Sa jag kanner tacksamhet att jag upptackte det.
Menar du att bli muslim handlar om hjarntvatt, eller hur ska jag tolka det du skrivit?
Citat:
Tag da fasta pa det du skrivit forst. Att du ar FOR manniskors fria rattigheter. Hall det i minnet och ga sen vidare till att du INTE tror att det handlar om fri vilja nar det galler att bara burqa. Och fundera i stallet i termen att 'burqa ar en manniskans rattighet att bara'. DA har du fatt ihop det du skrev i en mer korrekt framstallan.
Jag är ingen feminist (eller feminazist som jag kallar dem) det är bara ännu en pervers yttring, men jag är för alla människors fria rättigheter oavsett vilka vi är och var vi kommer från. Jag tror knappast att det är en fri kvinnas vilja att svepa in sig i en burka eller riskera att dödas om hon råkar vistas under samma tak som en man hon inte är gift med.
De kvinnor som tvingas eller man som tvingas till det ena eller andra, det kan du inte skylla Islam for. Orsakerna ar andra. Och det handlar nog mera om att manniskor vill styra och stalla over andra och tar sig ton.
Nar det galler utlandssemestrar. Jag ser det sa har. Huvudsaken ar att den som vill aka hit och dit utan man/fru och man/fru tycker det ar ok, da ar ju allt frid och frojd. Knappast nagon som kommer att lagga nagon vardering i det. MEN om nu muslimer foredrar att beskydda sina kvinnor, sa laggs det en vardering i det. En negativ en.
Jag tycker asiktsskalen vager for tyngt pa den sidan, som sager sig vara for manniskors rattigheter. For att vilja beskydda sina kvinnor ar en rattighet att gora det och en skyldighet att fa bli beskyddad.
Jag är väldigt förvånad av ditt uttalande, eftersom jag hela tiden försökt förmedla min syn på islam som kvinna som reverterat till islam och som praktiserar denna religion.
Det du inte förstår alltså muslimernas nonchalant mot extremister och spridningen av radikal islam, säger du, hur vet du det? Och vad tycker du muslimerna skall göra?