2014-12-07, 06:44
  #1081
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Hur kompenserar ni psykopater med drag från aspd? Ni som har de drag som är mer åt det kriminella hållet? Då syftar jag på ni som är de mer smarta.


Jag brukar inte droger eller dylikt och ser det som ett svaghetstecken, däremot har jag ett återkommande behov av våld vilket tidvis eskalerar. Vrede är den känsla jag känner starkast, även om det numera går över allt för snabbt precis som alla andra känslor (en avdomning som kommit allt mer med åren) och våldet i sig ger en behaglig adrenalinkick. Eftersom jag såklart är medveten om mina säregenheter tar jag steg kontinuerligt i min vardag för att minimera risker som gör att jag skulle kunna åka fast och jag försöker i görligaste mån att hålla mina våldsammare tendenser under kontroll. Det är inte alltid det lättaste då jag närmst konstant tänker både på genomtänkta och impulsiva våldsamma samt mordiska handlingar. Som det ser ut nu håller jag på och förbereder mig för att ta det hela till en ny nivå, planeringen och fokuset har fått mycket av de besvär jag upplevt av de undertryckta behoven att förminskas så det är väl ett plus i kanten.

Nu kanske man dock kan hävda att jag inte riktigt platsar i termen "kriminell" då jag inte sysslar med kriminalitet som någon form av inkomstkälla. Det är enkom ett nöje och tidsfördriv och inget annat. Dessutom har jag en sorts moralisk kodex jag följer.
Citera
2015-01-28, 14:08
  #1082
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Hej.

Utgångspunkten är att "vi" inte förstår känslorna bakom normens sociala regler/samvaro. Tänk dig att ordet pussel är exakt lika värdeladdat, dvs inte alls, som Hitler. Min hjärna fungerar logiskt och "normen" tänker inte ens på hur de "dansar/anpassar" sig efter känsloladdade områden. Det kallas för vanlig respekt för varandras känsliga områden. Har man inga sådana trampar man ju rätt in och kränker folk bara för att man ser ett roligt "ologiskt och motsägande ordföljd". Det jag lärde mig snabbt vara att helt enkelt kopiera och spela upp reaktionerna omgivningen där jag var för tillfället för att bli accepterad. Jag har ju ingen "personlighet" på det viset, kan umgås exakt lika ledigt i en adlig familj som jag kan med uteliggaren.

I avsaknad av känslor, känner ingen tillhörighet/trygghet någonstans, jagar jag nya erfarenheter, insikter, upplevelser eller substitutet adrenalinkick. Kan inte stanna upp då hamnar jag i tankebanor utan lösning, i förlängningen en meningslös bubbla, i en helt grå tillvaro. Jag förstår hur svårt det är att förstå hur det är utan känslor. Med känslor blir livet färgglatt, mitt är grått med variation av svart (ilska). Adrenalin och sex ger ett tillfälligt (stänk) men det krävs hela tiden mer och mer för att (stänket) ska fortsätta komma, så det är en "dead end". Finns folk som hängt sig efter att ha bestigit Mount Everest, inte ens det gav någon "effekt" i det inre.

Saken är den att min personlighet fyller erfarenheter och personlighetsdrag ifrån hundratals personer som jag kan "spela upp" för att du ska tycka det är kul att åka snowboard eller göra affärer med mig. Jag anpassar mig exakt till dig, det spelar mig ingen roll, men skulle jag öppna upp helt hade jag förbryllat dig så du trott jag var ett "psykfall". Men det finns inget ont i mig alls egentligen, det är ett handikapp jag blivit tvungen att utveckla en kompensation för; men handikappat är så stigmatiserat att det tog mig 7år innan jag vågade vara ärlig mot min egen fru/familj etc. Hur framställs "känslokalla" människor i media? Just det ja

Nu är inte alla så självmedvetna som jag och de som inte förstår att ni blivit arga/kränkta och vill ge tillbaka kommer bara uppfatta en attack/utmaning/påhopp och försvara sig. Denna killen är helt rätt ute över hur man ska behandla "oss" känslokalla:

http://www.youtube.com/watch?v=wCPohBvKegE

LL

jag känner igen mig så mycket i de här jag är en kvinna, och jag har haft väldiga problem med psykriatrin ibland fått hjälp ibland inte jag har fått diagnoserna: adhd,borderline,shizo osv. men de har alltid pratat om " din sjukdom" så jag tror den finns den antisociala diagnosen. men jag har inte fått de bekräftat än eller tagit del av journalerna alls. jag känner igen mig i så mycket och de är så bra att läsa att det finns andra som känner liknade och vågar berätta om det. för det har inte jag gjort, jag har bara kört på och inte stannat upp och reflekterat om mig själv för ens nyligt. och det sjuka är att jag kan manipulera mig själv också så sjukt mycket så jag glömmer och förvrider mina egna tankar.
__________________
Senast redigerad av THETOXIC 2015-01-28 kl. 14:20.
Citera
2015-01-31, 14:06
  #1083
Avstängd
konstapels avatar
Framförallt kan man konstatera att det gått troll i ordet psykopat, vilket visas av många inlägg i den här tråden. Bara för att man är en okänslig skithög så är man inte en psykopat.
Som framgår av DSM-IV så ska många kriterier uppfyllas och räcker inte med någon psykologtant med ett par formulärfrågor för att få den diagnosen. En psykolog som uttrycker sig på det viset på så lösa grunder borde bli av med legitimationen.
Citera
2015-02-02, 18:17
  #1084
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Framförallt kan man konstatera att det gått troll i ordet psykopat, vilket visas av många inlägg i den här tråden. Bara för att man är en okänslig skithög så är man inte en psykopat.
Som framgår av DSM-IV så ska många kriterier uppfyllas och räcker inte med någon psykologtant med ett par formulärfrågor för att få den diagnosen. En psykolog som uttrycker sig på det viset på så lösa grunder borde bli av med legitimationen.
Endast cirka 30% av de som har diagnosen antisocial personlighetsstörning är också psykopater. En "okänslig skithög" behöver inte ha någon som helst personlighetsstörning, och än mindre vara psykopat. Man talar om väldigt extrema människor i de här fallen.
Diagnosen ställs av en psykolog (tant eller inte) med utgångspunkt från besvarade frågor i ett större formulär samt en samlad beteendebedömning av sagda psykolog genom utredande samtal.
Citera
2015-02-26, 16:12
  #1085
Medlem
Man påstår att psykopater inte kan känna ånger eller ånger för andra, bara om personen själv får problem av handlingar. Hur går det ihop egentligen? Är det olika delar i hjärnan för personlig ånger och ånger för handlingar som drabbat andra? Vad skulle det innebära för en person som inte kan känna ånger överhuvudtaget?
Citera
2015-02-26, 16:19
  #1086
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corpus-Exanime
Jag brukar inte droger eller dylikt och ser det som ett svaghetstecken, däremot har jag ett återkommande behov av våld vilket tidvis eskalerar. Vrede är den känsla jag känner starkast, även om det numera går över allt för snabbt precis som alla andra känslor (en avdomning som kommit allt mer med åren) och våldet i sig ger en behaglig adrenalinkick. Eftersom jag såklart är medveten om mina säregenheter tar jag steg kontinuerligt i min vardag för att minimera risker som gör att jag skulle kunna åka fast och jag försöker i görligaste mån att hålla mina våldsammare tendenser under kontroll. Det är inte alltid det lättaste då jag närmst konstant tänker både på genomtänkta och impulsiva våldsamma samt mordiska handlingar. Som det ser ut nu håller jag på och förbereder mig för att ta det hela till en ny nivå, planeringen och fokuset har fått mycket av de besvär jag upplevt av de undertryckta behoven att förminskas så det är väl ett plus i kanten.

Nu kanske man dock kan hävda att jag inte riktigt platsar i termen "kriminell" då jag inte sysslar med kriminalitet som någon form av inkomstkälla. Det är enkom ett nöje och tidsfördriv och inget annat. Dessutom har jag en sorts moralisk kodex jag följer.
Du påstår att ser droger och dylikt som svaghetstecken och i nästa mening pratar du om adrenalinrus och patologisk våld? Går inte det in i kategorin dylikt? Du får gärna beskriva din moraliska kodex också.
Citera
2015-02-26, 16:22
  #1087
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imfrondly
Man påstår att psykopater inte kan känna ånger eller ånger för andra, bara om personen själv får problem av handlingar. Hur går det ihop egentligen? Är det olika delar i hjärnan för personlig ånger och ånger för handlingar som drabbat andra? Vad skulle det innebära för en person som inte kan känna ånger överhuvudtaget?
En patient med anti-social personlighetsstörning skyller hellre över sina bravader på andra istället för att stå ansvarig för sitt handlande.
Färre skrupler leder till mindre ånger och ansvarstagande.
Citera
2015-02-26, 16:27
  #1088
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aisling
text
Låter mer som adhd blandat med autistiska drag av det jag läst av dig.
Citera
2015-02-26, 17:31
  #1089
Medlem
aislings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imfrondly
Låter mer som adhd blandat med autistiska drag av det jag läst av dig.

Adhd har jag fått bekräftat nu men jag har inga autistiska drag enligt utredning.
Citera
2015-02-27, 12:29
  #1090
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aisling
Adhd har jag fått bekräftat nu men jag har inga autistiska drag enligt utredning.
empatistörning är ett autistiskt drag. Oförmåga att leva sig in i andras situation.

Brukar du manipulera människors känslor för egen vinning även om risken att dom blir sårade av det?
Citera
2015-02-27, 12:32
  #1091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
En patient med anti-social personlighetsstörning skyller hellre över sina bravader på andra istället för att stå ansvarig för sitt handlande.
Färre skrupler leder till mindre ånger och ansvarstagande.
Även om man skyller sina bravader på andra så kan man själv få konsekvenser av handlingar. Låt säga att en antisocial åker in i fängelset för ett brott, även om den skyller på andra, känner personen ånger över att den sitter i fängelset?
Citera
2015-02-27, 13:33
  #1092
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imfrondly
Även om man skyller sina bravader på andra så kan man själv få konsekvenser av handlingar. Låt säga att en antisocial åker in i fängelset för ett brott, även om den skyller på andra, känner personen ånger över att den sitter i fängelset?
Du förstår uppenbarligen inte hur anti-sociala fungerar, det är inte heller många som gör det eftersom dessa psyken skiljer sig så radikalt från en normalt fungerande människa.
En anti-social som man placerar i en bur försöker till varje pris ta sig därifrån, likt ett rovdjur och gråter inte ner sig fullständigt i det faktum att han hamnat där pga. ens handlingar.
Ångerkänslor exciterar inte, inte heller samvete.

Personer som är anti-sociala är oförutsägbara för att uttrycka det milt, man vet aldrig vad de har i gärningarna, vilket gör dem till perfekta brottslingar egentligen.

*edit* för att summera det hela kort:
Folk med anti-social personlighetsstörning tenderar fungera som robotar, felsökning och hantering utav problemet kommer i första hand.
Visst kan "psykopater" vara känslosamma, men där finns inte "ånger" eller empati för andra.
__________________
Senast redigerad av Ravenbox 2015-02-27 kl. 13:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in