2026-08-20, 08:30
Medlem
Häromdagen tänkte gå tidigare från jobbet och köra lätt jogging på löpbandet. Blev haffade precis innan jag skulle gå av att kollegor behövde hjälp. Tyvärr föll det på kompetens och ansvarsområde samt allvaret av situationen så kunde inte bara gå, så blev tvungen att jobba 1 timme över istället.

Hade ingen ork eller lust sen att köra på löpbandet men körde lite rörlighet och typ 30min på löpbandet ändå.

Skulle jobbat ikväll igår så tänkte ta det lugnt och träna lite turkish get ups osv innan jobbet men hoppade in på morgonen istället pga sjukdom. Så blev ett segt pass efter jobbet.

Dock så har många börjat komma tillbaka från semestern, så många av stammisarna på gymmet är tillbaka. Så många kommer fram för att hälsa, småsnacka. Så har snackat mycket av tiden senaste passen och det har varit trevligt och varit en god stämning. Gillar det med mindre gym att det blir mer familjärt.

Idag är ledig så ska bara ta det lugnt. Ska till gymmet för att köra rörlighet, kanske stretcha lite i vissa områden, basta och sedan handla, laga mat, koppla av. Är ledig imorgon också så tänkte passa på att köra styrkepass då. Hellre att jag gör det på en ledig dag än när jag jobbar just nu, för jobbar i helgen och jobbar i 5 dagar i sträck. Så kommer hellre ta kortare och lättare pass då och se till att komma i säng tidigt så jag är återhämtad till nästa styrkepass.
Citera
2026-08-21, 14:38
Medlem
Utifrån sömnen så hade en ytterligare vilodag varit optimalt, men tränar hellre på en ledig dag än trött och stressa igenom passet efter en arbetsdag. På vägen till gymmet så kände jag mig ändå br återhämtad i benen.

Dagens pass var huvudlyftet stående press. Enligt schemat 10x1 60kg. Kändes inte alls troligt då jag gjorde ett PB på 60kg och klarade det bara 1 set.
Till min förvåning så flög första 1an ganska bra, trots att det var riktigt tungt. Andra 1an gick också bra. 3e 1an var en grinder. 4e tog helt stopp, hade kanske kunnat få upp den om jag hade tagit mycket längre vila. Så jag sänkte till 57,5kg och körde 6x1. Det gick absolut bättre än förväntat.

Jag är väldigt nöjd med detta och tycker att progressionen har gått bra iom 57,5kg var mitt 1rm tidigare i år.

Blev Rdl 3x6 105kg, hantel rodd 2x15 1x23 10kg, smalbänk 3x10 52,5kg, upright row 27,5kg 3x10. Sedan lite armar, mage och vader.
Vet ej om det är inbillning men tycker att smalbänk har hjälpt till att få upp pressen.

Satt och räknade på hur mycket kalorier jag äter på ett ungefär dagligen. Fick en chock av att det ligger runt 3500-4200kcal om dagen. Inte konstigt att vikten har gått upp så snabbt. Tänker att jag ska mjölka ur de sista passen av 1or i böj och mark innan jag sänker kalorierna och börjar med 3or igen.
Citera
2026-08-24, 05:27
Medlem
Ja sista dagarna har jag avvikit från träningen som iär väldigt ovanligt. Skulle springa i lördags men efter jobbet hade jag verkligen ingen ork så jag stretchade och bastade bara.

Igår kände jag heller ingen lust. Men jag körde turkish get ups och Kettlebell swings. Sedan snackade bara med en gym bekant och hamnade i i diskussioner medans vi bastade.

Har knappt tränat jämfört med vd jag brukar och jag måste erkänna att jag känner mig mer utvilad och återhämtad än vad jag brukar. Jag upplever mig tröttare och slöare och tror faktiskt att det är pga min vikt.

Jag vet inte hur jag ska göra nu framöver men det är uppenbart att jag behöver sänka volymen som den har varit den här veckan och jag behöver gå ner i vikt så snart som möjligt.
Men jag är inne i singlar i Marklyft och Böj och tänker inte sänka kalorierna just nu, speciellt nu när styrkan går bra och slår mina gamla PBn. Cardio behövs finnas med någonstans speciellt nu när det är som jobbigast, men kanske får byta ut löpning för stunden eftersom jag är så omotiverad till det just nu.
Citera
2026-08-27, 09:46
Medlem
Har haft det okej på jobbet egentligen men har varit helt slut i slutet av arbetsdagen. Liksom sitter och halvsover i 20min innan jag har orkat gå från jobbet. Har sovit bra, så vet inte om det har lite att göra med från att göra ingenting till jobba (konstant röra sig, koncentrera sig, behöva tänka snabbt, ha mycket i huvudet).

Stretchade efter jobbet och sen höll typ på att somna i bastun. Men jobbade kväll igår så sov utan alarm och för att träna innan jobbet.

Huvudlyftet var Bänkpress, på schemat 85kg 6x2. Det blev dock 2x2,1x1, 2x2, 1x1. Jag tog helt enkelt för kort vila i set 3, jag fastnade halvvägs och i typ 3 sekunder iaf. Jag valde även att lyfta rumpan efter ett tag bara för att försöka få upp repetitionen. Fick lite ont i handleden efter det setet, inget allvarligt men den är öm i vissa vinklar nu efter. Så i efterhand så hade jag nog klarat av alla set om jag tog mer set vila och inte slösade energin när jag failade.
Det positiva är att jag hade 2RM på 85kg tidigare i år så kändes bra att köra det flera set.

Sedan blev det low bar squats 77,5kg 3x10. Det var skit jobbigt men det gick utan problem, trodde att jag skulle faila i något set. Sen blev det chins som egentligen inte gick så bra men är okej med det, sedan blev det dips +17,5kg 3x6

Körde lite armar, mage vader. Jag kortade ner vilan på det för hinna basta, äta, innan jobbet. Dom övningarna gick riktigt bra trots allt. Även när jag hade pump med min höga bf% så såg armarna riktigt bra ut. Fick en ordentlig ego boost.

Så det var ett bra pass och så här dagen efter hade jag träningsvärk i hela kroppen när jag vaknade. Kanske har det något att göra med min trötthet för jag har ganska mycket träningsvärk senaste tiden. Annars brukar jag inte ha så mycket träningsvärk alls, eventuellt i en enstaka muskel.

Ska köra rörlighet idag. Tanken är löpning men fan helt ärligt så är jag totalt omotiverad till det. Får se vad jag orkar göra. Men behöver göra någon form av cardio iaf.
Citera
2026-08-27, 14:42
Medlem
Blev lite löpning ändå idag men inget att skryta med. Fick energi efter ha kört lite rörlighet och blodcirkulation i kroppen.

Blev lätt uppvärmning, sedan körde typ lågintensiva intervaller för att värma upp inför intervaller, sedan blev det 5st 30sek intervaller. Inte någon maxintensitet men ändå relativt hög, sedan lite lätt jogg I 5 minuter.
Valde att göra så dels för att få upp pulsen så gott det gick, få in sprintstegsträning och inte för hög volym för lederna. Helt okej pass, känns skönt så här i efterhand.
Citera
2026-08-29, 11:17
Medlem
Blev lite olika övningar igår som turkish get ups, ball slams, box jumps, lite typ av rörlighet/styrka med gummiband för höfterna, mage, underarmar och nacke.

Hade en del smärta i höfterna efter löpningen så därför la jag till lite typ av rehab övningar. Kändes bättre direkt efter.

Idag och imorgon blir det mest vila och vara med barnen.

Planen på måndag är att träna innan jobbet. Ska försöka få till ett 5RM i Marklyft. Enligt programet borde jag satsa på 135kg men det känns gränsen till ambitiöst men ska försöka.
Citera
2026-09-01, 06:26
Medlem
Eldamyckes avatar
Är orken normaliseras i vardagen än?

Må väl!
Citera
2026-09-01, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Är orken normaliseras i vardagen än?

Må väl!

Ja faktiskt. Vet inte om det är för att man börjar komma in i vardagen igen eller om det är för att jag tagit det lite lugnare med träningen, eller kombinationen möjligen.
Citera
2026-09-01, 07:18
Medlem
Gårdagens pass var Marklyft som huvudlyft då. Skulle ge mig på ett set 5RM och på vikten 135kg. Jag hade egentligen ingen större förväntningar, eller trodde att det kommer inte att gå. Sista passen har 135kg känts extremt tungt, klarat max 2 reps.

Kände mig inte 100% utvilad, hade
kunnat haft en ytterligare vilodag kände jag när jag vaknade. Benen var ganska sega när jag cyklade till gymmet. Det blev lite för mycket koffein innan gymmet trots att jag tog inte mer än vanligt, så det kändes inte helt topp.

Körde stegrande set inför topp setet och det kändes faktiskt bra. Hittade bra position, spänning och vikterna lyftes med bra fart. Tog en längre vila inför försöket på topp setet. Till min förvåning så kändes första repitetionen okej fast tungt så det gav mig mod att gasa. Blev faktiskt 6 reps på 135kg. Var chockad och glad. Det tog faktiskt mest på quadsen kände jag direkt efter och det stämmer med min tidigare tanke att jag behöver mer quadstyrka.
Dagen efter så har jag träningsvärk lite överallt i underkroppen.

Sedan var det dags för stående press 42,5kg 3x8. Kändes också relativt lätt till min förvåning. Sedan blev det lite Stångrodd 45kg 3x10, front squat 45kg 3x8. Körde lätta högreps lårcurls, sedan axlar, armar, mage, vader.
Assistansövningarna gick mycket sämre än vanligt men de har gått bra med dom ett tag, och idag kändes de större lyften bättre och betyder mer ändå.
Är skitnöjd över passet fortfarande. Ger mig ett leende på läpparna.
Sedan stod jag och pratade en del med bekanta på gymmet som gjorde att passet tog längre tid.
Citera
2026-09-04, 15:41
Medlem
Skriver lite i efterhand. Blev lätt jogg efter markpasset. Blev bara 4km på 35min men det räckte, för fötterna och höften klagade sedan direkt efter men det var över dagen efter.

Dagen efter jobbet hade jag ingen ork eller motivation till att träna. Gjorde bara några set turkish get ups och sedan bastu.

Jag kände på mig att jag inte skulle vara helt återhämtad idag och borde haft ytterligare en vilodag, men valde att köra idag pga att jag är ledig idag. Då kunde jag vakna sent och inte behöva stressa, då jag jobbar i helgen.
Följde GertBennys råd att trycka i mig massor kalorier och kolhydrater igår så jag nästan blev illamående till slut.

Som jag misstänkte var jag inte helt återhämtad och nervsystemet ville inte riktigt aktivera sig ordentligt men faktiskt så kompenserade gårdagens frosseri i att dagens high bar squats inte var så slitsamma.
Dagens pass Knäböj 105kg 10x1.
Jag trodde inte att jag skulle klara alla set. Har tidigare bara böjt på 102,5kg tidigare och brukar kännas jävligt tungt. Men idag var det inga större problem med 105kg. Så det är ett PB och i flera set.

Brukar köra lutande hantelpress men bytte till stång idag eftersom gymmet inte har tyngre hantlar än 32kg. Jag körde ganska låg vikt för att vänja mig, så blev 50kg 3x6. Kände ordentlig stretch i bröstet, så har förhoppningar att det kan hjälpa för massan.

Körde högreps latsdrag, sedan 8or split squats och låg på marken hyperventilerande efter seten som vanligt. Körde sedan sedvanliga övningar armar, mage och vader.

Avslutade med 30min bastu och var full av endorfiner. Kommer inte göra så mycket mer idag mer än att äta och laga mat.

Edit: PS behöver bara lägga till att jag kände hur skrevet på kallingarna revs upp ordentligt under en av de första seten i böj, i ren panik behövde jag kontrollera att shorten inte sprack också
Senast redigerad av Sklee 2026-09-04 kl. 15:45.
Citera
2026-09-06, 15:09
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee

Dagens pass Knäböj 105kg 10x1.
Jag trodde inte att jag skulle klara alla set. Har tidigare bara böjt på 102,5kg tidigare och brukar kännas jävligt tungt. Men idag var det inga större problem med 105kg. Så det är ett PB och i flera set.

Så jävla bra jobbat Sklee. PB for the win. Hoppas du firade med bra champagne (det gjorde jag)!
Citera
2026-09-07, 05:20
Medlem
Blev kort jogging i lördags, något runt 3km. Det var benmusklerna som tog slut faktiskt och jag fick en sån sjukt jobbig pump i skinkorna. Hade även ganska mycket träningsvärk i dom från dagen innan.

Igår tänkte jag egentligen inte träna så länge för jag trodde inte att jag hade energi till det. Men det kändes bra så fort jag kom igång.
Blev turkish get ups, ball slams, Plyo armhävningar, dynamiska copenhagen planks, chops, AB wheel, sedan underarmar och nacke.

Nu blir det 1-2 vilodagar, troligen 2. Jobbar idag så kommer förmodligen köra mest stretching, kanske lite dynamisk stretching om det är stelt i något område. Imorgon kommer jag förmodligen köra mer dynamisk stretching och lätta koordinationsövningar.

Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Så jävla bra jobbat Sklee. PB for the win. Hoppas du firade med bra champagne (det gjorde jag)!

Tack så mycket!
Det låter ju jävligt trevligt i tanken om det så var fallet. Men du får ta ett extra glad och njuta åt mig vid de tillfällena
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in