2006-10-04, 23:49
Medlem
Bismillah

Mysonoxen

Citat:
Och du skall få svar.
Tack.

Citat:
Jag har träffat såväl muslimska som kristna fundamentalister. Den gängse synen är att kvinnans roll är vid spisen mer eller mindre hos representanter för båda grupperingar.
Da jag raknar som fundementalist i den meningen att jag foljer Koranen och Sunnah, sa haller jag inte med dig. Att frun ar barnen behjalplig och tar hand om familjen, ser jag som en sjalvklarhet. Samma asikt som jag hade fore jag blev muslim. Sa det har inte andrats. Utbildning ar mycket viktigt och vi har manga goda kvinnliga exempel historiskt sett, som ar goda forebilder for oss, och hur viktigt det ar. Sa spisbilden later lite val stagnerad i mitt tycke.

Citat:
De har funnit kvinnor som funnit sig i denna rollen.
A andra sidan sa har kvinnan mojlighet att vara hemma om hon vill, da det ar mannen som har det ekonomiska ansvaret. Och dar far hon storre valmojlighet, an kanske andra kvinnor som maste kampa med bade ekonomi och darutover likval ta hand om barn och hem. Utslitna overarbetade svenska kvinnor forekommer dock, och det ar synd att allting i samhallet ska vara sa prestigefyllt, i alla fall nar det galler arbetsmarknaden. Och kvinnor maste standigt gora battre ifran sig for att 'platsa'. I alla fall i de sammanhang dar dom konkurerar med man. Jag ser inte det som nagon forebild inte heller som nagon vacker drombild. Jag ser bara utslitna trotta kvinnor.

Citat:
Visst: det är säkert ett paradis för mannen, och jag skulle heller knappast klaga om min fru kom med kaffe på sängen, morgontidningen och varma tofflor varje morgon innan jag drog till jobbet, men är det egentligen så de vill ha det?
OM bade mannen och frun tycker det ar bra, sa ar det ju deras val, och den valmojligheten maste de val fa ha, utan att andra ska titta snett?

Citat:
Jag känner som sagt inte till hennes bakgrund och vet inte om hon gått från fri västerländsk kvinna till muslim, ej heller vet jag vad din bakgrund är. Saker måste ses i sitt sammanhang innan jag kan diskutera detta, men jag känner till kvinnor som blivit såväl avgrundskommunister som nazister och allt däremellan för att deras killar varit det. Jag är ingen anhängare av hjärntvättsförsök på dessa premisser.
Nej och vill hon beratta sa gor hon det, annars far du klara dig utan det. Jag tror faktiskt det gar att diskutera ratt bra anda.

Jag ar svensk och har gatt fran 'fri' svensk kvinna till att bli fri svensk muslim. Jag skriver 'fri' nar det galler svensk, for det fanns saker som jag inte uppmarksammade nar jag befann mig i den situtationen. Det bara skulle 'vara sa'. Och nu nar jag har nagot anant att jamfora med, och har fatt lite distans, sa har jag upptackt att det finns en hel del fortryck och masten och stryrning av den 'fria' svenska kvinnan, och detta ungick mig totalt nar jag befann mig i den situationen. Sa jag kanner tacksamhet att jag upptackte det.

Menar du att bli muslim handlar om hjarntvatt, eller hur ska jag tolka det du skrivit?

Citat:
Jag är ingen feminist (eller feminazist som jag kallar dem) det är bara ännu en pervers yttring, men jag är för alla människors fria rättigheter oavsett vilka vi är och var vi kommer från. Jag tror knappast att det är en fri kvinnas vilja att svepa in sig i en burka eller riskera att dödas om hon råkar vistas under samma tak som en man hon inte är gift med.
Tag da fasta pa det du skrivit forst. Att du ar FOR manniskors fria rattigheter. Hall det i minnet och ga sen vidare till att du INTE tror att det handlar om fri vilja nar det galler att bara burqa. Och fundera i stallet i termen att 'burqa ar en manniskans rattighet att bara'. DA har du fatt ihop det du skrev i en mer korrekt framstallan.

De kvinnor som tvingas eller man som tvingas till det ena eller andra, det kan du inte skylla Islam for. Orsakerna ar andra. Och det handlar nog mera om att manniskor vill styra och stalla over andra och tar sig ton.

Nar det galler utlandssemestrar. Jag ser det sa har. Huvudsaken ar att den som vill aka hit och dit utan man/fru och man/fru tycker det ar ok, da ar ju allt frid och frojd. Knappast nagon som kommer att lagga nagon vardering i det. MEN om nu muslimer foredrar att beskydda sina kvinnor, sa laggs det en vardering i det. En negativ en.

Jag tycker asiktsskalen vager for tyngt pa den sidan, som sager sig vara for manniskors rattigheter. For att vilja beskydda sina kvinnor ar en rattighet att gora det och en skyldighet att fa bli beskyddad.
Citera
2006-10-04, 23:56
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Hur har jag svårt att skilja på islam och muslimer & extremister och vanliga muslimer? Snarare tvärt om skulle jag tro?

Jag lägger inte ner all min tid och energi på att följa extremister som Abu Usama El-Swede eller andra dårar.

Bismillah

Ursäkta Odes att jag missade ditt inlägg! Alltså, som jag sa tidigare och som jag märkt av dina inlägg så ser jag att du inte kan skilja på islam/muslimer/extrimister, det är uppenbart, och jag säger det i hopp om att kunna föra en saklig diskussion med dig om islam eftersom du är en god och ödmjuk människa som inte kommer med påhopp som en del här gör. Jag kan ärligt säga att det inte är roligt att diskutera extrimister i en tråd som handlar om islam, eftersom debatter om extrimister kan sträcka sig hur långt som helst. Ibland får man något utav det och ibland inte.

Må gott!
MVH/ Ibn Hazm
Citera
2006-10-05, 00:02
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Ur askan i elden är min spontana kommentar då jag ej heller hyser några som helst sympatier för fanatiska kristna.
Bismillah

Alltså länken handlar inte om en präst utan om en fd präst som reverterat till islam och läst shariah ovh blivit shejk. Jag hänvisade till hans länk som en parallell för den länk du hänvisade till, men bra att du och jag håller med om att alla är i sina fulla rätt att följa vilken religion dom vill och vilka åsikter dom vill uttrycka. Skönt!

Citat:
Men att se dig själv som mindre värd bara för att du är kvinna kan knappast vara sunt. Jag betraktar inte min fru som en ägodel i alla fall...

Ojdå, var har jag sagt att jag ser mig mindre värd än mannen? Jag är väldigt förvånad av ditt uttalande, eftersom jag hela tiden försökt förmedla min syn på islam som kvinna som reverterat till islam och som praktiserar denna religion.

MVH/ Ibn Hazm
Citera
2006-10-05, 00:11
Medlem
IbnHazms avatar
Mysonoxen

Jag bär slöja av egen vilja efter att ha varit en stor kritiker och motståndare mot den (före islam).
Citera
2006-10-05, 00:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Bismillah

Ursäkta Odes att jag missade ditt inlägg! Alltså, som jag sa tidigare och som jag märkt av dina inlägg så ser jag att du inte kan skilja på islam/muslimer/extrimister, det är uppenbart, och jag säger det i hopp om att kunna föra en saklig diskussion med dig om islam eftersom du är en god och ödmjuk människa som inte kommer med påhopp som en del här gör. Jag kan ärligt säga att det inte är roligt att diskutera extrimister i en tråd som handlar om islam, eftersom debatter om extrimister kan sträcka sig hur långt som helst. Ibland får man något utav det och ibland inte.

Må gott!
MVH/ Ibn Hazm

Visst kan inte vara roligt att diskutera extremister, men det är något som vuxit fram, och trots allt inte bör nonchaleras. Och tyvärr ger det i alla fall mig en skev bild om vad som anses vara tillåtet eller inte i Islam, när bl a du och andra muslimer säger att det och det inte är tillåtet. Då extremister oftast har motsatta åsikter än vad bl a just du har.

Ex, ett av de märkligaste debatter jag läste på ett islamistforum var om det va jihad att döda människor (Var ett terrordåd med många dödsoffer) Så ansåg vissa det var barbareri, medans andra sa åt de som kritiserade att mujahideens inte får kritiseras.

Då börjar man som sagt undra vad som är sann Islam, samt man får en väldigt skev bild av Islam. Jag har jobbat med muslimer på mitt jobb. Jag var med irakiska kurder samma dag som Saddam Hussein greps. Så jag vet nog skillnaden mellan muslim och extremist.

Vad jag inte förstår är muslimer nonchalant mot extremister och spridningen av radikal islam. Det är som två olika världar. Därav mina olika uppfattningar om vad Islam är.
Citera
2006-10-05, 01:12
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Visst kan inte vara roligt att diskutera extremister, men det är något som vuxit fram, och trots allt inte bör nonchaleras. Och tyvärr ger det i alla fall mig en skev bild om vad som anses vara tillåtet eller inte i Islam, när bl a du och andra muslimer säger att det och det inte är tillåtet. Då extremister oftast har motsatta åsikter än vad bl a just du har.

Ex, ett av de märkligaste debatter jag läste på ett islamistforum var om det va jihad att döda människor (Var ett terrordåd med många dödsoffer) Så ansåg vissa det var barbareri, medans andra sa åt de som kritiserade att mujahideens inte får kritiseras.

Då börjar man som sagt undra vad som är sann Islam, samt man får en väldigt skev bild av Islam. Jag har jobbat med muslimer på mitt jobb. Jag var med irakiska kurder samma dag som Saddam Hussein greps. Så jag vet nog skillnaden mellan muslim och extremist.

Vad jag inte förstår är muslimer nonchalant mot extremister och spridningen av radikal islam. Det är som två olika världar. Därav mina olika uppfattningar om vad Islam är.

Bismillah

Ser du Odes att dina kunskaper i islam inte sträcker sig längre än vad extrimister säger och gör? Det du inte förstår alltså muslimernas nonchalant mot extremister och spridningen av radikal islam, säger du, hur vet du det? Och vad tycker du muslimerna skall göra?
Citera
2006-10-05, 09:05
Medlem
Cimmerians avatar
Men Ibnhazm... du verkar inte förstå att jag (och förmodligen alla på forumet som har moral i kroppen) anser att DU är en extremist... och du säger dig hela tiden att inte vara en... varför är du en extremist, undrar du säkert?

1) Du tycker att stening av äktenskapsbrytare är finfint och helt i sin ordning

2) Du förespråkar och försvarar pedofili

Dessutom har du din sister-in-arms - Nutid, som är så extrem att hon:

1) Menar att homosexuella handlingar bör straffas

Detta ovan är endast tre punkter... fakta som kommit fram när ni har pressats av andra debattörer på forumet, fakta som kommer fram när er toleranta fasad spricker. När fasaden spricker får jag och andra en inblick i en barbarisk tankevärld som knappast kan kallas icke-extrem.

Men detta verkar du inte kunna förstå, inte heller kunna ta till dig - att dina gudagivna lagar och regler uppfattas som vidriga och barbariska...

Med dessa åsikter i bagaget anser åtminstone JAG att du är en extrem person, då den yttersta och praktiska konsekvensen av dina åsikter resulterar i diskriminering och rått våld.
Citera
2006-10-05, 10:53
Bannlyst
Citat:
Bismillah

Ser du Odes att dina kunskaper i islam inte sträcker sig längre än vad extrimister säger och gör? Det du inte förstår alltså muslimernas nonchalant mot extremister och spridningen av radikal islam, säger du, hur vet du det? Och vad tycker du muslimerna skall göra?

Ta ansvar och göra sig mer hörda? Jag ser ingen skillnad på wahhabism och radikal islam och nazism igentligen. Jag kan få 3 olika bilder av islam eftersom det tolkas olika på bl a dessa forum

1. muslimer.net
2. sindbad.se
3. NOOR.se

Inte ens på dessa 3 svenska muslimska forum är man överens om vad Islam är. Sedan säger man till mig att jag ska skaffa mig min egen bild av Islam?
Citera
2006-10-05, 11:17
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
JLPicard

Jag tror du har glömt att svara på min fråga gällande ditt påstående om att det råder ijma bland islamslärda att vers "Inget tvång" har abrogerats.

Ånej, jag har allt svarat på dina frågor, flera gånger, du får läsa mina svara mer noggrant.

Däremot har du inte svarat på frågorna jag ställde till dig. Frågor om den paradox dina tolkningar just nu sätter dig i:

1. Eftersom du är emot rätten till muslimers individuella tolkningar blir den enda rimliga slutsatsen att du ser din tolkning som den rätta. Men din tolkning står just nu i konflikt med flera lärda. Vem har rätt? Du eller dessa lärda?

2. Eftersom Koranen är guds exakta ord, beskriv hur du och dessa lärdas perspektiv kan samexistera. Eftersom du uttryckligen är emot individuella tolkningar måste någon av er ha fel?

3. Vad tror du din Allah säger om detta - att en av er har fel?
Citera
2006-10-05, 11:21
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Men Ibnhazm... du verkar inte förstå att jag (och förmodligen alla på forumet som har moral i kroppen) anser att DU är en extremist... och du säger dig hela tiden att inte vara en... varför är du en extremist, undrar du säkert?

1) Du tycker att stening av äktenskapsbrytare är finfint och helt i sin ordning

2) Du förespråkar och försvarar pedofili

Ibn Hazm är även emot muslimers rätt att tolka koranen fritt och självständigt. Den här fundamentalismen hamnar i direkt konflikt med västerländskt frihet och "salig på egen fason". Samtidigt är dylika åsikter långtifrån unika bland praktiserande muslimer, vilket är en stor del av problematiken.
Citera
2006-10-05, 12:05
Medlem
Bismillah

Cimmerian

NU tycker jag det ar dags att klara upp en del saker och ting. Inte smyga runt.

Citat:
Jag hoppas du last pa vilket SATT jag avser detta? OM det AR Shari'ah i laga kraft och allting runt brottet ar bekraftat. Det ar A och O.
Darutover har jag skrivit att jag personligen inte bryr mig om vad manniskor gor, bara dom inte gor det framfor mig, for det tycker jag ar omoraliskt.
Och JAG har inte laglig ratt, vare sig Shari'ah ar i kraft eller inte att ta livet av nagon. Och har inte minsta intresse att gora det heller.
NU hoppas jag det ar detta vad du avsag i det du skrev.

Vidare. Att HA den asikten ar jag val medveten om ar extrem i det svenska samhallet. Homosexualitet ar vanligt, och kanske i viss man i vissa sammanhang uppmuntras. Sa det ar en milsvarld fran min varld. Oavsett om jag ar i Sverige eller pa annan ort. Sa om man lite forsoker se vilka otroligt olika utgangspunkter man star infor nar det galler sjalva SAKFRAGAN sa ar det ett langt avstand. Jag kan likval i min ande tycka att 'slappa homosexualieten fri' ar en extrem asikt. Sa det beror pa hur man ser pa det. DU utgar fran att din asikt ar mer ratt an min, och jag bara konstaterar att vi har olika asikter.

Naval. Extremism. Ar inte nagot jag bekanner mig till. Da jag inte har nagra ambitioner att folja de handlingar som extremister gor. Vilket ratt tydligt borde framgatt har pa forumet.

Citat:
som kommit fram när ni har pressats av andra debattörer på forumet, fakta som kommer fram när er toleranta fasad spricker. När fasaden spricker får jag och andra en inblick i en barbarisk tankevärld som knappast kan kallas icke-extrem.
Jag kanner inte att jag pressats att svara, hur har du fatt den uppfattningen? Jag har med oppna ogon gatt in i diskussionerna for att JAG vill. Ar inte mycket for tvang, som du kanske forstar. Det ar en levnadsregel for mig. Sa den som kommer och pastar att dom kan 'pressa mig' till det ena eller andra, dom vet nog inte vem dom har att gora med.
Som sagt, forsok ha i minnet att en del ting som du tycker ar ok eller bra tycker jag ar extremt. Men jag skulle inte kalla dig for extremist for det.

Citat:
Men detta verkar du inte kunna förstå, inte heller kunna ta till dig - att dina gudagivna lagar och regler uppfattas som vidriga och barbariska...
Skrivet till IbnHazm. Menar du att hon/jag borde andra asikt for att dela din uppfattning? Det later sa. Det lar knappast bli aktuellt.
Om det ar vad du vill tycka sa ar det upp till dig, likval som det ar var rattighet att tycka vad vi vill. Kallas visst for demokrati och yttrandefrihet, eller?
Citera
2006-10-05, 12:08
Medlem
Bismillah

JLPicard

Citat:
Ånej, jag har allt svarat på dina frågor, flera gånger, du får läsa mina svara mer noggrant.
Skrivet till IbnHazm. Jag ser inte att du svarat pa alla fragor hon stallt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in