2026-08-01, 15:05
Medlem
Var beredd för en hemsk träningsvärk i rumpmusklerna idag men det var inte så illa som förväntat. Visst så skrek de på morgonen och när jag skulle böja mig men brukar ha värre värk. Däremot kändes skinkorna som vattenfyllda ballonger.

Hade oförberedd träningsvärk i ryggen faktiskt. Trodde att det isf skulle kännas mer i bröstmusklerna.

Igår blev det ett stort överskott och väldigt mycket kolhydrater, runt 500g. Har nog aldrig ätit så mycket kolhydrater på en dag och samtidigt som det inte bara bestod av junk. Det värsta var att jag inte var proppmätt heller. När jag vägde mig idag 78,3kg. Minns fan inte senaste jag vägde så "mycket". Visst att kolhydraterna bidrog men den vikten brukar alltid vara slutet av en bulk.

Idag var det löpning på agendan efter ha mjuknat upp kroppen och kört rörlighet. Visst så skulle det bli lugnt tempo och lite längre pass, men trodde inte alls att jag skulle ha orken i benen efter igår samt med morgonvikten. Till min förvåning så var det trevligt och behagligt idag. Blev 60min jogg och fokuserade mest på löpsteg.

Ibland glömmer man bort hur mycket ett överskott, kolhydrater och bra sömn gör för träning och återhämtning. Ser inte riktigt fram emot att semestern snart tar slut.
Citera
2026-08-02, 10:28
Medlem
Eldamyckes avatar
Får känslan av att du är inne i ett flow just nu, kul att läsa!
Citera
2026-08-02, 14:00
Medlem
Igår tvärdeckade jag i 20 minuter när jag tänkte bara slappa lite och kolla lite på en serie. Hade inga problem att somna på natten, somnade ganska tidigt och sov ändå nästan 9 timmar.

Däremot kom den brutala träningsvärken idag i skinkorna ordentligt. Även ryggen värkte mer samt adduktorerna. Startade dagen lugnt med frukost och körde ett pass med turkish get ups, ball slams, explosiva Armhävningar, m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Får känslan av att du är inne i ett flow just nu, kul att läsa!

Tack och trevligt att du tittar till och läser!
Egentligen tycker jag själv att träningen rullar på som vanligt, framsteg kommer i små vågor. Skillnaden är väl mest att jag har orken och tiden att skriva nu när jag är mitt i semestern. Men det är jävligt skönt och lättare att komma i ett bra flow när man är ledig.
Citera
2026-08-04, 14:16
Medlem
Dagens huvudlyft var stående press. Det som var planerat var att försöka göra 2or på 60kg. Var ganska tveksam att det skulle gå få upp flera 2or. Senast jag försökte mig på 60kg i 1rm så fick jag inte upp den 5cm ens.

Första setet, fail. Var en besvikelse men tänkte kanske att nervsystemet vaknade till liv efter försöket så gav det ett nytt försök efter lite vila. Fick upp 1 rep på 60kg och det var en grinder. Tänkte att nu när jag väl har fått upp den en gång så kanske jag kan få till 1 eller 2 ytterligare 1or, men det tog helt stopp trots lång vila. Kändes lite oproduktivt och slöseri med energi att fortsätta med fler försök på 60kg, så sänkte till 57,5kg och gjorde 4x2 och 1x1.
Måste ändå känna mig nöjd då jag ändå klara ett set på 60kg och kunde reppa 2or på 57,5kg efter som var mitt 1rm tidigare i år. Det smekte mitt ego.

Axlarna, mellersta och bakre fick även en ordentlig pump när jag var klar med pressen. Såg ut som stora klot och det gjorde mig väldigt belåten.

Blev lite Rdl, hantel rodd, smalbänk, upright row, armar mage och vader sen. Jag kunde ändå pressa mig ganska bra hela passet, enstaka reps PB. Så måste ändå se det som att jag var ordentligt återhämtad.

Känner att jag ska vara fullständigt nöjd med dagens pass. Ibland går det inte som man hoppas och vill men det var trots allt en bra prestation och det går framåt trots allt.
Senast redigerad av Sklee 2026-08-04 kl. 14:21.
Citera
2026-08-05, 14:40
Medlem
Dagens träning var löpning i form av sprint intervaller. Blev ingen topp prestation men det blev ett bra pass. Blev 10st 1min intervaller och 3st 20s.

Hade träningsvärk i hamstrings av Rdl och magen av reverse crunches. Igår så krampande mina triceps ett par gånger och även fingrarna, värkte i axlarna när jag rörde armarna. Var jävligt oskönt men samtidigt sadistiskt nöjd.

Märker nu när jag kör 1or att det sliter mer på kroppen. Snart börjar vanliga vardagen igen och inser att jag behöver dra ner volymen med övningar och de andra passen ordentligt om kroppen ska orka i längden.
Citera
2026-08-06, 17:01
Medlem
Vaknade upp och kände mig totalt utvilad och pigg, men det hindrade inte mig av njuta av sista tiden av semestern med att ligga och dra mig lite extra.

Efter frullen drog jag till gymmet. Tog inte ut mig så hårt. Värmde upp med lite rörlighet. Jobbade lite på tekniken i turkish get ups, träna lite explosivitet med Kettlebell swings, Kettlebell Snatch, sedan blev det lite farmer walks, mage och wrist roller.
Citera
2026-08-08, 17:54
Medlem
Dagens huvudlyft bestod av bänkpress. Det blev 6 sets med 2 reps på 82,5kg. Försökte göra en 3a i sista setet men fastnade halvvägs. Kände direkt att det skulle bli ett bra pass. Kontrollerade och kände mig explosiv, fick även så sjuk pump i ryggen, lyckades verkligen få spänning i hela kroppen. Det blev en hel del vrålande också, speciellt i setet som jag failade i.
Är väldigt nöjd över prestationen då 80kg var ganska jobbig vikt tidigare i år.

Sedan blev det 10or i low bar squats. Det tog verkligen musten ur mig. Körde chins och även viktade dips, blev 3 set 6 reps med 15kg. Även dom var kontrollerade och djupa. Avslutade med lite armar, mge och vader.

För första gången har jag haft kramp flera gånger i bröstmusklerna. Fan det är jävligt obehagligt men tur att det är lätt att stretcha ur dom. Sedan haft lite kramp i tricepsen och underarmarna. Inte för att träningsvärk eller kramp är något kvitto, men som Eldamycke skrev så verkar jag vara i ett flow. Prestationen är bra och jag orkar träna riktigt hårt. Så får njuta av det så länge det varar, för det är inget som varar för evigt.
Citera
2026-08-09, 17:43
Medlem
Fyfan för en träningsvärk jag hade när jag vaknade idag. Startade dagen med frukost och tog mig till gymmet. Startade med värma upp kroppen med rörlighet innan det blev löpbandet. Blev 4x4 intervaller. Körde inte riktigt samma tempo som sist jag körde 4x4, fokuserade mest på löpstegen och jag blev helt slut. Efter stretcha jag ut kroppen och bastade.

Efter gymmet så känner jag att adduktorerna och hamstrings är ömma. Kommer förmodligen ha träningsvärk där imorgon. När jag skulle ta på mig mina boxers så fick jag inte upp dom ordentligt över låren och i följd rev upp hela skrevet. Typ alla mina boxers har rivits upp där så behöver köpa massor nya och gå upp i storlek.

Imorgon återgår vardagen till det normala. Är inte alls taggad för det. Så eftermiddagen har bestått mest av att handla, göra matlådor, fixa till sig så man inte ser helt förfallen ut.

Planen är att träna lite turkish get ups, box jumps och sånt efter jobbet.
Citera
2026-08-12, 07:24
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Fyfan för en träningsvärk jag hade när jag vaknade idag.

För att citera min svärmor som jag inte är särskilt förtjust i: "Träningsvärk är belöningsvärk!" Bra jobbat Sklee!

Hoppas att återgången till ekorrhjulet inte innebar allt för mycket ångest.
Citera
2026-08-12, 15:03
Medlem
Ledig idag och ett planerat styrketräningspass idag. Huvudlyftet var marklyft. Skulle köra 10 st 1or på 135kg men det blev 8. Är ändå ganska nöjd då jag orkade inte köra för lång vila i alla set. Körde 3 min vila de första 5 seten. Sedan blev det runt min vila de 3 sista. Failade säkert på set 9 pga av nerkortad vila, kom precis upp under knäna. Ser det ändå som en vinst eftersom att jag fokuserade på att inte tappa formen genom lyften. Sedan kanske jag släppte vikten lite långsamt på ner som gjorde att jag inte orkade mer sen.

Blev sedan stående pressar 40kg 2x10, 1x9. Fick verkligen inte upp sista repititionen. Men faktiskt ändå nöjd då jag alltid har haft dålig repstyrka i pressen och samma här att jag inte lät formen fallera i alla set.

Blev lite rodd, frontböj sedan samt sedvanliga armar, mage och vader.
Jag må vara ganska rund om magen nu men ser ganska bitig ut med pumpen i kroppen. Jag märker mer och mer att jag orkar inte springa eller gå med den här vikten, även tappar reps i kroppsövningar.
Känner jag att jag inte har återhämtat mig lika bra som när jag har varit ledig.

Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
För att citera min svärmor som jag inte är särskilt förtjust i: "Träningsvärk är belöningsvärk!" Bra jobbat Sklee!

Hoppas att återgången till ekorrhjulet inte innebar allt för mycket ångest.

Ja lite sadistiskt nöjd blir man av träningsvärk. Tackar!

Hade inte så mycket ångest men låg motivation helt klart. Har lite tur att jag jobbade ganska intensivt innan semestern så jag har ganska luftigt schema nu i början och har planerat in kompledighet i september så att det blir en mjukstart.
Citera
2026-08-15, 11:40
Medlem
Det blev det rörlighet för att värma upp och få blodcirkulation ifrån passet innan och sedan löpning eller lugnare jogg. Körde lugnt tempo och lite över 6km. Egentligen så var det lugnt konditionsmässigt, men det var mest jobbigt pga min vikt. Sedan så hade inga ambitioner att köra hårt utan försöker hålla löpning på en lägre nivå och fokusera på mina löpsteg. Håller även på att dra ner intensiteten och volym på löpningingen.

Efter så stretchade jag lite och bastade en stund innan det var dags för hinna äta innan jobbet.

Igår var jag ledig igen. Tränade lite turkish get ups, farmer walks, hoppa, adduktorer, mage och underarmar.

Blir en lugn helg med barnen. Ska ta en extra vilodag för att jag orkar inte stressa nästa träningspass och är ledig på måndag så ska träna då istället.

Är så sjukt dålig på följa mina egna råd till mig själv. Har riktigt mycket övningar, volym som byggts på under tiden. Lägger till något men tar ej bort något. Har börjat att ta bort en övning per pass för att sanera och att inte få ångest. Den strategin verkar fungera bra faktiskt.

Igår var helt slut så somnade när jag och sonen kollade film efter maten. Vaknade upp vid 8 så la barnen då och somnade om, vaknade idag vid 7 när sonen vaknade och väckte mig.
Citera
2026-08-17, 17:40
Medlem
Var nära att köra ett pass igår. Men sov ganska länge igår och kände mig lite trött i ryggen så körde lite rörlighet och bastade igår. Idag vaknade jag utvilad och sov inte överdrivet länge som jag brukar när jag känner mig slut så det var ett gott tecken.

Idag blev det Knäböj 102,5kg 10x1. Var faktiskt ganska orolig innan hur det skulle gå. Men vikten kändes inte alls så tung idag och tekniken bara satt. Orkade även mata på med kortare vila (3min) men typ vid set 6 började repsen bli sega så då ökade jag vilan.

Sedan blev det lutande hantelpress, Latsdrag och Bulgarian split squat. Asså jag vänjer mig fan inte vid Split squat, svetten bara börjar spruta från porerna. Såg helt dränkt ut och får sån sjuk pump i skinkorna så att det värker i ländryggen. Jag föll ihop hyperventilerande efter varje set.

Blev lite obligatoriskt armar, mage och vader. Passet blev långt men idag sket jag i det. Idag njöt jag av att vara ledig och passade på att ta mig tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in